Afgoderij

Marnix

Re: Afgoderij

Bericht door Marnix »

Artistiek schreef:Hoe kan het ook anders, het is de lijn van Gods Woord. Maar het criterium was niet anders dan m'n eerdere postings maar goed, dat doet er nu niet toe.
In je andere postings liet je of iets goed was of niet, niet afhangen van of het ons van God aftrek of niet.... maar van of de wereld het doet en zo ja, dan moeten we het niet doen. Dat is een hele andere lijn, die van: Als de wereld ergens van geniet mogen wij er per definitie niet van genieten. Dat is een hele andere lijn dan die van Gods Woord: Als we genieten moet het tot eer van God zijn.
Onze grenzen worden bepaald door aspecten die voor ons het zwaarst wegen. Is dat in de eerste plaats Gods Woord (Gods wil) én ons hart (onze wil) daarnaast leggend of is het eerst onze eigen verlangens, onze hartelijke begeertes én dan Gods Woord zo uitleggen dat het legitiem wordt?
Precies. En dat geldt voor mensen die voorstander zijn van bepaalde dingen en dat goedpraten als ook voor mensen die tegen bepaalde dingen zijn en vervolgens de Bijbel zo gaan uitleggen dat je die dingen inderdaad niet als christen zou mogen doen. We zijn tegen bepaalde zaken, we zeggen: Gij geheel anders, wordt niet wereldgelijkvormig... en dan: Zie je wel, de Bijbel zegt ook dat het niet mag. En vervolgens voelen we ons vroom omdat we ons aan eigen regels houden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

ik ben nu de lezing aan het luisteren van Ds Beeke over daniel; triomf of tragedie.. (aanrader)
laten we maar eens kijken hoe Daniel 70 jaar (!) dichtbij de Heere kon leven in Babel. Niet meedeed met de dingen van Babel
hadden wij met het eerste bezwaar van Azpenaz de strijd al niet opgegeven?
ik wel denk ik....
Zijn geheim? Een biddend leven

Hij wist dat de Heere van Zijn volk een afgezonderd leven vraagt. Zijt heilig, want Ik ben heilig
Wandel voor Mijn aangezicht...en weest oprecht
Gaat de Heere voor je uit op de plaatsen waar je komt? Ik denk dat dat een belangrijke maatstaf moet zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Erasmiaan, de tekst over wereldgelijkvormigheid wordt te pas en te onpas aangehaald. Deze tekst betekent niet dat we niks mogen doen wat de wereld wel doet. Het betekent wel dat we anders zijn en ons anders moeten gedragen. Als de wereld zich gek laten maken door voetbal moeten we daar niet in meegaan. Een waarschuwing tegen het belangrijk vinden van dit soort zaken? Ja. Een waarschuwing tegen afgoderij? Ja. Maar wil jij hier nou Paulus gebruiken om het kijken naar sport als per definitie verkeerd te bestempelen?

Overigens wilde ik Paulus niet aanhalen om topsport te rechtvaardigen, wel wilde ik een nuance aanbrengen, dat Paulus niet zo anti-sport was dat hij aan de hand van een schets van een situatie in een stadion iets op geestelijk gebied duidelijk wil maken.
Ik haal die tekst zeker niet te pas en te onpas aan. En ik durf te zeggen dat het profvoetbal, zonde is (en het volgen ervan dus ook). En ja, ik bezondig me, als ik niet oplet, er ook aan. Voetbal op zondag: wilde jij dat goed praten? En wat dacht je van de wereldgelijkvormigheid: 2 miljoen mensen die door de week begeisterd zijn door een "Uefacup wedstrijd" van Ajax (dan heb ik het alleen over TV-kijkers; nog niet eens over die mafkezen in het stadion); moeten wij daar ook naar kijken? Is dat zo belangrijk? Of kunnen we beter in de kerk zitten? Denken we in of gelijk na de kerk aan die voetbalwedstrijd?

Was Paulus niet anti-sport? Wat staat hier dan: Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut?
Misschien moet je je iets beter in topsport verdiepen. Ik heb best wel eens interviews gelezen en voor de meeste topsporters staat sport niet centraal in hun leven. Het is hun werk en ze beoefenen die ook professioneel. Je eet gezond, je traint etc. Maar de meesten zijn nuchter genoeg om te zeggen dat sport niet het belangrijkste in het leven is. Je schetst een verkeerd beeld van de topsport. Zelfs hun eetpatroon is er op afgesteld? Logisch. Als ik ga mountainbiken eet ik ook niet 10 minuten van tevoren een enorme zak patat leeg. En als je er je geld mee verdient moet je zorgen dat je fysiek fit bent om je werk te kunnen doen.... Je hebt er altijd gekken tussen zitten, ook onder de supporters zijn die er. De nep-supporters zeg maar, de mensen de de sport verzieken. Maar jij gaat hier doen alsof dat de standaard is, terwijl het een minderheid is. Ik herken het beeld dat je schetst dus totaal niet, het is een enorme karikatuur. Als het waar was zou je gelijk hebben en zou ik er nooit van kunnen genieten. Maar ik wil inderdaad beweren dat dat wel kan.
Lees eens iets over iemand als Lance Armstrong. Deze man leeft voor zijn sport. Hij doet niets anders dan fietsen. En dit is van vele andere sporters ook bekend.

En topsport gezond? Kom nou! Dat fabeltje is toch allang de wereld uit? Er zijn vele topsporters hun blessures nooit te boven gekomen. Er zijn vele topsporters maanden uit voor blessures.

Wat te denken van agressie op het veld? Er zijn sporters die zich zelfs voor de strafrechter moeten verantwoorden vanwege hun wangedrag in de sport.

En de agressie op de tribunes wil je bagatelliseren? Je moet midden in een vak (gematigde) Feyenoordsupporters eens roepen dat je voor Ajax bent. Dat gaat echt niet goed. Maar een voorbeeldje hoe ziek de sfeer is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Erasmiaan: de kanttekeningen gebruiken als je met bijbelteksten bestrijdt is soms best handig.

de lichamelijke oefening

Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins, gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt Col. 2:23; maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Mister schreef:@ Erasmiaan: de kanttekeningen gebruiken als je met bijbelteksten bestrijdt is soms best handig.

de lichamelijke oefening

Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins, gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt Col. 2:23; maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig.
... :quoi . Kun je het ook in eigen woorden verwoorden?
The Groom's still waiting at the altar
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bonny schreef:
Mister schreef:@ Erasmiaan: de kanttekeningen gebruiken als je met bijbelteksten bestrijdt is soms best handig.

de lichamelijke oefening

Het lijkt me toch als lezer van RF (en gezien je kenbare instemming met de forumregels) dat deze taal je toch niet al te onbekend moet voorkomen?
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:
Artistiek schreef:Hoe kan het ook anders, het is de lijn van Gods Woord. Maar het criterium was niet anders dan m'n eerdere postings maar goed, dat doet er nu niet toe.
In je andere postings liet je of iets goed was of niet, niet afhangen van of het ons van God aftrek of niet.... maar van of de wereld het doet en zo ja, dan moeten we het niet doen. Dat is een hele andere lijn, die van: Als de wereld ergens van geniet mogen wij er per definitie niet van genieten. Dat is een hele andere lijn dan die van Gods Woord: Als we genieten moet het tot eer van God zijn.
Maar waar de wereld zijn vermaak in vindt staat vaak ver af van Gods Woord en Zijn instellingen. Daarom moet onze houding zijn: ik zit niet bij ijdele lieden... want als we dat wel doen worden we ze gelijkvormig nl.: leven alsof er geen God is.
Marnix schreef:
Artistiek schreef:Onze grenzen worden bepaald door aspecten die voor ons het zwaarst wegen. Is dat in de eerste plaats Gods Woord (Gods wil) én ons hart (onze wil) daarnaast leggend of is het eerst onze eigen verlangens, onze hartelijke begeertes én dan Gods Woord zo uitleggen dat het legitiem wordt?
Precies. En dat geldt voor mensen die voorstander zijn van bepaalde dingen en dat goedpraten als ook voor mensen die tegen bepaalde dingen zijn en vervolgens de Bijbel zo gaan uitleggen dat je die dingen inderdaad niet als christen zou mogen doen. We zijn tegen bepaalde zaken, we zeggen: Gij geheel anders, wordt niet wereldgelijkvormig... en dan: Zie je wel, de Bijbel zegt ook dat het niet mag. En vervolgens voelen we ons vroom omdat we ons aan eigen regels houden.
Als we op grond van de Bijbel tegen bepaalde dingen zijn hoeven we Gods Woord niet anders uit te gaan leggen als dat het erin staat en het voor ieder (kerk)mens duidelijk is.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Mister schreef:
Bonny schreef:

de lichamelijke oefening

Het lijkt me toch als lezer van RF (en gezien je kenbare instemming met de forumregels) dat deze taal je toch niet al te onbekend moet voorkomen?
Als ik in dagelijkse gesprekken mag kiezen tussen de Tale Kanaäns en hedendaags Nederlands, dan verkies ik het laatste.

En na drie (!) keer nauwkeurig lezen, heb ik je post begrepen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

de lichamelijke oefening

Je zal begrijpen dat ik de eerste uitleg prefereer?
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Ik haal die tekst zeker niet te pas en te onpas aan. En ik durf te zeggen dat het profvoetbal, zonde is (en het volgen ervan dus ook). En ja, ik bezondig me, als ik niet oplet, er ook aan. Voetbal op zondag: wilde jij dat goed praten? En wat dacht je van de wereldgelijkvormigheid: 2 miljoen mensen die door de week begeisterd zijn door een "Uefacup wedstrijd" van Ajax (dan heb ik het alleen over TV-kijkers; nog niet eens over die mafkezen in het stadion); moeten wij daar ook naar kijken? Is dat zo belangrijk? Of kunnen we beter in de kerk zitten? Denken we in of gelijk na de kerk aan die voetbalwedstrijd?

Was Paulus niet anti-sport? Wat staat hier dan: Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut?
Ik volg op zondag geen voetbal. Door de week naar een wedstrijd doe ik wel eens en ik kijk ook wel eens via tv. Ik vind het leuk om te kijken, ben niet begeisterd en als er verloren wordt lig ik daar niet wakker van, en de mensen die er tegenkom ook niet. Jammer maar helaas. Het is voor mij gewoon ontspanning, een kerkdienst is er dan niet, anders geef ik dat de voorrang.

Paulus is niet anti-sport, hij geeft alleen aan dat het niet zoveel nut heeft. Hij zegt niet dat het nutteloos is, hij relativeert het gewoon. Overigens sport ik zelf ook en heeft het voor mij wel degelijk nut, namelijk:

1. Lichamelijke gezondheid - Sport is goed voor je conditie, je gezondheid. Het verkleint kansen op ongezondheid, overgewicht etc.
2. Ontspanning - Sport werkt ontspannend, kan helpen tegen stress enzo.
3. Plezier - Sport is leuk, een leuke en gezonde manier van plezier hebben.

Gelukkig is Paulus het daar gezien de kanttekeningen niet mee oneens.
Lees eens iets over iemand als Lance Armstrong. Deze man leeft voor zijn sport. Hij doet niets anders dan fietsen. En dit is van vele andere sporters ook bekend.
Hij traint hard om de beste te zijn in zijn werk. Maar toen iemand hem vroeg: Stel je hebt een keuze: Niet sporten met 0% kans dat de kanker terugkomt, of fietsen, alles winnen wat er te winnen valt en 1% kans hebben dat de kanker terugkomt, wat kies je? was zijn antwoord: Dan zou ik meteen stoppen met fietsen want er zijn dingen veel belangrijker dan sport en gezond leven is daar een van. Overigens zei hij in een interview ook:

Ik hoef geen enkele race te winnen, het is belangrijker dat de Livestrong-campagne (Lance z'n organisatie voor kankerbestrijding) er aandacht door krijgt.
En topsport gezond? Kom nou! Dat fabeltje is toch allang de wereld uit? Er zijn vele topsporters hun blessures nooit te boven gekomen. Er zijn vele topsporters maanden uit voor blessures.
Dat is inderdaad een keerzijde. Je kan door sporten geblesseerd raken. Maar ze hebben wel een gezonde levensstijl, dat is de positieve keerzijde. Je kan beter een goede conditie hebben en af en toe een keer een sportblessure dat niet sporten en op je 50e hartproblemen krijgen omdat je te weinig beweegt. Ik durf niet te stellen dat sporters ongezonder zijn dan de gemiddelde nederlander, integendeel.
Wat te denken van agressie op het veld? Er zijn sporters die zich zelfs voor de strafrechter moeten verantwoorden vanwege hun wangedrag in de sport.
En hoe groot is die groep? Gekken heb je in alle professies, ook in de sport. Maar dit aan sport linken is vaak niet terecht of stellen dat het onder sporters veel meer voorkomt. Doping is overigens wel een goed voorbeeld en dat wordt door de sportwereld zelf ook sterk bestreden. Je hebt sporters en daartussen altijd wat mensen die de sport verzieken. Daarin ben ik het helemaal met je eens. Maar dat maakt sport op zich nog niet fout.
En de agressie op de tribunes wil je bagatelliseren? Je moet midden in een vak (gematigde) Feyenoordsupporters eens roepen dat je voor Ajax bent. Dat gaat echt niet goed. Maar een voorbeeldje hoe ziek de sfeer is.
Agressie op de tribunes heb ik weinig van meegemaakt. Ik was laatst bij een wedstrijd en iemand juichte omdat de tegenstander scoorde. Er gebeurde helemaal niets. Ik ben een keer bij een wedstrijd geweest waar voor de wedstrijd er gewoon wat uitsupporters tussen de supporters liepen, met hun sjaaltjes om. Niemand die hen aanviel ofzo. En dat is geen bagatelliseren maar wel relativeren.
Artistiek schreef:Maar waar de wereld zijn vermaak in vindt staat vaak ver af van Gods Woord en Zijn instellingen. Daarom moet onze houding zijn: ik zit niet bij ijdele lieden... want als we dat wel doen worden we ze gelijkvormig nl.: leven alsof er geen God is.
Ik blijf je reacties ongenuanceerd vinden. Het gaat er namelijk niet om of je bij ijdele lieden zit maar hoe je er zit. Jezus zelf kreeg als reactie op zijn levensstijl: Die man eet met hoeren en tollenaars. Hij zat met hen. Maar hoe? Waarom? Alsof er geen God is? Of je daar juist ten volle bewust van?! Het gaat er om dat je niet meedoet met de wereld en dat is wat anders dan dat je de wereld volledig mijdt.
Als we op grond van de Bijbel tegen bepaalde dingen zijn hoeven we Gods Woord niet anders uit te gaan leggen als dat het erin staat en het voor ieder (kerk)mens duidelijk is.
Klopt, maar ik kan een hoop voorbeelden noemen van dingen die de Bijbel niet verbiedt maar die mensen wel verbieden. Natuurlijk zullen die mensen wel een Bijbelse onderbouwing hebben maar of die klopt is een tweede. Je mag geen moderne muziek luisteren, geen broek dragen als vrouw, geen lid zijn van een sportvereniging enzovoorts.

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Erasmiaan schreef:En de agressie op de tribunes wil je bagatelliseren? Je moet midden in een vak (gematigde) Feyenoordsupporters eens roepen dat je voor Ajax bent. Dat gaat echt niet goed.
Wat zou er gebeuren als je op de Synode vergadering van de OGiNN roept dat je voor vrouwelijke predikanten bent.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:

de lichamelijke oefening

Je zal begrijpen dat ik de eerste uitleg prefereer?
Wat krachtens de kanttekening de minst waarschijnlijke uitleg is, mede gezien de context van het hoofdstuk.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:
Artistiek schreef:Maar waar de wereld zijn vermaak in vindt staat vaak ver af van Gods Woord en Zijn instellingen. Daarom moet onze houding zijn: ik zit niet bij ijdele lieden... want als we dat wel doen worden we ze gelijkvormig nl.: leven alsof er geen God is.
Ik blijf je reacties ongenuanceerd vinden. Het gaat er namelijk niet om of je bij ijdele lieden zit maar hoe je er zit. Jezus zelf kreeg als reactie op zijn levensstijl: Die man eet met hoeren en tollenaars. Hij zat met hen. Maar hoe? Waarom? Alsof er geen God is? Of je daar juist ten volle bewust van?! Het gaat er om dat je niet meedoet met de wereld en dat is wat anders dan dat je de wereld volledig mijdt.
Klopt, maar ik kan een hoop voorbeelden noemen van dingen die de Bijbel niet verbiedt maar die mensen wel verbieden. Natuurlijk zullen die mensen wel een Bijbelse onderbouwing hebben maar of die klopt is een tweede. Je mag geen moderne muziek luisteren, geen broek dragen als vrouw, geen lid zijn van een sportvereniging enzovoorts.

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Eens zullen we het nooit met elkaar worden, daarvoor liggen onze meningen te ver uit elkaar.
Dit weet ik wel, afgoderij is dichter bij ons hart dan we zelf zullen/willen toegeven...
raka

Bericht door raka »

artistiek schreef:
Marnix schreef:

Eens zullen we het nooit met elkaar worden, daarvoor liggen onze meningen te ver uit elkaar.
Dit weet ik wel, afgoderij is dichter bij ons hart dan we zelf zullen/willen toegeven...
Het zit in ons hart
artistiek

Bericht door artistiek »

raka schreef:
artistiek schreef:
Marnix schreef:

Het zit in ons hart
Helaas ja
Plaats reactie