Maar dan is er toch "winst" geboekt?Gian schreef:Al zou de gereformeerde gezindte één zijn is dat nog een eenheid in verscheidenheid.
Drs. I.A. Kole : Oproep tot eenheid gereformeerde gezindte !
Re: Drs. I.A. Kole : Oproep tot eenheid gereformeerde gezindte !
Wel eens een bijeenkomst van het COGG meegemaakt? Daar ervaar je (zo je dat nog niet wist) dat het wel kán, geestelijke eenheid met mensen uit andere kerken.www.refdag.nl Drs I.A. Kole schreef: „Het elkaar onderling zo fel bestrijden, terwijl ons volk in goddeloosheid wegzinkt, moest ons met schaamte vervullen.”
(...)
Vijfendertig jaar later heeft het artikel helaas niets aan actualiteit verloren. „Van tijd tot tijd wordt wel lippendienst aan deze kerkelijke eenheid bewezen, maar in de praktijk komt er weinig van openbaar”, aldus ds. Vergunst.
(...)
Juist de jongeren moeten ons ter harte gaan. De band met de kerk als instituut is bij hen flinterdun. Ze willen weten wat de dienst van de Heere in de praktijk inhoudt. Ze binden zich meer aan personen dan aan instituten, wat te zien is aan allerlei interkerkelijke bijeenkomsten.
(...)
Jongeren voelen goed aan of we lijden onder de verdeeldheid in en tussen de kerken. Ze zijn moe van discussies over wat nu wel of niet mag en ontwijkende antwoorden op de vraag wat het betekent een kind van God te zijn. Ze vragen om echtheid als het gaat om de blijdschap van het leven met de Heere, de God van het genadeverbond.
(...)
De auteur is secretaris van het Contactorgaan Gereformeerde Gezindte (COGG).
Ik herinner me -om slechts een voorbeeld te noemen- een indrukwekkende bidstond in Zeist, in december 2003, die samenhing met het fusiebesluit rond de Protestantse Kerk in Nederland. Onvergetelijk, het "grote gebed" door ds. J.H. Velema!

Ik denk dat Kole wel degelijk rake dingen zegt. Het is gewoon waar dat de jongeren -onze toekomstige ambtsdragers!- niet meer zo kerkistisch denken, maar tegelijkertijd wél heel serieus met het geloof bezig zijn. Maar kerkmensen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen omdat die ander van de verkeerde kerk is (of, erger nog, de ware kerk heeft verlaten), dáár knapt de jeugd op af.
Geen betere manier om jongeren een hekel te laten krijgen aan de kerk dan een omgeving (gezin) waarin het tot de huisstijl behoort om voortdurend kritiek te hebben en vraagtekens te zetten bij iedereen die niet tot "ons kluppie" behoort, die er anders bijloopt, andere taal spreekt, een - o wee- andere bijbelvertaling gebruikt... Dáár voortdurend op afgeven en jezelf verschuilen achter de onbekeerlijkheid des menschen, dat is precies waar je jongeren mee afstoot. De jeugd zoekt inderdaad echtheid, geen dogmatisch spervuur om het eigen gelijk te behalen.
Lijden aan de verdeeldheid in en tussen de kerken? Ja, dát proefde je toen bij de oude ds. Velema. En dáár gaat iets van uit! Dat proef ik ook in het artikel dat ds. H.J. Lam vorige week in De Waarheidsvriend publiceerd n.a.v. het pamflet "Het roer moet om!"van dr. E.P. Meijering. De kerk moet de hand in eigen boezem steken, in plaats van te wijzen naar anderen. Kwetsbaar opstellen, dat is zó moeilijk voor veel kerkleiders. Maar juist daarmee kun je mensen voor je inwinnen, door eerlijk te zijn, jezelf niet te beschouwen als het einde van alle tegenspraak. Wie dóór de knieën gaat, kan ook met anderen óp de knieën gaan.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Ik vind het oude wijn in een oude zak. Dat we niet verdeeld mogen zijn, weten we toch allang?
-
Waarom zijn we dan nog verdeeld? Inderdaad het roer moet om.Genade door recht schreef:Ik vind het oude wijn in een oude zak. Dat we niet verdeeld mogen zijn, weten we toch allang?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
- Bonny
- Contacteer:
Ik vind het een goed artikel, we zitten vaak wat te muggeziften over kleine letters, dogma's etc. Daardoor raken we het zicht wel eens kwijt over echt belangrijke dingen.
The Groom's still waiting at the altar
Gods kerk ligt verstrooid als beenderen aan de mond van het graf. Maar ze zijn er nog, al is het spaarzamelijk. En al zit de een in de GEREFORMEERDE GEMEENTEN, de ander in NEDERLAND, de andere is OUD, en weer een ander is BV, ze zijn er nog wel. Maar het is wat onze dominee ook soms opmerkt: het oordeel begint van het huis Gods...refo schreef:Dit is eveneens een vaag stuk.Ander schreef:'k Vind het maar een vrij vaag stuk. Dus van die vinger en die zere plek zie ik weinig.
Gods ware volk ontmoet en erkent elkaar over kerkmuren heen hoor. Waar zijn ze gebleven?
Gods volk van onze dagen strijdt maar wat om de leer. Is het dan nog wel Gods volk?
Het theorieboekje, zeg maar.
In 1953 heeft 'Gods volk' een nieuwe kerk gestart. En in 1980 weer.
In deze tijd is 'Gods ware volk', hoe ook gedefnieerd, individualistischer dan ooit.
En dat is logisch, want er is teveel mystiek in de leer geslopen. En dan herken je elkaar niet meer.
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Volgens mij vergeet je er nog een paar, die niet met GG beginnen.-DIA- schreef:En al zit de een in de GEREFORMEERDE GEMEENTEN, de ander in NEDERLAND, de andere is OUD, en weer een ander is BV, ze zijn er nog wel.
~~Soli Deo Gloria~~
- MarthaMartha
ik begon me al een buitenstaander te voelen...Hendrikus schreef:Volgens mij vergeet je er nog een paar, die niet met GG beginnen.-DIA- schreef:En al zit de een in de GEREFORMEERDE GEMEENTEN, de ander in NEDERLAND, de andere is OUD, en weer een ander is BV, ze zijn er nog wel.
(maar dat was de bedoeling misschien?

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Het is anders nog niet zo'n slecht teken als je er eens schoontjes buiten wordt gezet...MarthaMartha schreef:ik begon me al een buitenstaander te voelen...Hendrikus schreef:Volgens mij vergeet je er nog een paar, die niet met GG beginnen.-DIA- schreef:En al zit de een in de GEREFORMEERDE GEMEENTEN, de ander in NEDERLAND, de andere is OUD, en weer een ander is BV, ze zijn er nog wel.
(maar dat was de bedoeling misschien?)
-DIA-
MarthaMartha schreef:ik begon me al een buitenstaander te voelen...Hendrikus schreef:Volgens mij vergeet je er nog een paar, die niet met GG beginnen.-DIA- schreef:En al zit de een in de GEREFORMEERDE GEMEENTEN, de ander in NEDERLAND, de andere is OUD, en weer een ander is BV, ze zijn er nog wel.
Misschien zit daar het probleem, en legt DIA de laatste twee letters van COGG een beetje anders uit?www.refdag.nl Drs I.A. Kole schreef: De auteur is secretaris van het Contactorgaan Gereformeerde Gezindte (COGG).
~~Soli Deo Gloria~~
- MarthaMartha
nee daarom juist... die kronkel probeer ik te volgen: met dat je je buitenstaander gaat voelen ga je een binnenkomer worden ofzoiets.... Alleen DIA, de misser is nu dat je er natuurlijk niet schoontjes buiten wordt gezet, maar vuiltjes.... wél op je woorden blijven letten hé?!-DIA- schreef:Het is anders nog niet zo'n slecht teken als je er eens schoontjes buiten wordt gezet...MarthaMartha schreef:ik begon me al een buitenstaander te voelen...Hendrikus schreef:Volgens mij vergeet je er nog een paar, die niet met GG beginnen.-DIA- schreef:En al zit de een in de GEREFORMEERDE GEMEENTEN, de ander in NEDERLAND, de andere is OUD, en weer een ander is BV, ze zijn er nog wel.
-DIA-
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- speranza
- Contacteer:
Waarbuiten? Uit een bepaalde kerk? Da's weer eens wat anders dan een kerk die evangeliseert en zending bedrijft om mensen binnen te krijgen. Een soort kerk maar dan de negatievevariant soms?-DIA- schreef:Het is anders nog niet zo'n slecht teken als je er eens schoontjes buiten wordt gezet...-DIA-
Erbuiten gezet worden omdat er geen GG op op het naambordje staat. Daar moet ik eens diep over nadenken. Om te bedenken hoe we deze boodschap van erbuiten te staan zullen mededelen aan onze broeders en zusters in Duitsland, India, China, Kenia en waar ook ter wereld. Welke predikant schreef er ookalweer dat 'we' in de problemen komen met de internationale contacten? Die was ook van een kerk met GG erin. Het wordt nog ingewikkelder dan het al was in het Blazwaba???-tijdperk. u weet wel...
Quaerite prime regnum Dei
Schoontjes buiten gezet = bevindelijke vakterm.speranza schreef:Waarbuiten? Uit een bepaalde kerk? Da's weer eens wat anders dan een kerk die evangeliseert en zending bedrijft om mensen binnen te krijgen. Een soort kerk maar dan de negatievevariant soms?-DIA- schreef:Het is anders nog niet zo'n slecht teken als je er eens schoontjes buiten wordt gezet...-DIA-
Erbuiten gezet worden omdat er geen GG op op het naambordje staat. Daar moet ik eens diep over nadenken. Om te bedenken hoe we deze boodschap van erbuiten te staan zullen mededelen aan onze broeders en zusters in Duitsland, India, China, Kenia en waar ook ter wereld. Welke predikant schreef er ookalweer dat 'we' in de problemen komen met de internationale contacten? Die was ook van een kerk met GG erin. Het wordt nog ingewikkelder dan het al was in het Blazwaba???-tijdperk. u weet wel...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Volgens mij ontgaat je de kern...MarthaMartha schreef:nee daarom juist... die kronkel probeer ik te volgen: met dat je je buitenstaander gaat voelen ga je een binnenkomer worden ofzoiets.... Alleen DIA, de misser is nu dat je er natuurlijk niet schoontjes buiten wordt gezet, maar vuiltjes.... wél op je woorden blijven letten hé?!-DIA- schreef:Het is anders nog niet zo'n slecht teken als je er eens schoontjes buiten wordt gezet...MarthaMartha schreef:
ik begon me al een buitenstaander te voelen...
-DIA-
Al Gods volk word er eens een keer schoontjes buiten gezet. Zoals het oude volk het zovaak zei. Als je er hier in de tijd nooit eens buiten komt te staan, zal je er (oh, vreselijke gedachte en realiteit!) straks eeuwig buiten staan...
-DIA-
Inderdaad een vakterm, gebezigd om iets over een ANDER te zeggen.-DIA- schreef:Volgens mij ontgaat je de kern...MarthaMartha schreef:nee daarom juist... die kronkel probeer ik te volgen: met dat je je buitenstaander gaat voelen ga je een binnenkomer worden ofzoiets.... Alleen DIA, de misser is nu dat je er natuurlijk niet schoontjes buiten wordt gezet, maar vuiltjes.... wél op je woorden blijven letten hé?!-DIA- schreef:Het is anders nog niet zo'n slecht teken als je er eens schoontjes buiten wordt gezet...MarthaMartha schreef:
ik begon me al een buitenstaander te voelen...
-DIA-
Al Gods volk word er eens een keer schoontjes buiten gezet. Zoals het oude volk het zovaak zei. Als je er hier in de tijd nooit eens buiten komt te staan, zal je er (oh, vreselijke gedachte en realiteit!) straks eeuwig buiten staan...
-DIA-
--------------