Gods liefde
-
Re: Gods liefde
Zonderling, dus het aanbod is eigenlijk geen aanbod in de letterlijke zin van het woord, van ik bied jou een sigaar aan.
Als de evangelie roep klinkt is dat welgemeend alleen voor de uitverkoren, niet voor alle hoorders?
Dan zijn we het eens.
Als de evangelie roep klinkt is dat welgemeend alleen voor de uitverkoren, niet voor alle hoorders?
Dan zijn we het eens.
-
@Alexander CD,
God nodigt alle hoorders van het Evangelie tot de zaligheid en biedt hen Christus en Zijn weldaden aan.
Hij doet dat ernstig en waarachtig. Bij God is geen enkele schijn (met eerbied gesproken).
Deze nodiging / dit aanbod geldt alle hoorders van het Evangelie, dus niet alleen de uitverkorenen, maar ook hen die nooit geloven zullen.
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Alleen de uitverkorenen zullen, door de Geest getrokken en vernieuwd, de aangeboden Christus in het geloof aannemen en omhelzen.
Het is wel degelijk een waarachtig aanbod, alleen de mens heeft de vermogens niet dit aanbod aan te nemen.
Alleen de uitverkorenen zullen het aanbod in geloof omhelzen door de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest.
Dit is de eenvoudige leer van de Reformatie en de Synode van Dordrecht.
Het is voor mij verbazingwekkend dat je hier anders over denkt.
Z.
God nodigt alle hoorders van het Evangelie tot de zaligheid en biedt hen Christus en Zijn weldaden aan.
Hij doet dat ernstig en waarachtig. Bij God is geen enkele schijn (met eerbied gesproken).
Deze nodiging / dit aanbod geldt alle hoorders van het Evangelie, dus niet alleen de uitverkorenen, maar ook hen die nooit geloven zullen.
Alleen de uitverkorenen zullen, door de Geest getrokken en vernieuwd, de aangeboden Christus in het geloof aannemen en omhelzen.
Het is wel degelijk een waarachtig aanbod, alleen de mens heeft de vermogens niet dit aanbod aan te nemen.
Alleen de uitverkorenen zullen het aanbod in geloof omhelzen door de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest.
Z.
Helder als glas, ik snap werkelijk waar niet wat je hier nog tegenin kunt brengen.Zonderling schreef:@Alexander CD,
Alle hoorders van het Evangelie, dus niet alleen de uitverkorenen, maar ook hen die nooit geloven zullen.
Z.
Dat kun je alleen maar als de zaak 'kloppend' wil krijgen: God maakt niet alle mensen zalig, dús God wil niet dat alle mensen zalig worden, dús God biedt Zijn genade niet aan alle hoorders van het Evangelie aan, want dat zou weer betekenen dat Hij wél wilde dat alle hoorders zalig worden.Mister schreef:Helder als glas, ik snap werkelijk waar niet wat je hier nog tegenin kunt brengen.Zonderling schreef:@Alexander CD,
Alle hoorders van het Evangelie, dus niet alleen de uitverkorenen, maar ook hen die nooit geloven zullen.
Z.
Blijf echter één vraag over: hoe kan iemand ooit tot geloof komen als het Evangelie hem onthouden wordt, TOTDAT hij aan de vereiste 'condities' heeft voldaan?
God zegt: "Ik heb niet in het verborgene gesproken, in een donkere plaats der aarde; Ik heb tot het zaad van Jakob niet gezegd: Zoekt Mij tevergeefs" ([bijbel]Jes 45:19[/bijbel])
Etc. De Bijbel staat er vol mee.
Etc. De Bijbel staat er vol mee.
-
Om nog te duidelijker te laten zien dat de leer van een algemeen aanbod aan alle hoorders van het Evangelie op de Dordtse Synode geleerd is, wil ik enkele citaten plaatsen uit de Acta.
Afgevaardigden van Friesland over het tweede artikel schreef:Tegen alle deze verderving der gezonde leer, en tegen deze gedichtselen dezer kwalijkgezinde lieden, stellen wij deze eenvoudige en met de Schriftuur overeenkomende waarheid.
De dood van den Zone Gods en des menschen, het onbevlekte Lam Gods, onzen Heere Jezus Christus, is vervloekt en allerbitterst, en is in zichzelven een overvloedig, genoegzaam, en eenig middel, om uit te wisschen de zonden van allen en een ieder mensch; welker zonden alle te zamen door denzelve ook metterdaad zouden uitgewischt worden, aldien alle en een ieder mensch denzelve met het ware geloof omhelsde. Derhalve, zoo wordt dezelve ook aan allen, die door het Evangelie geroepen worden, zonder onderscheid aangeboden, om met het geloof omhelsd te worden.
Maar de heilige, barmhartige en onstraffelijke wil des Vaders (gelijk ook van Christus zelven), hun welbehagen en voornemen is geweest, dat door dezen allerkostelijksten dood, voor de algemeene en geheele menigte der uitverkorenen in de gansche wereld metterdaad zonde verkregen worden, niet alleen de vergeving van alle zonden, zoowel van de erfzonde, als van de dadelijke zonden, maar zelfs ook de mededeeling van de zaligmakende gaven des H. Geestes, door dewelke onze natuur vernieuwd wordt, en door dewelke wij tot de gemeenschap en tot de gelijkvormigheid des Zoons gebracht worden, en in dezelve bewaard worden. En deze zaligmakende gaven des Verbonds worden metterdaad, door den dienst des Evangelies, en door de kracht des H. Geestes, aan het gansche en geheele uitverkorene volk, en aan datzelve alleen, zoo zekerlijk gegeven, dat er altijd eene Gemeente in de wereld zal zijn, dewelke voor deze weldaad haren Zaligmaker met hart, mond en daad prijst, en aan Hem hangt met eene vurige enstandvastige liefde, en dewelke in Hem, tegen de wereld, den Satan en het vleesch, vrede heeft, een troost, beide in het leven en sterven.
Nu, zoovelen als er verloren gaan, diezelven gaan verloren, niet door eenige schuld Gods, of door eenig gebrek van de verdienste van Christus; maar zij gaan verloren door hunne eigene schuld, en worden rechtvaardiglijk verdoemd om hunne zonden, zoo om hunne erfzonde, als om hunne dadelijke zonden; aangaande de gerechtigheid van dit oordeel zal zelfs de consciëntie dergenen, die verloren gaan, getuigenis geven.
-
Afgevaardigden van Genève over het 3e en 4e artikel schreef:Maar in diegenen, in dewelke de kracht Gods zich niet betoont tot de wedergeboorte toe, en tot de overwinning der boosheid en der duisternis der menschen, daar bekennen wij met de Schrifturen, dat eene gedurige en zeer droevige vrijwillige tegenstreving is, zoowel tegen het Woord, uitwendiglijk aangeboden, als ook tegen den Geest, inwendiglijk in het gemoed lichtende, en aan het hart aankloppende.
Gen. 6:3. Mijn Geest zal niet altijd met de menschen twisten, want zij zijn vleesch.
Joh. 21:13. Zij zijn wederspannig tegen het licht; zij kennen zijne wegen niet, en hebben zich niet gehouden aan zijne paden. Jes. 63:10. Zij zijn wederspannig geweest, en hebben den Geest zijner heiligheid bedroefd, en Hij is hen tot een vijand geworden.
Hand. 7: 51. Gij, hardnekkige menschen, en onbesneden van hart en ooren! altijd hebt gij wederstaan den H. Geest; gelijk uwe Vaders gedaan hebben, zoo doet gij ook.
2 Tim. 3: 8. Gelijk Jannes en Jambres Mozes tegen stonden, alzoo wederstaan dezen de waarheid, menschen van verdorven zinnen, onbekwaam tot het geloof.
(Dus ook de tweede trap van de uitwendige roeping is niet genoegzaam zonder de inwendige roeping. En niettemin is de uitwendige roeping een nodiging tot Gods gemeenschap, aldus deze afgevaardigden.)Afgevaardigen van Embden over het 3e en 4e artikel schreef:37. Want God trekt ons tot zich, niet alleenlijk door de innerlijke roeping, maar noodigt ons ook door de uiterlijke roeping tot zijne gemeenschap. En beide de roepingen hebben twee trappen, dewelke wij, om dit des te beter te openen, hier bij zullen voegen.
38. De uiterlijke roeping geschiedt,
óf door het boek der natuur en des schepsels; deze is allen menschen gemeen, en genoegzaam om allen wel niet te bekeeren, maar zonder verontschuldiging te maken in het oordeel Gods;
óf door het boek der Schriftuur. Deze is niet allen gemeen, maar sommigen, die God alzoo verwaardigt te roepen, en is genoegzaam tot bekeering, naar zekere wijze, dat is, zoo verre als, in de orde der tweede oorzaken of middelen, geene andere uiterlijke middelen der bekeering als deze gevonden worden;
nochtans niet eenvoudig genoegzaam tot bekeering, dat is, zonder de genade der inwendige beweging of trekking, zonder welke de Schriftuur verklaart onmogelijk te zijn, dat iemandzoudebekeerd worden en tot Christus kunnen komen, Joh. 6:44; Matt. 7: 18.
-
In de theologie van de paradox of tegenstelling heb ik idd geen geloof, voor mij is Gods woord logisch naast elkaar zetten en harmoniseren van de schrift, we spreken hier over Gods onfeilbaar woord! Anders zal het verdedigen van de waarheid in de bijbel onmogelijk worden, als het ene gedeelte een ander gedeelte tegenspreekt. Ik ben geen aanhanger van de theologie van Karl Barth.
Als God de verworpenen, degenen die hij niet wil begiftigen met een zaligmakend geloof, welmenend zaligheid aanbiedt in de prediking dan is dat een tegenstelling die de waarheid van het woord en het vertrouwen in dat woord tegengaat.
Als het evangelie gebracht(offero) wordt is dat wel ernstig en waarachtig maar conditioneel, alleen voor Gods uitverkoren is het onvoorwaardelijk. Wordt aan de voorwaarde van bekering en geloof niet voldaan dan vervalt de belofte.
Want velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren geeft geen enkel bewijs aan jouw betoog Zonderling, want de roeping is uitwendig en conditioneel.
Waar het mij omgaat is dat hoewel jullie aan de ene kant over de uitverkiezing spreken, toch menen dat het evangelie op arminiaanse wijze gepredikt moet worden.
En daarmee brengen jullie een tegenstelling aan in de gereformeerde leer, die het onlogisch doet overkomen ook naar de jeugd en doe je een stap in de richting van het remonstrants geloof.
Dit is zomaar een stukje die jouw standpunt niet eens ondersteunt, Zonderling, ik weet het voorgaande niet tegen welke dwaling dit moet spreken.
Ontkennen doe ik het ook niet want het is algemeen en voorwaardelijk.
Als God de verworpenen, degenen die hij niet wil begiftigen met een zaligmakend geloof, welmenend zaligheid aanbiedt in de prediking dan is dat een tegenstelling die de waarheid van het woord en het vertrouwen in dat woord tegengaat.
Als het evangelie gebracht(offero) wordt is dat wel ernstig en waarachtig maar conditioneel, alleen voor Gods uitverkoren is het onvoorwaardelijk. Wordt aan de voorwaarde van bekering en geloof niet voldaan dan vervalt de belofte.
Want velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren geeft geen enkel bewijs aan jouw betoog Zonderling, want de roeping is uitwendig en conditioneel.
Dat is het dus niet want het is voorwaardelijk !!!!!Zonderling schreef;Het is wel degelijk een waarachtig aanbod, alleen de mens heeft de vermogens niet dit aanbod aan te nemen.
Iedereen die God zoekt, zoekt hem niet tevergeefs, zoek en gij zult vinden, klopt en hem zal opengedaan worden, dat bestrijd ik echt niet.Memento schreef,
God zegt: "Ik heb niet in het verborgene gesproken, in een donkere plaats der aarde; Ik heb tot het zaad van Jakob niet gezegd: Zoekt Mij tevergeefs" (Jes 45:19)
Waar het mij omgaat is dat hoewel jullie aan de ene kant over de uitverkiezing spreken, toch menen dat het evangelie op arminiaanse wijze gepredikt moet worden.
En daarmee brengen jullie een tegenstelling aan in de gereformeerde leer, die het onlogisch doet overkomen ook naar de jeugd en doe je een stap in de richting van het remonstrants geloof.
aangeboden is vertaald van offero dat als eerste betekenis “brengen” heeft. Anders dan je voorgesteld had Zonderling.Tegen alle deze verderving der gezonde leer, en tegen deze gedichtselen dezer kwalijkgezinde lieden, stellen wij deze eenvoudige en met de Schriftuur overeenkomende waarheid.
