Netanyahoe en de confrontatie

freek

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Dat doen we hier toch telkens, elkaar bevragen?? :oO
Al die vragen. :jongle Alsof ik je een kruisverhoor afneem.
Denk je overigens dat ik dit niet gelezen heb. Zou het kunnen dat ik vervolgens toch nog met wat probleempjes zit?
Natuurlijk kan dat, freek. Maar op mij komt zo'n vraag over als: nou, als dat waar is, hoe zit dat en dat en dat dan? Dan krijgt het inderdaad het karakter van een kruisverhoor.
Waar het om gaat, is dat het NT ons hier heel duidelijk een bepaalde richting wijst als het over de vervulling van de profetieën gaat. Dat vind je het hele NT door, trouwens.
Dat betekent niet dat daarmee alle detailexegetische problemen meteen opgelost zijn, maar het zet je wel op het goede spoor.
Voor wat Amos 9 betreft kan ik je de kanttekeningen SV aanbevelen.

Oke, helder. Maar bij het lezen van deze tekst uit Handelingen zijn m.i. juist de -wat jij noemt - 'detailexegetische problemen' best belangrijk. 'Na dezen' zal de vervallen hut van David weer opgebouwd worden en zullen de overblijvende mensen de Heere zoeken. Is dat 'na de voorstrooiing', of nadat de 'vervallen hut van David' is opgebouwd. Of nadat de Heere uit de heidenen een volk tot Zijn Naam heeft aangenomen? Is de 'vervallen hut van David' de gemeente, of wordt daar Israel mee bedoeld. Wie zijn de overblijvende mensen die de Heere gaan zoeken? Kortom, jij vind het dan op grote lijnen volstrekt helder, ik zelf nog niet. De kanttekeningen maken het voor mij alleen maar ingewikkelder. Vandaar dat ik je toch wel mag bevragen over jouw visie in dezen? Als het op jouw overkomt als een kruisverhoor, wil ik daarvoor mijn excuses aanbieden. Want zo bedoel ik het absoluut niet!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Oke, helder. Maar bij het lezen van deze tekst uit Handelingen zijn m.i. juist de -wat jij noemt - 'detailexegetische problemen' best belangrijk. 'Na dezen' zal de vervallen hut van David weer opgebouwd worden en zullen de overblijvende mensen de Heere zoeken. Is dat 'na de voorstrooiing', of nadat de 'vervallen hut van David' is opgebouwd. Of nadat de Heere uit de heidenen een volk tot Zijn Naam heeft aangenomen? Is de 'vervallen hut van David' de gemeente, of wordt daar Israel mee bedoeld. Wie zijn de overblijvende mensen die de Heere gaan zoeken? Kortom, jij vind het dan op grote lijnen volstrekt helder, ik zelf nog niet. De kanttekeningen maken het voor mij alleen maar ingewikkelder. Vandaar dat ik je toch wel mag bevragen over jouw visie in dezen? Als het op jouw overkomt als een kruisverhoor, wil ik daarvoor mijn excuses aanbieden. Want zo bedoel ik het absoluut niet!
Oké. :)
Vergeet echter niet dat ik niet op alle vragen een antwoord heb. Het is net als in de wetenschap: van een aantal dingen weet je dat ze per se niet waar zijn, van een aantal dingen dat ze (naar alle waarschijnlijkheid) wél waar zijn, en daartussen ligt een veld van onderzoek.
1. Helder is in elk geval dat een aanwijsbaar nationaal Israël niet is opgenomen in Gods heilsplan voor 'de laatste dagen', getuige de woorden van Jezus dat we niet op het zichtbare moeten letten.
2. Helder is in elk geval dat het NT de tijd na Pinksteren wel ziet als de tijd waarin de profetieën vervuld worden, gezien de vele getuigenissen daarvan in het NT.
3. Helder is ook dat het volk Israël, ondanks hun verwerpen van Christus, toch door God niet verstoten wordt, maar dat ook voor hén de zaligheid geldt, die Christus heeft aangebracht, en dat ook zij mogen delen in het heil voor alle volken, getuige wat we lezen in Rom. 9-11.
Te midden van deze piketpaaltjes zoek ik mijn weg (of gebruik ik de uitdrukking 'piketpaaltjes' nu niet goed?).

Over Handelingen 15: Jakobus ziet heel duidelijk dat nú de vervulling is aangebroken van de profetie van Amos 9. Dat betekent dus dat we die vervulling in de gemeente moeten zoeken. En de gemeente, dat betekent 'de tabernakel van David, die vervallen is', te weten het gelovige Israël, plus 'al de heidenen, over welke Gods Naam aangeroepen is' (in Amos 9 gaat het over 'Edom').
refo

Bericht door refo »

Dit zijn ook wel spannende teksten, vind ik:

35 Zo zegt de HEERE, Die de zon ten lichte geeft des daags, de ordeningen der maan en der sterren ten lichte des nachts, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, HEERE der heirscharen is Zijn Naam:
36 Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt de HEERE, zo zal ook het zaad Israels ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen.
37 Zo zegt de HEERE: Indien de hemelen daarboven gemeten, en de fondamenten der aarde beneden doorgrond kunnen worden, zo zal Ik ook het ganse zaad Israels verwerpen, om alles, wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jacobse

Iets over Israél i.v.m. Handelingen, Amos, Romeinen en Ezech

Bericht door Jacobse »

In Handelingen 17 vers 27 zegt Paulus dat God's doel met de mensheid is: "opdat zij GOD zouden zoeken, of zij HEM al tastende vinden mochten", hoewel HIJ niet ver is van een ieder van ons." Dat brengt voor ieder onzer toch bepaald iets anders mee dan zelf piketpaaltjes uitzetten, en aan de hand daarvan een Schibboleth hanteren ten aanzien van anderen.
Jakobus citeert in Handelingen 15 inderdaad Amos. Wat er staat, lijkt zo duidelijk dat toelichting alleen maar bevestigend kan lijken te zijn: God heeft van meet af aan beoogd Zich ( ook ) een volk uit de heidenen te vergaderen, dat is blijkens het verslag van en in het Apostelconvent toen in volle gang gezet, en dan vers 16 : daarna zal IK wederkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen; als dat gebeurd is en waarom het gebeurt: opdat het overige deel der mensen de Heere zoeke.
Het spoort algeheel, uiteraard, met Romeinen 11: de joden zijn tijdelijk ( van toen tot aan het herstel omschreven in vers 26 ) weggebroken, dat is zo tot de volheid der heidenen tot het heil in Christus is gebracht, en daarna zal God de gedeeltelijke verharding die over Israël ligt ZELF wegnemen waardoor gans Israël behouden zal worden zegt vers 26.
Deze waarlijk glasheldere teksten hebben het over Israël, en uit niets blijkt of is zelfs maar denkbaar dat het hier om "de kerk "zou gaan. Het gaat uitsluitend om en over Israël
God heeft Israël liefgehad met een eeuwige liefde, Jeremia 31 vers 3;
HIJ zal Zich -naar Zijn Woord - over hen ontfermen,Jesaja 14 vers 1 en Jesaja 54 vers 8; HIJ zal een keer brengen in hun lot en zich over hen ontfermen, Jeremia 33 vers 26. Zacharia 10 vers 8: zo zal IK het huis van Juda sterken en het huis van Jozef verlossen, ja IK zal hen terugbrengen omdat IK MIJ over hen ontferm, en zij zullen worden alsof IK hen niet verworpen had. Ezechiël 37 vers 25 zegt daaromtrent verder: MIJN knecht David - TB :wie anders dan de Heere Jezus Christus !!! - zal hun voor eeuwig tot Vorst zijn.
Jerusalem, het aardse Jerusalem: Psalm 68 vers 37: de berg die GOD ZICH ter woning begeerde;Waarlijk, de HEERE zal er voor eeuwig wonen; Jesaja 49 vers 16: zie IK heb U in MIJN handpalmen gegraveerd en Uw muren zijn bestendig voor MIJ; Ezechiël laatste vers: de naam der stad zal voortaan zijn: de HEERE is aldaar.
We leven dan ook in bijzondere tijden; de toekomst ligt - vast - in de handen van onze Heer en Heiland Jezus Christus.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Afgewezen

