Smaadheid om Christus' wil...?

artistiek

Re: Smaadheid om Christus' wil...?

Bericht door artistiek »

MarthaMartha schreef:
-DIA schreef: Als ik het eens zeggen mag: ergens denk ik
dat een kind van God zich niet op internet zal willen begeven. Dat zegt wel iets...
Ook over mij... Ook over jou...
:oO :oO :oO
Als jij denkt dat een kind van God niet op internet hoort,
dan hoor jij er ook niet!
DIA zei niet dat ze er niet op horen, maar het is de vraag of ze er op wíllen...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Ik denk dat het beter is om dit topic te sluiten.

Wat mij betreft is alles gezegd, of beter: Is er al teveel gezegd.
Ik zou deze topic niet sluiten, want ze is een spiegel van de problematiek in onze gezindte.
Het gevaar bestaat inderdaad dat tegenwoordig wel eens te 'gemakkelijk' over de bekering gedacht wordt. Als dat gesignaleerd wordt, is dat op zich niet erg.
Daarmee samenhangend zullen aanhangers van een minder makkelijke bekering zichzelf niet zo snel voor bekeerd houden. Gevolg: zij worden daarop afgerekend door heen die daar mogelijk wel weer makkelijker over denken.
Gevolg: een impasse, waarbij niemand echt gelijk heeft. Iemand die iets signaleert, of hij nu zelf bekeerd of onbekeerd is, kan toch gelijk hebben. Anderzijds, wie zelf geen gelovige is, is in feite niet gerechtigd om te spreken.
Ten slotte: dan moeten we ook nog eens helder hebben wie nu precies een gelovige is en wie niet.
Problemen genoeg zou ik zeggen. Topic dus maar niet dicht.
raka

Bericht door raka »

Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Want wie begrijpt de dingen des Geestes Gods als Hij de Geest niet heeft? 'Tegenwoordig' schijnt dat haarscherp te kunnen, maar dat is een onbijbelse dwaling.
Toch merkte onze predikant wel eens op: mensen die onbekeerd kunnen ook zien wat echt is en wat niet. De voorbeelden zijn ervan bekend. Ouderling Potappel werd door iedereen geacht in het dorp (ook degenen die niet naar de kerk gingen).
Dit in acht genomen hebbende , rijst de vraag op waarom een onbekeerde zich niet mag afvragen waar de Potappels van 2009 zijn.

Uiteindelijk komt het neer op de bevindelijke en persoonlijke vraag of jij / ik onder het recht Gods zijn gekomen en verlost (vrijgesproken zijn) door Christus (bloed).
Maar als het hier op aankomt wordt er een waar schimmenspel opgevoerd. Want als je om der conscientie wil hierop nee moet beantwoorden wordt je door sommigen monddood gemaakt ( je kunt niet praten over iets wat je niet hebt etc) en aan de andere kant als je hierop ja mag beantwoorden wordt er door sommige op suggestieve wijze hieraan getwijfeld zonder zelfs de persoon in kwestie in reality te kennen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

raka schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Want wie begrijpt de dingen des Geestes Gods als Hij de Geest niet heeft? 'Tegenwoordig' schijnt dat haarscherp te kunnen, maar dat is een onbijbelse dwaling.
Toch merkte onze predikant wel eens op: mensen die onbekeerd kunnen ook zien wat echt is en wat niet. De voorbeelden zijn ervan bekend. Ouderling Potappel werd door iedereen geacht in het dorp (ook degenen die niet naar de kerk gingen).
Dit in acht genomen hebbende , rijst de vraag op waarom een onbekeerde zich niet mag afvragen waar de Potappels van 2009 zijn.

Uiteindelijk komt het neer op de bevindelijke en persoonlijke vraag of jij / ik onder het recht Gods zijn gekomen en verlost (vrijgesproken zijn) door Christus (bloed).
Maar als het hier op aankomt wordt er een waar schimmenspel opgevoerd. Want als je om der conscientie wil hierop nee moet beantwoorden wordt je door sommigen monddood gemaakt ( je kunt niet praten over iets wat je niet hebt etc) en aan de andere kant als je hierop ja mag beantwoorden wordt er door sommige op suggestieve wijze hieraan getwijfeld zonder zelfs de persoon in kwestie in reality te kennen.
Het probleem is dat wat jij beschrijft, door velen niet nodig geacht wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Topic dus maar niet dicht.
Mee eens, maar wel onder voorwaarde dat er niet meer op de persoon gespeeld wordt.

Het geven van geloofsgetuigenissen behoort niet tot de doelstellingen van dit forum. Als iemand er desondanks behoefte aan heeft, staat het hem of haar vrij, maar het is geen plicht.
Het is inderdaad een vraag waarop maar één antwoord mogelijk is: ja of nee. Alleen is het niet noodzakelijk (en wellicht zelfs niet verstandig) om dat antwoord op een openbaar forum te geven.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat is helemaaal waar.
Als Gods werk in een mens openbaaar komt
geeft dat vaak in- en afdruk.
Daardoor zal zelfs de wereld vaak moeten
erkennen dat zo iemand een "goed mens" is,
of ze zeggen het anders...
Ik vind dat persoonlijk een bijzonder dubieus kenmerk.
Ik ook. Dat kan gevaarlijk zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

helma schreef:
De rijke jongeling was ook zo'n "goed mens"

Ja, Helma, maar hier op het refoforum zijn er die hun twijfels hebben of de rijke jongeling niet verloren is gegaan.
Er is een topic geweest waar ook over de rijke jongeling is gesproken en dan kreeg je quotes die het niet helemaal weggooiden of de rijke jongeling is toch behouden
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Misschien dat nu het punt er is of er al lang is, om allen eens tot ons zelf in te keren.

