Vorige week was ik op een verjaardag waar inderdaad in bijzijn van de visite de vrouw des huizes werd belachelijk gemaakt door haar zoons. Zelfs haar eigen man deed mee...
erg triest.....al labelt zij het misschien anders dan ik, maar ik zou me erg gekwetst voelen in zo'n situatie
Grapjes over vrouwen/meisjes, hoe lollig en 'goedbedoeld' ook, vind ik sowieso een christen-onwaardig. Juist het grote verschil tussen het christendom en het heidendom is de positie van de vrouw.
en nu ga ik mijn belangrijke taak weer opnemen, mijn pauze is voorbij
fluitje schreef:
En Spreuken 31?
Niet om er een bijbeltekst tegenaan te gooien maar het verguisde beroep van huisvrouw wordt hier opgetekend als een van de mooiste beroepen. Maar dan moet het wel gedaan worden door die huisvrouw die Hem mag kennen.
dus, als je als vrouw God kent, is het een van de mooiste beroepen.....daaruit volgt volautomatisch dat als je Hem niet kent, dan is het niet een van de mooiste beroepen.....merkwaardig..........héél merkwaardig zo'n visie
@ Rens.. volgens mij moet je echt even eerst een kopje koffie gaan drinken joh..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma schreef:Vorige week was ik op een verjaardag waar inderdaad in bijzijn van de visite de vrouw des huizes werd belachelijk gemaakt door haar zoons. Zelfs haar eigen man deed mee...
erg triest.....al labelt zij het misschien anders dan ik, maar ik zou me erg gekwetst voelen in zo'n situatie
Grapjes over vrouwen/meisjes, hoe lollig en 'goedbedoeld' ook, vind ik sowieso een christen-onwaardig. Juist het grote verschil tussen het christendom en het heidendom is de positie van de vrouw.
en nu ga ik mijn belangrijke taak weer opnemen, mijn pauze is voorbij
he jammer, de mijne begint net
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Rens schreef:
Ja, de KINDEREN onthouden het hun hele leven lang, maar gedúrende de huwelijkstijd wprdt ál het werk van de vrouw heel gewoon gevonden door de man, zelfs is hij ontstemd als iets NIET gebeurd is........hij ziet het als een vanzelfsprekendheid dat de vrouw van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de weer is met van alles en nog wat om alles op rolletjes te laten lopen.......en ZIET de man dat dan ook? Zelden, dat is mijn váste overtuiging.....
Speak for yourself.
Mijn vrouw en ik werken allebei evenveel en verdelen dan ook het werk in het huishouden.
henriët schreef:In de gezinsgids van november stond een mooi stukje over dit onderwerp, k weet niet of dat nog te achterhalen is en hier te plaatsen...
Ik herinner me van een vorig artikel dat Jean le Fontain daar goed in is ...
Rens schreef:
Ja, de KINDEREN onthouden het hun hele leven lang, maar gedúrende de huwelijkstijd wprdt ál het werk van de vrouw heel gewoon gevonden door de man, zelfs is hij ontstemd als iets NIET gebeurd is........hij ziet het als een vanzelfsprekendheid dat de vrouw van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de weer is met van alles en nog wat om alles op rolletjes te laten lopen.......en ZIET de man dat dan ook? Zelden, dat is mijn váste overtuiging.....
Speak for yourself.
Mijn vrouw en ik werken allebei evenveel en verdelen dan ook het werk in het huishouden.
ik heb het niet over individuele personen...............
helma schreef:Vorige week was ik op een verjaardag waar inderdaad in bijzijn van de visite de vrouw des huizes werd belachelijk gemaakt door haar zoons. Zelfs haar eigen man deed mee...
Triest inderdaad. Vooral omdat dit soort 'mannen' niet door lijkt te hebben dat ze met zulk gedrag in feite alleen zichzelf te kijk zetten.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Triest inderdaad. Vooral omdat dit soort 'mannen' niet door lijkt te hebben dat ze met zulk gedrag in feite alleen zichzelf te kijk zetten.
en óók laten ze flink doorschemeren dat ze in feite pure minachting hebben.....zo voel ik het....
mijn moeder werd door m'n vader op een soort van voetstuk gezet en geadoreerd door hem....én door de kinderen in het gezin.....
Rens schreef:
Je doet wat ongenuanceerde, generieke uitspraken over hoe de man zou staan t.o.v. zijn vrouw. Dat is een vergelijkbare uitspraak als dat ik zou zeggen dat alle Friezen oplichters zijn, omdat ik een Fries ken die mensen oplicht.
Mijnheer gaat veel te veel óp in zijn toch oh zo zware baantje...........
Nee, een vrouw moet welhaast gék zijn om zo'n hondenbaan te willen aannemen, een baan die onmenselijk veel uren eist, geen loon opleverd, geen pensioengerechtigde leeftijd kent....én altijd voor ánderen klaar moet staan, zélf vrijwel nooit ziek kan (mag) zijn (want dan mist mijnheer zijn gestreken overhemd, pantoffels, en z'n warme hap......) én zijn de evt. kinderen zonder zorg.....
nee, Tib............het moet niet van de kinderen komen, maar van de mán.....zíjn mentaliteit mag, t.o.v. de/zijn vrouw, weleens grondig veranderen..............[/quote]
Dit stukje van jou Rens doet me ergens aan denken. Ik schoot ook eigenlijk een beetje in de lach.
Zelf heb ik geen gezin en ben ik ook niet getrouwd, maar ik was pasgeleden nog bij een zus. Zij woont vlakbij waar ik werk, dus kom ik er regelmatig. Zij heeft een gezin van 7 kinderen in de leeftijd van 0 tot 8 jaar. De jongste 2 is een tweeling.