Re: Iets over Israél i.v.m. Handelingen, Amos, Romeinen en Ezech

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:In Handelingen 17 vers 27 zegt Paulus dat God's doel met de mensheid is: "opdat zij GOD zouden zoeken, of zij HEM al tastende vinden mochten", hoewel HIJ niet ver is van een ieder van ons." Dat brengt voor ieder onzer toch bepaald iets anders mee dan zelf piketpaaltjes uitzetten, en aan de hand daarvan een Schibboleth hanteren ten aanzien van anderen.
Het zijn de piketpaaltjes die de Schrift aanreikt. Ik geef er juist mee aan dat ik ook niet alles weet, maar dat er een aantal punten zijn die ik wél weet.
Zie je dat je ook hier weer een beschuldigende toon hanteert: ik zet zélf piketpaaltjes uit, enz... Kun je overigens aantonen dat het géén Bijbelse uitgangspunten zijn?
Jacobse schreef:Jakobus citeert in Handelingen 15 inderdaad Amos. Wat er staat, lijkt zo duidelijk dat toelichting alleen maar bevestigend kan lijken te zijn: God heeft van meet af aan beoogd Zich ( ook ) een volk uit de heidenen te vergaderen, dat is blijkens het verslag van en in het Apostelconvent toen in volle gang gezet, en dan vers 16 : daarna zal IK wederkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen; als dat gebeurd is en waarom het gebeurt: opdat het overige deel der mensen de Heere zoeke.
Het spoort algeheel, uiteraard, met Romeinen 11: de joden zijn tijdelijk ( van toen tot aan het herstel omschreven in vers 26 ) weggebroken, dat is zo tot de volheid der heidenen tot het heil in Christus is gebracht, en daarna zal God de gedeeltelijke verharding die over Israël ligt ZELF wegnemen waardoor gans Israël behouden zal worden zegt vers 26.
Een aantal van de Joden, individueel dus, zijn afgebroken van de olijfboom. Zij worden opnieuw ingeënt als zij zich bekeren. Maar dit zegt niets over een eventueel volksherstel van Israël.
Jacobse schreef:Deze waarlijk glasheldere teksten hebben het over Israël, en uit niets blijkt of is zelfs maar denkbaar dat het hier om "de kerk "zou gaan. Het gaat uitsluitend om en over Israël.
Over welke teksten heb je het nu? Die refo citeert? Ook deze teksten dienen in het licht van het NT gelezen te worden.
Afgewezen

