Ik geloof dat ik het hier en daar wel met Thomas eens ben...Jacobse schreef:Beste Alexander,
Ik lees wat je als reactie geeft.
Moet ik dat nou zelfs maar enigszins serieus nemen, dat Luther en ik een - nota bene - overspelige relatie zouden hebben, als we een woord ten goede van Israëls toekomst met Christus uitspreken?
Ik wil me niet echt voorstellen dat je dat serieus meent; of zelfs maar enigszins serieus bedoelt; want het zal je duidelijk zijn dat - ik denk ook Luther, maar ik spreek hier voor mijzelf -ik volkomen toegewijd wil zijn aan Jezus Christus de Koning der koningen, onvoorwaardelijk aanvaard al wat de Schrift zegt, en sprekend en schrijvend over het onderwerp waar het hier over gaat evenzo volledig hoop en meen in de Bijbelse lijn te zijn en juist daar alle recht aan te doen.
Dan is het niet-aanvaardbaar, om het heel voorzichtig te zeggen, dat je zou menen en dat ook nog eens uitspreekt, dat alsdan sprake zo zijn van een ten aanzien van de Heere Jezus Christus nota bene OVERSPELIGE relatie.
Heb je dan een volmacht of plaats om zo een visie om niet te zeggen oordeel over een ander uit te spreken? Dat kan toch niet waar zijn!!!!
Ik ga nog even door naar Ezechïël met name hoofstuk 37. Israël, verstrooid onder de volken;wanneer?: : : sinds de val van Jerusalem in het jaar 70 AD. Vers 21: zie IK haal de Israëlieten weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn, IK zal hen van alle kanten bijeenverzamelen, en hen naar hun land brengen. IK zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen Israëls, en één Koning - TB : zie ook vers 24, MIJN knecht David; wie anders dan Jezus Christus - zal over hen allen koning zijn. en dan vanaf vers 26: IK sluit met hen een eeuwig verbond des vredes, MIJN heiligdom zal voor eeuwig temidden van hen zijn, zij zullen MIJ tot een volk en IK zal hen tot een God zijn. Daar ligt De belofte dat ook de tien stammen terug zullen worden geleid; en het zal weer één volk worden ( vers 19 ().Die belofte is ook nog niet vervuld, de tien stammen zijn nog niet teruggevonden laat staan teruggekeerd.
Het bijzondere is, dat dit alles in onze dagen geschiedt.Ezechiël 37 zegt heel duidelijk, vers 8, er is nog steeds geen geest of leven in hen. Zolang zij de Messias niet te voet zijn gevallen, zijn ze doden. Vers 9: "o Geest en blaas in deze gedoden, zodat zij herleven ".
Dat dat gaat gebeuren,, vers 10, is de volgende belofte van God. Het spoort algeheel met Romeinen 11 en Zacharia 12; de teksten heb ik vorige keer al genoemd en gepoogd uit te leggen: zij zullen op Gods tijd - naar ik denk - collectief de Heere Jezus zien en HEM dan erkennen en herkennen en te voet vallen als ook hun Verlosser.
Ik denk dat het hiermede gezegd is.
Ik wil nog wel constateren dat jij, Alexander, die genoemde teksten helaas NIET ter harte neemt; en op de genoemde argumenten helaas niet eens ingaat. Je komt niet verder dan te blijven in het ( bijna overal verlaten ) standpunt van de vervangingstheologie, en geeft geen weerwoord op teksten die je niet aanstaan maar zwijgt er over of meent te kunnen volstaan met ongemotiveerde en niet-geconcretiseerde/niet Schriftuurlijk onderbouwde opmerkingen als: ik volg het NT. Nou, dat - je loutere opmerking als zou jij ( wel, en ik niet ?) het NT volgen - is geen enkel bewijs, en het overtuigt geenszins!
In dat verband je opmerking over Openbaring 1 vers 7: zie HIJ komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die HEM hebben doorstoken. Zeker, HIJ komt, moge die dag spoedig aanbreken! Dat is de wederkomst van Jezus Christus. Maar dat staat niet en daar gaat het niet over in Zacharia 12; daar gaat het niet over de wederkomst van Jezus Christus, maar om de in de tijd eerdere openbaring van Jezus Christus aan de joden!!!!
Misschien is het goed als je niet alleen je betoogtrant maar ook je verwoording er van wat zou willen bijstellen. Luther sprak er al van, dat je sneert, en dat hij op die voet niet wil discussiëren.Ik voeg daar aan toe: een opmerking als bovenomschreven, van door jou vermeende ( geestelijke ) nota bene overspeligheid jegens onze Heer en Heiland Jezus Christus, aan de zijde van Luther en mij, is echt volstrekt onterecht en nog erger : volstrekt ongepast. In dat verband wees ik al op het apostolische woord, achtende de ander uitnemender dan zichzelf; i voeg er een persoonlijke noot aan toe: wat de apostel Thomas zei blijkens Johannes 20 vers28, wordt vanuit de grond van het hart beleden-Gode zij dank - door ondergetekende Thomas.
Met vriendelijke groet,
Thomas

Bovendien Alexander, ik snap heel je angst voor overspel niet, maar goed, dat zal aan mijn preutsheid liggen.
