Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Anderzijds heeft het wel een robuust uiterlijk, maar dat past dan weer niet bij de door jou geschetste wijzigingen van de dispositie.
Tsja, je moet ook niet altijd aanzien wat voor ogen is, Jan.... :jongle
Tja Hendrikus je hebt gelijk maar wat kunnen wij meer he?
Jij kunt misschien in het hart van het orgel kijken?
Mij zou het ook niets zeggen!!! (kijken in de hart van het orgel)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Gian »

albion schreef: 'k Vraag me dan wel af of je dan voor de gezelligheid, de band komt of voor het Evangelie.
Mogelijk voor alle 3. Kan dat niet samengaan?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Gian »

Wat heeft dat urgel gekost?
Ik gok een half miljoen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:Wat heeft dat urgel gekost?
Ik gok een half miljoen.
Geen idee. Maar nogmaals, het is gewoon het urgel uit de oude kerk, uitgebreid met enige bevindelijke geluiden. Die zijn niet zó duur :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Gian schreef:Wat heeft dat urgel gekost?
Ik gok een half miljoen.
Geen idee. Maar nogmaals, het is gewoon het urgel uit de oude kerk, uitgebreid met enige bevindelijke geluiden. Die zijn niet zó duur :jongle
Als orgelliefhebber zou ik mooi vinden als je 'bevindelijke geluiden' wat nader kon omschrijven. Alvast dank!

-DIA-
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Gian schreef:Wat heeft dat urgel gekost?
Ik gok een half miljoen.
Geen idee. Maar nogmaals, het is gewoon het urgel uit de oude kerk, uitgebreid met enige bevindelijke geluiden. Die zijn niet zó duur :jongle
Als orgelliefhebber zou ik mooi vinden als je 'bevindelijke geluiden' wat nader kon omschrijven. Alvast dank!

-DIA-
Nee, daar heb ik geen verstand van. :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Nee, daar heb ik geen verstand van. :nonnon
Ik ook niet.
't Is nu te laat om daar diep op in te gaan.

Maar toen ik nog kind was, was mijn vader organist.
Het is gebeurd dat, hoewel natuurlijk niet gepast, luisteraars dankbaar en geroerd waren door het orgelspel welk aansloot bij de prediking.
Er was uiteraard ook veel kritiek (deel van alle organisten, kosters etc.), maar zulke dingen bemoedigden hem toch om door te gaan.

Is dat bevindelijk orgelen?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Gian »

Geroerd vanwege de tekst? Of geroerd door de begeleiding?
Ik vind het een moeilijk punt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Het is gebeurd dat, hoewel natuurlijk niet gepast, luisteraars dankbaar en geroerd waren door het orgelspel welk aansloot bij de prediking.
Er was uiteraard ook veel kritiek (deel van alle organisten, kosters etc.), maar zulke dingen bemoedigden hem toch om door te gaan.

Is dat bevindelijk orgelen?
Denk 't niet. Want met hetzelfde orgelspel waarmee de organist het ene gemeentelid in het hart raakt, kan hij/zij het andere gemeentelid een ergernis zijn. Hoe terecht of onterecht die ergernis en die positieve ontroering ook mogen zijn, als iets zulke dubbele emoties kan oproepen zou ik er niet zo'n predikaat aan hangen.

"Bevindelijk orgelspel" is een foute term, die vaak wordt misbruikt voor overgevoelig -om niet te zeggen: sentimenteel- orgelspel dat bij sommige mensen een religieus (?) gevoel los schijnt te maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
Genade door recht schreef:Ik was even bang dat jij ergens over heen leest, want door enkele zaken vet te maken lijkt het alsof je niet leest dat de instrumenten gebruikt moeten worden om God te loven. Als dat laatste niet oprecht gebeurt, levert het gebruik van die laatste instrumenten niet veel anders op dan een luidende schel en een klinkend metaal dat Gode niet behagen kan.
Jullie lezen dingen die er niet staan en trekken voorbarige conclusies, strooien met suggestieve opmerkingen.... Doe nou eens even rustig aan. :jongle
wat te denken van al die grote gezinnen in die kerk.. die heus wel willen zingen.. maar per week zoveel euro extra kwijt zijn aan vernieuwing orgel enz..
het lijkt allemaal zo mooi.. nieuwe kerk.. groot.. groter.. grootst.. .enz hoewel ik hiermee niet zeggen wil, dat ze in Barneveld het grootst ofzo willen zijn.. maar ik vind t wel wat wrang.. juist in gemeenschappen als deze.. waar veel grote gezinnen zijn, waar zeker in tijden als deze (crisis enz) die echt soms amper kunnen rondkomen, en ik weet t uiterlijk zie je t niet altijd.. maar waar is dan de soberheid en de eenvoud.. ook richting je kerkmensen..
nuja, zomaar wat gedachten van me
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door aboricultura »

Kan wel eens geroerd worden door het orgelspel,
als je er dan de tekst naast houd of leest.
Als bv een bede ook gespeeld word als een bede roerd me dat wel.
Of als een lofzang ook als het ware het orgel juicht en je merkt de organist wil door muziek God de eer geven wie is dan niet geroerd?
Persoonlijk wel eens geraakt door een psalm na de dienst een soort toepassing door muziek.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Anderzijds heeft het wel een robuust uiterlijk, maar dat past dan weer niet bij de door jou geschetste wijzigingen van de dispositie.
Tsja, je moet ook niet altijd aanzien wat voor ogen is, Jan.... :jongle
Tja Hendrikus je hebt gelijk maar wat kunnen wij meer he?
Jij kunt misschien in het hart van het orgel kijken?
Mij zou het ook niets zeggen!!! (kijken in de hart van het orgel)
Logisch ook, want medisch gezien is het aantoonbaar dat een orgel geen hart heeft :)

Bevindelijk orgelen is heel simpel. Als muziek tot eer van God wordt gespeeld is dat bevindelijk orgelen. Daar draait het als het goed is om bij muziek en zang in de kerk, om Gods eer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Daantje
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2008, 16:00

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Daantje »

Bevindelijk orgelspel bevat de volgende kenmerken: 1. De tremulant MOET gebruikt worden, lijkt vervolgens de organist in kwestie zn jasje aan op te hangen, want de trem. gaat NOOIT meer uit...2. Er wordt enkel gebruik gemaakt van 8-voet registers (holpijpje, roerfluitje) 3. Bij voorkeur wordt er ongelijk gespeeld, dus het pedaalspel komt vaak een halve seconde later. Verders nog: wil je horen hoe dat klinkt schaft men één van de delen van 'Muziek voor kerktijd' aan door organist P. Heijkoop.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Jongere »

Hè bah, we krijgen toch niet weer dat zure gezemel over een bepaalde manier van orgelspelen he? Dat heb ik tijdens de cursus kerkelijk orgelspel van de VOGG al genoeg over me heen gekregen.
We moeten altijd om kwaliteit vragen, maar dat cynische gedoe is nergens goed voor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Herman »

Inderdaad, soms lijkt het alsof die tremulant op het orgel zit om hem nooit en te nimmer te gebruiken.

En dan denk ik, ach, die mensen leggen zoveel geld neer voor zo'n orgel met tremulant, laat ik ze maar voor het volle geld genieten door alles open te zetten.
Gesloten