Afgoderij

Bernd92

Afgoderij

Bericht door Bernd92 »

Voor school hebben wij een opdracht en daarin word ons gevraagd "Wat word er bedoeld met het onderwerp?". Wij hebben als onderwerp:
• Moderne afgoderij: sport, economie, gezondheid, uiterlijk, muziekcultuur enz.
Dit moet je ook nog eens in je eigen woorden er in zetten. Maar wat ik ook graag van jullie zou willen horen wat er volgens jullie met het onderwerp word bedoeld.

Ik weet dat als je voetbal neemt al heel veel voorbeelden weet te verzinnen. Maar je uiterlijk? ik vind het geen afgoderij als je er make up op smeert, maar zou je het ook anders over kunnen denken?
Terug op het voetbal;
Een tijdje terug zei onze dominee G. Pater dat wanneer je een heel voetbal team uit je hoofd kent, dat dat afgoderij is. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ken zo veel mensen, is dat dan ook afgoderij?

Economie; Geld moet rollen is een zin die ik vaak gebruik. Maar geld kun je natuurlijk ook als afgod zien (maar ik zou niet weten hoe). Ik heb graag geld, met geld kun je leuke dingen doen. Ik koop er een mooi nieuw beeldscherm van, een leuk spel voor onze spelcomputer en nog een mooi cadeautje voor mijn moeder en ik maak mijn verlanglijstje nog verder af. Afgoderij? Ik vind van niet. Wanneer dan wel?

Gezondheid; Ik ben te zwaar, ik kijk er naar uit om een, hoe zeg je dat, dun (?) of normaal (?) lichaam te hebben. Ik zou graag dun willen zijn, en gespierd. Ik vind dat mooi, en het past wel bij mijn bouw, ik ben namelijk ook nogal breed. Is dat afgoderij? Ik weet het niet.

Muziekcultuur; Ik zelf luister graag een muziekje, ik heb een tijdje eminem geluisterd. Gewoon omdat er een mooi deuntje achter zat. Maar totdat we op school een reportage over hem zagen, en zijn teksten vertaald werden, schrok ik heel erg. Ik wist niet dat er zulke teksten in voor kwamen. Ben thuis gekomen, en heb zijn muziek van de computer verwijderd. Ik luisterde toen graag naar de muziek van hem, was dat afgoderij? Of is het ook afgoderij als ik het nieuwe nummer van Krezip luister? (linkje ernaar: http://www.youtube.com/watch?v=zBcrTdH-O5g) Dat nummer komt zeker 10 keer voorbij, kom ik hem tegen op de radio, laat ik hem even op die zender staan. Afgoderij? Ik denk van wel, je bent geklusterd aan die muziek? Of hoe zit dat nou precies met muziek. Hardcore vind ik voor kansloze mensen, heb ik een hekel aan. Maar er zijn ook mooie hardcore nummers (zullen er niet veel zijn voor mij), vaak luisteren onderweg naar school op de fiets, afgoderij? Een nummer dat ik mooi vind luister ik vaak, maar dan ook heel vaak. Dat nummer van Krezip, dat soort muziek, lekker rustig, kunt er zelf bij in slaap vallen, dat is mijn favoriete muziek. Is toch niet erg als ik dat vaak draai?

Van gospel houd ik niet zo. Het spreekt me niet echt aan.

Wanneer is iets afgoderij en wanneer niet, en wat word er nou mee bedoeld? Het eren van andere goden? Ik weet eigenlijk ook niet zozeer wat ik daar nou moet plaatsen.

Ik hoop dat ik een reactie krijg,

Met vriendelijke groet,
Bernd van Dam
Jo-Ann

Re: Afgoderij

Bericht door Jo-Ann »

Vraag 95 H.C.: Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen stelt.

Dus afgoderij heeft te maken met het stellen van je vertrouwen op iets of iemand in plaats van God of naast God.
De wijze waarop dit vorm gegeven wordt, kan voor een ieder mens heel verschillend zijn.
Het kan geld zijn: als men het hart erop zet (psalm 62);
Het kan voetbal zijn: zie alle gekte rondom EK en WK: benamingen als godenzonen e.d.;
Het kan één van de andere onderwerpen zijn die jij noemt.
Maar het kan ook heel concreet en dichtbij zijn: man/vrouw, kinderen, huis, bezittingen, werk, enz.
Alles waar men het hart op zet.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bernd,

Gods Woord en ook de Heidelbergse Catechismus leert ons dat we aan alle geboden Gods schuldig staan.
Dus ook aan afgoderij.

Laten we niet proberen om het begrip 'afgoderij' wat af te zwakken, maar erkennen dat ALLES waarin we niet waarlijk Gods eer op het oog hebben, afgoderij is. En dat is HEEL VEEL. We moeten onze zonden niet verkleinen, maar onszelf veroordelen als schuldige, doemwaardige zondaren en dan leren acht te geven op het Evangelie en de zaligheid die er is in Christus Jezus.

M.vr.gr.
Z.
Bernd92

Bericht door Bernd92 »

Nou het is niet zo zeer het afzwakken van het begrip afgoderij.

Maar afgoderij wil eigenlijk aan de ene kant wel zeggen, dat we eigenlijk altijd aan God moeten denken?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bernd92 schreef:Nou het is niet zo zeer het afzwakken van het begrip afgoderij.

Maar afgoderij wil eigenlijk aan de ene kant wel zeggen, dat we eigenlijk altijd aan God moeten denken?
We moeten God liefhebben boven alles! Jezus zegt zelfs: wie zijn vader, moeder, vrouw, kinderen niet haat, kan Mij niet volgen. Afgoderij is dus iets of iemand boven God stellen.
De gevaren van de moderne afgoden, zoals muziek, sport, economie, uiterlijk is dat het niet direct boven God gaat staan, maar jou heel geleidelijk van God af kan trekken en dan er boven gaat staan. Besef goed dat er niets is wat "neutraal" is. Achter ieder ding gaat een geestelijke strijd schuil en onderschat daarbij niet de macht van de tegenstander van God.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

-
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 18 mar 2009, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Bernd92 schreef:Nou het is niet zo zeer het afzwakken van het begrip afgoderij.

Alles waar men vol van is en waar God niet mee bedoeld wordt.
Ons hele leven en zijn moet op God gericht zijn.
Zo heeft God de mens ook gemaakt. Hij was gericht op God, hij was het beeld van God.
Zie ook de gelijkenis van de rijke jongeling (Lukas 18). Hij had ook dingen in de plaats van God of naast God:
Lukas 18: 22-29 schreef: 22 Doch Jezus dit horende, zeide tot hem: Nog één ding ontbreekt u: verkoop alles wat gij hebt en deel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
23 Maar als hij dit hoorde, werd hij geheel droevig; want hij was zeer rijk.
24 Jezus nu ziende dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe zwaarlijk zullen degenen die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan.
25 Want het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods ingaat.
26 En die dit hoorden, zeiden: Wie kan dan zalig worden?
27 En Hij zeide: De dingen die onmogelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij God.
28 En Petrus zeide: Zie, wij hebben alles verlaten en zijn U gevolgd.
29 En Hij zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg ulieden, dat er niemand is die verlaten heeft huis of ouders of broeders of vrouw of kinderen om het Koninkrijk Gods,
30 Die niet zal veelvoudig wederontvangen in dezen tijd, en in de komende eeuw het eeuwige leven.
Rens

Bericht door Rens »

@ Bernd:

Gelet op je openingsposting zou je de lijn met gemak door kunnen trekken specifiek naar het forum en internet in z'n algemeenheid als het moderne middel van afgoderij.........

m.a.w. : als je/we zo hecht/hechten aan het tegengaan van afgoderij, wat dóén we nog op het internet en het forum???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
mayflower

Bericht door mayflower »

Wat ik wel heel apart vind is het gedeelte Kolossenzen 3:5 waar staat geschreven:

.....Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij

Matthew Henry schrijft:
...It is the duty of every one to be holy, because Christ is a Christian's All, his only Lord and Saviour, and all his hope and happiness...

Ik heb zelf heb een tijd zitten na te denken over dit vers in Kolossenzen 3:5, van hoe kunnen de werken van het vlees op zichzelf al afgodderij worden genoemd ? Maar zoals M. Henry het verklaard, moet elke christen streven naar heiligheid in zijn leven, want Christus is alleen onze hoop omdat Christus alles in alles is, en hierbij wil ik toevoegen, dat als wij ons geluk buiten Christus om zoeken door te wandelen in het vlees, hechten we meer waarde aan de werken van vlees dan Christus zelf, en dat is afgodderij.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Bernd92 schreef:Voor school hebben wij een opdracht en daarin word ons gevraagd "Wat word er bedoeld met het onderwerp?". Wij hebben als onderwerp:
• Moderne afgoderij: sport, economie, gezondheid, uiterlijk, muziekcultuur enz.
Dit moet je ook nog eens in je eigen woorden er in zetten. Maar wat ik ook graag van jullie zou willen horen wat er volgens jullie met het onderwerp word bedoeld.

Ik weet dat als je voetbal neemt al heel veel voorbeelden weet te verzinnen. Maar je uiterlijk? ik vind het geen afgoderij als je er make up op smeert, maar zou je het ook anders over kunnen denken?
Terug op het voetbal;
Een tijdje terug zei onze dominee G. Pater dat wanneer je een heel voetbal team uit je hoofd kent, dat dat afgoderij is. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ken zo veel mensen, is dat dan ook afgoderij?

Economie; Geld moet rollen is een zin die ik vaak gebruik. Maar geld kun je natuurlijk ook als afgod zien (maar ik zou niet weten hoe). Ik heb graag geld, met geld kun je leuke dingen doen. Ik koop er een mooi nieuw beeldscherm van, een leuk spel voor onze spelcomputer en nog een mooi cadeautje voor mijn moeder en ik maak mijn verlanglijstje nog verder af. Afgoderij? Ik vind van niet. Wanneer dan wel?

Gezondheid; Ik ben te zwaar, ik kijk er naar uit om een, hoe zeg je dat, dun (?) of normaal (?) lichaam te hebben. Ik zou graag dun willen zijn, en gespierd. Ik vind dat mooi, en het past wel bij mijn bouw, ik ben namelijk ook nogal breed. Is dat afgoderij? Ik weet het niet.

Muziekcultuur; Ik zelf luister graag een muziekje, ik heb een tijdje eminem geluisterd. Gewoon omdat er een mooi deuntje achter zat. Maar totdat we op school een reportage over hem zagen, en zijn teksten vertaald werden, schrok ik heel erg. Ik wist niet dat er zulke teksten in voor kwamen. Ben thuis gekomen, en heb zijn muziek van de computer verwijderd. Ik luisterde toen graag naar de muziek van hem, was dat afgoderij? Of is het ook afgoderij als ik het nieuwe nummer van Krezip luister? (linkje ernaar: http://www.youtube.com/watch?v=zBcrTdH-O5g) Dat nummer komt zeker 10 keer voorbij, kom ik hem tegen op de radio, laat ik hem even op die zender staan. Afgoderij? Ik denk van wel, je bent geklusterd aan die muziek? Of hoe zit dat nou precies met muziek. Hardcore vind ik voor kansloze mensen, heb ik een hekel aan. Maar er zijn ook mooie hardcore nummers (zullen er niet veel zijn voor mij), vaak luisteren onderweg naar school op de fiets, afgoderij? Een nummer dat ik mooi vind luister ik vaak, maar dan ook heel vaak. Dat nummer van Krezip, dat soort muziek, lekker rustig, kunt er zelf bij in slaap vallen, dat is mijn favoriete muziek. Is toch niet erg als ik dat vaak draai?

Van gospel houd ik niet zo. Het spreekt me niet echt aan.

Wanneer is iets afgoderij en wanneer niet, en wat word er nou mee bedoeld? Het eren van andere goden? Ik weet eigenlijk ook niet zozeer wat ik daar nou moet plaatsen.

Ik hoop dat ik een reactie krijg,

Met vriendelijke groet,
Bernd van Dam
Het is allereerst belangrijk hoe je zelf met dit onderwerp bezig gaat. Het valt me in jouw post op dat je veel zegt "ik denk, ik vind" e.d. Dit is een gevaarlijk uitgangspunt. Probeer eerst eens helder te krijgen wat de Bijbel verstaat onder afgoderij. Zoals andere reacties ook al aangeven, kijk eens naar hoe de Heidelberger Catechismus het omschrijft. Ga dan de punten eens na die je in je topic noemt en hoe je er zelf onder bent.
Zonderling schreef:Laten we niet proberen om het begrip 'afgoderij' wat af te zwakken, maar erkennen dat ALLES waarin we niet waarlijk Gods eer op het oog hebben, afgoderij is. En dat is HEEL VEEL. We moeten onze zonden niet verkleinen, maar onszelf veroordelen als schuldige, doemwaardige zondaren en dan leren acht te geven op het Evangelie en de zaligheid die er is in Christus Jezus.
Deze opmerking is niet helemaal correct. Afgoderij is het dienen van een andere God. Dat veel zonden het gevolg zijn van het dienen van een andere God, is correct, maar niet alle zonden zijn afgoderij. Een bekende misvatting is dat het dienen van gouden kalf (gemaakt door Aaron) wordt gezien als afgoden dienst. Dat is niet waar. Ze dienden wel God, maar niet op de wijze die God voorgeschreven had. Het is de overtreding van het 3e gebod en niet het 2e (afgodendienst).
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Da Capo schreef:Het is de overtreding van het 3e gebod en niet het 2e (afgodendienst).
Allebei -1. :)
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Tiberius schreef:
Da Capo schreef:Het is de overtreding van het 3e gebod en niet het 2e (afgodendienst).
Allebei -1. :)
Oeps, you're right :blush
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
mayflower

Bericht door mayflower »

Da Capo schreef:Afgoderij is het dienen van een andere God. Dat veel zonden het gevolg zijn van het dienen van een andere God, is correct, maar niet alle zonden zijn afgoderij.

Hoe verklaar je dan Kolossenzen 3:5 waar staat geschreven ?:

.....Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij
Jongere

Bericht door Jongere »

Betekent dit niet dat de hebzucht afgoderij is?
mayflower

Bericht door mayflower »

Da Capo schreef: Een bekende misvatting is dat het dienen van gouden kalf (gemaakt door Aaron) wordt gezien als afgoden dienst. Dat is niet waar. Ze dienden wel God, maar niet op de wijze die God voorgeschreven had.
Hoe kun je nou God dienen op een manier zoals Godzelf het niet heeft voorgeschreven ???????
Als je een godsbeeld gaat crieeren vanuit je eigen voorstelling kun je God niet dienen, want alles wat voor komt vanuit een eigen menselijk voorstelling is vals en is direct verbonden met afgodderij.
Afgodderij = en de mens schiep god naar zijn beeld en zijn gelijkenis!!!!
Plaats reactie