parsifal schreef:Toch denk ik dat Bert te hard van stapel loopt. Als iemand gelooft dat Melchizedek een vader en moeder had, wordt hij niet van schriftkritiek beschuldigd, terwijl er weinig redenen uit de tekst van Hebreeen 7 naar voren komen om de tekst niet letterlijk te nemen. Als iemand niet gelooft in een duizendjarig rijk wordt hij niet perse van schriftkritiek beschuldigd. Als iemand niet vindt dat mannen met opheffing van handen behoren te bidden. Sommige mensen krijgen zelfs problemen als ze "zweert ganselijk niet" letterlijk nemen en op alle situaties van toepassing achten.
Ik denk dat er goede argumenten zijn om te geloven in een oudere aarde. Alleen al dat we sterren kunnen zien die miljoenen lichtjaren van ons verwijderd zijn, geeft iets in die richting aan (Ik vraag me sterk af hoeveel de schrijver van
http://www.refdag.nl/artikel/1390999/Li ... dsels.html van relativiteitstheorie afweet, zijn beroep op deze theorie is onzinnig, bovendien kunnen we meten dat licht tijd nodig heeft om van de ene naar de andere plek te gaan).
Ook voor evolutie zijn m.i. goede argumenten aan te dragen. Francis Collins noemt in zijn boek de kapotte stukken DNA (die niets meer doen, en eerst door een duplicatiefout uit een goed gen zijn ontstaan en vervolgens beschadigd zodat ze niet meer coderen voor eiwitten) die in gelijke volgorde voorkomen bij bonobo, chimp en mens, maar niet bij andere schepselen die in evolutionaire bomen verder weg staan van de mens.
Ook noemde ik al eerder erkende "schriftcritici" als Augustinus, Torrey, Spurgeon, Warfield en anderen die ruimte lieten voor andere interpretaties van genesis dan de letterlijke. Ik ben het met het RD eens dat Calvijn vaak op een obscure manier wordt aangehaald. Maar om te zeggen dat Augustinus de zesdaagse schepping geloofde, lijkt me in strijd met zijn geschriften.
Te hard van stapel meen je?
Zien we hier onze geachte Medereiziger in Schriftkritiek, niet alleen door de schepping in 6 letterlijke dagen te loochenen, maar ook teksten in het Nieuwe Testament, zoals deze, als men volgens die probeert te leven, wordt niet reeel geacht:
Medereiziger schreef:Bert Mulder schreef:Ik leef bij het geloof, niet het aanschouwen:
2 Kor 5:7
(Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen);
Dergelijke naïviteit had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Een herziening van je denkbeeld omtrent Genesis kan niet zo gek veel kwaad, me dunkt. Als dáár al je hele geloof in God van gaat wankelen, tja.
I rest my case.
Maar het geloof wordt dus naïviteit genoemd.
Te hard van stapel? Dan ben ik heel gelukkig, hoewel hard van stapel.... Ik zal het met ere dragen.
Over de 6 letterlijke dagen gesproken... Augustinus had niet met evolutie te maken.... Hetwelk, ansich, een godloochende theorie is.
Maar wat voor 6 dagen wil onze vriend Medereiziger dan wel? Dagen van 1 uur? 6? 12? 100? En wat zou dat bewijzen? De God die de tijd zelf geschapen heeft.
Maar men wil, in wezen, van het begrip
dag vandaan... Zodat een 'dag' niet meer is dan een periode. A la de evolutie...
Dat men dichter bij de godloochende 'wetenschap' komt? Waarom kan God de aarde niet 'oud' geschapen hebben? Hij kon levende wezens scheppen, waarom niet geloven dat hij ook de aardolie geschapen heeft met de cosmos? In plaats van te zeggen, zoals de 'wijsheid' doet, dat het later geformeerd is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.