Opheffing GG Almelo

Erasmiaan

Re: Opheffing GG Almelo

Bericht door Erasmiaan »

Je zeurt wel op de zuil. Ik citeer en lees even mee:
Luther schreef:We laten ons liever zakken in de weelde van het dorp waar we heerlijk "onder ons" kunnen leven, met winkels uit eigen kring, waar de weelde en welvaart afspat,
En dat zogenaamde verschil tussen stad en dorp is niet van toepassing. Het verschil is hooguit in een dorp de buren je verstaan, als je een praatje met ze maakt.

Nee, het argument dat we in de stad veel meer kunnen evangeliseren met onze handel en wandel is een argument dat niet door feiten te staven is en m.i. ook onjuist is. Dan is dus het enige wat je doet: zeuren op je zuil. En dát heeft geen enkele zin. Daar heb ik hier op refoforum al genoeg van gehoord.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

jvdg schreef:Maar ik vroeg naar de ontwikkeling in de evangelische hoek.
Drachten: 100 >> 5.000

Ik weet alleen niet of Drachten een dorp of stad is. Wel weet ik dat mensen zelfs uit dorpen op de Veluwe naar Drachten rijden om die 5.000 vol te maken. En de dominee heet Botten :yahoo BLIJ.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

GGBeroopingswerk schreef:
jvdg schreef:Maar ik vroeg naar de ontwikkeling in de evangelische hoek.

Ik weet alleen niet of Drachten een dorp of stad is. Wel weet ik dat mensen zelfs uit dorpen op de Veluwe naar Drachten rijden om die 5.000 vol te maken. En de dominee heet Botten :yahoo BLIJ.
Drachten is officieel nog een dorp. Het heeft geen stadsrechten en hoort ook niet bij de beroemde elfsteden. :langue . De gemeente Smallingerland zou wel willen dat ze een stad waren. En nee, ik kom niet in de bethel
The Groom's still waiting at the altar
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik woon in zo'n heerlijk knus christelijkdorp en het bevalt mij uitstekend. Zeker omdat ik een gezin heb. Ja, ze groeien wel beschermd op, en dat is voor mij een pluspunt. Ze kunnen hier nog heerlijk onbezorgd op straat spelen.
Maar ook in een christelijk dorp wonen nog veel mensen die niet christelijk zijn en die moeten we ook bereiken. Voor evangelisatie-acties hoef je niet naar een grote stad. Hoewel met de regelmaat vanuit ons dorp wel groepen naar de grote stad gaan om daar de mensen te helpen. En wat "multi-culti" betreft, hier worden mer grote regelmaat vluchtelingen gehuisvest. En ik denk dat ze hier beter integreren dan in een grote stad.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

wat mij een beetje irriteert is als Christelijke mensen vragen in welke wijk ik woon. Dan trekken ze een heel angstig en vies gezicht. Er staat hier zelfs een christelijke school in onze wijk.

Kijk een stad en dorp is wel totaal verschillend. Zelf ben ik ook meer een dorpsmens. Mijn man ook. Maar toch zien we Gods hand hierin.

En de kinderen kunnen hier ook gewoon veilig op straat spelen, doen de allochtonen kinderen ook ;-) (in de winter minder dan in de zomer)
Rens

Bericht door Rens »

GGBeroopingswerk schreef:
:oO :oO :oO :oO :oO zooooooooooooooheeeeeeeeeee
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

De groei is voor een groot deel afkomstig uit omliggende kerken, dus niet van onkerkelijken
The Groom's still waiting at the altar
Lassie

Bericht door Lassie »

Deze gemeente is ook gegroeid door thuiskringen. Kleine groepjes komen bijelkaar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef: Het gaat me aan het hart dat de gemeentes in de grote steden verdwijnen maar ik zou ook geen plek in Rotterdam weten waar ik zou willen wonen.
Het gaat je aan het hart, maar je wil er zelf niet wonen? Gaat het je dan echt aan je hart of vind je het een beetje jammer? Er zijn zat mooie plekken in de stad om te wonen. En dan bedoel ik niet dat uitwijken naar Carnisselande zoals zoveel gebeurt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Je zeurt wel op de zuil. Ik citeer en lees even mee:
Luther schreef:We laten ons liever zakken in de weelde van het dorp waar we heerlijk "onder ons" kunnen leven, met winkels uit eigen kring, waar de weelde en welvaart afspat,
En dat zogenaamde verschil tussen stad en dorp is niet van toepassing. Het verschil is hooguit in een dorp de buren je verstaan, als je een praatje met ze maakt.

Nee, het argument dat we in de stad veel meer kunnen evangeliseren met onze handel en wandel is een argument dat niet door feiten te staven is en m.i. ook onjuist is. Dan is dus het enige wat je doet: zeuren op je zuil. En dát heeft geen enkele zin. Daar heb ik hier op refoforum al genoeg van gehoord.
Zo, dus dat vind je allemaal prima. Weet je, mijn toon was wellicht wat scherp, maar ik merk dat juist in deze heerlijke, knusse, refodorpen, zoveel dode lijdelijkheid is m.b.t. de zaligheid, en dat gecombineerd met ernstig te betreuren vormen van materialisme.
Vanuit die categorie mensen horen dat er eigenlijk geen plekken in de stad zijn waar je kunt wonen... vind ik triest.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Het gaat me aan het hart dat de gemeentes in de grote steden verdwijnen maar ik zou ook geen plek in Rotterdam weten waar ik zou willen wonen.
Het gaat je aan het hart, maar je wil er zelf niet wonen? Gaat het je dan echt aan je hart of vind je het een beetje jammer? Er zijn zat mooie plekken in de stad om te wonen. En dan bedoel ik niet dat uitwijken naar Carnisselande zoals zoveel gebeurt.
Ok, het houdt het midden tussen aan het hart gaan en een beetje jammer. Ik heb nog serieus overwogen om daar te gaan wonen. Maar je maakt dan een rationele keuze en geen emotionele keuze. En er zijn bar weinig argumenten om in de stad te gaan wonen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Je zeurt wel op de zuil. Ik citeer en lees even mee:

Zo, dus dat vind je allemaal prima. Weet je, mijn toon was wellicht wat scherp, maar ik merk dat juist in deze heerlijke, knusse, refodorpen, zoveel dode lijdelijkheid is m.b.t. de zaligheid, en dat gecombineerd met ernstig te betreuren vormen van materialisme.
Vanuit die categorie mensen horen dat er eigenlijk geen plekken in de stad zijn waar je kunt wonen... vind ik triest.
Die dode lijdelijkheid en dat materialisme heeft niets met de plaats van vestiging te maken. En het een heeft ook niet met het ander te maken. En, jij weet niet wat achter de materialistische buitenkant schuilt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
(...) En er zijn bar weinig argumenten om in de stad te gaan wonen.
Nee? Alle voorzieningen op loop/fietsafstand. Goed openbaar vervoersnet. Zomaar een paar pluspunten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ok, het houdt het midden tussen aan het hart gaan en een beetje jammer. Ik heb nog serieus overwogen om daar te gaan wonen. Maar je maakt dan een rationele keuze en geen emotionele keuze. En er zijn bar weinig argumenten om in de stad te gaan wonen.
Wil wel even meedenken:
- Alles bij de hand.
- Veel mensen = veel contacten
- Mogelijkheid om als christen echt iets uit te stralen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef: Die dode lijdelijkheid en dat materialisme heeft niets met de plaats van vestiging te maken. En het een heeft ook niet met het ander te maken. En, jij weet niet wat achter de materialistische buitenkant schuilt.
Dit bestrijd ik ten zeerste. Mensen die in een stad wonen, hechten doorgaans veel minder aan luxe, comfort, nieuwe auto, etc. Ze leven veel meer improviserenderwijs.
De kerkelijke gemeenten in een stad zijn veel actiever, ook naar de buurt om hen heen. In dergelijke kerkelijke gemeenten zin groepscodes veel minder een issue. Ik doel dan op middelmatige dingen, waarom je in een dorp al snel in een hokje wordt geplaatst.
Mensen uit een stad spreken ook veel onbekommerder over hun leven met God.
In een dorp zijn de verleidingen van het materialisme veel groter en je ziet dat ook gebeuren. Kijk alleen naar het wagenpark in plaatsen als Barneveld, Staphorst, Genemuiden, Wekerom. Kijk ook eens naar de plaats van vestiging van standhouders op de wegwijsbeurs. Dat zijn doorgaans geen bedrijven die in de stad gevestigd zijn.
Gesloten