Letstalk schreef:refo schreef:Wilhelm schreef:BJD schreef:Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen. Was een grote jongen in het criminele circuit... alles achter zich gelaten, nu werkzaam voor Voorkom
Zaken die ik vroeger zo stellig wist staan na zo'n verhaal weer op losse schroeven..
Zelf loop ik ook wel eens klem met dit soort verhalen , gister een stukje van die uitzending bekeken.
Maar toen moest ik toch heel sterk denken, aan de hoeren en de tollenaars, die zoveel aandacht kregen van Jezus in Zijn rondwandeling op deze aarde.
Hij werd zelfs een Vriend genoemd van tollenaren en zondaren.
Wat is het dan ook een les voor het eerst maar ook weer opnieuw om niet boven maar naast zulke mensen te gaan staan. Wat wij, in al onze gemeende rechtzinnigheid, voor het oog aanzien met angst en afwijzing en met een boog omheen lopen, kunnen voor God, in Zijn raadsplan, voorwerpen zijn van Zijn barmhartigheid en liefde. Wat is het noodzakelijk om altijd vanuit dat besef met onze naasten om te gaan.
Ook lees ik dit soort getuigenissen altijd met een soort van schaamte , als je ziet hoe de evangelische beweging hier mee omgaat. Dan denk ik vaak , wat kunnen wij zowel persoonlijk als gereformeerde gezindte daar toch veel van leren op dit punt.
Dat is wel zeker. Op dat verhaal van Florijn kun je echt niet jaloers worden. De Geest openbaart Christus in een preek. (De juiste plaats) En wat doet meneer? Hij noemt het 'gezichtelijk'. Whatever that may be. Voor mij weer een nieuwe term. Dan is het geen wonder dat je 90 jaar in het donker leeft.
En dan deze crimineel. De boodschap: Jezus is voor jou gestorven doet het! Zo lang je leert: Jezus is voor Zijn verkorenen gestorven, en misschien ook voor jou, ik weet t niet zeker, gebeurt er niets. Dat is zo langzamerhand wel duidelijk.
Van het hele artikel van dhr. Florijn heb je niets begrepen 'Refo'. Je kunt het niet vergelijken met de boodschap van J. Gottmer. Dat is de 'gemakkelijke' godsdienst: Denken straks de hemel in te gaan, en er dan volledig buiten vallen.
Ik heb het interview prima begrepen. Zo ingewikkeld is dat werkeljk niet. Probleem is evenwel dat mensen zoals jij dat gaan lopen verheerlijken terwijl het puur ongeloof is! Werkelijk onbegrijpelijk!
De Geest komt naar hem toe en toont hem de Christus en wat zegt meneer: sorry, God ik weet het beter! Allemaal heel vroom en met de juiste woorden, natuurlijk. En dan komt meneer met dat verhaal in de krant. En waarom?
Langzaam maar zeker kom ik er achter hoe dergelijk godsdienst post gevat heeft in de ger gezindte. Waar een lichte stroming in de NL kerken steeds meer ging afwijken van de reformatiestroom is een andere rechtse stroming ook steeds af gaan wijken. Langzamer eerst, maar nu steeds sneller en openlijker.