Andries Knevel laat creationisme los

Xaipt
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 feb 2009, 00:23

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Xaipt »

Kaw schreef:
Xaipt schreef:En waar blijkt expliciet uit dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is, bijvoorbeeld?
6000 jaar vind ik teveel met je rekenmachine naast de bijbel zitten, maar tussen de 20.000 en 6.000 jaar lijkt me redelijk in het licht van de bijbel.
Goed: waar blijkt expliciet uit dat de aarde nog maar tussen de 6.000 en 20.000 jaar oud is, bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Kaw »

Xaipt schreef:
Kaw schreef:
Xaipt schreef:En waar blijkt expliciet uit dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is, bijvoorbeeld?
6000 jaar vind ik teveel met je rekenmachine naast de bijbel zitten, maar tussen de 20.000 en 6.000 jaar lijkt me redelijk in het licht van de bijbel.
Goed: waar blijkt expliciet uit dat de aarde nog maar tussen de 6.000 en 20.000 jaar oud is, bijvoorbeeld?
Nou, ik zal nog verder met je gaan. In Genesis staat het volgende:
1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
Er staat niet wanneer God de aarde schiep, dan "in den beginne".
Het vervolg is de schepping van de overige elementen in 6 dagen.
Vervolgens is er een doorgaande lijn van mensen, zonder pause, tot Jezus toe en van Jezus weten we dat dit rond eeuw 0 geschiedt moet zijn. Hoe oud de aarde zelf is? Geen idee. Kei-oud waarschijnlijk. Hoe oud de schepping is van de overige elementen? 6000 jaar of nog wat ouder, maar niet 2 miljard jaar.
Xaipt
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 feb 2009, 00:23

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Xaipt »

Kaw schreef:
Xaipt schreef:
Kaw schreef:
Xaipt schreef:En waar blijkt expliciet uit dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is, bijvoorbeeld?
6000 jaar vind ik teveel met je rekenmachine naast de bijbel zitten, maar tussen de 20.000 en 6.000 jaar lijkt me redelijk in het licht van de bijbel.
Goed: waar blijkt expliciet uit dat de aarde nog maar tussen de 6.000 en 20.000 jaar oud is, bijvoorbeeld?
Nou, ik zal nog verder met je gaan. In Genesis staat het volgende:
1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
Er staat niet wanneer God de aarde schiep, dan "in den beginne".
Het vervolg is de schepping van de overige elementen in 6 dagen.
Vervolgens is er een doorgaande lijn van mensen, zonder pause, tot Jezus toe en van Jezus weten we dat dit rond eeuw 0 geschiedt moet zijn. Hoe oud de aarde zelf is? Geen idee. Kei-oud waarschijnlijk. Hoe oud de schepping is van de overige elementen? 6000 jaar of nog wat ouder, maar niet 2 miljard jaar.
Dus de aarde staat los van de schepping der overige 'elementen'? Interessante gedachtegang. :)

Welk standpunt ikzelf in dezen in moet nemen, weet ik niet, maar wel zie ik dat creationistische standpunten te volhardend vast worden gehouden en er ruimte is om de dominerende interpretatie omtrent dit onderwerp, niet zo zwart-wit ligt als het lijkt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Kaw »

Xaipt schreef:
Kaw schreef:
Xaipt schreef:
Kaw schreef: 6000 jaar vind ik teveel met je rekenmachine naast de bijbel zitten, maar tussen de 20.000 en 6.000 jaar lijkt me redelijk in het licht van de bijbel.
Goed: waar blijkt expliciet uit dat de aarde nog maar tussen de 6.000 en 20.000 jaar oud is, bijvoorbeeld?
Nou, ik zal nog verder met je gaan. In Genesis staat het volgende:
1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
Er staat niet wanneer God de aarde schiep, dan "in den beginne".
Het vervolg is de schepping van de overige elementen in 6 dagen.
Vervolgens is er een doorgaande lijn van mensen, zonder pause, tot Jezus toe en van Jezus weten we dat dit rond eeuw 0 geschiedt moet zijn. Hoe oud de aarde zelf is? Geen idee. Kei-oud waarschijnlijk. Hoe oud de schepping is van de overige elementen? 6000 jaar of nog wat ouder, maar niet 2 miljard jaar.
Dus de aarde staat los van de schepping der overige 'elementen'? Interessante gedachtegang. :)

Welk standpunt ikzelf in dezen in moet nemen, weet ik niet, maar wel zie ik dat creationistische standpunten te volhardend vast worden gehouden en er ruimte is om de dominerende interpretatie omtrent dit onderwerp, niet zo zwart-wit ligt als het lijkt.
Ik denk dat je andersom moet denken: Waar blijven we wanneer we de schrift interpreteren naar eigen believen?
Xaipt
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 feb 2009, 00:23

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Xaipt »

Kaw schreef: Ik denk dat je andersom moet denken: Waar blijven we wanneer we de schrift interpreteren naar eigen believen?
Dat heeft toch weinig met eigen believen te maken? Ik zie niet in, in welk opzicht mijn belangen een interpretatie (in welke richting dan ook), een belangrijker rol in (kunnen) nemen.

Er is vooralsnog weinig reden om te geloven in een 6000 jaar oude aarde, integendeel tot een wat 'progressiever' standpunt in dezen. En laat dat nu in geen enkel opzicht in tegenspraak zijn met de Bijbel. Er is dus een ander motief om het creationistische gedachtegoed aan te hangen, zo lijkt het.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Tiberius »

Xaipt schreef:
Kaw schreef: Ik denk dat je andersom moet denken: Waar blijven we wanneer we de schrift interpreteren naar eigen believen?
Dat heeft toch weinig met eigen believen te maken? Ik zie niet in, in welk opzicht mijn belangen een interpretatie (in welke richting dan ook), een belangrijker rol in (kunnen) nemen.

