Hertrouwen na echtscheiding?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Maar, Memento, hoe zie je je dat dan concreet voor je?
Hoe kan iemand beloven om dat kind, als het tot zijn verstand gekomen is, in leer en leven te onderwijzen, als het niet de eigen ouders zijn? Wat voor invloed kan zo'n buitenstaander op de opvoeding hebben?
Bovendien: zulke kinderen zien hun eigen ouders in een voortdurende vorm van zonde en overspel samenleven.
Als zo'n situatie zich voordoet, is het zeer triest. Dat even vooropgesteld.

Maar, zolang de (zondige) ouders hun kinderen nochthans elke zondag ter kerke (en later: ter catechisatie) brengen, en thuis ook Bijbellezen, bidden, etc, dan verschilt de situatie van die kinderen niets met die van kinderen van ongelovige ouders die niet onder de tucht staan, en gewoon hun kinderen mogen dopen. De zonde van overspel is niet groter dan de zonde van het leven zonder het evangelie te geloven (alles wat uit het geloof niet is, is zonde).

Daarnaast blijf ik wijzen op Israël, waar ieder kind, ongeacht hun ouders, in het verbond was, en daarom besneden. Ik wijs het principieel af, als het (erf van het) verbond nu gekoppeld word aan geboorte (zoals de GG regels praktisch doen). Het verbond is in het NT gekoppeld aan het Woord! Daarom behoort iedereen die onder dat Woord verkeerd, gedoopt te zijn.
Dan zou je toch ook consequent moeten zijn, en dus werkelijk de kerkelijke tucht toe moeten passen. Dus niet degenen toe laten tot belijdenis des geloofs, als zij niet een waar geloof belijden. Dus weer des Heeren Avondmaal aan de belijdenis verbinden, als zijnde een gebod van onze Zaligmaker zelf.
Goed, kan ook. Maar ik heb nog nooit gehoord van een GG waar iemand vermaand is geen belijdenis te doen, omdat hij/zij van zichzelf moest getuigen nog geen waar geloof te hebben.

Daarnaast: Ongeacht of iemand belijdenis gedaan heeft: Als iemand nú zegt dat hij niet bekeerd is, dan moet hij nú geweerd worden van het avondmaal. De constatering dat de toelating tot de belijdenis dan niet goed gefunctioneerd heeft mag er wel zijn, maar dat is m.i. geen argument om zo iemand maar toe te laten tot de sacramenten.
Mijn antwoord was ondertussen achterhaald. Had ik geplaatst, voor verder te lezen.

Precies, Memento. Degenen die belijdenis gedaan hebben, en daarna belijden geen deel te hebben aan Christus, met die hoort de kerkeraad via de kerkelijk tucht te werken. En bidden dat de Heere ze tot geloof mag brengen. Ondertussen zijn ze natuurlijk van de tafel des Heeren geweert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
memento schreef:Dan zou een eerlijke ambtsdrager hen toch de toegang tot de doop moeten weigeren?
Dat is, denk ik, niet de taak van de ambtsdragers.
Net zowel als bij het Avondmaal alleen zij door de tafelwacht geweerd worden die in openbare zonden leven, geldt dat ook voor de Doop.
Een ambtsdrager dient wel in prediking en pastoraat de bijbelse lijn voor te houden.

Ik ben het wel met je eens, dat hier moeilijkheden liggen. Maar ik denk niet, dat je dat op kan lossen door de bijbelse lijn los te laten en de (verworden) situatie als norm te nemen.
Geachte Tiberius, alleen het feit al dat ze openbaar bekennen niet te geloven, is grove openbare zonde. Verder zijn ze meinedig geweest in de geloofsbelijdenis. Zodoende MOETEN ze van beide sacramenten geweert worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Tiberius: regelmatig verwijs jij naar het boekje van ds. Van Aalst over het doopsformulier. Daarin wordt toch echt de lijn gekozen dat er niet gedoopt wordt vanwege het geloof van de ouders maar vanwege de objectieve waarheid namelijk het opgroeien onder Gods Woord. Of ik moet me sterk vergissen.
Volgens mij ook ja. Ik zou geen enkele gemeente weten, waarin volgens Tiberius' visie (weet er even geen betere naam voor) gehandeld wordt. Ik vrees dat het handelen volgens die visie ook grote kerkverlating tot gevolg hebben zal.

Blijft natuurlijk wel de vraag aan de GG (en de andere kerkgenootschappen): Als gedoopt wordt vanwege het opgroeien onder Gods Woord, waarom worden dan kinderen van ouders die onder censuur of vermaning staan (bv: igv scheiding, of bij het hebben van TV, etc) niet gedoopt?
Bij ons.