Mijn zwager was thuis omdat hij ziek was. Ook was er een vrouw die daar 1 ochtend in de week komt werken. Ik zag haar voor het eerst. Wat zegt die vrouw:'Mannen zijn gewoon zielig. Die kruipen gewoon in bed als ze ziek zijn maar wij vrouwen moeten doorgaan'. Mijn zwager zei:'O, dus ik ben zielig'. 'Ja', zegt ze, waarop mijn zwager op zoek ging naar m'n zus die boven de was stond op te hangen. Het werd te heet onder zijn voeten, denk ik.
Dit was min of meer gekscherend bedoelt van die vrouw, nu ik ze vaker zie kom ik er achter dat ze veel humor bezit.
Ik wil er dit nog even bijzeggen. Het stukje van jou was niet van toepassing op mijn zus, want ik weet dat hij geen enkele vrije zaterdag heeft, thuis. 's Ochtends in de week gaat hij extra vroeg de deur uit, om 's avonds op tijd thuis te zijn, en met het gezin mee te eten aan tafel. 's Avonds douched hij de kinderen en legt ze op bed. Ook wil hij niet dat mijn zus 's nachts uit bed gaat voor de kinderen. Kortom, de taken daar zijn goed verdeeld.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Rens schreef:
Je doet wat ongenuanceerde, generieke uitspraken over hoe de man zou staan t.o.v. zijn vrouw. Dat is een vergelijkbare uitspraak als dat ik zou zeggen dat alle Friezen oplichters zijn, omdat ik een Fries ken die mensen oplicht.
Rens schreef:"huisvrouw/moeder is de zwaarst denkbare baan die tevens ook nog eens dramatisch onderbetaald wordt, gekoppeld aan zó verschrikkelijk weinig waardering dat je een vrouw haast voor gék verklaard om die baan nog te ambiëren" (een uitspraak die ik lang geleden eens deed)
Dan zag je het lang geleden ook al verkeerd.
Huisvrouwen/moeders hebben een baan met de meeste waardering: de kinderen onthouden het hun hele leven lang.
Mijnheer gaat veel te veel óp in zijn toch oh zo zware baantje...........
Nee, een vrouw moet welhaast gék zijn om zo'n hondenbaan te willen aannemen, een baan die onmenselijk veel uren eist, geen loon opleverd, geen pensioengerechtigde leeftijd kent....én altijd voor ánderen klaar moet staan, zélf vrijwel nooit ziek kan (mag) zijn (want dan mist mijnheer zijn gestreken overhemd, pantoffels, en z'n warme hap......) én zijn de evt. kinderen zonder zorg.....
nee, Tib............het moet niet van de kinderen komen, maar van de mán.....zíjn mentaliteit mag, t.o.v. de/zijn vrouw, weleens grondig veranderen..............
Nou, ja stelt het werk van de huisvrouw wel heel negatief voor. Het geeft volgens mij ook best voordelen. Geen functioneringsgesprekken, angst om je baan te verliezen enz. Je kan altijd je eigen muziek opzetten enzovoorts. En in het goed huwelijk strijkt meneer zijn overhemd gewoon zelf als de vrouw ziek is.... en brengt haar voor hij aan het werk gaat nog even ontbijt op bed
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ach ja, uitgesproken meningen worden nu eenmaal neergesabeld, of dat nu orthodox gereformeerde kerkelijke meningen zijn, of dit soort meningen.......in beide gevallen worden uitgesproken meningen niet gewenst, men dekt vaak de zaak af met waargenomen, enkelvoudige, feiten die echter de vaak voorkomende misstanden willen verdoezelen (wil iemand dat nog zien eigenlijk?)
Rens schreef:ach ja, uitgesproken meningen worden nu eenmaal neergesabeld, of dat nu orthodox gereformeerde kerkelijke meningen zijn, of dit soort meningen.......in beide gevallen worden uitgesproken meningen niet gewenst, men dekt vaak de zaak af met waargenomen, enkelvoudige, feiten die echter de vaak voorkomende misstanden willen verdoezelen (wil iemand dat nog zien eigenlijk?)
jammer.....
Rens,
Misschien ligt het deze keer wel aan jezelf: je hebt het over vaak voorkomende misstanden, en ondertussen zijn er hier op dit forum mensen die die misstanden niet herkennen. Maar die hebben op zich niets met elkaar te maken. Dat er misstanden zijn betekent niet dat dat de algemene situatie is, net zo min als het omgekeerde, trouwens.
Het beeld dat je schetst is trouwens wel het beeld dat door de vrouwenemancipatie weleens is gebruikt om de onderdrukte vrouw te portretteren: huisvrouwen zouden niet gewaardeerd worden, en meer voor zichzelf op moeten komen. Een stereotype dat er zo ongeveer in geramd is. Maar wat er van waar is, is per situatie verschillend.
Als een huisvrouw hier vertelt dat zij gewaardeerd wordt, dan mag je er vanuit gaan dat dat zo is. Wat dus niet wegneemt dat er ook misstanden zijn. Maar het heeft geen zin om dat tegen elkaar uit te spelen.
Je mag alleen hopen dat in huwelijken waarin man en vrouw elkaar als gelijkwaardig zien (let op: 'gelijkwaardig' en 'gelijk' zijn verschillende dingen), de onderwaardering van de vrouw en haar bezigheden uitgesproken kan worden. En ik heb de indruk dat dat waar nodig meer en meer gebeurt.