Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

freek

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door freek »

Wij hadden gisterenavond een prachtige preek over Efeze 2:11-22 :super
henriët

Bericht door henriët »

vorige week heb ik (in de chat ) beloofd de preek van 15 maart samen te vatten en op t forum neer te zette. het is me niet gelukt dat vorige week te doen. daarom alsnog nu.

De lijdende Borg in Gethsemané
8 kanten van de van God geslepen Diamant

nav Lukas 22:39-46
paaszaal, de Heere Jezus heeft hier het HA ingesteld. Daarna verlaat Hij Jeruzalem. De Heere Jezus gaat naar de Olijfberg.

1):40 de waarschuwende Borg
De Heere Jezus waarschuwt als Herder. Grondtaal: binnen het terrein van de verzoeking. De Heere Jezus zegt: Let op het gevaar dat Me tegemoet treedt. Jezus ziet de satan, ziet de verzoeking. Verzoeking komt van de duivel. Heeft het doel tot zonde te verleiden. Satan wil een poging doen de tweede Adam te laten vallen. Maar in die verzoeking wil hij de discipelen ook meenemen. Dat ze een besluit nemen om Hem niet langer te volgen. Zien we dat? Kennen we dat ook in ons eigen leven. Zie we de terreinen opdoemen waar een bordje staat: 'levensgevaarlijk'. Onbekeerden en bekeerden. De bekeerden dienen voortdurend toegerust te worden om te strijden. Het wapen is gebed! Leidt ons niet in verzoeking. Hc.. dewijl wij zelf zwak zijn. Dat we niet een ogenblik staande kunnen blijven. De discipelen worden ingeschakeld mee te strijden, bidt!!!!

2):41 de afgescheiden Borg

de Heere Jezus neemt afstand van de drie discipelen. Grondtaal: afscheiden: losrukken. Van Wie moet de Heere Jezus dan afstand nemen. Van Zijn Vader. Van de kerk. De discipelen mogen niet met Hem mee. Op een steenworp afstand van dat plaatsje dat zo uniek is. Wat is er daar zo bijzonder aan dan? Jezus gaat het rechthuis binnen. Hij neemt de zonde en de schuld van Zijn kerk mee. Want daar zit de kerk mee, met de zonde en de schuld. De zonde en de zondaar moeten van elkaar gescheiden worden. Dat gebeurt hier, nu gaat Hij het pak van de zonde van Zijn kerk komen. En daarom afstand van de kerk en de Borg. Kent u daar iets van, van de noodzakelijkheid daarvan. (denk aan Bunyan, het pak moet afgenomen worden en dat gebeurd bij het kruis) In Gethsémane gebeurt het wonderlijke, dat Christus het pak van de zonde van Zijn kerk op zich neemt, en de schuld en de straf die daar aan verbonden is op zich neemt. De zaligheid wordt hier uitgewerkt. De discipelen zien toe op een steenworp afstand. Verstaat u daar iets van? Heeft u weleens afstand mogen nemen. En mogen zien dat de pers door Hem alleen getreden is? Dan bent u er buiten gezet, dan heeft u iets beleefd van de afsnijding van de wet in uw leven. Wanneer God een mens bekeert, wordt alles van de mens afgebroken. Je wordt er buiten gezet, en de Heilige Geest gaat dan het Evangelie openen.

3):42 de biddende Borg
Wat gaat de Borg doen? Hij valt neer, Hij knielt neer. Hij voelt dat satan Hem gaan aanvallen en dat de toorn van God op Hem afkomt. Hij ziet nl een grote hand met een beker erin. De hand van een vertoord Rechter, met de beker vol gramschap.het beeld van de beker(ieder krijgt een beker met lijden)De beker van de Borg is gevuld met de gramschap van de toorn van God: en gaat Jezus bidden.

Wil Jezus niet? Is de wil van de Vader niet gelijk aan de wil van Jezus. Wat gebeurt hier dan? Nu komt openbaar dat de Heere Jezus met Zijn menselijke wil worstelt. Niet er tegenopgewassen wat de wil van God wil. Jezus heeft door het geloof geleerd Zijn wil te doen. Vrijwillig ja zeggen op het werk van de Vader. Om de beker van Zijn Vader te aanvaarden. Daarin is Hij dierbaar. Hier komt Hij openbaar als een waarachtig Mens. Is Hij dan niet liefde in deze gang? Gehoorzaamheid leren uit het lijden voor Zijn kerk. Je voelt als het ware de spanning van de eeuwigheid, de spanning van de hel. Hier zegt Jezus : Vader”.. tere uitspraak. (vergelijk verloren zoon die naar zijn vader terugkeert) de Zoon krijgt hier geen toegang tot het Vaderhuis. Want de Rechter staat voor de deur. Jezus voelt dat dit het begin is, van het verbergen van Gods aangezicht. Jezus MOET.. geloofsgehoorzaamheid.. Uw wil geschiedde.. Hij wil.. Hij buigt. Hij neemt de beker aan. Gods kerk moet leren hieruit dat die beker hem/haar niet wordt aangereikt. Wel een bekertje, daar zit ook lijden in, dat is niet om een deeltje bij te dragen, maar dat lijden is tot ons nut.. om gelouterd te worden, om geoefend te worden in het ware geloof tot rechtvaardiging en tot heiliging. Zondaarsgeloof leert worstelen met die beker, die beker wordt aangereikt tot ontdekking, wie ze zijn in zichzelf. Niet mijn wil.. niet mijn wil.. maar Uw wil geschiedde.. dan moet je vlees gekruisigd worden.

4):43 een gesterkte Borg
opeens gaat de hemel open. Er komt een engel. Jezus heeft versterking nodig, omdat Hij er niet onder bezwijken mag. Hij mag niet in Gethsemané sterven, Hij moet de vloekdood sterven. Het is tegelijkertijd een bemoediging vanuit de hemel. De Vader sterkt Hem om nu voort te gaan in Zijn lijden. Soms kun je er onder bezwijken onder de strijd, dat je wel ja mag zeggen op Zijn wil, maar dat je er niet meer tegenop kan, en dat God dan de hemel als verrassing voor je opent. Zodat je bemoedigd wordt. En dat heeft de Borg nodig, en ook Zijn kerk

5):44 de strijdende Borg
de strijd neemt toe, er is sprake van een zware strijd, dan bidt Hij des te ernstiger. Doet u dat ook, in navolging van de Borg. De Heere Jezus gaat zweten, bloed zweten. Zo zwaar is dat lijden. Wat heeft dat bloeden veroorzaakt? Het is een innerlijk iets. Het zware zielelijden. Het is offerbloed, verzoenend bloed, dierbaar bloed. Onbevlekt bloed nodig. Heeft u daar weleens toevlucht tot genomen. Bloed drupt door het Evangelie.

6) :45a de triomferende Borg

Gesterkt door de engel zet Jezus de strijd voort. Maar opeens staat Hij op. Vanuit het grieks.. opstaan tot overwinning. De Heer' zal opstaan tot de strijd. Jezus is gehoorzaam aan de wil van de Vader en staat op, de overwinning wordt ingeleid. Hij heeft de oude slang is overwonnen. Straks op Golgotha overwinnen de dood. De schuldbrief aanvaard, de rekening wordt betaald. De gebroken wet gaat Hij herstellen. Hij zal het einde van de wet zijn. De triomferende Borg gaat Zijn kerk weer opzoeken

7) :45b de opzoekende Borg
de Heere Jezus gaat naar Zijn discipelen. De discipelen kon het niet meer volhouden om wakker te blijven, ze zijn in slaap gevallen. Hoe vindt de Borg u? Slapen in de Bijbel.. slapen van de doodslaap. ef 5:14 ontwaakt! 1 thes1:5 slapen van onverschilligheid. Slapen van zorgeloosheid, gebeurt ook bij Gods kinderen, ingezonken en mat. Maar hier gaat t over een slapen van droefheid. Ingeslapen van droefheid en moedeloosheid. 'Ik kan het niet meer Heere'... en dan komt Hij. En dat je dan zegt.. ik ben zo vol van droefheid, daarom is het nodig dat Hij komt.

8):46 de bestraffende Borg..

Staat ook op!!! volg Hem na.. om te bidden, buiten je zelf treden en de kracht van Hem aangrijpen, bidden is belijden:'ik ben in slaap gevallen'. Dat je Hem mag navolgen..dan zal satan geen grip op me hebben, want dan kom ik Thuis!
Gods verborgen omgang vinden
Zielen, waar Zijn vrees in woont.
't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
Naar Zijn vreeverbond, getoond.
d' Ogen houdt mijn stil gemoed
Opwaarts, om op God te letten:
Hij, die trouw is, zal mijn voet,
Voeren uit der bozen netten
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

ook wij mochten een goede zondag hebben

's morgens over Lukas 23: 39-43
De souvereine genade Gods aan een moordenaar betoond
1. plotselinge bekering
2.ootmoedige bede
3.verzekerde plaats in het paradijs

's middags het vervolg over Gideon

Richteren 6: 14-16

Gideons aanstelling tot richter
1. Bekrachtiging van de opdracht
2. Bekentenis van de zwakheid
3. Bevestiging van Goddelijke tegenwoordigheid

deze keer na te luisteren via Audioserver
http://kerkdienstgemist.nl/stations/298 ... e-Overberg

en dan de diensten van half 9 en half 4
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
half 9, mooi op tijd Helma! Meerdere diensten daar in Overberg :quoi (dan alleen jullie afdeling)

onze dominee was afwezig, dus we hadden 3x leesdienst:
's-morgens: Lukas 22:41-44 over lijden van Jezus in Gethsemane(leespreek van Ds.Chr.van Dam)
's-middags: Hosea 7:16a: Zij keren zich, maar niet tot de Allerhoogste(leespreek van Ds.Fraanje; leek trouwens verdacht veel op de preken van Ds.A.Hoogerland)
's-avonds: Job 5:26: Gij zult in ouderdom ten grave komen, gelijk de korenhoop te zijner tijd opgevoerd word(leespreek van Ds.Lamain; was 2e punt van een preek, waarvan het 1e punt in de morgendienst van zondag 23 november jl. gelezen was)
helma

Bericht door helma »

we zaten voor een keer in de Hervormde Kerk, (voordat hun dienst begon) vandaar de vroege dienst van half 9
"ons" gebouw was bezet :garde
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
helma schreef:
ogste(leespreek van Ds.Fraanje; leek trouwens verdacht veel op de preken van Ds.A.Hoogerland)
Dat heb je wel eens hè, met sommige preken :haha
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
helma schreef:
half 9, mooi op tijd Helma! Meerdere diensten daar in Overberg :quoi (dan alleen jullie afdeling)

's-morgens: Lukas 22:41-44 over lijden van Jezus in Gethsemane(leespreek van Ds.Chr.van Dam)
's-middags: Hosea 7:16a: Zij keren zich, maar niet tot de Allerhoogste(leespreek van Ds.Fraanje; leek trouwens verdacht veel op de preken van Ds.A.Hoogerland)
's-avonds: Job 5:26: Gij zult in ouderdom ten grave komen, gelijk de korenhoop te zijner tijd opgevoerd word(leespreek van Ds.Lamain; was 2e punt van een preek, waarvan het 1e punt in de morgendienst van zondag 23 november jl. gelezen was)
Wat betreft ds. Fraanje: Enigzinds heb je gelijk, maar ik had wel direct door dat die niet van ds. Hoogerland was. Ik merkte dat hij kort na de Tweede wereldoorlog was uitgesproken, en dacht meteen aan ds. Fraanje en even aan ds. Lamain, maar aangezien het toch niet zo echt de stijl van ds. Lamain was, bleef de gedachte aan ds. Fraanje wel sterk hangen, en dat bleek dus ook zo te zijn.

wat de avonddienst betreft, de vervolgpreek over Job 5, daar heb ik een cassettebandje van. Voor mij was het dus meteen duidelijk dat die van ds. Lamain was.
Overigens, alle drie preken waren goed, de keuze van leespreken heeft wel mijn hartelijke instemming.

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:

Wat betreft ds. Fraanje: Enigzinds heb je gelijk, maar ik had wel direct door dat die niet van ds. Hoogerland was. Ik merkte dat hij kort na de Tweede wereldoorlog was uitgesproken, en dacht meteen aan ds. Fraanje en even aan ds. Lamain, maar aangezien het toch niet zo echt de stijl van ds. Lamain was, bleef de gedachte aan ds. Fraanje wel sterk hangen, en dat bleek dus ook zo te zijn.

wat de avonddienst betreft, de vervolgpreek over Job 5, daar heb ik een cassettebandje van. Voor mij was het dus meteen duidelijk dat die van ds. Lamain was.
Overigens, alle drie preken waren goed, de keuze van leespreken heeft wel mijn hartelijke instemming.

-DIA-
Als de preek (gelezen of niet) mijn goedkeuring wegdraagt, heb ik het gevoel dat die preek mij welgevallig is.
Tegelijkertijd denk ik dat zo'n mijn hart welgevallig preken mij goed doet.
Maar ik weet tevens dat ik daar een vijand van ben.

Hoe denk jij daarover?

Resumerend: Preken zijn goed, maar wat heb ik eraan?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:

-DIA-
Als de preek (gelezen of niet) mijn goedkeuring wegdraagt, heb ik het gevoel dat die preek mij welgevallig is.
Tegelijkertijd denk ik dat zo'n mijn hart welgevallig preken mij goed doet.
Maar ik weet tevens dat ik daar een vijand van ben.

Hoe denk jij daarover?

Resumerend: Preken zijn goed, maar wat heb ik eraan?
Een preek moet ontdekkend zijn, je geen grond geven waar geen grond is, moet prakticsh bevindelijk zijn, moet wet en evangelie, dood en leven, recht en genade inhouden. Deze preken overigens vaak niet naar de mens, maar wel heel nuttig, en kunnen je bewaren voor zelfbedrog, of je aan valse gronden ontdekken... Ook zal zo'n preek het werk Gods bevestigen, dus een preek moet niet alleen voor onbekeerden zijn, maar zeker ook voor levendgemaakte zielen...

-DIA-
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: Een preek moet ontdekkend zijn, je geen grond geven waar geen grond is, moet prakticsh bevindelijk zijn, moet wet en evangelie, dood en leven, recht en genade inhouden. Deze preken overigens vaak niet naar de mens, maar wel heel nuttig, en kunnen je bewaren voor zelfbedrog, of je aan valse gronden ontdekken... Ook zal zo'n preek het werk Gods bevestigen, dus een preek moet niet alleen voor onbekeerden zijn, maar zeker ook voor levendgemaakte zielen...

-DIA-
Zeer calvinistisch.
raka

Bericht door raka »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:

-DIA-
Wat heeft niet je hartelijke instemming dan??

Preken van ds Lamain en ds Hoogerland worden trouwens heel vaak voorgelezen in diverse GG.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

raka schreef:
-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:

-DIA-
Wat heeft niet je hartelijke instemming dan??

Preken van ds Lamain en ds Hoogerland worden trouwens heel vaak voorgelezen in diverse GG.
Weet ik wel.. maar (om twist en tweedracht te voorkomen noem ik geen namen) je zult ook wel weten van welke predikanten er hier geen preken worden gelezen...

-DIA-
raka

Bericht door raka »

Jazeker weet ik dat, maar die worden in 80% van de GG niet gelezen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:we zaten voor een keer in de Hervormde Kerk, (voordat hun dienst begon) vandaar de vroege dienst van half 9
Ik dacht al, Hervormde kerk en dan hele noten in dit tempo?
Maar nou snap ik het ;)
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
helma schreef:we zaten voor een keer in de Hervormde Kerk, (voordat hun dienst begon) vandaar de vroege dienst van half 9
Ik dacht al, Hervormde kerk en dan hele noten in dit tempo?
Maar nou snap ik het ;)
:wiz
we zingen héérlijk!!

maarre...je hebt de preek dus beluisterd?? :huhu
Plaats reactie