Wij laten alleen degenen tot belijdenis toe, die een belijdenis van een waar geloof afleggen. Van die worden ook verwacht dat ze des Heeren Avondmaal zullen eten. En dat ze hun kinderen ter doop zullen houden. Wij mogen de sacramenten niet scheiden. En niet de ongelovigen in de kerk toelaten. Degenen die, tot jaren des onderscheids gekomen, en die geen belijdenis doen, met die zal door de kerkeraad met hun gewerkt worden, totdat ze of belijdenis doen zullen, of ze zullen afgesneden worden.

tja, we hebben een gemeente van zo'n 25 gezinnen in een metropolis van een miljoen....
Dat is dan inderdaad een voorbeeld van hoe a Lasco (en de Bres) een gemeente voor ogen had. Maar ik vraag me af of dat een gemeentemodel is, wat Tiberius zou willen voor zijn gemeente. En, áls Tiberius dat zou willen, dan moet ik de eerste GG-kerkenraad nog tegenkomen die bereid is daaraan (ook in de praktijk) vorm te geven.
Bert Mulder schreef: Geachte Tiberius, alleen het feit al dat ze openbaar bekennen niet te geloven, is grove openbare zonde. Verder zijn ze meinedig geweest in de geloofsbelijdenis. Zodoende MOETEN ze van beide sacramenten geweert worden.
Dit zijn beide zeer sterke argumenten, om (met de doopvisie van Tiberius) mensen van de doop te weigeren, die van zichzelf getuigen ongelovig te zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
memento schreef:Maar geloof je dan niet dat de ontheiliging van de sacramenten leidt tot Gods toorn over de ganse gemeente?
Ja, dat geloof ik zeker wel.
Daarom moet het waarschuwend geluid zo doorklinken in de prediking en gesprekken.

Maar meer sleutelen dan de twee genoemde zijn er niet. Of zie jij meer in de opvatting om mensen van de sacramenten te weren? Dan krijgen die doperse opvattingen weer de overhand.
Geachte Tiberius, je mag de sleutelen des Koninkrijks niet op die manier scheiden. Woord en sacrament werken samen, met de kerkelijke tucht. Niet tegen de mensen zeggen dat ze geloof nodig hebben, en als de mensen bekennen geen geloof te hebben, toch de doop (en avondmaal) toelaten. Dan haall je ook persoonlijk, als ambtsdrager, het oordeel van God, en het bloed van deze mensen, over je.

Je moet niet alleen waarschuwen, staande op de muren van Zion, je moet de vijand er ook uithouden, met de wapenen (het Woord en kerkelijke tucht) die je hebt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Luther »

Beste mensen,
Lanzamerhand zijn we of-topic geraakt.
Ik zal stoppen met discussiëren en me slechts nog beperken tot het citeren van de Bijbelverklaring van Calvijn over deze kwestie, in een laatste poging om Bert... ;)

Calvijn zegt het volgende bij zijn verklaring van Matth. 19: 9 (Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.):

Volgens Markus sprak Hij dit, tehuis gekomen, tot de discipelen alleen; Mattheüs echter voegt, zonder deze omstandigheid te vermelden, dit woord tussen het hier gevoerde gesprek in, gelijk de Evangelisten dikwerf iets uit den samenhang der gebeurtenissen voorbijgaan (zoals Markus doet,L.), daar het hun slechts te doen is om de hoofdzaken bijeen te brengen.
(...)
Wat hier gezegd wordt is dit, dat, al straft de Wet de echtscheidingen, die tegen de oorspronkelijke instelling Gods indruischen, niet, degene die zijne vrouw verstoot en eene andere trouwt, zich desniettemin schuldig aan overspel maakt. Want het staat niet aan des menschen willekeur de echtelijke trouw, die God wil dat ongeschonden blijven zal, te ontbinden. Derhalve is ieder, die met eene getrouwde vrouw gemeenschap heeft, een overspeler. Er wordt echter een uitzondering bij genoemd. Zij is deze: wanneer eene vrouw zich als een verrot lid van haren man afsnijdt door te hoereren, zoo geeft zij hem zijne vrijheid terug.


Mijn conclusie van de laatste zin = mag hij weer hertrouwen als niet de 'hoererende partij is. Geldt omgekeerd uiteraard ook.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door albion »

Hebben we nu topics hier over? Hertrouwen na echtscheiding? En hertrouwen? Kunnen die niet samengevoegd worden? Of is er een verschil?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
protje
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jan 2007, 01:11

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door protje »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben benieuwd hoe men om zou gaan met David......
Misschien wel tegen hem zeggen: "Gij zijt die man".
Behalve dan dat wij de profeet Nathan niet zijn.
Even 6 ? pagina's terug: Wel interessant dat nu in deze discussie David ten tonele gebracht wordt!
Juist David had héél goed door dat de enige mogelijkheid om Bathseba te krijgen de dood van haar man was!
Een walgelijke daad van hem, maar daar spreekt Nathan hem ook op aan.
Indien er een andere mogelijkheid was geweest had David voldoende macht om die af te dwingen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Mister »

protje schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben benieuwd hoe men om zou gaan met David......
Misschien wel tegen hem zeggen: "Gij zijt die man".
Behalve dan dat wij de profeet Nathan niet zijn.
Even 6 ? pagina's terug: Wel interessant dat nu in deze discussie David ten tonele gebracht wordt!
Juist David had héél goed door dat de enige mogelijkheid om Bathseba te krijgen de dood van haar man was!
Een walgelijke daad van hem, maar daar spreekt Nathan hem ook op aan.
Indien er een andere mogelijkheid was geweest had David voldoende macht om die af te dwingen!
David laat Uria pas doden na het overspel. In zekere zin heeft hij Bathseba dan al.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hinde »

