Jezus en zijn discipelen vierden het eerste Nachtmaal op de dag voor Goede Vrijdag. Als het daarom zou moeten gaan, moeten we Witte Donderdag weer gaan vieren.cosmo schreef:Dus omdat er wellicht enkele vrijzinnige personen betrokken waren bij het idee om op Goede Vrijdag Avondmaal te vieren, is het een slecht idee? Ik vind dat een slap argument. Bovendien spreken we over 150 jaar geleden. Indien het inderdaad een slecht idee was geweest, dan was er tijd genoeg geweest deze fout te herstellen.Hendrikus schreef: Het ging bij die vrijzinnigen vooral over de méns Jezus. En het Heilig Avondmaal werd op Goede Vrijdag een soort begrafenismaaltijd.
Uiteindelijk kwam het in 1853 tot een echte synodale aanbeveling om op Goede Vrijdag een kerkdienst mét Avondmaalsviering te houden. En u weet hoe dat dan gaat. Langzaamaan wordt dat dan ook de gebruikelijke praktijk in de kerken. Zo ging dat hier ook. Aan het einde van de negentiende eeuw hield men op de Goede Vrijdag bijna overal een dienst van Woord en Sacrament.
Persoonlijk vind ik het juist een meerwaarde, daar je dan op hetzelfde moment Avondmaal hebt als Jezus en zijn discipelen. Dat creeërt voor mij persoonlijk een diepe band met Jezus en het werk dat Hij voor mij heeft gedaan.
Geref Gem in Ned en de bediening HA op eerste Kerstdag
Re: Geref Gem in Ned en de bediening HA op eerste Kerstdag
Atze
Ik geloof dat Engeland (Strict Baptist) dit ook niet herdenken op de vrijdag, net zomin donderdag als het hemelvaartsdag is.Zonderling schreef:
Never. (Ook niet in de Dordtse Kerkorde.)
Hoewel ze wel de benamingen er voor hebben. Zijn wij (als Nederland) het enige land die rekening houden met deze dagen?
De Strict Baptist houden 1x per maand avondmaal (ik dacht de eerste zondag van de maand).
Laatst gewijzigd door albion op 05 jan 2009, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- Bert Mulder
- Contacteer:
In Canada is het zelfs een nationale holiday (vrije dag)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
en voor mij en mijn collega's een verplichte atv-dag 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Vóór er misverstanden ontstaan: het is zeker géén gewoonte in vrijzinnige kerken (Remonstrantse, Doopsgezinde, Midden-Orthodoxe en Vrijzinnig Hervormde) om op Goede Vrijdag het Avondmaal te vieren: integendeel, daar vindt het op Witte Donderdag (en ook op Paaszondag -conform de DKO!) plaats.Hendrikus schreef:Nou, daar gaat 'ie nog een keer weer.Marnix schreef:Mij ook. Ik ben wel benieuwd waarom het volstrekt niet logisch zou zijn.cosmo schreef:De logica van deze uitspraak ontgaat mij.Hendrikus schreef:
Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag: het is volstrekt niet logisch.
Ik citeerde:
Ter lezing aanbevolen:
http://bderoos.web-log.nl/bderoos/2007/04/5_april.html
Op Goede Vrijdag geen Heilig Avondmaal
"Gezien de functies en betekenis van het sacrament doen de kerken er goed aan om in ieder geval niet op Goede Vrijdag maar wel op Paaszondag het avondmaal te vieren".
Waarvan akte.
Juist in orthodoxe kerken (Christelijk Gereformeerd, Vrijgemaakt, Ger. Bond etc.) ontstaat de liturgisch onjuiste gewoonte om het wél op Goede Vrijdag te vieren.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
-
Laten we onze diensten op feestdagen in het teken zetten van het heilsfeit... er zijn daarna nog vele zondagen om het HA te vieren. Want dit sacrament is van toepassing op alle feestdagen!
En is er geen vaste dominee in de gemeente? Maar kan een dominee dan wel HA vieren op een eerste kerstdag in een gastgemeente? Dan vraag ik me af waarom deze dominee juist op een feestdag uit preken gaat! Misschien is het beter om daarvoor dan een tweede feestdag te gebruiken als het echt niet anders kan!
En is er geen vaste dominee in de gemeente? Maar kan een dominee dan wel HA vieren op een eerste kerstdag in een gastgemeente? Dan vraag ik me af waarom deze dominee juist op een feestdag uit preken gaat! Misschien is het beter om daarvoor dan een tweede feestdag te gebruiken als het echt niet anders kan!
Voor zover ik nu weet preken deze dominees gewoon in eigen gemeente op de 1 e feestdagenBloempje28 schreef:Laten we onze diensten op feestdagen in het teken zetten van het heilsfeit... er zijn daarna nog vele zondagen om het HA te vieren. Want dit sacrament is van toepassing op alle feestdagen!
en daar vieren ze het HA
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....