Sorry, dit schiet me even in het verkeerde keelgat. Wat zijn jouw (!) concrete stappen!?memento schreef:Ach, wat is schuldbesef waard, als er geen concrete stappen genomen worden om weer tot elkaar te komen?
De verdeeldheid en onze schuld.
Re: De verdeeldheid en onze schuld.
Eigenlijk is het ook helemaal niet nodig, al dat eenheidsstreven. Er is echt wel eenheid, ik heb het al meer gezegd, bij Gods ware volk. Die hebben echt niet zo'n last van die kerkmuren hoor en zoeken de zuivere prediking niet in de naam van de kerk maar kijken wel breder.
De mensen die het hardst gillen om eenheid zijn de mensen die het eigenlijk helemaal niet willen. Hebben ze niks meer te gillen. Mensen hebben er door de eeuwen heen behoefte aan gehad om ergens meewarig het hoofd over te schudden. Gelukkig hebben ze vandaag de dag een geliefd doelwit, de verscheidenheid. ik heb er geen schuldgevoelens bij en concrete stappen maak ik genoeg. Binnen heel veel kerkverbanden (CGK, GG, GGiN, OGG, HHK, OGGBVio, GGiNBV) vind ik predikers die een prediking brengen waar ik van harte achter sta.
De mensen die het hardst gillen om eenheid zijn de mensen die het eigenlijk helemaal niet willen. Hebben ze niks meer te gillen. Mensen hebben er door de eeuwen heen behoefte aan gehad om ergens meewarig het hoofd over te schudden. Gelukkig hebben ze vandaag de dag een geliefd doelwit, de verscheidenheid. ik heb er geen schuldgevoelens bij en concrete stappen maak ik genoeg. Binnen heel veel kerkverbanden (CGK, GG, GGiN, OGG, HHK, OGGBVio, GGiNBV) vind ik predikers die een prediking brengen waar ik van harte achter sta.
Ja, iedereen neemt zichzelf als maatstaf. Dan lijkt het niet moeilijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
Bert, ik met van harte met je eens. Echte eenheid komt voort uit echte liefde. En echte Liefde komt alleen van God. Het ontbreken van eenheid is dus het ontbreken van liefde. En dat komt door geen gemeenschap hebben met God.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgelopen zaterdagavond 28 februari had ouderling Visser uit Nunspeet een inleiding hierover gehouden op de SRB in Rotterdam.
Het was geweldig! en heel leerzaam voor een ieder!
Ze verkopen bandjes daar.. via http://www.srb.nl te bestellen. Ik wil geen reclame maken voor SRB ofzo.. maar als je wat goeds te melden heb, dan doe ik dat zeker..
Mahalia
Het was geweldig! en heel leerzaam voor een ieder!
Ze verkopen bandjes daar.. via http://www.srb.nl te bestellen. Ik wil geen reclame maken voor SRB ofzo.. maar als je wat goeds te melden heb, dan doe ik dat zeker..
Mahalia
Wat heb je te verliezen?
I'm Your Father, Brian Doerksen
http://www.cgkwinschoten.nl/index.php/video
Excuus het is: http://www.srbavonden.nl
Wat heb je te verliezen?
volledig mee eens ja..JolandaOudshoorn schreef: Ik geloof dat ware eenheid van onderaf komt en niet van bovenaf, opgelegd door synodes ed.
ga maar eens in de plaatselijke dorpen/ steden kijken, en je ziet dat er veel wordt gedaan.. over kerkmuren heen... met elkaar....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Stelling:
Er kan pas echte eenheid zijn zonder schuldbesef.
Toelichting:
Het gaat om Christus' kerk. Christus heeft de schuld gedragen. Als God zelf de schuld niet meer zien wil, moeten wij er nog over praten? In veel gevallen hebben we het over scheuringen van lang geleden (niet altijd, geef ik meteen toe). Als God zelf na het derde of vierde geslacht de ongerechtigheid van de vaderen niet meer bezoekt aan de kinderen, zullen wij dat dan wel doen?