Er is vooralsnog weinig reden om te geloven in een 6000 jaar oude aarde, integendeel tot een wat 'progressiever' standpunt in dezen. En laat dat nu in geen enkel opzicht in tegenspraak zijn met de Bijbel. Er is dus een ander motief om het creationistische gedachtegoed aan te hangen, zo lijkt het.
Als je de Bijbel leest, kan je heel duidelijk de tijdslijn van tussen 6 en 7 duizend jaar zien.
Xaipt
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 feb 2009, 00:23

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Xaipt »

Tiberius schreef:
Xaipt schreef:
Kaw schreef: Ik denk dat je andersom moet denken: Waar blijven we wanneer we de schrift interpreteren naar eigen believen?
Dat heeft toch weinig met eigen believen te maken? Ik zie niet in, in welk opzicht mijn belangen een interpretatie (in welke richting dan ook), een belangrijker rol in (kunnen) nemen.

Er is vooralsnog weinig reden om te geloven in een 6000 jaar oude aarde, integendeel tot een wat 'progressiever' standpunt in dezen. En laat dat nu in geen enkel opzicht in tegenspraak zijn met de Bijbel. Er is dus een ander motief om het creationistische gedachtegoed aan te hangen, zo lijkt het.
Als je de Bijbel leest, kan je heel duidelijk de tijdslijn van tussen 6 en 7 duizend jaar zien.
Zo duidelijk is die blijkbaar niet. Maar ik ben wel benieuwd... :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Tiberius »

Ik heb ooit hier ergens een tijdbalkje gepost, zal eens even zoeken.
Xaipt
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 feb 2009, 00:23

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Xaipt »

Hulde. ;)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Kislev »

't Is wat die Andries Knevel: zit hij na de jongste dag nog miljoenen jaren te wachten tot God eindelijk de nieuwe hemel en de nieuwe aarde klaar heeft.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Wilhelm »

Voor het geloven in de evolutie is een groter geloof nodig dan het geloven in de schepping.

Een mooi voorbeeld hoorde ik in een preek, waarbij gewezen werd naar Newton.
Een mooie globe had hij op zijn bureau staan, en een geleerde die het Godsbestaan ontkende die bij Newton op bezoek was vroeg wie deze globe gemaakt had.
Niemand, antwoorde deze. Die globe was er opeens.
Dit was in de ogen van de geleerde een vreemd en dwaas antwoord, want iemand heeft toch deze mooie globe gemaakt ?
Newton antwoorde : zo vind ik het nog dwazer dat er mensen zijn die geloven dat de aarde met al wat er in is door Niemand geschapen is.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef:
Als je de Bijbel leest, kan je heel duidelijk de tijdslijn van tussen 6 en 7 duizend jaar zien.
Dat is toch maar een veronderstelling.

Om terug te komen op het topic, zelfs Calvijn was aanhanger van de accomodatietheorie, die Memento reeds eerder heeft toegelicht. Dus waarom zouden we strijden om de al dan niet letterlijke betekenis van de 6 dagen zoals die in Genesis worden genoemd?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Tiberius schreef:
Als je de Bijbel leest, kan je heel duidelijk de tijdslijn van tussen 6 en 7 duizend jaar zien.
Dat is toch maar een veronderstelling.

Om terug te komen op het topic, zelfs Calvijn was aanhanger van de accomodatietheorie, die Memento reeds eerder heeft toegelicht. Dus waarom zouden we strijden om de al dan niet letterlijke betekenis van de 6 dagen zoals die in Genesis worden genoemd?
Precies.
Een dag is een dag, en 6 dagen zijn 6 dagen.
Ik begrijp ook niet precies wat die mensen tobben.
Xaipt
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 feb 2009, 00:23

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door Xaipt »

Wilhelm schreef:Voor het geloven in de evolutie is een groter geloof nodig dan het geloven in de schepping.
Dit getuigt toch echt van gebrek aan kennis in álle opzichten.
Mooi voorbeeld hoorde ik in een preek, waarbij gewezen werd naar Newton.
Een mooie globe had hij op zijn bureau staan, en een geleerde die het Godsbestaan ontkende die bij Newton op bezoek was vroeg wie deze globe gemaakt had.
Niemand, antwoorde deze. Die globe was er opeens.
Dit was in de ogen van de geleerde een vreemd en dwaas antwoord, want iemand heeft toch deze mooie globe gemaakt ?
Newton antwoorde : zo vind ik het nog dwazer dat er mensen zijn die geloven dat de aarde met al wat er in is door Niemand geschapen is.
Aardig voorbeeld, maar té simplistisch.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef: Precies.
Inderdaad.
Een dag is een dag, en 6 dagen zijn 6 dagen.
Ik begrijp ook niet precies wat die mensen tobben.
Ik denk dat er voor elk wat wils is. Wil je geloven dat de bijbel letterlijk dient te woren opgevat, dan geloof je in 6 dagen schepping door God (waarbij het dan wel frappant is dat men andere delen van de bijbel als niet letterlijk opvat). Geloof je dat die 6 dagen niet letterlijk moeten worden genomen, dan heb je ook goede papieren omdat intellectuelen uit de kerkgeschiedenis dit onderstrepen middels de accomodatietheorie.
Plaats reactie