Bekering en Avondmaal
Re: Bekering en Avondmaal
Duidelijk is wel dat de stelling van dominee Blok bijbels gezien moeilijk vol te houden is. Ik dank jullie iin ieder geval voor al jullie reacties!
Re: Bekering en Avondmaal
God kan mensen in een ogenblik tot ruimte brengen. Vroeger kwam Paulus in 3 dagen tot ruimte.Erasmiaan schreef:Afgewezen zwakt niets af. Alleen is het niet zo dat in elke bekering die in de Bijbel beschreven is alle elementen genoemd worden. En daaruit concludeer jij dat ze niet in elke bekering noodzakelijk zijn. Volgens Afgewezen (en ik deel dat gevoelen) is dat een onjuiste conclusie.
Tegenwoordig moet je eerst kenbaar maken bekommerd te zijn. Dat moet een paar jaar duren, tot de grote ontknoping. Als die bijzonder genoeg is mag je komen, maarr.... dan wel onder de tafel.
Schei toch uit met die onzin..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Bekering en Avondmaal
Doe eens ff normaal.Gian schreef:God kan mensen in een ogenblik tot ruimte brengen. Vroeger kwam Paulus in 3 dagen tot ruimte.Erasmiaan schreef:Afgewezen zwakt niets af. Alleen is het niet zo dat in elke bekering die in de Bijbel beschreven is alle elementen genoemd worden. En daaruit concludeer jij dat ze niet in elke bekering noodzakelijk zijn. Volgens Afgewezen (en ik deel dat gevoelen) is dat een onjuiste conclusie.
Tegenwoordig moet je eerst kenbaar maken bekommerd te zijn. Dat moet een paar jaar duren, tot de grote ontknoping. Als die bijzonder genoeg is mag je komen, maarr.... dan wel onder de tafel.
Schei toch uit met die onzin..

Natuurlijk kan God mensen in een ogenblik tot ruimte brengen. Maar iemand die tot ruimte gebracht wordt, zit toch wel in de engte. En dat wordt in min of meerdere mate beleefd door hen die tot geloof komen.
Waarom Christus als Redder aangrijpen als we niet gered hoeven worden?
- Wilma van den Berg
- Berichten: 3849
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24
Re: Bekering en Avondmaal
Er wordt niet ontkend dat een mens gered moet wezen maar wel de tijdsduur. Wie zegt dat een mens niet in een korte tijd gered kan worden en dit beseffen ipv er jaren in te zitten?Afgewezen schreef:Doe eens ff normaal.Gian schreef:God kan mensen in een ogenblik tot ruimte brengen. Vroeger kwam Paulus in 3 dagen tot ruimte.Erasmiaan schreef:Afgewezen zwakt niets af. Alleen is het niet zo dat in elke bekering die in de Bijbel beschreven is alle elementen genoemd worden. En daaruit concludeer jij dat ze niet in elke bekering noodzakelijk zijn. Volgens Afgewezen (en ik deel dat gevoelen) is dat een onjuiste conclusie.
Tegenwoordig moet je eerst kenbaar maken bekommerd te zijn. Dat moet een paar jaar duren, tot de grote ontknoping. Als die bijzonder genoeg is mag je komen, maarr.... dan wel onder de tafel.
Schei toch uit met die onzin..![]()
Natuurlijk kan God mensen in een ogenblik tot ruimte brengen. Maar iemand die tot ruimte gebracht wordt, zit toch wel in de engte. En dat wordt in min of meerdere mate beleefd door hen die tot geloof komen.
Waarom Christus als Redder aangrijpen als we niet gered hoeven worden?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Re: Bekering en Avondmaal
Wie heeft het over jaren? Volgens mij alleen Gian.
- Wilma van den Berg
- Berichten: 3849
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24
Re: Bekering en Avondmaal
Wie het er dan ook over heeft en wat al niet meer, toch kon ik het niet laten om erop in te gaan. Er staat immers niets in de Bijbel over een tijd maar wel dát we bekeerd moeten worden en wat Gods 'normale' gang is: Door Zijn Woord en Geest Zijn weg en wil bekend te maken.Jongere schreef:Wie heeft het over jaren? Volgens mij alleen Gian.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Re: Bekering en Avondmaal
En regelmatig zien we dat dit van het ene op het andere moment gebeurt. Eerst onbekeerd, ongelovig en een uur later bekeerd, gelovig... en ze komen samen en breken het brood. Tegenwoordig word je dan wel vaak argwanend aangekeken. Zo "makkelijk" gaat het niet... Of je het dan over jaren, maanden of weken hebt maakt niet eens zoveel uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Bekering en Avondmaal
Volgens mij kom je uit een engte als je tot geloof komt. Ik ga steeds minder van je begrijpen eerlijk gezegd.Afgewezen schreef: Maar iemand die tot ruimte gebracht wordt, zit toch wel in de engte. En dat wordt in min of meerdere mate beleefd door hen die tot geloof komen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Bekering en Avondmaal
Ik formuleerde het misschien niet zo gelukkig. Ik bedoel natuurlijk, iemand die tot ruimte gebracht is, zat kennelijk in de engte. Als je goed leest, zie je dat dat er staat.Gian schreef:Volgens mij kom je uit een engte als je tot geloof komt. Ik ga steeds minder van je begrijpen eerlijk gezegd.Afgewezen schreef: Maar iemand die tot ruimte gebracht wordt, zit toch wel in de engte. En dat wordt in min of meerdere mate beleefd door hen die tot geloof komen.
Re: Bekering en Avondmaal
Dat ben ik nou eens helemaal met je eens, althans, ik geloof dat dit in de meeste gevallen wel het geval is. Paulus had het ook eventjes niet zo breed. Mijn vorige predikant had het altijd over een crisis.Afgewezen schreef:Ik formuleerde het misschien niet zo gelukkig. Ik bedoel natuurlijk, iemand die tot ruimte gebracht is, zat kennelijk in de engte. Als je goed leest, zie je dat dat er staat.Gian schreef:Volgens mij kom je uit een engte als je tot geloof komt. Ik ga steeds minder van je begrijpen eerlijk gezegd.Afgewezen schreef: Maar iemand die tot ruimte gebracht wordt, zit toch wel in de engte. En dat wordt in min of meerdere mate beleefd door hen die tot geloof komen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Bekering en Avondmaal
Volgens mij zit iedereen in een engte. Wie tot ruimte gebracht is zal echter die engte gezien en beleefd hebben. Ik denk dat dat ook bedoeld wordt maar die nuancering is denk ik wel belangrijk. De engte is niet iets waar je in gebracht moet worden, het is iets waar je al in bent, maar waarvoor je ogen geopend moeten worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Bekering en Avondmaal
Ik vind dat niet zo'n gelukkig woord, crisis. Je wordt zondaar voor God.Gian schreef:Dat ben ik nou eens helemaal met je eens, althans, ik geloof dat dit in de meeste gevallen wel het geval is. Paulus had het ook eventjes niet zo breed. Mijn vorige predikant had het altijd over een crisis.Afgewezen schreef:Ik formuleerde het misschien niet zo gelukkig. Ik bedoel natuurlijk, iemand die tot ruimte gebracht is, zat kennelijk in de engte. Als je goed leest, zie je dat dat er staat.Gian schreef:Volgens mij kom je uit een engte als je tot geloof komt. Ik ga steeds minder van je begrijpen eerlijk gezegd.Afgewezen schreef: Maar iemand die tot ruimte gebracht wordt, zit toch wel in de engte. En dat wordt in min of meerdere mate beleefd door hen die tot geloof komen.
Freek schreef:Duidelijk is wel dat de stelling van dominee Blok bijbels gezien moeilijk vol te houden is.

Re: Bekering en Avondmaal
Ariene schreef:Afgewezen schreef:als God een mens bekeert, vernedert Hij deze en is zijn eerste gang niet naar het Avondmaal
Hier ben ik het helemaal mee eens. Want als God een mens bekeert dan is hij het met God eens om verloren te gaan.
Even toegespitst op de Kananese vrouw: Deze vrouw behoorde niet tot de verloren schapen van het huis van Israel, want ze was een heidin. Dus was zij een buitenstaander. De Heere wees haar af, opdat Hij ze erin beproeven zou. Ze mocht het 'buitenstaan' inleven, en ze was het met God eens om als een hond buiten te staan. Dat blijkt uit hetgeen ze tegen de Heere zegt:'Ja Heere, doch de hondekens eten van de brokjes die daar vallen van de tafel hunner heren'. Ze plaatst zichzelf als het ware onder de tafel. Ze neemt het over dat ze nergens recht op heeft, dan om er buiten gezet te worden.
Zij bedoelt dat als er een brokje onder de tafel valt dat dat dan alleen genade zal zijn, want genade doet je verloren staat inleven, maar genade doet het ook eens zijn met God met liefde in de ziel tot het recht van God.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Re: Bekering en Avondmaal
Een uur later???? Ik denk dat het geen seconde werk heeft. Een ds. zei altijd: bekeerd worden? Van Gods kant is het nog eenvoudiger dan dat ik deze zakdoek optil, maar van 's mensen kant een onmogelijke zaak.Marnix schreef:En regelmatig zien we dat dit van het ene op het andere moment gebeurt. Eerst onbekeerd, ongelovig en een uur later bekeerd, gelovig... en ze komen samen en breken het brood. Tegenwoordig word je dan wel vaak argwanend aangekeken. Zo "makkelijk" gaat het niet... Of je het dan over jaren, maanden of weken hebt maakt niet eens zoveel uit.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Bekering en Avondmaal
Als Jezus een broodtrommeltje bij zich had gehad, dan had hij prompt zijn broodje met die vrouw gedeeld. Jezus heeft voortdurend als hij de kans had gegeten met hoeren en tollenaars. Zacheus werd zonder tussenkomst van tijd zowat geforceerd tot het eten met Jezus als je de oosterse gastvrijheid in je achterhoofd hebt. Hij kon met goed fatsoen geen nee zeggen tegen Jezus, maar dat wilde hij ook niet. Met vreugde deed hij het.
Bevinding die door een groter aantal mensen op gelijke wijze wordt beleefd hoeft niet in elke vorm een werk te zijn van de Heilige Geest. Het kan ook de uitwerking zijn van de theologie binnen die gemeente.
Bevinding die door een groter aantal mensen op gelijke wijze wordt beleefd hoeft niet in elke vorm een werk te zijn van de Heilige Geest. Het kan ook de uitwerking zijn van de theologie binnen die gemeente.
Spottend? Ook ik lees liever het origineel. Laten we het daar dan ook bij houden.En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheus; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem, maar wel op grote afstand.
En het geschiedde, als Hij 6 maanden later in het huis [van Mattheus] aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen, maar dan onder de tafel.
En de Farizeen, [dat] ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
Maar Jezus, [zulks] horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen de gewone zondaren, maar de uitverkoren zondaars tot bevinding.