Excuses Albion, nu deed ík te negatief....albion schreef:Wat bedoel je met negatief over gedaan???? Sorry, ik snap je hele mail niet.
Wat ik quoteerde was over dat uur later. Ik denk dat je een seconde later het verschil al weet.
Bekering en Avondmaal
Re: Bekering en Avondmaal
Re: Bekering en Avondmaal
Ja, ik denk dat zoiets wel gebeurt. Maar ik denk ook dat een bepaalde prediking als een blokkade kan werken. Daar heeft Gian ook wel een punt.helma schreef:ja, ik denk dat in tijden van opwekking de Geest krachtiger werkt. Maar merk ook wel eens dat mensen doorgaans 'gebakerd' worden zoals ze 's zondags de boodschap horen.Afgewezen schreef: Of zou het iets te maken kunnen hebben met tijden van opwekking, waarin de Geest krachtig werkt, ook door gezalfde predikers?
Dus mensen die bijvoorbeeld onder een leer zitten waarin de Toeleidende weg veel aandacht krijgt, hebben doorgaans ook weet van die toeleidende weg
Komt dat doordat de Heilige Geest Zich dan aanpast of wachten mensen tot ze bepaalde ervaringen herkennen en zijn ze daarom langer op de weg, voordat ze Christus zullen omhelzen?
Als er bijvoorbeeld gepreekt wordt dat maar weinig mensen mogen weten dat hun zonden vergeven zijn, zul je ook niet zo snel zomaar 'denken' dat je zonden vergeven zijn. dan wacht je op ervaringen die je eerder moet meemaken. Ik heb zelf gemerkt dat de Heilige Geest hen dan zo tegemoet komt dat mensen ook de dingen ervaren zoals ze denken dat het gaan moet
(sorry, ik hoop dat het nog duidelijk is)
Maar soms is het gewoon niet uit te leggen: dat mensen lang zoeken vóórdat ze vinden.
Re: Bekering en Avondmaal
Ik geloof ook dat wij mensen blokkades op de weg leggen.Afgewezen schreef:Ja, ik denk dat zoiets wel gebeurt. Maar ik denk ook dat een bepaalde prediking als een blokkade kan werken. Daar heeft Gian ook wel een punt.helma schreef:ja, ik denk dat in tijden van opwekking de Geest krachtiger werkt. Maar merk ook wel eens dat mensen doorgaans 'gebakerd' worden zoals ze 's zondags de boodschap horen.Afgewezen schreef: Of zou het iets te maken kunnen hebben met tijden van opwekking, waarin de Geest krachtig werkt, ook door gezalfde predikers?
Dus mensen die bijvoorbeeld onder een leer zitten waarin de Toeleidende weg veel aandacht krijgt, hebben doorgaans ook weet van die toeleidende weg
Komt dat doordat de Heilige Geest Zich dan aanpast of wachten mensen tot ze bepaalde ervaringen herkennen en zijn ze daarom langer op de weg, voordat ze Christus zullen omhelzen?
Als er bijvoorbeeld gepreekt wordt dat maar weinig mensen mogen weten dat hun zonden vergeven zijn, zul je ook niet zo snel zomaar 'denken' dat je zonden vergeven zijn. dan wacht je op ervaringen die je eerder moet meemaken. Ik heb zelf gemerkt dat de Heilige Geest hen dan zo tegemoet komt dat mensen ook de dingen ervaren zoals ze denken dat het gaan moet
(sorry, ik hoop dat het nog duidelijk is)
Maar soms is het gewoon niet uit te leggen: dat mensen lang zoeken vóórdat ze vinden.
Dit kan door prediking, maar ook door eigen gedachten over de bekering. Evt. mee gekregen van huis uit.
Voor mij was het boek van John Bunyan "Komen tot Jezus Christus" daar heel belangrijk in.
Daar word ook een hoofdstuk geschreven over wat ons in de weg kan staan om tot Hem te komen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Re: Bekering en Avondmaal
Voor mij was een boekje van H. Bonar, 'Gods weg van vrede', een eye-opener.Ariene schreef:Ik geloof ook dat wij mensen blokkades op de weg leggen.
Dit kan door prediking, maar ook door eigen gedachten over de bekering. Evt. mee gekregen van huis uit.
Voor mij was het boek van John Bunyan "Komen tot Jezus Christus" daar heel belangrijk in.
Daar word ook een hoofdstuk geschreven over wat ons in de weg kan staan om tot Hem te komen.
Re: Bekering en Avondmaal
Ik denk wel dat vroeger onze vaderen er meer aandacht aanschonken om allelei "drempels" uit de weg te halen. Allerlei "ja maars" werden in de prediking weerlegt en besproken.
Je leest dat idd heel mooi in dat boekje van Bunyan, maar ook bv in het boekje "Het merg van het Evangelie" van Fisher. Maar ook bv Brakel, vd Groe en Comrie besteden hier aandacht aan.
Deze tijd ontbreekt dat er m.i. wel eens aan, mede onder invloed van de vele dwalingen die er natuurlijk ook bestaan binnen het hedendaagse christendom.
Uit angst kan er dan een soort van systematisering ontstaan, wat juist uit liefde geboren is, om mensen er voor te bewaren zich te bedriegen , maar wat wel eens een blokkade kan zijn (menselijkerwijs) in het doorbrekende werk.
Je leest dat idd heel mooi in dat boekje van Bunyan, maar ook bv in het boekje "Het merg van het Evangelie" van Fisher. Maar ook bv Brakel, vd Groe en Comrie besteden hier aandacht aan.
Deze tijd ontbreekt dat er m.i. wel eens aan, mede onder invloed van de vele dwalingen die er natuurlijk ook bestaan binnen het hedendaagse christendom.
Uit angst kan er dan een soort van systematisering ontstaan, wat juist uit liefde geboren is, om mensen er voor te bewaren zich te bedriegen , maar wat wel eens een blokkade kan zijn (menselijkerwijs) in het doorbrekende werk.
Re: Bekering en Avondmaal
Ik weet niet hoe lang dit geleden is, maar misschien is het verstandig om nog een keer te lezen.Afgewezen schreef:Voor mij was een boekje van H. Bonar, 'Gods weg van vrede', een eye-opener.Ariene schreef:Ik geloof ook dat wij mensen blokkades op de weg leggen.
Dit kan door prediking, maar ook door eigen gedachten over de bekering. Evt. mee gekregen van huis uit.
Voor mij was het boek van John Bunyan "Komen tot Jezus Christus" daar heel belangrijk in.
Daar word ook een hoofdstuk geschreven over wat ons in de weg kan staan om tot Hem te komen.
Re: Bekering en Avondmaal
Vertel!Grace schreef:Ik weet niet hoe lang dit geleden is, maar misschien is het verstandig om nog een keer te lezen.Afgewezen schreef:Voor mij was een boekje van H. Bonar, 'Gods weg van vrede', een eye-opener.Ariene schreef:Ik geloof ook dat wij mensen blokkades op de weg leggen.
Dit kan door prediking, maar ook door eigen gedachten over de bekering. Evt. mee gekregen van huis uit.
Voor mij was het boek van John Bunyan "Komen tot Jezus Christus" daar heel belangrijk in.
Daar word ook een hoofdstuk geschreven over wat ons in de weg kan staan om tot Hem te komen.
Re: Bekering en Avondmaal
Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.Afgewezen schreef:Vertel!Grace schreef:Ik weet niet hoe lang dit geleden is, maar misschien is het verstandig om nog een keer te lezen.Afgewezen schreef:Voor mij was een boekje van H. Bonar, 'Gods weg van vrede', een eye-opener.Ariene schreef:Ik geloof ook dat wij mensen blokkades op de weg leggen.
Dit kan door prediking, maar ook door eigen gedachten over de bekering. Evt. mee gekregen van huis uit.
Voor mij was het boek van John Bunyan "Komen tot Jezus Christus" daar heel belangrijk in.
Daar word ook een hoofdstuk geschreven over wat ons in de weg kan staan om tot Hem te komen.
Re: Bekering en Avondmaal
Dat bevreemdt mij.Grace schreef:Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.
Re: Bekering en Avondmaal
Het bevreemdde mij evenzeer dat jij dit boekje aanprees. Ik ben er wel blij mee overigens, maar ik meen toch te moeten constateren dat als jij deze taal/dit evangelie van 'een willekeurig iemand' vandaag aan de dag zou horen je als snel zou zeggen:Afgewezen schreef:Dat bevreemdt mij.Grace schreef:Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.
'wat het is, weet ik niet; er wordt hetzelfde gezegd, maar het is toch anders'
Ik hoop dat ik het mis heb.
Bij Bonar worden er geen voorwaarden gesteld om te komen tot Christus en worden we vandaag opgeroepen om te geloven in het volbrachte werk van Chritsus en te vluchten tot deze Borg. Dat geldt vandaag voor iedereen.
Nogmaals, ik hoop dat ik het al die tijd verkeerd gezien heb.
Re: Bekering en Avondmaal
Dat geldt zeker, alleen... dat kun je niet vanuit jezelf. Ik citeer Bonar (uit een ander boekje):Grace schreef:Het bevreemdde mij evenzeer dat jij dit boekje aanprees. Ik ben er wel blij mee overigens, maar ik meen toch te moeten constateren dat als jij deze taal/dit evangelie van 'een willekeurig iemand' vandaag aan de dag zou horen je als snel zou zeggen:Afgewezen schreef:Dat bevreemdt mij.Grace schreef:Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.
'wat het is, weet ik niet; er wordt hetzelfde gezegd, maar het is toch anders'
Ik hoop dat ik het mis heb.
Bij Bonar worden er geen voorwaarden gesteld om te komen tot Christus en worden we vandaag opgeroepen om te geloven in het volbrachte werk van Chritsus en te vluchten tot deze Borg. Dat geldt vandaag voor iedereen.
De Rechter is voldaan met het werk, dat op Golgotha geschied is, en vraagt niets meer. En wanneer de zondaar door de Heilige Geest ertoe gebracht wordt, om tevreden te zijn met hetgeen waarin de Rechter bevredigd is, worden de ketenen, waarmee de last op zijn schouders vastgebonden is, losgemaakt. Dan valt de last van hem af, om voor eeuwig te verdwijnen. Begraven in het graf van de Plaatsbekleder, waaruit deze nooit meer kan oprijzen.
Dit kan een mens nooit en te nimmer vanuit zichzelf zien, dat moet hem geopenbaard worden.
Maar ik ben het met je eens, dat er geen voorwaarden van onze kant worden gevraagd, zelfs niet de voorwaarde van... zondekennis. Wie het vatten kan, vatte het.
Re: Bekering en Avondmaal
De boodschap van Bonar is juist dat dat geopenbaard wordt in de verkonidiging van het Evangelie en dat geloven zo geen werk is wat wij moeten kunnen doen, maar dat geloven een rusten is op het werk wat Christus heeft gedaan voor ons.Afgewezen schreef:Dat geldt zeker, alleen... dat kun je niet vanuit jezelf. Ik citeer Bonar (uit een ander boekje):Grace schreef:Het bevreemdde mij evenzeer dat jij dit boekje aanprees. Ik ben er wel blij mee overigens, maar ik meen toch te moeten constateren dat als jij deze taal/dit evangelie van 'een willekeurig iemand' vandaag aan de dag zou horen je als snel zou zeggen:Afgewezen schreef:Dat bevreemdt mij.Grace schreef:Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.
'wat het is, weet ik niet; er wordt hetzelfde gezegd, maar het is toch anders'
Ik hoop dat ik het mis heb.
Bij Bonar worden er geen voorwaarden gesteld om te komen tot Christus en worden we vandaag opgeroepen om te geloven in het volbrachte werk van Chritsus en te vluchten tot deze Borg. Dat geldt vandaag voor iedereen.
De Rechter is voldaan met het werk, dat op Golgotha geschied is, en vraagt niets meer. En wanneer de zondaar door de Heilige Geest ertoe gebracht wordt, om tevreden te zijn met hetgeen waarin de Rechter bevredigd is, worden de ketenen, waarmee de last op zijn schouders vastgebonden is, losgemaakt. Dan valt de last van hem af, om voor eeuwig te verdwijnen. Begraven in het graf van de Plaatsbekleder, waaruit deze nooit meer kan oprijzen.
Dit kan een mens nooit en te nimmer vanuit zichzelf zien, dat moet hem geopenbaard worden.
Maar ik ben het met je eens, dat er geen voorwaarden van onze kant worden gevraagd, zelfs niet de voorwaarde van... zondekennis. Wie het vatten kan, vatte het.
Re: Bekering en Avondmaal
Dan heb je Bonar denk ik toch nooit goed begrepen...Grace schreef:De boodschap van Bonar is juist dat dat geopenbaard wordt in de verkonidiging van het Evangelie en dat geloven zo geen werk is wat wij moeten kunnen doen, maar dat geloven een rusten is op het werk wat Christus heeft gedaan voor ons.
Re: Bekering en Avondmaal
Blijkbaar moet jíj dan toch nog een keer het boekje 'Gods weg van vrede' lezen.Afgewezen schreef:Dan heb je Bonar denk ik toch nooit goed begrepen...Grace schreef:De boodschap van Bonar is juist dat dat geopenbaard wordt in de verkonidiging van het Evangelie en dat geloven zo geen werk is wat wij moeten kunnen doen, maar dat geloven een rusten is op het werk wat Christus heeft gedaan voor ons.
Re: Bekering en Avondmaal
