De verantwoordelijkheid ligt idd uiteindelijk bij de jongere zelf, maar je bent het toch wel met me eens dat de klem in veel gevallen ontbreekt.Tiberius schreef:Helemaal mee eens.speranza schreef:Het ligt in ten eerste niet aan de 'kerk' als een belijdeniscatechisant onbekeerd belijdenis doet.Wilhelm schreef:Door de nood der tijden heeft de kerk meer en meer geaccepteerd dat we onwedergeboren , belijdenis des geloofs kunnen en mogen afleggen. Ja er wordt zelfs enige dwang op 20plussers uitgeoefend om toch maar belijdenis te gaan doen, en het komt regelmatig voor dat dan zon groep belijdeniscatechisanten , in de belijdenisdienst wordt aangesproken als allen onwedergeborenen, en wordt hen gewezen op het grote goed wat er te verkrijgen is. En dat terwijl er zo juist het jawoord heeft geklonken op vragen die niets anders veronderstellen dan een leven met Christus.
Als we eerlijk zijn is het veelal niet meer dan een grote huichelarij. Op dit punt is er ook echt een correctie noodzakelijk.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik dit ook pas later ben gaan zien.
Ten tweede worden kinderen bij de doop verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Belijdenis doen vraagt erkenning van die plicht. Wie als 20plusser belijdenis moet doen licht niet onder druk van de kerk maar onder druk van het verbond.
Het is de jongere die in zijn onbekeerlijkheid volhard zelf aan te rekenen. Je lost dat niet op door een kerk de schuld van dwang in de schoenen te schuiven. Dat is de kerk en haar Koning de schuld in de schoenen schuiven. De 'nood der tijden' wordt nog altijd veroorzaakt door de zondaars die zich weigeren te bekeren!
Overigens hoor je van jonge mensen nog al eens, dat ze worstelen met die verplichting tot een nieuwe gehoorzaamheid enerzijds en de onmogelijkheid van hun kant anderzijds.
Zulke jongeren willen wel graag belijdenis des geloofs afleggen, al hebben ze (nog) geen vrijmoedigheid om aan het Heilig Avondmaal te gaan.
Juist jongeren die die worstelingen kennen , en het belijdenis doen daarom nog uitstellen , worden soms niet begrepen.