Re: Iets over Israél i.v.m. Handelingen, Amos, Romeinen en Ezech

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:Deze waarlijk glasheldere teksten hebben het over Israël, en uit niets blijkt of is zelfs maar denkbaar dat het hier om "de kerk "zou gaan.
Toch wel. Want het gaat hier over het nieuwe verbond. En dat nieuwe verbond geldt de kerk.
Jacobse schreef:Het gaat uitsluitend om en over Israël.
God heeft Israël liefgehad met een eeuwige liefde, Jeremia 31 vers 3;
HIJ zal Zich -naar Zijn Woord - over hen ontfermen,Jesaja 14 vers 1 en Jesaja 54 vers 8; HIJ zal een keer brengen in hun lot en zich over hen ontfermen, Jeremia 33 vers 26. Zacharia 10 vers 8: zo zal IK het huis van Juda sterken en het huis van Jozef verlossen, ja IK zal hen terugbrengen omdat IK MIJ over hen ontferm, en zij zullen worden alsof IK hen niet verworpen had. Ezechiël 37 vers 25 zegt daaromtrent verder: MIJN knecht David - TB :wie anders dan de Heere Jezus Christus !!! - zal hun voor eeuwig tot Vorst zijn.
Jerusalem, het aardse Jerusalem: Psalm 68 vers 37: de berg die GOD ZICH ter woning begeerde;Waarlijk, de HEERE zal er voor eeuwig wonen; Jesaja 49 vers 16: zie IK heb U in MIJN handpalmen gegraveerd en Uw muren zijn bestendig voor MIJ; Ezechiël laatste vers: de naam der stad zal voortaan zijn: de HEERE is aldaar.
We leven dan ook in bijzondere tijden; de toekomst ligt - vast - in de handen van onze Heer en Heiland Jezus Christus.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Over dat laatste zijn we het wel eens. Maar dat jij al die teksten uitsluitend op Israël naar het vlees betrekt, kun je niet hard maken.
Eén voorbeeld: het aardse Jeruzalem speelt in het NT geen rol meer; wij hebben ons te oriënteren op het hemels Jeruzalem.
Zeker, ik zou dat ook niet bedenken als ik de profetieën las, maar laten we de beseffen dat de profetie niet is van EIGEN uitlegging. Wat wij logisch vinden, kan niet maatgevend zijn.
Helaas moet je tegenwoordig met hand en tand verdedigen dat de beloften die aan Israël zijn gedaan, toch echt betrekking hebben op de kerk. Maar dat laatste klinkt voor sommigen als vloeken in de kerk. Vervolgens gaan de emoties vaak meespelen en is een goed gesprek is niet meer mogelijk.
Weer een voorbeeld: In 2 Kor. 7:1 wijst Paulus de gemeente van Korinthe erop dat zij zichzelf moet reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, enz., en hij begint deze tekst met: omdat WIJ dan deze BELOFTEN hebben....
Welke beloften? Dat kun je lezen in het voorafgaande hoofdstuk, waarin Paulus citeert uit Jesaja, en wel uit profetieën over het herstel van... Israël!
En wie zijn die 'wij'? Paulus en "de gemeente Gods die te Korinthe is, met al de heiligen die in geheel Achaje zijn".
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Jacobse schreef,
Jakobus citeert in Handelingen 15 inderdaad Amos. Wat er staat, lijkt zo duidelijk dat toelichting alleen maar bevestigend kan lijken te zijn: God heeft van meet af aan beoogd Zich ( ook ) een volk uit de heidenen te vergaderen, dat is blijkens het verslag van en in het Apostelconvent toen in volle gang gezet, en dan vers 16 : daarna zal IK wederkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen; als dat gebeurd is en waarom het gebeurt: opdat het overige deel der mensen de Heere zoeke.
Beste Jacobse, je bent goed om de bijbel naar eigen inzicht uit te leggen, er staat niet na dat de heidenen zijn binnengegaan zal Ik de vervallen hut van David wederoprichten.
Amos,
Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;

Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de Heere, Die dit doet
Handelingen
Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.

En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten.

Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.

Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend
.

Door het wederkeren en wederoprichten van Davids tabernakel, komen de heidenen over welke de naam des Heren is aangeroepen tot geloof.
Er staat niet eerst komende heidenen en dan zal in wederkeren en de tabernakel van David wederoprichten, zo laat je helaas de bijbel niet spreken maar vul je zelf de bijbel op je eigen manier in.
Je gebruikt wel heel selectief je teksten Thomas, wat doe je met de volgende tekst uit Jeremia 19.
Dan zult gij de kruik verbreken voor de ogen der mannen, die met u gegaan zijn;

En gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere der heirscharen: Alzo zal Ik dit volk en deze stad verbreken, gelijk als men een pottenbakkersvat verbreekt, dat niet weder geheeld kan worden; en zij zullen hen in Tofeth begraven, omdat er geen andere plaats zal zijn om te begraven.
Waarom spreekt Jesaja de ene keer veroordelend over Israël en de andere keer als Gods volk?
Dat is toch verwarrend, of zit daar iets anders achter?
Jacobse

nog eens over Israël

Bericht door Jacobse »

De beloften van GOD ten aanzien van Israël gelden voor Israël, want daar zijn die beloften aan gedaan.Wat er staat, liegt er niet om; het is met hen - evenals met ons trouwens, het is voor ons en ieder van ons niet anders - een verloren zaak, tenzij en totdat GOD ZICH ontfermt, en ZIJN ontferming in Jezus Christus ligt er al van voor de grondlegging der wereld.
De tekst in Amos herhaald in Handelingen door Jakobus geeft aan, dat er voor de heidenen - wij - door GOD al lang tevoren een grote plaats is ingeruimd in ZIJN heilsplan. Conform Jesaja 56 vanaf vers 6: de vreemdeling ( TB: de heiden ) die zich bij de HEERE aansloot om HEM te dienen en om de NAAM des HEEREN lief te hebben..en die vasthouden aan MIJN verbond...zal IK brengen naar MIJN heilige berg en IK zal hun vreugde bereiden in MIJN bedehuis...want MIJN huis zal een bedehuis heten voor alle volken. Paulus geeft dienovereenkomstig aan dat we niet langer bijwoners zijn, maar mede-huisgenoten Gods.
De beloften van GOD aan Israël zijn -uiteraard - GEEN beloften voor de kerk. Althans niet zodanig dat de beloften voor Israél van hen afgenomen/ weggenomen zouden zijn en in hun plaats aan de kerk gegeven zouden zijn. Nergens staat dat in de Schrift. God is geen GOd dat HIJ liegen zou of dat het HEM berouwen zou; ZIJN beloften zijn ja en amen. Het is voor mij onbestaanbaar dat wie ook zou menen of kunnen menen dat onze GOD ontrouw zou zijn aan ZIJN eigen WOORD. Want dat is het waarlijk indien men zou menen - overigens zonder daar één Bijbelse grond voor aan te reiken of ook te kunnen aanreiken - dat GODS beloften , die eeuwig zijn, aan Israël "ingetrokken "zouden zijn, en dat Israël hierin vervangen zou zijn door "de "kerk. Niemand kan vermenen het beter te weten dan GOD ZELF.
Dat wij heidenen mogen delen in Gods beloften, is heel bijzonder; dat wij voorts nu huisgenoten Gods mogen zijn, is dat nog veel meer. Dat als Gods WOORD luidt dat de klacht van ons hart zou zijn dat GOD ons zou hebben vergeten Jesja 49 vers 14 - iets dat wij dan ons zelf moeten verwijten, want het zijn onze/mijn zonden die een scheiding brengen tussen GOD en mij , en waarbij we moeten constateren dat het ook volstrekt terecht zou zijn dat GOD ons/mij dan laat voor wat het is -dan mogen we ook het troostwoord horen van ZIJN zije dat we volstrekt onverdiend niettemin in ZIJN handpalmen gegraveerd zijn indien HET LAM ons heeft ingeschreven in het boek des levens.Troost troost MIJN volk, geldt hierbij primair tot Jerusalem en haar inwoners; mag nu na en door de offerdood van Jezus Christus mede van toepassing zijn op de gelovigen uit de heidenvolken, U en ik.
laten we GODS WOORD en de teksten serieus nemen, geen inlegkunde toepassen en zodoende overslaan of onjuist uitleggen wat ons niet aanstaat, omdat het niet zou passen in een - niet Bijbels - systeem dat niettemin ten onrechte voor juist wordt gehouden. De veelkleurige rijkdom van Christus' genade en heilsplan is oneindig groot en overstijgt verre het menselijk denken en systematiseren.
Goede zondag gewenst,
Thomas
Alexander CD

Wat nationaal Israël betreft zijn er veel mensen die teksten gebruiken die ze aanstaan en daarmee hun gelijk willen halen, dan ga je niet correct met Gods woord om en kom je ook altijd tot verkeerde conclusies, je onthoudt jezelf de "ganse raad Gods".
Als er staan genoeg andere teksten in de bijbel waarover nooit gesproken wordt zoals,
Want gij, broeders, zijt navolgers geworden der Gemeenten Gods, die in Judea zijn, in Christus Jezus; dewijl ook gij hetzelfde geleden hebt van uw eigen medeburgers, gelijk als zij van de Joden;

Welke ook gedood hebben den Heere Jezus, en hun eigen profeten; en ons hebben vervolgd, en Gode niet behagen, en allen mensen tegen zijn;

En verhinderen ons te spreken tot de heidenen, dat zij zalig mochten worden; opdat zij te allen tijd hun zonden vervullen zouden. En de toorn is over hen gekomen tot het einde.
Ze maken hun maat vol, zoals ook de heidenvolken die door Israël verdreven werden in de tijd van Josua.
En de toorn is tot het einde toe op hen.

De vijgeboom is een type van Nationaal Israël.
En indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen
Het brengt nog steeds geen vrucht voort, nu wacht alleen nog het oordeel.

Sommigen verwachten nog een grote oogst onder de joden aan het einde van de tijd, zoveel joden zullen behouden worden dat men zegt "Gans Israël" is behouden, helaas de bij sluit dit uit, lees maar;
En Jesaja roept over Israel: Al ware het getal der kinderen Israels gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden.
Ook David was niet zo positief als sommigen hier,
Wat dan? Hetgeen Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.

(Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.

En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.
Paulus haalt hier nog wel in Romeinen 11, Davids woorden aan.
Met "Pick and Choose" kun je de bijbel niet lezen, heel de bijbel heeft waarde.

Daarom gaan we in de verklaring van Israël met de bijbel mee lezen
Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.

Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.

Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend
De kinderen van de belofte zijn Abraham kinderen en zaad(nageslacht)!

En het gaat niet om het aardse Jeruzalem maar om het hemelse!
Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;

Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.
De eerstgeborenen zijn degenen die bij Christus de Eerstgeborene horen.
Laat traditie, laat je vooroordeel achter en lees, waarom zou je aan Gods waarheid voorbij gaan?
refo

Bericht door refo »

De ganse raad Gods, zei je toch? Waarom lees je dan alleen teksten die je aanstaan?
Het OT bevat deze raad. Paulus e.a. geven in het NT wat aanvullingen voor de heidenen. Hoe die nu OOK kunnen delen in die raad. Het NT zet nooit het OT schaakmat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Alexander CD

refo schreef:De ganse raad Gods, zei je toch? Waarom lees je dan alleen teksten die je aanstaan?
Het OT bevat deze raad. Paulus e.a. geven in het NT wat aanvullingen voor de heidenen. Hoe die nu OOK kunnen delen in die raad. Het NT zet nooit het OT schaakmat.
Refo , ik zei toch dat ik een aantal andere teksten aangaf dan die alleen door jullie altijd naar voren gehaald worden, ik zet niet het NT tegen het OT, ik volg de uitleggen van de apostelen over het OT, wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:De ganse raad Gods, zei je toch? Waarom lees je dan alleen teksten die je aanstaan?
Dit is wel een heel bizarre opvatting: het NT bevat slecht wat aanvullingen voor de heidenen. Als je er zo over denkt, is het NT eerder een hinderpaal in het lezen van het OT dan de vervulling ervan. Dan ga je inderdaad denken in termen van 'schaakmat' zetten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jakobse, je negeert helaas mijn argumenten. Je zegt gewoon dat het niet waar is wat ik zeg (Bijbelse argumenten zijn voor jou niet belangrijk, want je negeert ze gewoon) en je geeft in een lange monoloog slechts je eigen visie weer. Aangezien ik geen zin heb in een welles-nietesdiscussie, laat ik het dan ook voor wat jou betreft hierbij.
Jacobse

we laten het hierbij?

Bericht door Jacobse »

L.S.
Wat je schrijft, verdriet me.
Bijbelse argumenten hebben voor mij de hoogste waarde; ik doe en wil niet anders dan die en die alleen en Schriftgetrouw vasthouden als enige waarheid. Maar word, kennelijk bij gebrek aan argumenten, beloond met bewoordingen als niet-Bijbelgetrouw, zelfs een soort geestelijk overspel, nota bene.
Wat je mij, het is niet-juist, verwijt, is je eigen manco: je gaat voorbij aan de Schriftuitspraken, interpreteert Schriftuitspraken naar eigen welgevallen, want je vaart blind op de vervangingstheologie ( zonder enige aantoning - kan ook niet - dat die op de Schrift gebaseerd zou zijn.)
Graag wijs ik op het artikel van de heer Van Klinken in het RD van vandaag, over en rondom Israël. Het qua land miniem kleine Israël, omringd van alle zijden door landen die Israël letterlijk van de kaart en in zee willen drijven. Wat blijft er voor Israël over en te verwachten - lees Zacharia 12 nog eens: IK maak Jerusalem tot een schaal van bedwelming voor alle volken in het rond...allen zullen zich deerlijk verwonden - zonder alleen GOD ZELF ?
En vraag je ook eens af, wat het daarbij betekent en waartoe het kan leiden, wat bovenstaand ergens is geschreven, dat Israël "wederrechtelijk" het land zou bewonen? Hoe ver is dat af van wat in Hiler 's Mein Kamp staat: antisemitisme op religieuse basis?
Wat wel wordt gezegd en gedacht: natuurlijk, we hebben niks tegen de joden; we hebben het tegen hun staat; geen zionisme ! Dus: geen joodse nationaliteit, geen eigen staat; ieder volk mag dat wel hebben, en heeft het; joden dus niet? Waar moeten die blijven, weer verstrooid worden onder alle volken? De zwervende/de wandelende jood; geen tehuis; maximaal geduld worden in een ander land dat niet het zijne is.
Zich richten tegen de staat Israël is helaas niets anders dan de moderne vorm van antisemitisme.
Ik houd het voor de actualiteit van onze tijd op Ezechiël 37, en op Gods beloften ook voor Israël; maar zie persoonlijk vooral uit naar de Grote Morgen dat Jezus Christus weerkomt in heerlijkheid. En vind het prima om de discussie ook mijnerzijds hiermee af te sluiten
Vriendelijke groet,
Thomas
freek

Bericht door freek »

Maar Afgewezen, jouw opvatting is dus dat met Christus alle beloften uit het OT vervuld zijn? Maar waar staat dat dan in de Bijbel (al gaat het niet zozeer om concrete bewijsteksten, dat realiseer ik me ook). Ik lees vooral dat alle beloften in Christus ja en amen zijn, niet dat ze allemaal al volledig vervuld zijn. Wél dat ze daarom volledig vervuld zúllen worden en dat Christus vanaf Zijn eerste komst bezig is met de vervulling van alle profetieën. Volgens mij is dat zelfs de opvatting van alle gereformeerden. De 'dag der wrake' is immers ook nog niet gekomen? Hoe zit het dan met de verwerping van de Messias door Israel? Dat is toch ook heel duidelijk voorspeld en gebeurd? Waarom dan niet het beloofde herstel van Israel, als volk?

Ik ben het met je eens dat we niet zo moeten spitsen op het Vrederijk alleen. Aan de beschrijving van het Nieuwe Jeruzalem besteed Openbaring meer aandacht dan aan de 1000-jarige regering van Christus. Maar het OT profeteert m.i. heel duidelijk over Israels taak om als zegen te dienen voor de wereld, kortom een bloeitijd voor Israel en de kerk.
Anderzijds maakt bijvoorbeeld Romeinen 15 wel heel duidelijk dat de wijze waarop in het NT het heil naar de heidenen is gegaan een bekrachtiging van de belofte, gedaan aan 'de vaderen'. Maar of dit dan de definitieve en complete vervulling is van deze belofte, staat er niet.

Wat betreft je eerder aanhaling van 2 Korinthe 7, dat vind ik niet helemaal overtuigend. Want de beloften van heil, aan Israel gedaan, daar mogen de heidenen nu ook in delen. Dus kan ik begrijpen dat Paulus ze voor de heidenen toeëigent, zonder daarmee te beweren dat de letterlijke vervulling aan Israel dus afgedaan heeft. Dat is een veronderstelling, die je uit dat gedeelte niet hard kunt maken.

Alexander CD, ik vind dat je buitengewoon oneerlijk discussieert, zoals we dat van je gewend zijn overigens. "Beste Jacobse, je bent goed om de bijbel naar eigen inzicht uit te leggen", "zo laat je helaas de bijbel niet spreken maar vul je zelf de bijbel op je eigen manier in." etc.

Jacobse, jouw vergelijking met Hitlers Mein Kamp vind ik onbeschoft, als ik het zo uit mag drukken. Zelf geloof ik niet dat oprichting van Israel wederrechtelijk gebeurd is, maar de lijn naar Hitler en het antisemitisme is wel heel vergaand. Ga ook eens in om de argumenten van Afgewezen; daar kunnen wij nog iets van leren.
Gesloten