Citeer nog een paar verzen meer, dan komt de strekking van deze tekst beter uit.artistiek schreef: 22Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente
Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.
Laatst gewijzigd door Marco op 03 feb 2009, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
We kunnen de boom inderdaad aan de vruchten kennen.Marco schreef:Nou, da's dan jammer. Dan zit de HC er ook goed naast. Want die suggereert dat je het geloof uit de werken kunt constateren.Tiberius schreef:Ja, dat kan.Marco schreef:Is dat écht het grote gevaar?Tiberius schreef:Het grote gevaar in de godsdienst, zoals dat zich tegenwoordig vaak manifesteert, ook hier op het forum, is dat mensen het verstandsgeloof houden voor zaligmakend en dan vinden dat ze al wedergeboren zijn.
Kan dat überhaupt wel? Zich voor wedergeboren houden, alles van de Heiland verwachten, God met hart en ziel willen dienen, de naaste liefhebben... en niet wedergeboren zijn?
Mensen die anderen bedriegen, zijn er sowieso. Maar ook, die zichzelf bedriegen.
Maar een (zelf)bedrieger kan een heel eind meekomen; kijk bijvoorbeeld naar Judas, Demas, etc.
Precies.artistiek schreef:22Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
En lees ook de gelijkenis eens van de wijze en dwaze maagden.
Denk je niet, dat die dwaze maagden zichzelf voor waarachtig hielden?
De Heere Jezus heeft het daarna over een voorzichtig man die zorgvuldig zijn huis grondvest op de Rots der behoudenis.Marco schreef:Citeer nog een paar verzen meer, dan komt de strekking van deze tekst beter uit.artistiek schreef: 22Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
Voorzichtig wil dus zeggen, onderzoekende, gravende, uitspittende, verdiepende om zekerheid te hebben of hij de ware Rots gevonden heeft die zijn woning behouden kan. Er zijn er velen die genoegen nemen met een zandgrond! Dwaze bouwers...
Wat een ontzettend staaltje inlegkunde. Deze man bouwde zijn huis op de Rots, omdat die Rots stevig is. Er staat niets over graven, spitten, of verdiepen om zekerheid te hebben. Hij bouwde zijn huis op de rots, en dus stond het stevig. Geen twijfel mogelijk, en daar hoefde hij niet meer voor te graven, spitten heien of wat dan ook.artistiek schreef:De Heere Jezus heeft het daarna over een voorzichtig man die zorgvuldig zijn huis grondvest op de Rots der behoudenis.Marco schreef:Citeer nog een paar verzen meer, dan komt de strekking van deze tekst beter uit.artistiek schreef: 22Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
Voorzichtig wil dus zeggen, onderzoekende, gravende, uitspittende, verdiepende om zekerheid te hebben of hij de ware Rots gevonden heeft die zijn woning behouden kan. Er zijn er velen die genoegen nemen met een zandgrond! Dwaze bouwers...
En als je net wat meer verzen had geselecteerd, maar dan terug in het hoofdstuk, dan had je tot een andere conclusie gekomen:
ofNiet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.
Oftewel: wie bouwt op de Rots, daar helemaal voor gaat en - dus - goede vruchten voortbrengt, die is zalig.Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort.
Verklaar jij mij het woord 'voorzichtig man' dan maar.Marco schreef:Wat een ontzettend staaltje inlegkunde. Deze man bouwde zijn huis op de Rots, omdat die Rots stevig is. Er staat niets over graven, spitten, of verdiepen om zekerheid te hebben. Hij bouwde zijn huis op de rots, en dus stond het stevig. Geen twijfel mogelijk, en daar hoefde hij niet meer voor te graven, spitten heien of wat dan ook.artistiek schreef:De Heere Jezus heeft het daarna over een voorzichtig man die zorgvuldig zijn huis grondvest op de Rots der behoudenis.Marco schreef:Citeer nog een paar verzen meer, dan komt de strekking van deze tekst beter uit.artistiek schreef: 22Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En als je net wat meer verzen had geselecteerd, maar dan terug in het hoofdstuk, dan had je tot een andere conclusie gekomen:
ofNiet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.Oftewel: wie bouwt op de Rots, daar helemaal voor gaat en - dus - goede vruchten voortbrengt, die is zalig.Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geeindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;Marco schreef:Wat een ontzettend staaltje inlegkunde.
Zo is het nu nog...
Het grote gevaar in de godsdienst, zoals dat zich tegenwoordig vaak manifesteert, ook hier op het forum, is dat mensen het waarzaligmakend geloof houden voor zaligmakend en dan vinden dat er nog 'iets' moet plaatsvinden waarvan ze ook niet weten wat dat dan is.Tiberius schreef: Het grote gevaar in de godsdienst, zoals dat zich tegenwoordig vaak manifesteert, ook hier op het forum, is dat mensen het verstandsgeloof houden voor zaligmakend en dan vinden dat ze al wedergeboren zijn.
OK. Komt-ie:artistiek schreef:Verklaar jij mij het woord 'voorzichtig man' dan maar.
Beginnen bij het begin. We zitten hier in Mattheüs 7, het laatste gedeelte uit de bergrede. Jezus begint met de zaligsprekingen, legt uit hoe de oudtestamentische wetten nog verder gaan dan de strikte naleving daarvan, waarschuwt voor valse profeten. Want: aan de vruchten kent men de boom (7:17).
Dan (7:21): Niet wie zegt: Heere, Heere!, maar wie doet..
Want er zullen mensen zijn die "Heere, Heere!" hebben gezegd, maar er niet naar gedaan hebben (22,23). Zij zullen naast het net vissen.
Vervolgens 7:24: "Een ieder dan, die deze Mijn woorden hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft."
Let op: Een voorzichtig man. Niets over een zorgvuldig gravende man of zo. Hij is voorzichtig, omdat hij zijn huis op een steenrots gebouwd heeft. Er staat niet eens 'de' steenrots (al geven andere vertalingen dat soms wel). Van het hele graven, spitten, geologisch onderzoek naar de juiste steenrots is geen sprake. Dat heb je erbij verzonnen. De man is voorzichtig en bouwt dus een degelijk gefundeerd huis.
Licht metaforisch: Zo iemand zegt dus niet, maar doet ook. Je moet zeggen, én doen. En dat kan je alleen maar als je op een rots bouwt.
In de bergrede gaat het niet over spitten, onderzoeken of wat dan ook. Wel over het houden van de wet en waarom je dat moet doen, hoe je dat moet doen. Denken, doen, geloven en liefhebben horen bij elkaar!
'Zij zullen naast het net vissen' vindt ik een verkeerde opmerking! 'Ze graven niet' lijkt me beter in deze context.Marco schreef:OK. Komt-ie:artistiek schreef:Verklaar jij mij het woord 'voorzichtig man' dan maar.
Beginnen bij het begin. We zitten hier in Mattheüs 7, het laatste gedeelte uit de bergrede. Jezus begint met de zaligsprekingen, legt uit hoe de oudtestamentische wetten nog verder gaan dan de strikte naleving daarvan, waarschuwt voor valse profeten. Want: aan de vruchten kent men de boom (7:17).
Want er zullen mensen zijn die "Heere, Heere!" hebben gezegd, maar er niet naar gedaan hebben (22,23). Zij zullen naast het net vissen.
Vervolgens 7:24: "Een ieder dan, die deze Mijn woorden hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft."
Let op: Een voorzichtig man. Niets over een zorgvuldig gravende man of zo. Hij is voorzichtig, omdat hij zijn huis op een steenrots gebouwd heeft. Er staat niet eens 'de' steenrots (al geven andere vertalingen dat soms wel). Van het hele graven, spitten, geologisch onderzoek naar de juiste steenrots is geen sprake. Dat heb je erbij verzonnen. De man is voorzichtig en bouwt dus een degelijk gefundeerd huis.
Licht metaforisch: Zo iemand zegt dus niet, maar doet ook. Je moet zeggen, én doen. En dat kan je alleen maar als je op een rots bouwt.
In de bergrede gaat het niet over spitten, onderzoeken of wat dan ook. Wel over het houden van de wet en waarom je dat moet doen, hoe je dat moet doen. Denken, doen, geloven en liefhebben horen bij elkaar!
Ik weet niet welke vertaling jij hebt maar in de meeste gangbare vertalingen staat DE steenrots omdat in de kanttekening duidelijk staat dat daarmee Christus bedoeld wordt. Dat lijkt me ook het meest aannemelijk daar de Heere Jezus Zelf de gelijkenis verteld en daarmee Zichzelf bedoeld. En daarmee komen we ook gelijk bij het punt waarin ik het met jouw uitlegging niet eens ben dat hij niet zomaar een willekeurige steenrots nam maar DE steenrots, groot genoeg, sterk genoeg en diep genoeg om de slagregen te kunnen verdragen. En om erachter te komen dat de steenrots geschikt is zul je toch moeten graven en uitdiepen en onderzoeken. Daar heeft de mens van nature geen zin in, dus gaan we liever bouwen op een zandgrond, snel klaar en aan de buitenkant is er niets van te zien.
Marco, ik weet niet of je bekent bent met de structuur van de aarde in Israël. Het is wel degelijk zo dat je onderzoek moet plegen om op een steenrots te bouwen. Die steenrots moet je eerst vinden. Alles was (en is) daar overdekt met zand. Dus de voorzichtige bouwer heeft moeten zoeken naar een plek waar onder het zand de steenrots te voorschijn kwam.
Maar goed, dat is niet het belangrijkste van deze gelijkenis. De vraag die overblijft is: waar hebben wij ons huis op gebouwd? Een op steen gelijkende zandvlakte? Niet een ieder die in Zijn naam geprofeteerd heeft zal zalig worden!
Maar goed, dat is niet het belangrijkste van deze gelijkenis. De vraag die overblijft is: waar hebben wij ons huis op gebouwd? Een op steen gelijkende zandvlakte? Niet een ieder die in Zijn naam geprofeteerd heeft zal zalig worden!
Dit lees ik overigens echt niet, in de verzen 22 en 23.Marco schreef:Want er zullen mensen zijn die "Heere, Heere!" hebben gezegd, maar er niet naar gedaan hebben (22,23). Zij zullen naast het net vissen.
- JolandaOudshoorn
Natuurlijk gaat het om verdiepen en graven, maar, en datzegt Marco terecht, dat is te herkennen aan het "doen" Jezus zegt zelf: wie Mijn woorden hoort en doet. Veel mensen horen wel, weten heel veel van de rechte gereformeerde leer, zitten zondag aan zondag in de kerk, maar doen er niets mee. Deze mensen, zegt Jezus, zijn dwaas en tot hen zal ook gezegd worden: Ik heb u niet gekend.artistiek schreef:'Zij zullen naast het net vissen' vindt ik een verkeerde opmerking! 'Ze graven niet' lijkt me beter in deze context.Marco schreef:OK. Komt-ie:artistiek schreef:Verklaar jij mij het woord 'voorzichtig man' dan maar.
Ik weet niet welke vertaling jij hebt maar in de meeste gangbare vertalingen staat DE steenrots omdat in de kanttekening duidelijk staat dat daarmee Christus bedoeld wordt. Dat lijkt me ook het meest aannemelijk daar de Heere Jezus Zelf de gelijkenis verteld en daarmee Zichzelf bedoeld. En daarmee komen we ook gelijk bij het punt waarin ik het met jouw uitlegging niet eens ben dat hij niet zomaar een willekeurige steenrots nam maar DE steenrots, groot genoeg, sterk genoeg en diep genoeg om de slagregen te kunnen verdragen. En om erachter te komen dat de steenrots geschikt is zul je toch moeten graven en uitdiepen en onderzoeken. Daar heeft de mens van nature geen zin in, dus gaan we liever bouwen op een zandgrond, snel klaar en aan de buitenkant is er niets van te zien.
Zie ook de verwijzing naar de boom en zijn vruchten. Een mooie preek hierover kan je hier (klik op downloads en dan zo 1 feb morgendienst)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bij Jezus ontzette men zich over zijn leer. Bij jou ontzetten we ons over de uitleg. Gevaarlijk, dat je zo met een foute uitleg komt en als men het niet met je eens zijn roept: Ach ja, met Jezus was men het ook vaak niet eens. Daarmee verhef je je boven alle kritiek en stel je eigenlijk dat jou uitwerkingen net zo onfeilbaar zijn als de Bijbel is en Jezus is.artistiek schreef:28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geeindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;Marco schreef:Wat een ontzettend staaltje inlegkunde.
Zo is het nu nog...
Wie Jezus woorden hoort en ze doet lijkt op iemand die op een rots bouwt, hij bouwt immers op Hem. Wie op menselijke zaken bouwt, heeft geen stevigheid en zal dat merken als hij in slecht weer komt. Dat betekent de gelijkenis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, maar je vergeet één aspect. Toen het weer nog goed was stonden er twee identieke huizen. Niemand kon uiterlijk een verschil zien. Dat verschil kwam pas openbaar in de storm (zoals de kanttekeningen zeggen: beproevingen, tegenslagen, vervolgingen). En als we in een tijd leven dat we geen beproevingen hebben zal het ook openbaar komen. In de laatste beproeving die alle mensen mee zullen maken.Marnix schreef:Bij Jezus ontzette men zich over zijn leer. Bij jou ontzetten we ons over de uitleg. Gevaarlijk, dat je zo met een foute uitleg komt en als men het niet met je eens zijn roept: Ach ja, met Jezus was men het ook vaak niet eens. Daarmee verhef je je boven alle kritiek en stel je eigenlijk dat jou uitwerkingen net zo onfeilbaar zijn als de Bijbel is en Jezus is.artistiek schreef:28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geeindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;Marco schreef:Wat een ontzettend staaltje inlegkunde.
Zo is het nu nog...
Wie Jezus woorden hoort en ze doet lijkt op iemand die op een rots bouwt, hij bouwt immers op Hem. Wie op menselijke zaken bouwt, heeft geen stevigheid en zal dat merken als hij in slecht weer komt. Dat betekent de gelijkenis.
Dus zeer terecht dat Artistiek dit voorbeeld gebruikt.
Ik denk ook dat de duivel daarin steeds listiger, naarmate we dichterbij de oordeelsdag komen. Daarom is het tegenwoordig ook zo lastig om 'schijn' en 'zijn' te onderscheiden. Gevolg is dat deze discussies ook steeds ingewikkelder worden. De vraag is ook wanneer ziet iemand zichzelf als wedergeboren. Ik heb inderdaad het idee dat er een heleboel verstandelijk geredeneerd en men zich er zo 'bij plaatst'. Vaak kan men die mens die niet echt bekeerd ook onderscheiden als er(bv.door ambtsdragers) gevraagd word naar de meest wezenlijke dingen, dan wordt kribbig en boos en zegt men: 'meent u dat u dat van mij af kunt nemen?'Tiberius schreef: Dat hoeft niet per-se.
Verstandsgeloof of historieel geloof is alles voor waarachtig houden wat er in de Bijbel staat.
Zaligmakend geloof is dan, dat het ook voor jezelf is.
Zaligmakend geloof kan nooit zonder historieel geloof (zie ook zondag 7 van de HC), maar andersom wel, zoals bijvoorbeeld bij koning Agrippa.
Het grote gevaar in de godsdienst, zoals dat zich tegenwoordig vaak manifesteert, ook hier op het forum, is dat mensen het verstandsgeloof houden voor zaligmakend en dan vinden dat ze al wedergeboren zijn.