Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Rens

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
Rens schreef: Maar, als ónze Bijbel nu eens specifiek voor de méns alleen is geschreven, en er voor ánder leven een eigen soort Bijbel zou bestaan???? het is een hypothese, dat is zo, maar niet één die je achteloos in de kliko kunt deponeren omdat de aard van de hypothese je niet aanstaat........
Rens, waarom zullen we het niet gewoon bij de geopenbaarde dingen houden, in plaats van onze hoofden te breken over de verborgen dingen?
Dat bedoelde ik.....
filosoferen over schier onoplosbare vragen is niet de favoriete bezigheid in refo-land.....ééns zullen we, de mensheid dus, de antwoorden kennen.....en die zullen nog verrassend genoeg (kunnen) blijken te zijn.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
Rens schreef: Maar, als ónze Bijbel nu eens specifiek voor de méns alleen is geschreven, en er voor ánder leven een eigen soort Bijbel zou bestaan???? het is een hypothese, dat is zo, maar niet één die je achteloos in de kliko kunt deponeren omdat de aard van de hypothese je niet aanstaat........
Rens, waarom zullen we het niet gewoon bij de geopenbaarde dingen houden, in plaats van onze hoofden te breken over de verborgen dingen?
Dat bedoelde ik.....
filosoferen over schier onoplosbare vragen is niet de favoriete bezigheid in refo-land.....ééns zullen we, de mensheid dus, de antwoorden kennen.....en die zullen nog verrassend genoeg (kunnen) blijken te zijn.
Dat laatste wat jij zegt, zal waar zijn.
Maar wij hebben te maken met wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft.
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Betekent dat, dat het stilstaan vragen die je min of meer overkomen, niet juist is? Als een kind vragen heeft, wimpel je dat toch ook niet zo even af? Bepaalde vragen kúnnen niet beantwoord worden, maar om bij voorbaat al te zeggen dat vragen stellen eígenlijk niet de bedoeling is...
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Medereiziger schreef:Betekent dat, dat het stilstaan vragen die je min of meer overkomen, niet juist is? Als een kind vragen heeft, wimpel je dat toch ook niet zo even af? Bepaalde vragen kúnnen niet beantwoord worden, maar om bij voorbaat al te zeggen dat vragen stellen eígenlijk niet de bedoeling is...
Ga je gang...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Bert Mulder schreef:

Dat vraagt de Bijbel ook van ons!
Marnix

Bericht door Marnix »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Rens schreef:
jvdg schreef:
Laat die gedachtengang maar los, Rens, hoezeer ik die ook kan volgen.
Maar het is net als het denken over van eeuwigheid tot eeuwigheid, het kan tot ernstige zaken leiden (lijden).
Of....het zich verwonderen en verblijden over en in de Schepper aller dingen.
Maar, stél, er IS ergens leven, een bepaalde soort van beschaving.......zet dat niet de hele boel op z'n kop? Theologisch gezien voor 100%......en de mensen raken door het dolle heen...niets is meer zeker aan de tot dán toe vaste waarheden....
God heeft het in Zijn Woord niet geopenbaard dat er elders nog leven, in welke vorm dan ook, is.
Maar, als ónze Bijbel nu eens specifiek voor de méns alleen is geschreven, en er voor ánder leven een eigen soort Bijbel zou bestaan???? het is een hypothese, dat is zo, maar niet één die je achteloos in de kliko kunt deponeren omdat de aard van de hypothese je niet aanstaat........
Als er een ander soort leven bestaat zijn er twee mogelijkheden:

1. Het leven is daar volmaakt
2. Daar is ook zonde

In het eerste geval heeft men denk ik geen Bijbel. In het tweede geval heeft God zich ongetwijfeld ook aan hen geopenbaard. Dus ik denk niet dat we ons heel druk hoeven te maken. En onze theologie niet op zijn kop komt te staan als er buitenaards leven zou zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hinde

Bericht door Hinde »

"In den beginne schiep God den hemel en de aarde."

Zijn de planeten onderdeel van de hemel of van de aarde? Vast niet van de hemel, want dan zouden we geen ruimtereizen kunnen maken. Bij de aarde dan dus blijkbaar?
Ik weet geen plaatsen in de Bijbel te noemen waar wordt gesproken over schepping van de overige planeten? Wel de schepping van zon, maan en sterren natuurlijk. Zouden de planeten dan onder de sterren vallen? In dat geval is hun functie toch enkel 'dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden...'

Marnix schreef: Als er een ander soort leven bestaat zijn er twee mogelijkheden:

1. Het leven is daar volmaakt
2. Daar is ook zonde
"De ganse schepping zucht..."

Valt dan waarschijnlijk ook 'buitenaardsleven onder'.
Dan wordt het lastig, want Jezus is naar de aarde gekomen voor onze zonden.
Als de strijd tussen goed en kwaad in de hemel is begonnen, met gevallen engelen, zal er ook bij eventueel buitenaards leven toch sprake moeten zijn van goed en kwaad?
refo

Bericht door refo »

Ik begrijp je probleem, maar er staat hier en daar in de bijbel ook 'wereld' en 'alle mensen'. Volgens sommigen moet dat óók met een korreltje zout genomen worden. Dus 'ganse schepping' kan heel eenvoudig gelezen worden als 'de ganse aarde'.

Het zou verder ook kunnen gaan om planeten om veraf gelegen sterren.

Eigenlijk is het te speculatief om op je details in te gaan. Maar er is voor alles wel een oplossing te bedenken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind je verklaringen ook wel aannemelijk. Maar als het in de Bijbel die aan ons, aardbewoners is gegeven gaat over de schepping, gaat dat over de aarde. De Bijbel is geen wetenschappelijk revolutionair boek waar in een tijd dat men denkt dat de aarde plat is, mensen gaan zeggen dat de aarde rond is, en in een tijd dat men denkt dat de zon om de aarde draait, opeens geleerd wordt dat de aarde om de zon draait. Enzovoort. Dus als het gaat over de schepping heb je hemel en aarde. Als er nog een andere planeet bestaat schrijft de auteur daarom nog niet: Hemel, aarde en planeet x.

Of er dan ook een strijd tussen goed en kwaad is? Allicht. Maar stel nou even dat er nog een planeet is waar leven is geschapen. Dan zou je daar ook een paradijs hebben gehad en een vrije wil. En dus is het maar de vraag of daar een zondeval is geweest.

Voor wie dit interessant vindt, de ruimtetrilogie van C.S. Lewis is erg interessant om te lezen en in dat fictieve verhaal zijn er ook meer bewoonde planeten. En de aarde is de zwijgende planeet. Leuk en boeiend om eens te lezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hinde

Bericht door Hinde »

Bedankt voor de tip Marnix.
Ga ik zeker proberen te lezen.
Ben benieuwd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Hinde schreef:Bedankt voor de tip Marnix.
Ga ik zeker proberen te lezen.
Ben benieuwd.
Moet je doen! Ik vond vooral de eerste twee delen erg boeiend en leuk om te lezen, het derde deel wat minder. Het derde deel is nog maar net uitgekomen als Nederlandse vertaling ("Thulcandra").
Het was al wel eerder vertaald trouwens, als "De binnenste cirkel" (die heb ik gelezen), maar deze nieuwe vertaling is door Lewis-kenner Arend Smilde verzorgd. Zijn vertalingen hebben ook vaak voetnoten met veel nuttige info, dus die raad ik je zeker aan.
vraagje

Bericht door vraagje »

Ook ik verwonder me erover hoe groot het heelal is, maar in de bijbel staat dat Eva de moeder aller levenden is.
God is verborgen voor wie Hem niet zoeken, maar openbaart zich aan hen die Hem zoeken!!!
Rochus

Bericht door Rochus »

vraagje schreef:Ook ik verwonder me erover hoe groot het heelal is, maar in de bijbel staat dat Eva de moeder aller levenden is.
Dus...
Mijns inziens voegt dit niet veel toe.
Hoe ga je dan om met de dieren, zij leven toch ook?
Eva is toch niet de moeder van het dierenrijk?
Ook de kantt. zeggen: aller levenden, dat is: aller mensen.
Er is dus leven wat niet uit Eva voortkomt.
Hinde

Bericht door Hinde »

Vandaag was ik in space expo (Noordwijk).
Reuze interessant natuurlijk.

Volgens wat ik daar hoorde is er water op Europa, en sporen van wat ooit water was op Mars.
Dus een belangrijke voorwaarde voor het bestaan van leven blijkt aanwezig.
Zal wel over micro-biologisch buitenaardsleven gaan dan denk ik.

En wat nou als Neil Armstrong een verkoudheidsvirus onder z'n zool meenam?
Dan hebben we toch nog buitenaardsleven dankzij de mens.
:quoi
wim

Bericht door wim »

Hinde schreef: En wat nou als Neil Armstrong een verkoudheidsvirus onder z'n zool meenam?
Dan hebben we toch nog buitenaardsleven dankzij de mens.
:quoi
O joh. Vandaar die dichte vegetatie op de maan. Ook weer opgelost.
Plaats reactie