Het is ook een volstrekt irrelevante vraag. Het gaat er nu niet om: is de HC goed of niet, maar: mogen we aan een menselijk geschrift zoveel gezag toekennen dat het als een soort onfeilbare toetssteen fungeert?jvdg schreef:Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik heb nog steeds geen concreet antwoord op mijn vraag.Democritus schreef:Dit zal niemand ontkennen. De vraag is niet of de HC afwijkt van de Bijbel maar mag je deze de plaats geven die je hem toekent? De 3 FvE zijn voor mij geschriften die mijn geloof en belijden het beste verwoorden..... daarom ben ik ook gereformeerd. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.jvdg schreef: Ik blijf vragen waar de HC afwijkt van de Bijbel.
Zolang niemand mij antwoord op deze vraag geeft, wil ik stellen dat de HC voor mij een handleiding is om Gods Woord te lezen, tot onderwijzing en verheldering.
Pas als die vraag beantwoord is, kun je het hebben over de inhoud van de HC. En al zouden we met zijn allen vinden dat daarop niets aan te merken is, dan blijft de HC daarbij toch een menselijk geschrift. En wij belijden met de Ned. Geloofsbelijdenis dat géén menselijk geschrift, hoe oud en achtenswaardig ook, met de Heilige Schrift gelijkgesteld mag worden.
En om die reden vind ik de HC meer geschikt als catechisatieboek dan als preekboek. Op de preekstoel moet het Woord zelf opengaan, niet het Woord via een ander menselijk geschrift. Op de catechisatie is het goed en nuttig om een leidraad te hebben.
En verder werp ik alle verdachtmakingen, ook die van de hoofdredacteur van het RD, als zou bezwaar tegen de catecismusprediking symptoom zijn van al dan niet verkapte ketterse gedachten, verre van mij.