Toelichting:
Het gaat om Christus' kerk. Christus heeft de schuld gedragen. Als God zelf de schuld niet meer zien wil, moeten wij er nog over praten? In veel gevallen hebben we het over scheuringen van lang geleden (niet altijd, geef ik meteen toe). Als God zelf na het derde of vierde geslacht de ongerechtigheid van de vaderen niet meer bezoekt aan de kinderen, zullen wij dat dan wel doen?
'Na vijf eeuwen geen terugkeer naar Rome'
GRONINGEN - ,,Na vijf eeuwen spreek je niet meer over een terugkeer in de schoot van Rome. Kerken kunnen wel bij elkaar komen. Bij de totstandkoming van de Protestantse Kerk hebben we ook niet gezegd: de gereformeerden die er uit zijn gegaan, mogen weer terugkomen. Zo ontstaat kerkvereniging niet.’’
Dat zei Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, dinsdagavond in een debat met Eduard Kimman, de voormalige secretaris van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Aanleiding voor de bijeenkomst, georganiseerd door VU podium, vormde een uitspraak van Kimman waarin hij de protestanten een ,,actiegroep’’ noemde ,,die vergeten zijn zich op te heffen toen hun doel bereikt was’’. Heeft het protestantisme zichzelf overleefd, was de vraag die beantwoord moest worden.
De rooms-katholieke priester, hoogleraar aan onder meer de VU, wees erop dat zijn beruchte uitspraak vervormd in de media is terechtgekomen. In de oorspronkelijke zin, die in een boek stond over de PKN, stond het woordje als: De protestanten zijn als een actiegroep.
Van de inhoud van zijn opmerking nam hij echter niets terug. Het Tweede Vaticaanse Concilie in de jaren zestig van de vorige eeuw is volgens hem tegemoetgekomen aan de bezwaren van de reformatoren uit de zestiende eeuw. Zo kwam er een nieuw kerkbegrip, nieuwe ambten en werd een liturgie in de volkstaal toegestaan.
Kimman is zich bewust van de struikelblokken die er zijn: de eucharistie en het pausambt. ,,Maar als theologen hierover tien tot vijftien jaar met elkaar gaan praten komen ze tot definities die dicht bij elkaar liggen.’’
Van een waardering van de Rooms-Katholieke Kerk en de protestantse kerken als gezellen, die gelijkwaardig zijn – een typering van Plaisier – wilde Kimman niets weten. Zijn kerk blijft in zijn ogen de moederkerk.
PKN-scriba Plaisier verwacht vooralsnog geen eenheid of terugkeer. ,,We zijn op weg naar het nieuwe Jeruzalem, op weg naar de ware oecumene. Rome en Reformatie zullen nog wel even samen op lopen. Als we beiden maar de goede kant oplopen, dan zullen we elkaar steeds meer als gezellen, als pelgrims, ontdekken en aanmoedigen.’’
-----
bron: http://www.nd.nl
GRONINGEN - ,,Na vijf eeuwen spreek je niet meer over een terugkeer in de schoot van Rome. Kerken kunnen wel bij elkaar komen. Bij de totstandkoming van de Protestantse Kerk hebben we ook niet gezegd: de gereformeerden die er uit zijn gegaan, mogen weer terugkomen. Zo ontstaat kerkvereniging niet.’’
Dat zei Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, dinsdagavond in een debat met Eduard Kimman, de voormalige secretaris van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Aanleiding voor de bijeenkomst, georganiseerd door VU podium, vormde een uitspraak van Kimman waarin hij de protestanten een ,,actiegroep’’ noemde ,,die vergeten zijn zich op te heffen toen hun doel bereikt was’’. Heeft het protestantisme zichzelf overleefd, was de vraag die beantwoord moest worden.
De rooms-katholieke priester, hoogleraar aan onder meer de VU, wees erop dat zijn beruchte uitspraak vervormd in de media is terechtgekomen. In de oorspronkelijke zin, die in een boek stond over de PKN, stond het woordje als: De protestanten zijn als een actiegroep.
Van de inhoud van zijn opmerking nam hij echter niets terug. Het Tweede Vaticaanse Concilie in de jaren zestig van de vorige eeuw is volgens hem tegemoetgekomen aan de bezwaren van de reformatoren uit de zestiende eeuw. Zo kwam er een nieuw kerkbegrip, nieuwe ambten en werd een liturgie in de volkstaal toegestaan.
Kimman is zich bewust van de struikelblokken die er zijn: de eucharistie en het pausambt. ,,Maar als theologen hierover tien tot vijftien jaar met elkaar gaan praten komen ze tot definities die dicht bij elkaar liggen.’’
Van een waardering van de Rooms-Katholieke Kerk en de protestantse kerken als gezellen, die gelijkwaardig zijn – een typering van Plaisier – wilde Kimman niets weten. Zijn kerk blijft in zijn ogen de moederkerk.
PKN-scriba Plaisier verwacht vooralsnog geen eenheid of terugkeer. ,,We zijn op weg naar het nieuwe Jeruzalem, op weg naar de ware oecumene. Rome en Reformatie zullen nog wel even samen op lopen. Als we beiden maar de goede kant oplopen, dan zullen we elkaar steeds meer als gezellen, als pelgrims, ontdekken en aanmoedigen.’’
-----
bron: http://www.nd.nl
-
En verderop wordt gesproken van de paus die de anti-christ is. 

The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Wat bedoel je precies?Medereiziger schreef:En verderop wordt gesproken van de paus die de anti-christ is.
-
Het is toch frappant dat in dit artikel Rome dichter bij de Reformatie schijnt te liggen dan we vermoedden en verderop op dit forum wordt de paus een mogelijke anti-christ genoemd.
,,We zijn op weg naar het nieuwe Jeruzalem, op weg naar de ware oecumene. Rome en Reformatie zullen nog wel even samen op lopen. Als we beiden maar de goede kant oplopen, dan zullen we elkaar steeds meer als gezellen, als pelgrims, ontdekken en aanmoedigen.’’
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
- Johann Gottfried Walther
Hier ben ik het dus toch mee oneens, de eenheid is een gave van God zie Efeze 4, maar het is ook een opgave, en als er geen meer is door onze zonde dan hoeven wij dus geen schuld te belijden?Marco schreef:Stelling:
Toelichting:
Dat is nou juist me uitgangspunt, we moeten juist in de schuld komen, en het valt me wel op dat sommige dit punt zomaar wegvuiven, daar overheen stappen. Paulus zegt het zovaak, dat we één moeten zijn, en dan denken sommige te kunnen zeggen dat is niet zo nodig hoor, of als die er is, hebben wij geen schuld of hoeft er geen schuldbesef te zijn.
Wel aanmerkend dat we niet bij die schuld moeten blijven zoals in alle zonden, we moeten er mee tot God gaan, en Hem om vergeving bidden, ons verootmoedigen onder de hoog heilige God.
En er staat geschreven beleden zonden worden vergeven, maar dan blijft staan, God geeft éénheid en het is voor ons taak die te bewaren?!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Best wel kans idd, dat Rome en de PKN dezelfde kant oplopen.Medereiziger schreef:Het is toch frappant dat in dit artikel Rome dichter bij de Reformatie schijnt te liggen dan we vermoedden en verderop op dit forum wordt de paus een mogelijke anti-christ genoemd.,,We zijn op weg naar het nieuwe Jeruzalem, op weg naar de ware oecumene. Rome en Reformatie zullen nog wel even samen op lopen. Als we beiden maar de goede kant oplopen, dan zullen we elkaar steeds meer als gezellen, als pelgrims, ontdekken en aanmoedigen.’’
Preciezer gezegd: dat de PKN dezelfde kant op gaat lopen als Rome.freek schreef:Best wel kans idd, dat Rome en de PKN dezelfde kant oplopen.Medereiziger schreef:Het is toch frappant dat in dit artikel Rome dichter bij de Reformatie schijnt te liggen dan we vermoedden en verderop op dit forum wordt de paus een mogelijke anti-christ genoemd.,,We zijn op weg naar het nieuwe Jeruzalem, op weg naar de ware oecumene. Rome en Reformatie zullen nog wel even samen op lopen. Als we beiden maar de goede kant oplopen, dan zullen we elkaar steeds meer als gezellen, als pelgrims, ontdekken en aanmoedigen.’’
Van roomse zijde heeft men nog dezelfde standpunten als toen. Lees maar: