Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

refo

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door refo »

eilander schreef:
Marco schreef:
artistiek schreef: 'Zij zullen naast het net vissen' vindt ik een verkeerde opmerking! 'Ze graven niet' lijkt me beter in deze context.

Ik weet niet welke vertaling jij hebt maar in de meeste gangbare vertalingen staat DE steenrots omdat in de kanttekening duidelijk staat dat daarmee Christus bedoeld wordt. Dat lijkt me ook het meest aannemelijk daar de Heere Jezus Zelf de gelijkenis verteld en daarmee Zichzelf bedoeld. En daarmee komen we ook gelijk bij het punt waarin ik het met jouw uitlegging niet eens ben dat hij niet zomaar een willekeurige steenrots nam maar DE steenrots, groot genoeg, sterk genoeg en diep genoeg om de slagregen te kunnen verdragen. En om erachter te komen dat de steenrots geschikt is zul je toch moeten graven en uitdiepen en onderzoeken. Daar heeft de mens van nature geen zin in, dus gaan we liever bouwen op een zandgrond, snel klaar en aan de buitenkant is er niets van te zien.
Ik gebruikte de statenvertaling, editie 1977. In de textus receptus staat inderdaad "ἐπὶ τὴν πέτραν", met "τὴν" als bepaald lidwoord. Deze vertaling is dus niet helemaal correct. Maar nog steeds: daar gaat het in de gelijkenis helemaal niet om. Het gaat er om dát je bouwt op die rots. In deze gelijkenis is het niet van belang hoe je die rots vindt, en hoeveel moeite dat kost. Vandaar dat het uitwerken van deze gelijkenis richting het zoeken, onderzoeken, graven en spitten gezocht is. Als je daarop focust, verlies je de lijn van de hele bergrede uit het oog.

En die bergrede roept als geheel vijandschap op. Niet alleen de laatste paar zinnen. De vijandschap gaat namelijk niet over de mate van graven en spitten, maar over de conclusie waar Jezus op uitkomt: dat we Hem moeten aanvaarden als Messias. En dat wilden de Joden niet, en wij van onszelf ook niet. Daar gaat het uiteindelijk om. Als je die conclusie verwart met de opdracht tot graven en spitten, dan heb je het evangelie uit deze hoofdstukken niet goed begrepen.
Is deze discussie niet typerend voor meerdere discussies die in 'onze gezindte' worden gevoerd? Ik meen van wel.
Er is geen meningsverschil over het belangrijkste: de steenrots is Christus. Dus er wordt gediscussieerd over de dingen die de een er wél en de ander er níet in leest. We gaan op die manier belangrijker vinden of die man nu wel of niet enorm veel moeilijkheden heeft ondervonden (in een gelijkenis...).
Dat moesten we maar niet doen, vind ik.

Op gevaar af in herhalingen te vallen. Het graven is niet van belang. Jezus maant aan naar Zijn woorden te luisteren en die te doen. Dus niet die woorden onderzoeken, nee: ze DOEN. En wie ze doet is als iemand die ontzettend heeft gegraven om een fundament te vinden.
Integendeel: je kunt bij wijze van spreken je hele leven graven en niet een fundament vinden. Dát is de boodschasp van de gelijkensi.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef:
BJD schreef:Als je geen genade kent heb je genoeg aan jezelf dan het over anderen te hebben die zich er mogelijk onterecht bij plaatsen ;)
Dat geldt ook als je wel genade kent...
Alleen als je genade kent...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Als je boeken leest van vd Groe, Immens of anderen, dan wordt daar schijn en zijn zo helder in beschreven.
En wat is er dan toch veel nabijkomend werk, wat in de uitleving soms juist nog correcter lijkt te zijn dan het ware werk.
Voor ons allen zal het gelden hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God.

En als we letten op een Saul en een Judas dan zal het gebed wel moeten zijn : Doorgrond mij en zie of er bij mij een schadelijke weg is. Die bede zullen Gods kinderen hun hele leven blijven bidden, als ze iets hebben leren kennen van hun eigen arglistige hart.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilhelm schreef:Als je boeken leest van vd Groe, Immens of anderen, dan wordt daar schijn en zijn zo helder in beschreven.
En wat is er dan toch veel nabijkomend werk, wat in de uitleving soms juist nog correcter lijkt te zijn dan het ware werk.
Voor ons allen zal het gelden hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God.

En als we letten op een Saul en een Judas dan zal het gebed wel moeten zijn : Doorgrond mij en zie of er bij mij een schadelijke weg is. Die bede zullen Gods kinderen hun hele leven blijven bidden, als ze iets hebben leren kennen van hun eigen arglistige hart.
Helemaal mee eens, dan hebben we aan onszelf genoeg en hebben we niet eens de moed om anderen te veroordelen. Wat dat betreft is geloven iets heel egoistisch: als ik er maar bij hoor.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
artistiek

Bericht door artistiek »

Democritus schreef:
Herman schreef:
Democritus schreef:
accoord schreef: Hij was hier ook voor aan de beurt.
Ik vind dit een bijzondere uitspraak.... hoe kan je nu aan de beurt zijn?

Bij ons zag je dat ook vaak gebeuren. Ik was pas blij dat bij ons een diaken die op tweetal voor ouderling werd gezet van te voren al aangaf dat hij het niet zou aannemen. Diakenen zijn bij ons ook al betrokken bij de huisbezoeken overigens.

Zijn motivatie was ik ben geroepen voor het ambt van diaken. Vaak wordt diaken als een opstapje gezien naar iets meer (lees: ouderling). Ik vond het een goede zaak dat hij het ambt van diaken zo weer goed voor het voetlicht bracht.
Het klinkt mij iets te voorbarig. Hoe kan je nu weten uitsluitend tot het ambt van diaken te zijn geroepen, voordat de letterlijke verkiezing tot het ambt van ouderling heeft plaatsgevonden?
Als wij het diakenschap als ambt erkennen waarom stellen we deze mensen dan weer op tweetal voor ouderling als deze nog in hun termijnen zitten? Hun eerste roeping is het ambt van diaken geweest waarom laten we ze dan daar niet in dienen?

Daarom vind ik hetgeen jij schrijft niet helemaal terecht. In mijn visie zou een diaken in het algemeen geen eens voor de keus gesteld hoeven te worden of hij wel geroepen is voor ouderling. Omdat deze (uitzonderingen daargelaten) nooit voor de keus gesteld zou moeten worden zolang deze het ambt van diaken bekleed. Persoonlijk vind ik het een uitholling van het ambt van diaken zoals er in de praktijk veel wordt omgegaan. Daarnaast hebben deze mensen bijna geen keus want dan moeten ze vraag beantwoorden waarom wel diaken en geen ouderling worden. Voor veel mensen geld kerkenraad is kerkenraad. Dus is zo'n verkiezing dan wel helemaal fair is er ten diepste nog een keus. Alleen de degene met een zeer sterke rug kunnen nog 'nee' zeggen en toch hun diakenschap blijven uitoefenen.

Persoonlijk vind ik als wij de ambten hoogachten dan moeten we het diakenschap niet als opstapje zien. Zo van nu heb je je bewezen dus dan kan je nu wel ouderling worden.
Het topic is misschien al wat vervaagd in ons geheugen maar ik las pas 1 Timotheüs 3 en moest ik denken aan deze reactie van Democritus. In dat tekstgedeelte staat over het ambt van diaken o.a. het volgende: Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
In de kanttekeningen staat bij het woordje opgang: een toegang tot meerdere en hogere diensten; namelijk des ouderlingschaps, of van het leerambt...
Dus eigenlijk helemaal niet zó vreemd dat het ambt van diaken min of meer als 'opstapje' gezien wordt voor het ambt van ouderling. Of denken we daar toch anders over?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

artistiek schreef:Het topic is misschien al wat vervaagd in ons geheugen maar ik las pas 1 Timotheüs 3 en moest ik denken aan deze reactie van Democritus. In dat tekstgedeelte staat over het ambt van diaken o.a. het volgende: Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
In de kanttekeningen staat bij het woordje opgang: een toegang tot meerdere en hogere diensten; namelijk des ouderlingschaps, of van het leerambt...
Dus eigenlijk helemaal niet zó vreemd dat het ambt van diaken min of meer als 'opstapje' gezien wordt voor het ambt van ouderling. Of denken we daar toch anders over?
Voor mijn gevoel zijn onze geachte kanttekenaren hier wel een beetje aan 't hineininterpretieren, om het maar eens in goed Nederlandste zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
artistiek

Bericht door artistiek »

Hendrikus schreef:
artistiek schreef:Het topic is misschien al wat vervaagd in ons geheugen maar ik las pas 1 Timotheüs 3 en moest ik denken aan deze reactie van Democritus. In dat tekstgedeelte staat over het ambt van diaken o.a. het volgende: Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
Voor mijn gevoel zijn onze geachte kanttekenaren hier wel een beetje aan 't hineininterpretieren, om het maar eens in goed Nederlandste zeggen.
Misschien dat je dan het woord opgang voor ons zou willen verklaren naar jouw gevoel?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind het heel vreemd om op deze plaats te suggereren dat het over "promotie" zou gaan. Daar lijkt het nu op zoals jij het uitlegt. Als je goed je best doet en 'wel dient', dan maak je kans om een hoger ambt te krijgen. Lijkt me duidelijk dat zo'n redenering in de kerk van Christus niet thuishoort.

Ik zou bij opgang eerder aan iets geestelijks denken. Gebed, bijvoorbeeld? Gemeenschap met God. Dat verklaart direct waarom het wordt gekoppeld aan vrijmoedigheid in het geloof. Bovendien is dat wèl iets wat de Bijbel ons vaker leert.
artistiek

Bericht door artistiek »

Jongere schreef:Ik vind het heel vreemd om op deze plaats te suggereren dat het over "promotie" zou gaan. Daar lijkt het nu op zoals jij het uitlegt. Als je goed je best doet en 'wel dient', dan maak je kans om een hoger ambt te krijgen. Lijkt me duidelijk dat zo'n redenering in de kerk van Christus niet thuishoort.

Ik zou bij opgang eerder aan iets geestelijks denken. Gebed, bijvoorbeeld? Gemeenschap met God. Dat verklaart direct waarom het wordt gekoppeld aan vrijmoedigheid in het geloof. Bovendien is dat wèl iets wat de Bijbel ons vaker leert.
Dus ook hierin falen de kanttekenaren... :oO
Jongere

Bericht door Jongere »

Artistiek, wil je een discussie voeren op grond van de Schrift, graag?
Marco

Bericht door Marco »

Jongere schreef:Artistiek, wil je een discussie voeren op grond van de Schrift, graag?
Zo vreemd is het niet om te willen weten wat 1 tim 3:13 betekent, als je het over kandidaatstelling hebt. Het woordje 'opgang' (βαθμός) wordt in andere vertalingen vertaald met 'ereplaats' of 'aanzien'. Ook volgens buitenlandse vertalers (http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... G898&t=KJV) is dat een goede vertaling.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marco schreef:
Jongere schreef:Artistiek, wil je een discussie voeren op grond van de Schrift, graag?
Zo vreemd is het niet om te willen weten wat 1 tim 3:13 betekent, als je het over kandidaatstelling hebt. Het woordje 'opgang' (βαθμός) wordt in andere vertalingen vertaald met 'ereplaats' of 'aanzien'. Ook volgens buitenlandse vertalers (http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... G898&t=KJV) is dat een goede vertaling.
Zie je nou hoe gevaarlijk het is Jongere om te zeggen: Ik zou... denken... enz... Nee wat zegt de grondtaal, discussieren op grond van de Schrift... toch?
Jongere

Bericht door Jongere »

artistiek schreef:
Marco schreef:
Zie je nou hoe gevaarlijk het is Jongere om te zeggen: Ik zou... denken... enz... Nee wat zegt de grondtaal, discussieren op grond van de Schrift... toch?
Hou maar op artistiek, van jouw kant heb ik nog geen enkele poging langs zien komen om dit te proberen.

Marco, ik had de grondtekst inderdaad al geraadpleegd tijdens de discussie in ISA 2 basic, het grondtekst-programma wat ik op mijn pc heb staan. 'Step' of 'rank' (het is een engelstalig programma) staat er bij het woord wat hier vertaald is. 'Degree', zegt de vertaling.
De eerste uitleg van de kanttekeningen zou dus zeker mogelijk zijn. Voor de tweede (die artistiek suggereert) zie ik eerlijk gezegd geen grond in de rest van de Schrift. Het zou suggereren dat je door 'wel te dienen' een betere functie zou kunnen krijgen, iets wat me lijkt te strijden tegen andere teksten uit de Bijbel. Daarom voelde ik iets voor een geestelijke uitleg van het woord 'bathmon'.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:
artistiek schreef:
Marco schreef:
Hou maar op artistiek, van jouw kant heb ik nog geen enkele poging langs zien komen om dit te proberen.

Marco, ik had de grondtekst inderdaad al geraadpleegd tijdens de discussie in ISA 2 basic, het grondtekst-programma wat ik op mijn pc heb staan. 'Step' of 'rank' (het is een engelstalig programma) staat er bij het woord wat hier vertaald is. 'Degree', zegt de vertaling.
De eerste uitleg van de kanttekeningen zou dus zeker mogelijk zijn. Voor de tweede (die artistiek suggereert) zie ik eerlijk gezegd geen grond in de rest van de Schrift. Het zou suggereren dat je door 'wel te dienen' een betere functie zou kunnen krijgen, iets wat me lijkt te strijden tegen andere teksten uit de Bijbel. Daarom voelde ik iets voor een geestelijke uitleg van het woord 'bathmon'.
Gezien de leer van de Schrift in het algemeen, dat de ambten gelijk zijn, zou je toch abuis zijn door te zeggen dat de verandering van diaken tot ouderling een promotie zijn zou... Nog terzijde van het feit dat we als ambtsdragers dienen, en niet heerschappij voeren (als het goed is, in ieder geval). Zo zitten we niet als ouderling om door de mensen geeerd te worden. Iemand die dat denkt, hoop ik niet dat hij lang ouderling zijn zal...

1 Petr. 3:
1 DE ouderlingen die onder u zijn, vermaan ik, die een medeouderling en getuige van het lijden van Christus ben, en deelachtig der heerlijkheid die geopenbaard zal worden:
2 Weidt de kudde Gods die onder u is, hebbende opzicht daarover, niet uit bedwang, maar gewilliglijk, noch om vuil gewin, maar met een volvaardig gemoed;
3 Noch als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren, maar als voorbeelden der kudde geworden zijnde.
4 En als de overste Herder verschenen zal zijn, zo zult gij de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid behalen.
Zo, toepassende het gereformeerde principe van Schriftuitleg, Schrift met Schrift vergelijkende, neem hier dan verse 4, waar Petrus duidelijk aantoont dat het geestelijk verstaan wordt, de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid . Dat is geen aardse kroon.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
artistiek schreef:
Marco schreef:

Pfff, Jongere, niet zo uit de hoogte a.u.b. Je eerste en je twee opmerking richting Artistiek zijn m.i. beneden niveau. En in je laatste alinea maak je een karikatuur van Artistieks spreken.

Niet alle ambten zijn m.i. gelijk. Wel is het zo dat alle mensen gelijk zijn. Maar een diaken is er voor de armendienst en is niet geroepen om het Evangelie te prediken. Een dienaar des Woords mag wél het Evangelie prediken en de sacramenten bedienen. En mensen met een goede opgang in de gemeente, dat kan een bevestiging zijn dat de Heere zulke gaven heeft geschonken dat ze misschien nog wel een ander ambt mogen krijgen. Ik ken persoonlijk iemand die ouderling was geworden en dacht dat dat zijn roeping was en dat dat zijn plaats zou zijn. Maar de Heere overtuigde hem dat zijn roeping toch bij een ander ambt lag. Ook in het oude testament was er onderscheid tussen priesters en levieten en dan had je ook nog de hogepriester. Wel is waar dat het toen op afkomst was bepaald.
Plaats reactie