Kijken naar en oordelen over anderen gaat zo gemakkelijk. Die ander is fout, die ander zit fout.
Tuurlijk, het zal wel. Maar zelf? Ja ik ben bekeerd, of ik heb de Heere lief, of ik ben nog onbekeerd maar....

Hij de Koning komt, en spoedig, en Hij komt om te oordelen, en niets wat niet uit Hem is zal voor Hem kunnen bestaan. Nu kunt u Hem nog leren kennen door genade, als uw Heiland. En al die mooi praterij, ik geloof dat de duivel er meer behagen in heeft dan de liefdevolle hoogheilige God.

Ja, weer het zelfde liedje, ja ik heb maar één snaar op me luit, en dat is Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegdraagd,....maar ook Hij komt als Rechter?!....
en als u Hem mag kennen, dan is het uw taak voor de ander te bidden, in plaats van scherpe woorden te slijpen, en op Hem te wijzen op Christus uw Koning, en niet uw wet(matigheden) hen voor te houden.

Wie vat, die vatte het.

S.D.G.
Hem, ja Hem ALLEEN de eer!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

albion schreef:
-DIA- schreef:
Eén ding weet ik: dat ik tegen niemand (voor zover ik weet)
iets heb... Wel heb ik soms de waarheid gezegd, en soms ook
heeft dat scherp geklonken, maar dat was niet scherp
bedoeld... Zeker niet als een uiting van vijandschap...
Ik denk dat er meerdere op het forum zitten die zich niet meer begrepen voelen, maar dat terzijde.
Verder kan het schrijven hatelijker overkomen dan wat degenen die het schrijven eigenlijk bedoelen. Maar omdat we niet de intonatie kunnen horen van je stem, we kunnen ook geen lichaamstaal waarnemen en dan blijft het moeilijk om te beoordelen hoe iemand het bedoelt (heeft).
Dat is zeker zo. Het valt wel op dat er forummers die omschrijvingen(vaak expres, denk ik) naar 'hun eigen hand' draaien om het gelijk maar aan hun kant te hebben en boos en kribbig worden als er iets van hun mening word gezegd. Dat is niet de houding van waar kind van God of ze zijn ver van hun plaats. Hebben ze wel eens gehoord van 'nabijkomend' werk. Volgens zijn er zat die daar helemaal niet bang voor zijn. Die nemen zo iets aan. Tussen hen en degenen die dat niet kunnen bestaat dan een grote kloof. Zou dat ook zo zijn in de 'dag der dagen'?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:
raka schreef:Zijn er eigenlijk ook nog onbekeerden hier op refoforum?
Dat zou erg zijn. Toch?
Of is het tegenwoordig: Dat zou echt zijn!?

De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

Verder wil ik Luther bedanken voor zijn mooie post.
Ja dat is ook erg, alleen we zien daar de ernst niet van in,
tenzij God ons de ogen opent en wakker schudt...
Of velen denken ook bekeerd te zijn door een vreemde weg...
We mogen ons allemaal wel afvragen of niet zo zijn als degenen in Bunyan's Christenreis die over de muur klommen!
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef: We mogen ons allemaal wel afvragen of niet zo zijn als degenen in Bunyan's Christenreis die over de muur klommen!
Goed.
Hoe gaan we dat doen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

raka schreef:
Erasmiaan schreef:

.

eens met je laatste deel die ik niet gequote hebt, maar over de Potappels van 2009 ?
Het kerkelijk leven is geordend en daar vinden deze mensen hun plek in 2009.
Ook lezen ze graag Spurgeon, een prediker die Potappel verwierp.

En wat Gods kinderen betreft, je hebt gelijk. De meeste leren zichzelf niet kennen als een Potappel of een Mientje Vrijdag. Wel als een David , een Simson, een tollenaar of een Petrus.
En dan vallen ze idd tot hun schande niet zo op in deze wereld, en dat is zonde. De gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden is in deze tijd wel heel actueel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:
raka schreef:
Erasmiaan schreef:

.

eens met je laatste deel die ik niet gequote hebt, maar over de Potappels van 2009 ?

En wat Gods kinderen betreft, je hebt gelijk. De meeste leren zichzelf niet kennen als een Potappel of een Mientje Vrijdag. Wel als een David , een Simson, een tollenaar of een Petrus.
En dan vallen ze idd tot hun schande niet zo op in deze wereld, en dat is zonde. De gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden is in deze tijd wel heel actueel.
En persoonlijk heb ik niet zoveel met Potappel. Ik geloof ook niet dat het goed was zoals het vroeger ging: dat mensen het hele land rondgingen om hun bekering te vertellen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:eens met je laatste deel die ik niet gequote hebt, maar over de Potappels van 2009 ?

Hier moet ik toch iets van bijstellen: Zou David, Simson, of Petrus minder (of anders) zijn dan genoemde personen? Dat geloof ik beslist niet. Mensen als Leen Potappel en Mientje Vrijdag zouden zich nooit durven aanmatigen meer te zijn als de bijbelheiligen.

En wat Spurgeon betreft: Die kun je wel lezen, mits je het in de goede context leest, en er niet uithaalt wat de mens er tegenwoordig in wil lezen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:eens met je laatste deel die ik niet gequote hebt, maar over de Potappels van 2009 ?

Hier moet ik toch iets van bijstellen: Zou David, Simson, of Petrus minder (of anders) zijn dan genoemde personen? Dat geloof ik beslist niet. Mensen als Leen Potappel en Mientje Vrijdag zouden zich nooit durven aanmatigen meer te zijn als de bijbelheiligen.
Klopt. Dan moeten/hoeven wij ze ook niet op een voetstuk te plaatsen.
Plaats reactie