Calvijnjaar
-
- Contacteer:
Calvijnjaar
Heeft het Calvijnjaar u/jou nog iets te zeggen?
Morgenavond in Rotterdam de 2e debatavond met als thema: "De intolerante Calvijn".
Was Calvijn inderdaad zo intolerant? ( De terrechstelling van Michael Servet was niet bepaald zijn voorbeeld van tolerantie)
Morgenavond in Rotterdam de 2e debatavond met als thema: "De intolerante Calvijn".
Was Calvijn inderdaad zo intolerant? ( De terrechstelling van Michael Servet was niet bepaald zijn voorbeeld van tolerantie)
Re: Calvijnjaar
Wil je wel meewegen, dat hoewel Calvijn de aanklager was, het gemeentebestuur de doodstraf uitsprak. En niet Calvijn zelf.ConservatieForever schreef:Heeft het Calvijnjaar u/jou nog iets te zeggen?
-
- Contacteer:
Goed punt jvdg ! 'k heb ik ook vernomen uit de geschriften.jvdg schreef:Wil je wel meewegen, dat hoewel Calvijn de aanklager was, het gemeentebestuur de doodstraf uitsprak. En niet Calvijn zelf.ConservatieForever schreef:Heeft het Calvijnjaar u/jou nog iets te zeggen?
'k Ga luisteren of ze dit morgenavond ook nog (willen) zeggen.
Dat maakt in dit geval niet zoveel uit. Calvijn vond de doodsstraf zeer gepast voor Servet.jvdg schreef:Wil je wel meewegen, dat hoewel Calvijn de aanklager was, het gemeentebestuur de doodstraf uitsprak. En niet Calvijn zelf.ConservatieForever schreef:Heeft het Calvijnjaar u/jou nog iets te zeggen?
Overigens was het in die tijd gewoon dat ketters werden terechtgesteld. Maar het blijft een treurig feit.
En ik dacht ook te weten dat Calvijn Servet niet persé de doodstraf wilde laten opleggen.jvdg schreef:Wil je wel meewegen, dat hoewel Calvijn de aanklager was, het gemeentebestuur de doodstraf uitsprak. En niet Calvijn zelf.ConservatieForever schreef:Heeft het Calvijnjaar u/jou nog iets te zeggen?
Ik hoop er morgen rond te lopen. Ga ik nog forummers tegen komen?
-
Ik hoop er ook te wezen. Kan ik jou Jongere ergens aan herkennen?
misschien via hyves (foto?)Toeschouwer schreef:Ik hoop er ook te wezen. Kan ik jou Jongere ergens aan herkennen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
En waar kan ik jou aan herkennen?Toeschouwer schreef:Ik hoop er ook te wezen. Kan ik jou Jongere ergens aan herkennen?

Ik heb een briefje op mijn rug waarop 'vervangingsleer' staat.Toeschouwer schreef:Ik hoop er ook te wezen. Kan ik jou Jongere ergens aan herkennen?

O nee, ik sta natuurlijk met freek te praten.
Calvijn pleitte voor een minder wrede doodsstraf, onthoofding in plaats van ophanging. Maar ook hij hoopte dat het op de doodstraf zou uitlopen, schreef hij aan Farel.Mister schreef:En ik dacht ook te weten dat Calvijn Servet niet persé de doodstraf wilde laten opleggen.jvdg schreef:Wil je wel meewegen, dat hoewel Calvijn de aanklager was, het gemeentebestuur de doodstraf uitsprak. En niet Calvijn zelf.ConservatieForever schreef:Heeft het Calvijnjaar u/jou nog iets te zeggen?
Toeschouwer, je moet gewoon kijken naar twee van die verlopen computeroogjes, in een witdoortrokken gezicht van slaaptekort.
Ik hoop dat je nu beschrijft hoe hij jou kan herkennen.freek schreef:Toeschouwer, je moet gewoon kijken naar twee van die verlopen computeroogjes, in een witdoortrokken gezicht van slaaptekort.

Jongere schreef:Ik hoop dat je nu beschrijft hoe hij jou kan herkennen.freek schreef:Toeschouwer, je moet gewoon kijken naar twee van die verlopen computeroogjes, in een witdoortrokken gezicht van slaaptekort.