Bert Mulder schreef:Zonderling schreef:
Inderdaad. TEN SLOTTE is het Gods bedoeling niet.
Maar dit verborgen oordeel zal hen nimmer verontschuldigen dat zij het Evangelie en Christus door het Evangelie aangeboden, ernstig en welmenend, verworpen hebben. De D.L. zeggen dat de schuld daarvan niet is in God, maar in hen die dit Evangelie verwerpen.
Bij jou mis ik dit zo noodzakelijke evenwicht dat we in de D.L. WEL vinden.
(Overigens: Afgewezen kwam met deze gelijkenis van de bruiloft en stelde jou daarover een vraag. Dat jij in deze gelijkenis alleen eruit haalt wat bij jouw mening past, toont het onevenwichtige in je spreken.)
Na na na Zonderling,
Ga me dat niet (tegen beter weten van jou in) mij in de schoenen zitten schuiven...
Alsof ik niet altijd de verantwoordelijkheid van de mens gehandhaafd heb...
Bert, dat laatste zijn jouw woorden, niet de mijne.
Ik zeg slechts dat ik bij jou het evenwicht mis.
En ook dat je soms naar het schijnt niet te willen lezen, wat er écht staat.
En die verantwoordelijkheid ligt niet zozeer ik het afwijzen van de zeer blijde boodschap, maar ligt daarin, dat we ons allen in het paradijs dood gegeten hebben.
Die verantwoordelijkheid ligt zeer zeker wel in het afwijzen van het Evangelie. Althans bij hen die het Evangelie vernomen hebben. De zonde van ongeloof is de grootste zonde van hen die leven onder het Evangelie. Niet de zonde in het paradijs maakt het onderscheid tussen mensen die onder het Evangelie leven, maar het geloof en ongeloof.
Zeker waar, dat die het Evangelie afwijzen met dubbele slagen geslagen zullen worden...
Jazeker, en daarom begrijp ik je vorige zin niet.
Waar ik altijd tegen geageerd heb, en daar, soms misschien onterecht, een parallel gelegd heb, is, zoals je heel goed weet, het 'Welmeant Offer of the Gospel', zoals in de Christian Reformed Churches gepreekt wordt, na de 3 punten van de synode van Kalamazoo over de 'Common Grace' (algemene genade), waar ze stelden dat de mens nog wel zoveel goeds kan, van nature, zodat hij een aanbod aan kan nemen.
In de specifieke Amerikaanse situatie heb ik mij nimmer verdiept. Ik heb slechts verdedigd de leer van de nodiging van het Evangelie zoals geleerd in de Reformatie en onze belijdenis.
Verder heb ik geageerd tegen elke versie van amyraldisme, met andere woorden, hypotetische alverzoening.
Dat weet ik, en ik heb daarin ook bezwaar gemaakt tegen de beschuldigingen wat dat betreft aan de Boston en Marrow-men. De stelling dat Christus' dood genoegzaam is voor de zonden van de gehele wereld (let wel: 'genoeg
zaam'; dat is niet hetzelfde als daadwerkelijk krachtig en effectief) is ook op de Dordtse Synode geleerd inclusief dat dit de grond is van het prediken van een algemene nodiging of aanbod van het Evangelie en de zaligheid. Zoals je weet vind je dit onder meer bij de Professoren op de Synode en bij de vertegenwoordigers van Friesland alsook bij diverse buitenlandse vertegenwoordigingen op diezelfde Dordtse Synode. De ruimte die er tóen op de Dordtse Synode was voor deze opvatting zou je ook aan de Marrow men moeten geven.
Zijn we het eerder eens geweest (welmenend van mijn kant, in ieder geval), dat jij niet die beide dwalingen aanhing, hoewel je toch aan het woord aanbod gehecht was.
Inderdaad, Bert, en een aantal postings terug is dit nog eens opgehaald. Waarbij ik nogmaals opmerk dat dit woord 'aanbod' of althans 'aangeboden (Christus)' ook in de D.L. te vinden is, idem bij Calvijn, idem bij Olevianus, idem bij vele andere rechtzinnige leraars in de Reformatie en later.
Waar mijn antwoord daar was, dat je beter het woord aanbod niet gebruiken kan, daar het dezelfde inhoud heeft als mijn woord 'voorstellen' (niet een woordelijk citaat)
Waarmee ik het niet eens ben, want aanbieden drukt ook het 'nodigen' uit, wat in het woord 'voorstellen' minder besloten ligt.
En zo is het ook synodaal besloten in de GerGem ook, dat het genade verbond niet verder strekt dan de uitverkiezing.
Je weet dat daar gezegd is wat het WEZEN van het verbond aangaat. De bediening van het Genadeverbond strekt wel degelijk verder dan de uitverkiezing.
Wat mij betreft hoeven we niet alles op te halen en de discussie over te doen.
Wel ben ik blij met deze laatste posting van jou omdat dit in elk geval wat gematigder is dan wat ik vanavond eerder hierover van je las. We zijn het niet eens, maar wat mij betreft hoeven we daar verder ook niet naar te streven. Laten we het zo maar laten liggen.
M.vr.gr.
Z.