Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Tiberius
Administrator

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:Ik vind het erg tegenvallen.
Dat mensen een burnout krijgen van wat andere mensen hen aan doen, dat geloof ik gerust. Maar dat is niet iets exclusiefs voor een kerk, of zo, dat komt in alle geledingen van de maatschappij voor.
Beweert ds. Belder dat, dat het exclusief voor een kerk is?
Niet explicitet, nee.
Maar dat is wel het eerste gevoel wat bij je achterblijft als je het boek gelezen heb. Zie de reactie van Eppo G.
Pas als je er wat langer over nadenkt, prik je daar doorheen. Er zijn genoeg andere predikanten die die fusie/scheuring hebben meegemaakt en er geen burnout aan hebben overgehouden, zoals laatst een recensent in het RD terecht opmerkte.
helma

Bericht door helma »

ik denk dat 'lijden aan de kerk' wel heel zwaar is...
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Niet explicitet, nee.
Maar dat is wel het eerste gevoel wat bij je achterblijft als je het boek gelezen heb. Zie de reactie van Eppo G.
Pas als je er wat langer over nadenkt, prik je daar doorheen. Er zijn genoeg andere predikanten die die fusie/scheuring hebben meegemaakt en er geen burnout aan hebben overgehouden, zoals laatst een recensent in het RD terecht opmerkte.
Hangt dat ook niet af van de betrokkenheid en karakter van iemand om een burn-out te krijgen.
Ik weet wel dat mijn man zich veel meer iets aantrekt dan ik. Hij is ook veel gevoeliger.
Om bepaalde bijbelgedeelten bv. voor te lezen daar heeft hij moeite mee, terwijl ik het helemaal geen probleem vind.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
judith

Bericht door judith »

schoolboek geschiedenis, over de tijd voor de 1e w. En over de 1e wereld oorlog de 2e en nog een hele hoop dingen. ;( Nu even op internet oefentoetsjes daar over maken. ;)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
cgker

Bericht door cgker »

Het boek Esther van ds H.G. Abma
Een aanrader!!!

Calvijn in de Nederlanden Karla Apperloo-Boersma en Herman J. Selderhuis
De Heere is werkelijk opgewekt en is door Simon gezien
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Helma zegt: 'ik denk dat lijden aan de kerk best zwaar is.'
Inderdaad, en je weet ook niet altijd waarom een kerkeraadslid plotsklaps bedankt en uit de kerkeraad stapt en een predikant naar een andere gemeente vertrekt. Dat heet dan 'ambtsgeheim'. Maar Belder heeft de moed gehad om het allemaal op- en van zich af te schrijven. Als therapie en tot 'lering' van 'zo zou het niet moeten gaan'.
Iets anders is natuurlijk zijn persoonlijkheidsstructuur, waar hij heel eerlijk over is.
De voorganger uit zijn latere jeugd, Ds de Olde, was een vurig prediker, die ik vaak heb beluisterd. De kerk was altijd afgeladen vol en zijn boodschap was wat je zou kunnen noemen 'rechts-confessioneel'.
Jongere

Bericht door Jongere »

Er heerst bij sommige mensen volgens mij het idee dat ds. Belder het vanuit verkeerde bedoelingen zou hebben geschreven. Ik kan daar niet in meekomen, zeker niet nu ik hem zelf heb horen spreken over het boek.
Wel is hij duidelijk over sommige zaken, maar liever predikanten die duidelijk zijn dan predikanten die om de hete brij heen blijven draaien en er zelf het slachtoffer van worden. Om maar wat te noemen: de enorme druk die er op predikanten ligt om een duizendpoot te moeten zijn: cathechese, pastoraat, preken, besturen, vergaderingen en nog eens vergaderingen. Kerken zouden nodig iets moeten veranderen hieraan zodat predikanten weer kunnen doen wat ze moeten doen.

Predikanten zijn al erg vaak de kop van jut, als publiek persoon. Dat moeten we ook niet vergeten. Ik ben daarom heel blij met een boek waarin één van hen zeer menselijk beschrijft hoe het er aan toe kan gaan. Zowel positieve als negatieve dingen.

Op de bijeenkomst werd de vraag gesteld of hij geen burn-out zou hebben gehad als de fusie er niet was geweest. Hij gaf aan dat we geen koffiedik kunnen kijken en dat de fusie op zijn zachtst gezegd de burn-out niet heeft voorkomen. Maar ook dat een burn-out voor een groot deel ligt aan je persoonlijkheidsstructuur: perfectionistisch, etc.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Zo, zullen we weer on-topic gaan?
Vandaag weer heel wat boeken bij de verzameling toe kunnen voegen en een heel klein stukje begonnen in "Herauten van het kruis", door L.J. van Valen
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
helma

Bericht door helma »

ik ben nog bezig in het boek van Ds Veldkamp over Jeremia
het verbaast me eigenlijk hoe vaak hij afstand neemt van de Statenvertaling en sommige dingen volgens hem juist heel anders zijn dan het in de SV staat/of de SV doet vermoeden
de vertaling waar hij dan voor kiest zegt dan soms iets heel anders...

heeft iemand de boeken over jeremia gelezen?
henriët

Bericht door henriët »

ik ga nu beginnen in "Morgen doe ik het beter" van prof Selderhuis
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

De roos van Saron , Andrew Gray.
Heel bijzonder.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

henriët schreef:ik ga nu beginnen in "Morgen doe ik het beter" van prof Selderhuis
Ben benieuwt wat je er van gaat vinden, denk hetzelfde als mij.
Is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, maar hoef het ook niet meer zo nodig te lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
henriët

Bericht door henriët »

Johann Gottfried Walther schreef:
henriët schreef:ik ga nu beginnen in "Morgen doe ik het beter" van prof Selderhuis
Is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, maar hoef het ook niet meer zo nodig te lezen.
allereerst weet ik niet hoe jij t vond..
en ben ik nog niet zo ver in het boek,
dat wat ik tot nu toe gelezen heb, vind ik het overdenken waard, en valt er zeker van te leren...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

henriët schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
allereerst weet ik niet hoe jij t vond..
en ben ik nog niet zo ver in het boek,
dat wat ik tot nu toe gelezen heb, vind ik het overdenken waard, en valt er zeker van te leren...
Laat ik het zo zeggen, ik verwachtte in zo'n boekje, meer bijbel en minder Selderhuis! Dan het omgekeerde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Laat ik het zo zeggen, ik verwachtte in zo'n boekje, meer bijbel en minder Selderhuis! Dan het omgekeerde.
Tsja, dat zegt dan iets over jouw verwachtingspatroon, en niet zozeer iets over het boek.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten