Wat doen we vandaag? [4]

Rens

Re: Wat doen we vandaag? [4]

Bericht door Rens »

albion schreef:
Rens schreef:ik ga me dik aankleden, en dan op weg naar het ziekenhuis voor de bronchoscopie.......een middagje "onder de pannen".......nou ja, je merkt er iig weinig van........

tot laterssssssssssssssssssssssssss
Ik had me al zitten verbazen, want ik ken iemand die zei dat het echt geen pretje was en wat hij erover vertelde kon ik me dat ook wel voorstellen.
Hierna las ik je quote dat je het noooooooit meer doen zal (vandaar mijn reactie nu).
wist ik veel wat me te wachten stond.......het heeft tot laat in de avond geduurd eer ik weer vrijuit kon ademen.......en idd: ik laat het nooooooit meer doen......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
madelief1983

Bericht door madelief1983 »

zometeen, na de koffie, eerst maar eens boodschapjes halen, voordat de regen weer losbarst..

Later vandaag nog een was ophangen.. vanavond samen met mn man een was opvouwen :fouet

Verder vanavond na het eten de weekboodschappen doen..

En verder nog geen idee.. wat zullen we eens doen hier in huis..
henriët

Bericht door henriët »

een paar uur werken en ik denk dat ik vanmiddag eens even 2 uur slaap ga inhalen..
van de week een paar keer laat. (goede gesprekken kap je niet zomaar af)
en vannacht heeft ons prinsje nogal lopen 'spoken' :bobo

mn zusje gaat pannekoeken bakken, ( ze bakt met 2 pannen tegelijk, is het dan geen pannen koeken, dus ik denk dat ik vandaag een makkie heb met eten klaar maken :slurp
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:mn zusje gaat pannekoeken bakken, ( ze bakt met 2 pannen tegelijk, is het dan geen pannen koeken
In die nieuwe spelling is het sowieso pannenkoek, of je ze nou met één of twee pannen bakt of in de magnetron opwarmt (bleh...)

Hier de toelichting van het genootschap Onze Taal

Het zou inderdaad heel wat makkelijker zijn als er geen tussenklank tussen pan en koek stond. Dan hoefde niemand na te denken over een tussen-n in panne(n)koek; het was dan gewoon pankoek. Maar dat ligt niet zo makkelijk: we zeggen nu eenmaal [pannuhkoek] en deze tussenklank wordt ook geschreven; soms als -e- en soms als -en-.

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt naast pannekoek de varianten pannekoeke en pancoeke; de spelling zonder tussenklank kwam vroeger dus weleens voor. Van Dale vermeldde echter al in zijn eerste druk pannekoek (vanaf 1995 is dat pannenkoek vanwege de vanaf toen geldende officiële regels voor de spelling van de tussenklank e(n)).

Waar komt die tussenklank vandaan? Bij sommige woorden is het een rest van een uitgang die nu niet meer geschreven wordt. In de Middeleeuwen eindigden bijvoorbeeld spin en ziel op een e: spinne, ziele. Later (in de Renaissance, vooral in Holland) verviel die slot-e, maar in samenstellingen als spinneweb en zielerust bleef hij bewaard. Ook in enkele vaste verbindingen als ter ere van en van ganser harte is die e nog aanwezig. Daarnaast heeft het oude naamvalsysteem een rol gespeeld. Onder invloed van der menschen zone (de en-uitgang duidde een tweede naamval, een genitief aan), werd het mensenzoon.

Vanaf de negentiende eeuw raakte het naamvallensysteem echt in onbruik in het Nederlands; de tussen-e(n) werd een verbindingsklank die in sommige woorden als e werd geschreven, en in andere als en.

Over het algemeen hebben we behoefte aan een tussenklank als het eerste deel van de samenstelling een woord is dat uit één lettergreep bestaat: pannekoek (pan), bessensap (bes), herenhuis (heer). Dat dit vuistregeltje niet altijd opgaat, blijkt uit bijvoorbeeld hoefsmid en tandarts.

Soms bestaan er twee varianten: pannelikker/pannenlikker wordt ook wel zonder tussen-e(n) geschreven: panlikker. Ook panbrood en pandeksel komen zonder tussen-e(n) voor in Van Dale (2005). Pankoek niet, al wordt het nog wel een enkele keer gebruikt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

zusterelly schreef:
Gijs83 schreef:Vanmorgen eerst naar de fysio geweest. Op de nieuwe apparaten in de nieuwe oefenzaal oefenen vraagt wel wat meer kracht. Dus je bent spierballen aan het oefenen zij een collega van re-integratiebureau tegen mij, waarvoor ik de rest van de morgen heb gewerkt. Wat overigens niet zo wilde vlotten. Ze zaten me elke keer in facturenboek. Zit ik er eindelijk val ik er weer uit en dan zitten ze er weer in :mad (is allemaal nog goed gekomen). Vanmiddag eens even kijken wat de post te bieden heeft! Vanavond naar de Bijbellezing van Ds.D.de Wit over de zendingsreizen van Paulus.
:quoi ik begrijp je niet???
Ach ja, Het is excel bestand, waar je maar 1 iemand tegelijk in kan. Dus ik kon er telkens niet, maar het is allemaal goed gekomen!
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:
zusterelly schreef:
Gijs83 schreef:Vanmorgen eerst naar de fysio geweest. Op de nieuwe apparaten in de nieuwe oefenzaal oefenen vraagt wel wat meer kracht. Dus je bent spierballen aan het oefenen zij een collega van re-integratiebureau tegen mij, waarvoor ik de rest van de morgen heb gewerkt. Wat overigens niet zo wilde vlotten. Ze zaten me elke keer in facturenboek. Zit ik er eindelijk val ik er weer uit en dan zitten ze er weer in :mad (is allemaal nog goed gekomen). Vanmiddag eens even kijken wat de post te bieden heeft! Vanavond naar de Bijbellezing van Ds.D.de Wit over de zendingsreizen van Paulus.
:quoi ik begrijp je niet???
Ach ja, Het is excel bestand, waar je maar 1 iemand tegelijk in kan. Dus ik kon er telkens niet, maar het is allemaal goed gekomen!
Je kunt instellen dat er meerderen tegelijk in 1 excelbestand kunnen.
In te stellen onde menu 'extra', werkmap delen....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Droelie
Contacteer:

Bericht door Droelie »

Nog 2 uurtjes werken..
Daarna eigenlijk naar de psycholoog maar door ziekte gaat dat niet door..
Dus dan mn tijd maar benutten met het schoonmaken en controlen van de fitale functies van mijn auto :OO3
Nog een beetje huiswerk maken, tas alvast inpakken en vanavond nog naar school :ouin
« McCain, een vleugje magie »
« Il y a de la magie dans McCain ».

www.kralenjans.webs.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
henriët schreef:mn zusje gaat pannekoeken bakken, ( ze bakt met 2 pannen tegelijk, is het dan geen pannen koeken
In die nieuwe spelling is het sowieso pannenkoek, of je ze nou met één of twee pannen bakt of in de magnetron opwarmt (bleh...)

Hier de toelichting van het genootschap Onze Taal

Het zou inderdaad heel wat makkelijker zijn als er geen tussenklank tussen pan en koek stond. Dan hoefde niemand na te denken over een tussen-n in panne(n)koek; het was dan gewoon pankoek. Maar dat ligt niet zo makkelijk: we zeggen nu eenmaal [pannuhkoek] en deze tussenklank wordt ook geschreven; soms als -e- en soms als -en-.

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt naast pannekoek de varianten pannekoeke en pancoeke; de spelling zonder tussenklank kwam vroeger dus weleens voor. Van Dale vermeldde echter al in zijn eerste druk pannekoek (vanaf 1995 is dat pannenkoek vanwege de vanaf toen geldende officiële regels voor de spelling van de tussenklank e(n)).

Waar komt die tussenklank vandaan? Bij sommige woorden is het een rest van een uitgang die nu niet meer geschreven wordt. In de Middeleeuwen eindigden bijvoorbeeld spin en ziel op een e: spinne, ziele. Later (in de Renaissance, vooral in Holland) verviel die slot-e, maar in samenstellingen als spinneweb en zielerust bleef hij bewaard. Ook in enkele vaste verbindingen als ter ere van en van ganser harte is die e nog aanwezig. Daarnaast heeft het oude naamvalsysteem een rol gespeeld. Onder invloed van der menschen zone (de en-uitgang duidde een tweede naamval, een genitief aan), werd het mensenzoon.

Vanaf de negentiende eeuw raakte het naamvallensysteem echt in onbruik in het Nederlands; de tussen-e(n) werd een verbindingsklank die in sommige woorden als e werd geschreven, en in andere als en.

Over het algemeen hebben we behoefte aan een tussenklank als het eerste deel van de samenstelling een woord is dat uit één lettergreep bestaat: pannekoek (pan), bessensap (bes), herenhuis (heer). Dat dit vuistregeltje niet altijd opgaat, blijkt uit bijvoorbeeld hoefsmid en tandarts.

Soms bestaan er twee varianten: pannelikker/pannenlikker wordt ook wel zonder tussen-e(n) geschreven: panlikker. Ook panbrood en pandeksel komen zonder tussen-e(n) voor in Van Dale (2005). Pankoek niet, al wordt het nog wel een enkele keer gebruikt.
Het valt me steeds meer op dat de tussen-n steeds meer de spreektaal gaat beïnvloeden! Dat was toch niet de bedoeling van de spellingsvernieuwing? Dacht ik zo...
Hoe vaak hoor je niet SPREKEN over b.v. KERKENRAAD? Met uidrukkelijk de N ertussen!

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rens

Bericht door Rens »

-DIA- schreef:
Hoe vaak hoor je niet SPREKEN over b.v. KERKENRAAD? Met uidrukkelijk de N ertussen!

-DIA-
het is inderdaad om te hUIlen :ouin :ouin
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

pfffffffff.............. halve dag verkwanseld.

vanmorgen bidkring, vanmiddag geslapen en boodschappen gedaan en verder gewoon niks, domweg niks, alleen nagedacht over alles wat ik zou moeten doen..... stom stom stom stom stom :mad .

en nu hard aan de slag, puzzels van de kerkbode zijn al nagekeken, nieuwe verhaal en puzzel wil ik vanavond afmaken en versturen. Dan aan de gang voor de jeugdzondag, verwerkingsmateriaal maken, en liefst ook nog even voor de vakantiebijbelweek aan de slag..... pfffff.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
henriët

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef:pfffffffff.............. halve dag verkwanseld.

vanmorgen bidkring, vanmiddag geslapen en boodschappen gedaan en verder gewoon niks, domweg niks, alleen nagedacht over alles wat ik zou moeten doen..... stom stom stom stom stom :mad .

en nu hard aan de slag, puzzels van de kerkbode zijn al nagekeken, nieuwe verhaal en puzzel wil ik vanavond afmaken en versturen. Dan aan de gang voor de jeugdzondag, verwerkingsmateriaal maken, en liefst ook nog even voor de vakantiebijbelweek aan de slag..... pfffff.....
nou, ze is aan t werk, luitjes..
:) :)
let op, straks is ze blij:)
bezemvrouwtje, je bent een leukerd!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

o meissie, maar soms moet je gewoon even een poosje niks doen. Is goed voor de geest ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Met een tramadolletje in de kraag zo stil mogelijk blijven liggen. Verder internet afspeuren naar enige noodzakelijke koopjes.
Droelie
Contacteer:

Bericht door Droelie »

Net naar school geweest..
Nu nog mn spullen bij elkaar gaan scharrelen voor mn weekend weg
Douchen en dan maar proberen te slapen... :OO3
« McCain, een vleugje magie »
« Il y a de la magie dans McCain ».

www.kralenjans.webs.com
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

henriët schreef:

nou, ze is aan t werk, luitjes..
:) :)
let op, straks is ze blij:)
bezemvrouwtje, je bent een leukerd!
hé joh, nou weet iedereen dat ik me door jou laat commanderen :?
de kerkbode is klaar en verstuurd.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten