Waardering huisvrouw (uit: Goede morgen)

MarthaMartha

Re: Waardering huisvrouw (uit: Goede morgen)

Bericht door MarthaMartha »

Democritus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Ariene schreef:Toch vraag ik me af of alle mannen écht beseffen wat een vrouw voor rol heeft binnen het gezin.

Ik denk eerlijk dat pas wanneer de vrouw een lange periode niet aanwezig is de man pas écht beseft hoe de vrouw de spil is waar alles door blijft draaien.
en beseffen alle vrouwen welke rol de man heeft in het gezin??
Container en het oud papier toch buiten zetten? Soms grasmaaien indien er al niet 'onderhoudsvriendelijke' tuin is gekozen.
:pan
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Rens schreef:
refo schreef:
De slang werd vervloekt, maar Adam en Eva niet.
idd de slang en de aardbodem werden vervloekt....niet de mens, hoewel je het wél als straf voor de mens kan karakteriseren (werken in het zweets uws aanschijns/kinderen baren in pijn en moeiten)
mmm... en als we het eerste nou gaan verdelen.... zou dat voor het tweede dan ook een idee zijn :OO3 ?
MarthaMartha

Democritus schreef: Ik heb wel eens ergens gezegd. Als we het er met zijn allen over eens zijn dat een vrouw mag verder leren (Bijbels gezien). Dan moeten we ook de consequentie trekken dat dan niet meer verlangd kan worden dat een vrouw geen gebruik gemaakt meer van haar opleiding. Het is dan te makkelijk om te zeggen: Ja maar in het huishouden, vrijwilligerswerk etc. kan men er wel gebruik van maken. Dit is een geen eerlijke vergelijking. Zeker in jou situatie met iemand die gepromoveerd is.
Maar daarmee lijkt het dan of het moederschap van minder betekenis is dan je carriére...
Alsof je een stapje terug moet doen...

En dat is wat deze maatschappij ons wil laten geloven. En we geloven het inmiddels, de emancipatie is geslaagd.

Maar het is maar de vraag wat God de beste carriére vindt voor een vrouw/moeder

Misschien moeten we stoppen met het over een beroep te hebben als we het over een moeder hebben.
Het is veel méér dan dat.
Democritus

Bericht door Democritus »

MarthaMartha schreef:
cosmo schreef:
Ariene schreef: Kijk ik begrijp best dat alles ook per persoon verschillend ligt, maar een man heeft één dominante rol
en dat is de broodwinning.
Man en vrouw zijn beiden verantwoordelijk voor het inkomen van het gezin.
De mannen om het inkomen binnen te brengen, de vrouwen om het met verstand uit te geven :hum
Klinkt als een contradictio in terminis (m.n. het laatste). :fuite
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Democritus schreef:
MarthaMartha schreef:
cosmo schreef:
Ariene schreef: Kijk ik begrijp best dat alles ook per persoon verschillend ligt, maar een man heeft één dominante rol
en dat is de broodwinning.
Man en vrouw zijn beiden verantwoordelijk voor het inkomen van het gezin.
De mannen om het inkomen binnen te brengen, de vrouwen om het met verstand uit te geven :hum
In een goed huwelijk zorgt de man voor de inkomsten en de vrouw voor de uitgaven.
Als het goed is, werken ze allebei even hard. ;)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

MarthaMartha schreef:
Dus laten we ons door de Schrift leiden
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef: In een goed huwelijk zorgt de man voor de inkomsten en de vrouw voor de uitgaven.
maar het gebeurd wel dat de vrouw fervent overuren maakt.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Democritus

Bericht door Democritus »

MarthaMartha schreef: Maar daarmee lijkt het dan of het moederschap van minder betekenis is dan je carriére...
Alsof je een stapje terug moet doen...
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen een baan vervult vaak andere behoeften dan het moederschap. Het zijn vaak behoeften in het kader van een intellectuele ontwikkeling. Deze zijn anders maar daardoor niet meer of minder. Ik leg het verband tussen een goede opleiding en de behoefte om bepaalde capaciteiten, die nu eenmaal beter ontwikkelen binnen aan baan, verder te ontwikkelen.

Ik zie het al voor me dat ik mijn zoon van 4 jaar ga betrekken bij het ontwikkelen van een auditing strategy. Ga ik samen met Jopie om tafel zitten zo zoon: welke risico's zie jij bij deze onderneming en hoe kunnen we de kans op een materiële fout terugbrengen. Ik denk dat Jopie zich dan gaat beklagen bij zijn moeder die mij verbied mijn capaciteiten op dat gebied in te brengen in de opvoeding en vervolgens dreigend met een deegroller zwaait. :nonnon
En dat is wat deze maatschappij ons wil laten geloven. En we geloven het inmiddels, de emancipatie is geslaagd.
Is dat zo? Mogen we niet onderkennen dat er een verschil is. Alleen ik ben er tegen om er een waardeoordeel aan te koppelen. Ik probeer recht te doen aan m.i. beide waarheden. Daarom kan ik me heel goed in Cosmo zijn verhaal vinden. Maar dit betekend niet dat als iemand zich volledig aan het moederschap geeft deze niet verder ontwikkeld. Absoluut niet alleen die ontwikkeld op een ander vlak wat net zo waardevol is.
Tja in spreuken handelde de wijze huisvrouw (of zoiets) ook in de poort. Persoonlijk denk ik als je een aantal Bijbels, Biologische en Psychologische argumenten bij elkaar optelt dan kan een vrouw logischerwijs wel eens meer geschikt zijn voor een carrière binnen het gezin. Maar ofdat nu een wet van meden en perzen is weet ik niet. Maar ik heb persoonlijk moeite om een vrouw (met kinderen) per definitie in het gezin te plaatsen.... maar het is m.i. wel een ideaal. Zeker als de vrouw zich daar ook toe geroepen en plezierig in voelt...niets aan veranderen. Dan ga ik wel bakkeleien met mijn baas.
Misschien moeten we stoppen met het over een beroep te hebben als we het over een moeder hebben. Het is veel méér dan dat.
Ik heb altijd gemengde gevoelens bij stukjes in de Terdege of Gez. Gids waar het neer wordt gezet als een manager etc............ net alsof men zich toch wil bewijzen. Terwijl het er in die artikelen vaak overgaat dat het een roeping etc. is. Waarom dan nog zo graag willen vergelijken met andere jobs?

Dus als we het als mannen eens dat het meer is dan een gewone job.... dan moeten we dat ook maar eens laten blijken. Maar gelukkig zijn er genoeg mannen die dat doen lees ik op het forum :super
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Democritus schreef:
MarthaMartha schreef:
cosmo schreef: Man en vrouw zijn beiden verantwoordelijk voor het inkomen van het gezin.
In een goed huwelijk zorgt de man voor de inkomsten en de vrouw voor de uitgaven.
Haha, dan zal ik nooit een goed huwelijk krijgen vrees ik. Ik denk dat we zo de Here wil en wij leven allebei voor inkomsten gaan zorgen en ook voor de uitgaven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:
fluitje schreef:Kijk, mijn vrouw heeft het voor het zeggen wat betreft de huishouding.
maar toch ben ik de baas als man.

Als ik zeg dat ik ga stofzuigen........ dan ga ik ook stofzuigen.

Nee, ik ben van kwart voor zeven 's morgen tot zes uur 's avonds van huis. En dan heeft ze toch een hoop moeten regelen met 5 kids over de vloer + wat er vaak omheen hangt.
Ik geef daar werkelijk wel eens te weinig aandacht aan.
Mmmmm, bloemenzaak is dicht, morgen ben ik nog ziek, woensdag ben ik te druk, donderdag ben ik weg, vrijdag denk ik er niet aan, zaterdag is de voetbal, zondag kopen we uiteraard niet, maandag zijn de winkels dicht.
Sorry vrouw, ik heb het geprobeerd.
Hè Fluitje, heerlijk...

Eindelijk een man die dus net zo'n man is als mijn man.
Ik kreeg hier af en toe het gevoel alsof alle mannen echt tegenwoordig mee stofzuigen, wassen en strijken...

Mijn man gaat de laatste tijd om zes uur weg en komt meestal zo'n 19:00 thuis.
Hij is echt een schat, maar doet verder eigenlijk niets, behalve de bak buiten zetten 1x per week.

Het geeft niet,omdat ik (ondanks dat ik absoluut geen huisvrouw ben) toch vind dat ik het zelf beter doe.
Maar dat van dat bloemetje herken ik wel... verjaardag...sorry echt geen tijd. Sinterklaas? ...een dag later krijg ik een kadootje...kwam niet van...enz.

Het geeft niet, en ik weet dat hij verder zielsveel van me houd, maar hij is gewoon MAN...
(Maar nu ben ik w.s. weer te bagataliserend bezig zeker? :huhu )
Hehe. Maar ik merk zelf wel dat als je 5 dagen in de week werkt en zo lang van huis bent, het erg lastig is om dingen te kopen. Je kan maar op 2 momenten een kadootje kopen, donderdagavond en zaterdag. Wat dat betreft hebben huisvrouwen het wel makkelijker, die moeten geregeld naar de winkel en kunnen dat soort dingen ook wel doen.

Verder merk ik ook wel dat het best lastig kan zijn om, als je om 6 uur opstaat, minstens 12 uur per dag weg bent en een drukke baan hebt, 's avonds weer uitgebreid vanalles te gaan doen.

Maar goed, daarom vind ik het ook wel goed als man en vrouw allebei voor een deel werken en voor een deel huishouden doen, krijg je waarschijnlijk ook wat meer onderlinge waardering, attente mannen die ook nog eens wat meer tijd hebben om een bloemetje of kadootje te halen :)

Overigens vind ik dingen als klussen, dingen repareren, verven enzovoorts ook onder huishoudelijke klussen vallen en ik denk dat een hoop mannen die kwa schoonmaken, wassen enzodoen weinig doen, dat dan wel weer doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
cgker

Bericht door cgker »

Mijn ervaring heeft mij geleerd, dat er inderdaad mannen zijn die neerbuigend doen over het huishoudelijke werk van een vrouw. Maar die ervaring leerde mij ook, dat het vaak díe mannen zijn die principieel vinden dat een vrouw niet buitenshuis mag werken! Een erg grote tegenstrijdigheid, die mijns inziens niet voortkomt uit geloofsovertuiging, maar uit egoïstisch eigenbelang!

Daarnaast denk ik dat het niet uitmaakt wie het is, een man of een vrouw (al dan niet fulltime huisvrouw), je moet respect tonen voor die persoon!
Als er staat je naaste liefhebben als jezelf! Betekent dat dat je respect moet hebben voor iedereen! En dit is niet zomaar een gebod, maar gelijk aan het Grote gebod!

Over de vraag of een vrouw een baan mag hebben.
Gaan wij door de druk van de maatschappij niet voorbij aan de verschillende taken die God aan man en vrouw gaf!
De emancipatiebeweging, ziet de rol van de vrouw als minder dan de rol van de man.
Maar is dat zo? Waar draait dit leven om? Waar leven wij voor?
Iedereen leeft hier om tot eer van God te leven. Daarom zijn we er!
Is de rol van huisvrouw dan nog minder?

De maatschappijleraar van mijn vrienden zei:
Een kind heeft meer aan een biddende dan aan een geleerde moeder...!!!

ik heb gezegd ;)
De Heere is werkelijk opgewekt en is door Simon gezien
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

cgker schreef:De maatschappijleraar van mijn vrienden zei:

ik heb gezegd ;)
nee, dat zei de maatschappijleraar van je vrienden :jongle

[ik denk trouwens dat je zo iemand een leraar maatschappijleer moet noemen, maar dat terzijde]
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

cgker schreef: De maatschappijleraar van mijn vrienden zei:

ik heb gezegd ;)
Ik krijg het gevoel dat hier een tegenstelling wordt gemaakt die er niet hoeft te zijn. En ik kan me (bijna) niet voorstellen dat een christelijke moeder niet bidt voor en met haar kinderen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:
cgker schreef: De maatschappijleraar van mijn vrienden zei:

ik heb gezegd ;)
Ik krijg het gevoel dat hier een tegenstelling wordt gemaakt die er niet hoeft te zijn. En ik kan me (bijna) niet voorstellen dat een christelijke moeder niet bidt voor en met haar kinderen
Ja maar die leraar zal wel bedoelen: je hebt biddende moeders en biddende moeders.

Het sluit elkaar niet uit. De thuiszittende moeder is eigenlijk een heel modern iets, stammend uit de welvaart van de laatste tientallen jaren. Eeuwen en eeuwen moesten de moeders gewoon werken om het gezin te laten overleven. Alleen de adellijke dames zaten thuis en lieten moeders voor ze werken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

cgker schreef:De maatschappijleraar van mijn vrienden zei:
Ik krijg het gevoel dat een geleerde moeder geen biddende moeder kan zijn.....en dat is een tegenstelling die elke grond mist.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie