Afgoderij
Re: Afgoderij
Bernd,
Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Mijn vader vroeg altijd: Kun je er een zegen voor vragen en daarna voor danken?
Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Mijn vader vroeg altijd: Kun je er een zegen voor vragen en daarna voor danken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Op die manier wil je ongeveer roomser dan de paus zijn.....Luther schreef:Bernd,
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Dit staat in de Bijbel, Rens.Rens schreef:Op die manier wil je ongeveer roomser dan de paus zijn.....Luther schreef:Bernd,

Nou nou, was Paulus dan ook Roomser dan de paus?Rens schreef:Op die manier wil je ongeveer roomser dan de paus zijn.....Luther schreef:Bernd,
wat ik bedoel te zeggen is dit: hoe kun je nou eten en drinken tot Gods eer?? dat zie ik dus niet.freek schreef:Nou nou, was Paulus dan ook Roomser dan de paus?Rens schreef:Op die manier wil je ongeveer roomser dan de paus zijn.....Luther schreef:Bernd,
wel eten en drinken met een hart vol dankbaarheid.
Moderatorbericht:
Speciaal voor Rens:
1 Korinthe 10: 31:
"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods. "

1 Korinthe 10: 31:
"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods. "
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rens, zou dat niet misschien juist eten en drinken tot Gods eer zijn?Rens schreef:wat ik bedoel te zeggen is dit: hoe kun je nou eten en drinken tot Gods eer?? dat zie ik dus niet.freek schreef:Nou nou, was Paulus dan ook Roomser dan de paus?Rens schreef:Op die manier wil je ongeveer roomser dan de paus zijn.....Luther schreef:Bernd,
wel eten en drinken met een hart vol dankbaarheid.
Natuurlijk kan dat. Je mag best een liedje zingen voor een club, voor de koningin of wat dan ook. Mijn tafeltennisteam heeft zelfs eigen teamsongs, parodieen op dat soort liedjes, en die zingen we dan onder de doucheBernd92 schreef:@ Erasmiaan
Ik vind dus dat je wel mee mag zingen met voetbal. Niet dat ik niet mee zing als er grof taalgebruik word gebruikt, maar toch als je met een normaal liedje van de club meezing kan het toch wel? En je hoef dat zingen toch ook niet gelijk als een afgod te zien

