Wat is dit voor een gevoel, traditie?
Wie weet het?

Niet in mijn liedboek."maar er staat Heer(') , ai, maak mij Uwe wegen."
Goed gezegd!!Waar gaat dit eigenlijk over? Ik noem het muggenzifterij. Het gaat erom dat we de NAAM met eerbied en ontzag gebruiken. En of we dan JHWH met Heer, Heere of nog iets anders vertalen, dat doet mijns inziens niet ter zake. Wel doet het ter zake HOE we die NAAM gebruiken.
a. Wou je echt voorbeelden over schrijfstijl nu en 50(!) jaar geleden?Ik kan het niet laten om te zeggen: Hoe zou jij het vinden als je naam steeds verkeerd genoemd wordt. Je heet bijvoorbeeld "Annelies" en je wordt "Annelien" of "Anlies" genoemd. Als je naam eenmaal op een bepaalde manier geschreven wordt, dan wil je ook zo genoemd worden. Daarom kan ik me nog steeds niet voorstellen waarom 'HEERE' vanwege de nieuwe spelling 'HERE' wordt, deden ze dat toen (1951) soms bij iedereen in Nederland?
Neem een voorbeeld aan de Joden die consequent als er JHWH staat Adonai zeggen. Vol ontzag gaan ze met die heilige Naam om. En ik kan niet anders doen, dan hier mee instemmen: die Naam vol ontzag en respect behandelen.Ik kan het niet laten om te zeggen: Hoe zou jij het vinden als je naam steeds verkeerd genoemd wordt.