Luther schreef:Calvijn zegt het volgende bij zijn verklaring van Matth. 19: 9 (Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.):

... Zij is deze: wanneer eene vrouw zich als een verrot lid van haren man afsnijdt door te hoereren, zoo geeft zij hem zijne vrijheid terug.

Mijn conclusie van de laatste zin = mag hij weer hertrouwen als niet de 'hoererende partij is. Geldt omgekeerd uiteraard ook.

Als je de verlatene trouwt doe je overspel.
De vrijheid teruggeven = scheiden.
= niet hetzelfde als mogen hertrouwen.

Toch?
Wat mis ik?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door JolandaOudshoorn »

protje schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben benieuwd hoe men om zou gaan met David......
Misschien wel tegen hem zeggen: "Gij zijt die man".
Behalve dan dat wij de profeet Nathan niet zijn.
Even 6 ? pagina's terug: Wel interessant dat nu in deze discussie David ten tonele gebracht wordt!
Juist David had héél goed door dat de enige mogelijkheid om Bathseba te krijgen de dood van haar man was!
Een walgelijke daad van hem, maar daar spreekt Nathan hem ook op aan.
Indien er een andere mogelijkheid was geweest had David voldoende macht om die af te dwingen!
Dus dan kan je beter je man/vrouw doden om vrij te zijn. Want uiteindelijk is dat huwelijk gezegend geworden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Medereiziger »

memento schreef: Tiberius, jij weet net zo goed als ik dat vele ouders met woord en daad belijden geen waar gelovige te zijn.
Kun je dat onderbouwen aan de hand van concrete voorbeelden?
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Behalve dan dat wij de profeet Nathan niet zijn.
Even 6 ? pagina's terug: Wel interessant dat nu in deze discussie David ten tonele gebracht wordt!
Juist David had héél goed door dat de enige mogelijkheid om Bathseba te krijgen de dood van haar man was!
Een walgelijke daad van hem, maar daar spreekt Nathan hem ook op aan.
Indien er een andere mogelijkheid was geweest had David voldoende macht om die af te dwingen!
Dus dan kan je beter je man/vrouw doden om vrij te zijn. Want uiteindelijk is dat huwelijk gezegend geworden.
[/quote]

Hij was niet vrij (Gij zijt die man).
Er is geen verschil tussen het 6e en het 7e gebod. Gij zult niet doden (6e) is net zo erg als: gij zult niet echtbreken(7e).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Dus dan kan je beter je man/vrouw doden om vrij te zijn. Want uiteindelijk is dat huwelijk gezegend geworden.
Hij was niet vrij (Gij zijt die man).
Er is geen verschil tussen het 6e en het 7e gebod. Gij zult niet doden (6e) is net zo erg als: gij zult niet echtbreken(7e).[/quote]
En tussen het eerste en achtste en tiende gebod. Nee, natuurlijk zit er geen verschil, maar dat verschil wordt hier wel gemaakt. Het zevende is plotseling van veel zwaardere aard (een levenslange stille censuur) dan het negende. Dat wilde ik even laten zien.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
albion schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Dus dan kan je beter je man/vrouw doden om vrij te zijn. Want uiteindelijk is dat huwelijk gezegend geworden.
Hij was niet vrij (Gij zijt die man).
Er is geen verschil tussen het 6e en het 7e gebod. Gij zult niet doden (6e) is net zo erg als: gij zult niet echtbreken(7e).
En tussen het eerste en achtste en tiende gebod. Nee, natuurlijk zit er geen verschil, maar dat verschil wordt hier wel gemaakt. Het zevende is plotseling van veel zwaardere aard (een levenslange stille censuur) dan het negende. Dat wilde ik even laten zien.[/quote]

Het verschil zit daarin, denk ik, dat sommige zonden openbaar gezien worden terwijl we legio zonden doen welke onzichtbaar zijn voor mensen.
Maar voor God is er geen onderscheid, en Hij ziet alles.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door refo »

De geboden.

Voor het huwelijk en tijdens het sluiten ervan worden beloften gedaan.
Zonder nu in een oneindige casuïstiek te vervallen: het komt regelmatig voor dat één van de twee meineed heeft gepleegd.
Het ging alleen maar om:
- een goedkope huishoudster
- een gratis arbeidskracht
- het geld van de ander
- etc.

Terwijl de indruk werd gewekt dat het om de persoon ging. Dat er liefde was
etc.

Ik vraag me in den gemoede af of je dan echt wel 'getrouwd' bent.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie