Is het nu Heere, Here, Heer' of Heer?

Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Paus,
Ik denk ook dat dat de eerste vereiste is. Zijn Naam met eerbied gebruiken. Dan blijft het echter nog wel goed om er over na te denken hoe we de Naam schrijven. Niet voor een ander, maar wel voor jezelf. En ik prefereer dan om Zijn Naam te schrijven als Heere.

Beste Onderzoeker,
Ik vind dat inderdaad ook zeer vreemd. In onze bijbelvertaling hechten wij (rechterflank) veel belang aan het gebruik van de Naam Heere, maar in de psalmberijming, waar er heel slordig mee omgegaan wordt, maakt het ons niet uit. Ik vind dit zeer inconsequent. Met de psalmberijming op zich kan ik nog wel leven (al had ik het liever anders gezien), maar die inconsequentie kan ik niet uitstaan.

Beste Depa,
In dit geval gaat dat niet op. Het had net zo goed kunnen zijn: 'Heere, maak mij Uwe wegen'
Grace

Bericht door Grace »

Depa, ai, betekent(denk ik)zoiets als een zucht.

"Och,... HE(E)R(E)!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
strik

Bericht door strik »

Als ik naar de GBS Bijbels en Jongbloed bijbels kijk dan staat dit leesteken er overal. Ik weet niet wat voor liedboek jij gebruik, dus kan ik daar niks van zeggen, maar bv Datheen maakte van dezelfde manier gebruik in zijn psalm berijming.
Niet dat ik het meer gebruik, maar ik doelde op het Liedboek voor de kerken.
cathechisant

Bericht door cathechisant »

Hallo (re)forumers,

Zijn hier nog mensen uit Huizen(NH) actief op het forum. Er stond n.l. in het kerkblad een stuk over dit onderwerp door ds. den Butter.
Die dacht dat het puur oude vertaling was om Heere te schrijven.

[Edited on 2/6/02 by cathechisant]
sochrio

Bericht door sochrio »

Volgens mij gaat het om je hart. Heb je eerbied wanneer je Zijn Naam uitspreekt, daar gaat het om. Zo kan iemand 'Heer' eerbiediger zeggen dan een ander die 'Heere' zegt.
Ik zie zelf nauwelijks verschil tussen Heer en Heere. Als ik ergens Heer lees, dan weet ik wel dat het dan over God gaat. Dan hoeft er wat mij betreft niet perse Heere te staan.
Lecram

Bericht door Lecram »

Het is helaas wel weer een onderwerp wat verwijdering geeft. Als je Heer of Here schrijft ben je 'licht' en dus verdacht in veler ogen. Andersom als je Heere schrijft ben je 'zwaar', dus nauw in je oordeel.
Laten we elkaar alsjeblieft in waarde en laten we net zoveel liefde voor elkaar opbrengen, hoe we de naam van God ook schrijven (voor zover dat de naam van God niet lastert natuurlijk).

[Edited on 2/9/02 by Lecram]
sochrio

Bericht door sochrio »

Helemaal mee eens Lecram!
refo

Bericht door refo »

Maar hoofdletters zijn volgens mij wel belangrijk, Lecram.
Ruth

Bericht door Ruth »

hebben andere talen nou ook zon flauwe discusie over hoe je Heere schrijft?

maar wat dachten jullie van dit in het russisch spreken ze God aan met Jij terwijl ze ook een U vorm hebben.
U zeg je tegen mensen die niet kent.
God ken je dus zeg je jij
(was wel even wennen moet ik zeggen)
Lecram

Bericht door Lecram »

Maar hoofdletters zijn volgens mij wel belangrijk, Lecram.
Ook dit is reeds vergeven, refo :)
Lecram

Bericht door Lecram »

hebben andere talen nou ook zon flauwe discusie over hoe je Heere schrijft?
Misschien schrijven behoudende engelsen ook wel Loord :,

[Edited on 2/9/02 by Lecram]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Krom, krom en nog eens krom. De wat behoudende mensen wordt verweten dat ze 'stug' "HEERE" blijven schrijven. Deze discussie hadden we helemaal niet gehad als niemand zo nodig Zijn Naam wilde veranderen. Dus wie doet er moeilijk??? :!

"Als je Heer of Here schrijft ben je 'licht' en dus verdacht in veler ogen."
Inderdaad, en dat is niet onterecht, omdat bijna iedereen in de gereformeerde gezindte HEERE schrijft. En Heer kom je bijna alleen maar in 'lichte' kringen tegen, net als Here. En inderdaad, persoonlijk weet ik dat als ik een boekje in handen krijg waar Zijn Naam met drie ees geschreven wordt, dat het dan wel goed zit. Maar met 'Heer' of 'Here' zal ik dat minder snel zeggen.
Breekijzer
Contacteer:

Bericht door Breekijzer »

Juist Lecram en Ruth, het is gewoon allemaal flauwekul. Kijk, we kunnen Gods Naam niet eerbiedig genoeg gebruiken, dat staat als een Kruis boven water!!!, maar als we even(kijk hier hebben we het weer, dat bekrompen gedoe uit refo n.l. weer)buiten neerlands grenspaaltjes kijken, hebben we het weer helemaal helder!!, maar dit is voor sommige, ik noem het maar domme mensen zo moeilijk!!!

Ik zou zegen kijk verder dan je neus lang is!!! En hier hebben we gelijk de wortel van de discussies over Kleding, gezangen, vertaling enz. enz.

Goede en gezegende zondag toegewenst broers en zussen van me, een groet van Breekijzer!!

[Edited on 2/9/02 by Breekijzer]
Lecram

Bericht door Lecram »

Krom, krom en nog eens krom. De wat behoudende mensen wordt verweten dat ze 'stug' "HEERE" blijven schrijven. Deze discussie hadden we helemaal niet gehad als niemand zo nodig Zijn Naam wilde veranderen. Dus wie doet er moeilijk??? :!

"Als je Heer of Here schrijft ben je 'licht' en dus verdacht in veler ogen."
Inderdaad, en dat is niet onterecht, omdat bijna iedereen in de gereformeerde gezindte HEERE schrijft. En Heer kom je bijna alleen maar in 'lichte' kringen tegen, net als Here. En inderdaad, persoonlijk weet ik dat als ik een boekje in handen krijg waar Zijn Naam met drie ees geschreven wordt, dat het dan wel goed zit. Maar met 'Heer' of 'Here' zal ik dat minder snel zeggen.
Ik had toch wel gedacht dat jij wat verstandiger zou zijn RJ, maar dit valt me wat tegen van je....
Plaats reactie