Freek, precies. Er wordt soms teveel nadruk gelegd op het God eren door zingen, bijbellezen, bidden etc. Allemaal geestelijke dingen en daar is niets mis mee. Maar God eren doe je ook door te leven zoals God het heeft bedoeld. Als Hij de aarde maakt zegt Hij niet: Wordt talrijk en zing lofliederen en bidt. Hij zegt: Wordt talrijk, heers over de aarde en direct daarna: Ik geef je de planten en vruchten als voedsel. Werken en eten. En God zag dat het zeer goed was. Juist door te werken en te eten en daarvan te genieten, wat hele gewone dingen lijken, kunnen we Hem eren omdat we doen waar Hij ons voor gemaakt heeft. En niet alleen door geestelijke dingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik begrijp hieruit dat ascese voor jou niet acceptabel is.Marnix schreef:Natuurlijk kan dat. Je mag best een liedje zingen voor een club, voor de koningin of wat dan ook. Mijn tafeltennisteam heeft zelfs eigen teamsongs, parodieen op dat soort liedjes, en die zingen we dan onder de doucheBernd92 schreef:@ Erasmiaan
Ik vind dus dat je wel mee mag zingen met voetbal. Niet dat ik niet mee zing als er grof taalgebruik word gebruikt, maar toch als je met een normaal liedje van de club meezing kan het toch wel? En je hoef dat zingen toch ook niet gelijk als een afgod te zien
Freek, precies. Er wordt soms teveel nadruk gelegd op het God eren door zingen, bijbellezen, bidden etc. Allemaal geestelijke dingen en daar is niets mis mee. Maar God eren doe je ook door te leven zoals God het heeft bedoeld. Als Hij de aarde maakt zegt Hij niet: Wordt talrijk en zing lofliederen en bidt. Hij zegt: Wordt talrijk, heers over de aarde en direct daarna: Ik geef je de planten en vruchten als voedsel. Werken en eten. En God zag dat het zeer goed was. Juist door te werken en te eten en daarvan te genieten, wat hele gewone dingen lijken, kunnen we Hem eren omdat we doen waar Hij ons voor gemaakt heeft. En niet alleen door geestelijke dingen.
Maar uiteindelijk blijft staan, wat hier al eerder gememoreerd is: ALLES wat gij doet, doe het ter ere Gods.
En dat geldt voor geestelijke en aardse zaken.
Ascese... ik ken dat woord niet eens. Maar de Van Dale zegt:
strenge en vrome levenswijze, onthouding van alle aardse genoegens
In dat geval is ascese voor mij niet acceptabel. Als een ander heel sober wil leven heb ik daar geen moeite mee, maar ik zie er geen bijbelse gronden voor. We zijn vrij in Christus, we mogen genieten aldus Prediker en niet alleen aldus Prediker... Kortom, een liedje zingen onder de douche, genieten van lekker eten en drinken, het mag zeker als we Hem er voor danken en er mee eren.
strenge en vrome levenswijze, onthouding van alle aardse genoegens
In dat geval is ascese voor mij niet acceptabel. Als een ander heel sober wil leven heb ik daar geen moeite mee, maar ik zie er geen bijbelse gronden voor. We zijn vrij in Christus, we mogen genieten aldus Prediker en niet alleen aldus Prediker... Kortom, een liedje zingen onder de douche, genieten van lekker eten en drinken, het mag zeker als we Hem er voor danken en er mee eren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het is wel typisch dat veel jongeren die in het voetbalstadion voor de gezelligheid meezingen, in de kerk voor de gezelligheid hun mond dicht houden.Bernd92 schreef:Voetbal, daar ging ik een keertje naar toe, en ik heb mee gezongen. Ik ben naar het stadion gegaan voor de gezelligheid. Ik zie ze niet als een afgod. Ik zong mee voor de gezelligheid.Rens schreef: omdat ánderen van voetbal hun afgod maken, mogen wij van de weeromstuit ook niet kijken naar datzelfde potje voetbal??
dat vind ik wel wat doordraven! het gaat er om hoe je zélf tegenover sport (in z'n algemeenheid) staat, dát is doorslaggevend. en dan heb je met het feit dat ánderen er wel hun afgod van maken niets van doen.
als je echter bij jezelf bespeurd dat je in de sport (en z'n randverschijnselen) wordt meegezogen, dan moet je er subiet afstand van nemen.

- Bonny
- Contacteer:
Zondagmiddag refereerde de dominee nog dat als de voetbalwedstrijd in verlening eindigd, daar niemand rouwig om is: "Leuk toch, de spanning is te snijden!". Maar als de preek 5 minuten langer duurt, iedereen op zijn horloge zit te kijken.
The Groom's still waiting at the altar
Nou, als je alleen voor de gezelligheid meezingt in de kerk kan je ook net zo goed je mond houden. Maar ja, die jongeren die je noemt zijn er en dat is spijtig. Maar dat zegt verder natuurlijk nog niks.
Haha. Wel heel erg makkelijk van die dominee. Want 1 ding wil ik wel vertellen: Als een wedstrijd ontzettend mooi en spannend is vindt men die verlenging niet zo erg. Maar als de wedstrijd oersaai is lopen mensen vaak voor de blessuretijd begint al weg en hoeven ze helemaal geen verlenging.Bonny schreef:Zondagmiddag refereerde de dominee nog dat als de voetbalwedstrijd in verlening eindigd, daar niemand rouwig om is: "Leuk toch, de spanning is te snijden!". Maar als de preek 5 minuten langer duurt, iedereen op zijn horloge zit te kijken.
En zo is dat met een preek ook. Als de mensen op hun horloge gaan kijken als je 5 minuten langer preekt dan normaal, moet je eerst maar eens gaan aanvragen of je preek misschien niet heel saai is.

wel heel erg generaliserend zeg...."iedereen" .........Bonny schreef:Zondagmiddag refereerde de dominee nog dat als de voetbalwedstrijd in verlening eindigd, daar niemand rouwig om is: "Leuk toch, de spanning is te snijden!". Maar als de preek 5 minuten langer duurt, iedereen op zijn horloge zit te kijken.
en
@Tib:
"Het is wel typisch dat veel jongeren die in het voetbalstadion voor de gezelligheid meezingen, in de kerk voor de gezelligheid hun mond dicht houden" ........... je schijnt er ervaring mee te hebben? het slaat natuurlijk als een tang op een varken om het zo te stellen....zit je dan steeds om je heen te kijken of alle jongeren wel meezingen???
Moderatorbericht: