Jongere schreef:Alexander CD schreef:Freek is het welgemeend aanbod dan iets wat door de mens geweigerd moet worden, of altijd door de mens genegerd wordt?
Sorry maar ik lees hier geen welmenend aanbod in, en wil er ook geen andere teksten bijhalen op dit weer mee weg te kunnen strepen zo werkt het niet.
Alexander, je weigert gewoon eerlijk te lezen welke argumenten aan worden gedragen in de discussie. Ik ben op de vraag die je nu stelt denk ik al vijf keer ingegaan. Het zou je passen om je houding een beetje aan te passen hierin en je te realiseren dat we het allemaal fout kunnen hebben. Ik ben zeker bereid naar Bijbelse argumenten te luisteren, maar vooralsnog komen die vrij eenzijdig van één kant. Het feit dat je Piper niet wil lezen/er niet op in wilt gaan
omdat je een andere mening hebt is echt uitermate zwak. Zo blijkt dat je helemaal niet openstaat voor argumenten, terwijl Piper zeer helder deze materie behandeld. Ga daar nu eens grondig op in in plaats van stug hetzelfde blijven roepen.
Ik benadruk nog eens (nu voor de zesde keer dan
) dat aanbod niets te maken heeft met de al dan niet vrije wil van de mens. Het "mainstream-calvinisme" wat memento noemt heeft altijd de uitverkiezingsleer / totale verdorvenheid gecombineert met een algemeen aanbod van genade. Het feit dat God iets aanbied wil nog niet zeggen dat wij het uit onszelf kunnen aannemen. Net zoals het feit dat God iets gebied niet wil zeggen dat wij uit onszelf kunnen gehoorzamen.
De tweede denkfout die je volgens mij maakt is door te zeggen dat aanbieden hier op het daadwerkelijke schenken slaat. Nu is de aanbieding in zekere zin absoluut een schenking (waarbij Joh 6:32 o.a. belangrijk is), maar het is niet de (onwederstandelijke) genade waarmee God een mens trekt en gewillig maakt om op dit aanbod in te gaan. Dat is het verschil tussen de gasten die genodigd waren maar weigerden te komen en de gasten die genodigd waren en door de knechten zelf naar binnen werden gedragen. Ook een bijbelgedeelte wat ik meerdere keren heb genoemd, maar waar je nog niet op bent ingegaan.
Jongere Lees eens de DL mee
Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
Als God dan zo in Zijn uitverkorenen moet werken om hen te bekeren, dan kan het aanbod nooit welgemeend zijn naar jan en alleman, nee er is heel wat nodig voor iemand zich bekeerd.
De tweede denkfout die je volgens mij maakt is door te zeggen dat aanbieden hier op het daadwerkelijke schenken
, ik denk niet in termen van aanbieden, maar als het evangelie verkondigd wordt, dan denk ik dat alleen door Gods werk zoals het Dl gedeelte zegt wat ik aanhaalde, iemand tot bekering kan komen.
Je haalt er veel bij wat niet terzake doet, waar het omgaat is dat je zegt dat God wil dat iedere zondaar tot bekering komt, en het ook iedere zondaar (die het evangelie hoort) God het welgemeend aanbiedt.
Dat bestrijdt ik, dat is arminiaans, dat God de genade van bekering en geloof, die bij dit welmenend aanbod passen niet geeft.
De uitverkiezing bestuurt het verbond in de uitverkiezing heeft God bepaald wie Hij aan Christus heeft gegeven voor de grondlegging der wereld, die worden alleen behouden, dan kan God het nu niet iedereen maar aanbieden.
Je kunt wel weer komen met de gelijkenis van de bruiloft, die komt, heeft God uitverkoren en in die heeft Hij Krachteklijk gewerkt en de Heilige geest geven, die niet komen heeft hij niet begeert dat die ook werkelijk verlost zouden worden.
Voor mij bestaat er geen welgemeend aanbod.