De dood van den Zone Gods en des menschen, het onbevlekte Lam Gods, onzen Heere Jezus Christus, is vervloekt en allerbitterst, en is in zichzelven een overvloedig, genoegzaam, en eenig middel, om uit te wisschen de zonden van allen en een ieder mensch; welker zonden alle te zamen door denzelve ook metterdaad zouden uitgewischt worden, aldien alle en een ieder mensch denzelve met het ware geloof omhelsde. Derhalve, zoo wordt dezelve ook aan allen, die door het Evangelie geroepen worden, zonder onderscheid aangeboden, om met het geloof omhelsd te worden.
Dit is zomaar een stukje die jouw standpunt niet eens ondersteunt, Zonderling, ik weet het voorgaande niet tegen welke dwaling dit moet spreken.
Ontkennen doe ik het ook niet want het is algemeen en voorwaardelijk.
En wie bepaald wat logisch is? Want ik heb een heel andere logica dan jij, want ik vind het heel onlogisch om vele Bijbelteksten te voorzien van vele voetnoten met "dit geldt alleen voor de uitverkorenen"voor mij is Gods woord logisch naast elkaar zetten en harmoniseren van de schrift
Zolang iedereen opgeroepen wordt om God te zoeken, en er onverkort bijgezegd wordt iedereen die zoekt zal vinden, en van God genade zal ontvangen, dan heb ik er niet zo veel problemen mee.Iedereen die God zoekt, zoekt hem niet tevergeefs, zoek en gij zult vinden, klopt en hem zal opengedaan worden, dat bestrijd ik echt niet.
Alhoewel ik dan nog steeds moeite heb met een theologie die stelt dat al het goede wat God aan een ieder geeft, niet uit genade, door Christus verdient, is.
-
Wat vinden jullie dan van dit stukje?Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij het ware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Dit is wel heel makkelijk en kort door de bocht. Dit kun je ook gewoon niet volhouden als je de hele Bijbel serieus wilt nemen.Alexander CD schreef:In de theologie van de paradox of tegenstelling heb ik idd geen geloof, voor mij is Gods woord logisch naast elkaar zetten en harmoniseren van de schrift, we spreken hier over Gods onfeilbaar woord! Anders zal het verdedigen van de waarheid in de bijbel onmogelijk worden, als het ene gedeelte een ander gedeelte tegenspreekt.
Dat geldt niet alleen voor een afwijzing van een algemeen aanbod (wat onbijbels blijkt te zijn, is m.i. duidelijk aangetoond in dit topic) naar voor veel meer onderwerpen. Denk alleen maar aan Gods raad en Zijn geboden.
Ook jij zult moeten erkennen dat we over een paradox/tegenstelling spreken als we Gods gebod om niet te doden zetten naast deze duidelijk tekst uit Hand. 2: Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood.
Blijkbaar heeft God dingen geopenbaard in Zijn wil waar Zijn van te voren 'bepaalde raad' toch tegenin gaat. Ik leef liever met deze paradox (= schijnbare tegenstrijdigheid) dan dat ik dit weg probeer te argumenteren. Ik heb schijnbaar onderstreept omdat er zeker goede pogingen zijn gedaan om tot een bepaalde uitleg te komen van deze tegenstelling. Maar die nemen wel beide teksten voluit serieus.
-
Ik heb steeds gezegd dat ik er geen bezwaar heb wanneer je spreekt van een voorwaarde. Mits we de oorzaak van de vervulling van deze voorwaarde niet in de mens zoeken, maar in God Zelf Die geloof en bekering schenkt. Verder is het steeds weer de vraag wat dit 'brengen' van het Evangelie inhoudt. Dan komen we weer op de woorden nodigen en aanbieden zoals ook gebezigd op de Dordtse Synode. Trouwens 'offerre' = to offer = aanbieden (zie ook hierna).Alexander CD schreef:Als het evangelie gebracht(offero) wordt is dat wel ernstig en waarachtig maar conditioneel, alleen voor Gods uitverkoren is het onvoorwaardelijk. Wordt aan de voorwaarde van bekering en geloof niet voldaan dan vervalt de belofte.
Het is het slot van het spreken van de Friese afgevaardigden over het Tweede artikel. In dit slot gaan zij eens NIET uit van de dwalingen der Remonstranten, maar zij stellen de 'eenvoudige en met de Schriftuur overeenkomende waarheid'.aangeboden is vertaald van offero dat als eerste betekenis “brengen” heeft. Anders dan je voorgesteld had Zonderling.Friese afgevaardigden, Synode van Dordrecht, Over het tweede artikel schreef:Tegen alle deze verderving der gezonde leer, en tegen deze gedichtselen dezer kwalijkgezinde lieden, stellen wij deze eenvoudige en met de Schriftuur overeenkomende waarheid.
Verder vertrouw ik erop dat iedereen lezen kan dat dit stukje wel degelijk mijn stellingen ten sterkste ondersteunt en jouw stellingen niet ondersteunt aangezien jij dit 'aanbieden zonder onderscheid' voortdurend geloochend hebt op dit forum en dat nog steeds loochent.
Verder is aangeboden wel degelijk 'aangeboden' en niet 'brengen' alleen. In de D.L. heb ik het Latijnse woord nagekeken in de passage 'aangeboden Christus' en dat woord betekent echt 'aangeboden' en niet slechts 'gebracht'. Overigens betekent 'offerre' wel degelijk 'aanbieden' en is dat in mijn woordenboek (Standaard woordenboek) zelfs de eerste betekenis. Het betekent ook brengen, bezorgen, aanbrengen, enzovoort. Dat is meer dan voorstellen alleen. En 'aanbieden' is zeer zeker de eerste betekenis van dit woord in het latere (kerkelijke) Latijn, wat ook de oorspronkelijke betekenis is in het klassieke Latijn. Nogmaals, vergelijk dit woord met het Engelse 'to offer' en je hebt een goed equivalent. Onze vaderen wisten echt wel goed te vertalen, hoe je er ook onder uit wenst te komen.
Nee, ontkennen kun je natuurlijk moeilijk wat de Dordtse vaderen hier schrijven. Zodra ik of een ander echter hetzelfde schrijft, ontken je het wel degelijk.Ontkennen doe ik het ook niet want het is algemeen en voorwaardelijk.
Wat mij betreft zet ik er nu een punt achter. Ik heb genoeg van al het gedraai en het voortdurend onjuist weergeven van de mening van je tegenstander.
Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 07 mar 2009, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD,
"want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen."
Wat vinden jullie dan van dit stukje?
Waar staat in Handelingen 7 iets van wederstaan?
En is het ook iets om aan bronvermelding te doen?
Sj. van Poele
"want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen."
Waar staat in Handelingen 7 iets van wederstaan?
Sj. van Poele
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-
Ik heb de bron vermeld, namelijk de Acta van de Dordtse Synode + welk oordeel over welk artikel.PvS schreef:Waar staat in Handelingen 7 iets van wederstaan?"want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen."
Sj. van Poele
De tekst is Handelingen 7:51.
O.k. ik zie nu dat je waarschijnlijk het stukje van Alexander CD bedoelt.Afgevaardigden van Genève over het 3e en 4e artikel schreef:
Maar in diegenen, in dewelke de kracht Gods zich niet betoont tot de wedergeboorte toe, en tot de overwinning der boosheid en der duisternis der menschen, daar bekennen wij met de Schrifturen, dat eene gedurige en zeer droevige vrijwillige tegenstreving is, zoowel tegen het Woord, uitwendiglijk aangeboden, als ook tegen den Geest, inwendiglijk in het gemoed lichtende, en aan het hart aankloppende.
Gen. 6:3. Mijn Geest zal niet altijd met de menschen twisten, want zij zijn vleesch.
Joh. 21:13. Zij zijn wederspannig tegen het licht; zij kennen zijne wegen niet, en hebben zich niet gehouden aan zijne paden. Jes. 63:10. Zij zijn wederspannig geweest, en hebben den Geest zijner heiligheid bedroefd, en Hij is hen tot een vijand geworden.
Hand. 7: 51. Gij, hardnekkige menschen, en onbesneden van hart en ooren! altijd hebt gij wederstaan den H. Geest; gelijk uwe Vaders gedaan hebben, zoo doet gij ook.
2 Tim. 3: 8. Gelijk Jannes en Jambres Mozes tegen stonden, alzoo wederstaan dezen de waarheid, menschen van verdorven zinnen, onbekwaam tot het geloof.
Nu, Alexander vermeldt opzettelijk geen bron om ons 'in de val' te lokken.
Het stukje is namelijk van de Remonstranten.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 07 mar 2009, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Vooruit dan. Ik zal deze vraag nog beantwoorden.Alexander CD schreef:Wat vinden jullie dan van dit stukje?Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij het ware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Dit stukje is Remonstrants aangezien het de wijze van werking van de Heilige Geest in de wedergeboorte 'niet onwederstandelijk' noemt.