Welk boek ben jij nu aan het lezen?

jvdg

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door jvdg »

freek schreef: Ik heb het niet zo bedoeld dat ik in jouw posting proef dat jíj persoonlijk verlangt naar verlossing die maar niet komt. Maar wel dat jij een geloofsbeleving verdedigt, die dit legitimeert.
Die geloofsbeleving kan ik onmogelijk verdedigen, aangezien er in mijn posting juist geen sprake is van het waarachtige geloof.
Daarom zeg ik weer, je hebt mijn posting niet begrepen.
Jongere

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:Ik meen te moeten stellen dat de reactie van Jongere, en jouw instemming hierop, getuigen van een koude technisch dogmatische benadering.
Een technisch dogmatische benadering: ja. Soms is dat namelijk nodig. De voorbeelden zijn bekend van mensen die het liever over het gevoel hebben en de leer laten schieten, waardoor er heel wat ontsporingen optreden. Je zult het met me eens zijn dat we moeten oppassen voor dat gevaar.

Maar koud: nee. Als dit koud is, is de Bijbel koud, die probeer ik hier na te spreken over de heiligmaking. Juist deze - schijnbaar dode - dogmatiek is levend bij de mensen die dit zo ervaren.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
jvdg schreef:Ik meen te moeten stellen dat de reactie van Jongere, en jouw instemming hierop, getuigen van een koude technisch dogmatische benadering.
Een technisch dogmatische benadering: ja. Soms is dat namelijk nodig. De voorbeelden zijn bekend van mensen die het liever over het gevoel hebben en de leer laten schieten, waardoor er heel wat ontsporingen optreden. Je zult het met me eens zijn dat we moeten oppassen voor dat gevaar.

Maar koud: nee. Als dit koud is, is de Bijbel koud, die probeer ik hier na te spreken over de heiligmaking. Juist deze - schijnbaar dode - dogmatiek is levend bij de mensen die dit zo ervaren.
Met die verwijzing naar het gevaar van gevoel boven de leer ben ik het eens.

Wat betreft de heiligmaking, daar schreef ik over, daar in dit verband (nog) niet te willen spreken.
Die 'stand' in het genadeleven is voor het gekrookte riet van het allergrootste belang, maar in die fase (nog) niet te bevatten te begrijpen of te bezien.

Daarom sprak ik ook mijn angst uit om die rieten en vlaswieken niet te belasten met dorre dogmatiek.
Ik wil daarbij graag verwijzen naar die bekende prekenserie van Ds. À Brakel.
freek

Bericht door freek »

jvdg schreef:
Jongere schreef:

Met die verwijzing naar het gevaar van gevoel boven de leer ben ik het eens.

Wat betreft de heiligmaking, daar schreef ik over, daar in dit verband (nog) niet te willen spreken.
Die 'stand' in het genadeleven is voor het gekrookte riet van het allergrootste belang, maar in die fase (nog) niet te bevatten te begrijpen of te bezien.

Daarom sprak ik ook mijn angst uit om die rieten en vlaswieken niet te belasten met dorre dogmatiek.
Ik wil daarbij graag verwijzen naar die bekende prekenserie van Ds. À Brakel.
Met alle respect - en op het gevaar af dat ik de beschuldiging om m'n oren krijg dat ik de kleinen in de genade kwets - maar je ziet enkele zaken fundamenteel mis.

Heiligmaking is inderdaad van het állergrootste belang maar absoluut geen volgende stap in het geestelijke leven. Dit is een dwaling die je zowel bij bevindelijk gereformeerde als bij grote groepen evangelicalen tegenkomt en die juist fnuikend voor het geestelijke leven. Gelovigen gaan zich dan richten op een moment dat in de toekomst ligt en dat nog aan moet breken. Intussen doen ze niet anders dan zien op zichzelf met al hun gebreken en tekorten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
freek schreef:
jvdg schreef: Ik vrees dat je met deze, overigens rechtzinnige, uitspraak de 'kleinen in de genade' alle hoop en moed ontneemt, de lijdelijkheid preekt en ook het wanhopige roepen om verlossing en verzoening onrecht doet.
Ik sprak ook (nog) niet over heiligmaking, maar over de werking van de Heilige Geest.
Over ontdekking van de schuld en de zonde.
Dat een mens God nooit meer kan behagen.
Over het gekrookte riet en de rokende vlaswiek.

Over wat ik moet doen om zalig te worden.
Ik denk dat Jongere de zogeheten 'kleinen in de genade' juist het meest recht doet. Er zijn maar twee mogelijkheden: in Christus of buiten Christus. Het kan echt niet zo zijn dat je wel buiten Christus bent, maar toch hartelijk kunt verlangen naar heiliging. Het kan al helemaal niet zo zijn dat je hartelijk verlangt naar verlossing en het komt maar niet. Iets dergelijks proef ik eigenlijk toch jouw posting.
Ik kan me daarom ook helemaal vinden in de late posting van jongere.
Freek, moet dit nu?
Wat?
Ik citeer maar even de Dordtse Leerregels:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ja, kom binnen Heer
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:
freek schreef:Ik denk dat Jongere de zogeheten 'kleinen in de genade' juist het meest recht doet. Er zijn maar twee mogelijkheden: in Christus of buiten Christus. Het kan echt niet zo zijn dat je wel buiten Christus bent, maar toch hartelijk kunt verlangen naar heiliging. Het kan al helemaal niet zo zijn dat je hartelijk verlangt naar verlossing en het komt maar niet. Iets dergelijks proef ik eigenlijk toch jouw posting.
Ik kan me daarom ook helemaal vinden in de late posting van jongere.
Freek, moet dit nu?
Wat?
Ik citeer maar even de Dordtse Leerregels:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mooi he! Dat bedoelde ik nou.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Mooi he! Dat bedoelde ik nou.
Volgens mij niet. Een categorie mensen die volgens de Dordtse leerregels wel bestaan, kunnen volgens jou niet bestaan.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

:offtopic
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Josephus

Bericht door Josephus »

Afbeelding

Aangrijpend boek. Tegelijk mooi om te lezen hoe je als christen steun kunt hebben aan je geloof bij het meemaken en verwerken van zulke vreselijke dingen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Volgens mij niet. Een categorie mensen die volgens de Dordtse leerregels wel bestaan, kunnen volgens jou niet bestaan.
Hmm, volgens mij heb ik helemaal niet ontkend dat er mensen zijn die het levende geloof, of de volle verzekerdheid van het geloof nog niet krachtig voelen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Hmm, volgens mij heb ik helemaal niet ontkend dat er mensen zijn die het levende geloof, of de volle verzekerdheid van het geloof nog niet krachtig voelen.
Jawel, je ontkent dat er mensen zijn die om Jezus roepen maar Hem nog niet hebben. De Dordtse leerregels gaan gelukkig heel wat pastoraler met deze mensen om, kijk maar:

Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen

Ook spreken ze nog een tweede groep aan, die wel al in het geloof zijn maar nog niet de volle verzekering hebben, kijk maar:

en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken.

Maar goed, on topic.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

- Ds. C.G. Vreugdenhil: Borgtocht, 49 overdenkingen voor de lijdensweken.
- Ds. J. Belder: Ziek van de kerk?
- Ds. W.J. Karels: Boekje over de profeet Amos
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding

De term geestelijk misbruik in de titel De subtiele kracht van geestelijk misbruik klinkt niet iedereen even bekend in de oren. Geestelijk misbruik, bestaat dat? Wat is dat dan?

De gemeente van Jezus Christus zou een veilige plek moeten zijn voor iedereen. Een plaats van liefde, leven, gemeenschap en, vooral, van genade en waarheid. Een plaats waar mensen echt zichzelf kunnen zijn en in openheid en vrijheid elkaar en God kunnen ontmoeten. Goddank functioneren veel gemeenten zo.

Helaas zijn er ook veel mensen die andere ervaringen met de kerk hebben. Ze zijn beschadigd in de kerk – geestelijk misbruikt door andere mensen, door leiders. Ze weten uit ervaring dat leiders hun macht kunnen misbruiken. Ze hebben gezien dat voorgangers vals geestelijk gezag kunnen uitoefenen. Ze hebben gemerkt dat hun denken werd gemanipuleerd, niet alleen subtiel. Door openlijk wetticisme of door onuitgesproken regels werd hun leven kapotgemaakt. Er werden geestelijke prestaties geëist. Geloof werd vervangen door geboden. Wetten vervingen de genade. De waarheid werd verdraaid. Gemeenschap was er alleen als er gehoorzaamd werd. En liefde...?

In het boek De subtiele kracht van geestelijk misbruik geven de schrijvers David Johnson en Jeff VanVonderen een duidelijke definitie en beschrijving van dit ingrijpende probleem. Vanuit hun werk als voorgangers en hulpverleners hebben ze veel met slachtoffers te maken gehad. In dit boek beschrijven ze het probleem van geestelijk misbruik. En ze geven een richting aan voor herstel, bevrijding, vernieuwing van denken en het terugwinnen van vertrouwen. De subtiele kracht van geestelijk misbruik is daarmee een heel bevrijdend boek. Ontsnappen uit een web van geestelijk misbruik is mogelijk!

Aditional information:
Availability: Available
Productkind: Paperback
Topic: Leadership | Education
Publisher: Gideon
Size: 304 pag.
ISBN/Art.nr.: 9789060679364
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DE WONDERLIJKE LEIDING GODS

met eenen blinden leidsman der blinden op wegen en paden die hij niet kende

behelzende

zijne roeping uit het jodendom, trekking tot en overbrenging in Christus in eene zesjarige omzwerving

door

Christiaan Salomon Duijtsch

Aanvankelijk Israëlit, rabbijn in Hongarije, overleden als predikant der Ned. Ger. Kerk.

Ik kreeg dit boek uit een nalatenschap. Ontroerend!
Gesloten