Oud- en nieuwjaars kerkdiensten

Marnix

Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten

Bericht door Marnix »

Wilma van den Berg schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:
Marnix schreef:
Moet ik me nu enorm hongerig voelen, en benadeeld dat we 1 januari niet ook een dienst hadden? Dat idee krijg ik een beetje.

je kan niet op commando je hongerig voelen nee.

maar hongerigen worden met goederen vervuld!
Flauw!
Al even lees ik mee in dit topic maar kan het nu toch niet laten om hierop te reageren. Want, waaom zou het flauw zijn om Gods eigen woorden te noemen? Ten eerste lijkt me de term niet op zijn plaats om het flauw te noemen. Je trekt het eigen Woord van God hiermee immers in twijfel. Het zou juist erg zijn als het woord niet aangehaald werd en we ook op nieuwjaarsdag niet naar Gods Huis konden gaan.
Geloven kan niet op commando, echt niet. Maar ik ben er vast van overtuigd dat ieder kind van God zal zeggen dat er te laat acht gegeven is op Gods roepstemmen, dat het altijd te laat was om Zijn Woorden te gaan geloven. Ook hierin: hongerigen worden met goederen vervuld maar rijken heeft Hij ledig weggezonden. Mag ik hierbij ook het Heilig Avondmaal noemen? En trek zelf de les dan maar....
Het is flauw omdat het niet op 1 januari naar de kerk gaan en dat niet missen wordt afgedaan als "je voelt je niet hongerig". Alsof dat daar van af zou hangen. Alsof je pas hongerig bent als je op 1 januari om 10 uur 's ochtends in de kerk zit (te knikkebollen?).

Wat heeft dit met Avondmaal te maken? En met hongerig zijn? Onze kerkraad had geen dienst belegd op nieuwjaarsmorgen. Jij noemt dat erg. Waarom is dat zo erg? Ik had vorige week donderdag een kerkdienst, afgelopen zondag twee, met oudjaarsavond een, overmorgen weer twee. Maar oh wat is het erg dat er op 1 januari om 10 uur geen dienst was. Waarom? Ik ben hongerig en God stilt die honger telkens weer, elke zondag word ik overladen met goederen, en dan mocht ik de afgelopen weken nog een aantal extra diensten hebben ook. Totaal niet erg. Maar blijkbaar heb ik op 1 januari toch nog iets heel belangrijks gemist. Ik vraag me af hoe je al die weken doorkomt dat er alleen op zondag 2 diensten zijn... 't is eigenlijk niet genoeg he.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Marnix schreef:
helma schreef:
Marnix schreef:
Moet ik me nu enorm hongerig voelen, en benadeeld dat we 1 januari niet ook een dienst hadden? Dat idee krijg ik een beetje.

je kan niet op commando je hongerig voelen nee.

maar hongerigen worden met goederen vervuld!
Klopt, en dat ben ik afgelopen jaar ook weer, zeker ook in de decembermaand, met goeden vervuld, tot verzadiging toe.
Marnix, groot als je dat mag zeggen, echt. Maar wil je dan niet steeds meer goederen ontvangen?
Jawel, maar niet door steeds meer in de kerk te gaan zitten, na 2x op zondag opbouwen naar 3x op zondag, dan door de week overal diensten gaan bezoeken etc. Alsof je alleen maar in de kerk verzadigd kan worden en geloofsgroei leidt tot steeds meer naar de kerk gaan. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Wat kunnen we daarvan leren op dit punt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Marnix schreef:

Jawel, maar niet door steeds meer in de kerk te gaan zitten, na 2x op zondag opbouwen naar 3x op zondag, dan door de week overal diensten gaan bezoeken etc. Alsof je alleen maar in de kerk verzadigd kan worden en geloofsgroei leidt tot steeds meer naar de kerk gaan. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Wat kunnen we daarvan leren op dit punt?
Net een hele posting gemaakt en nu ineens weg. Maar goed...daarom kort opnieuw....

Het gaat er zeker niet om dat je zoveel als mogelijk naar de kerk gaat, alles afstruind en wat al niet meer, maar om je begeerte naar het Woord, naar Zijn inzettingen, naar het leven met Hem, het persoonlijke kennen. Het 'wandelen met Hem'. En dan zullen we zeker de diensten trouw bezoeken die er zijn, al hangt Gods zegen daar echt niet van af. Wel dit: Heer, ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend. Dan zullen we de middelen zeker gebruiken en onderzoeken. Nogmaals: God is niet aan tijd of plaats gebonden maar wat zijn onze prioriteiten, wat is ons verlangen?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marnix

Bericht door Marnix »

Marnix schreef:

Net een hele posting gemaakt en nu ineens weg. Maar goed...daarom kort opnieuw....

Het gaat er zeker niet om dat je zoveel als mogelijk naar de kerk gaat, alles afstruind en wat al niet meer, maar om je begeerte naar het Woord, naar Zijn inzettingen, naar het leven met Hem, het persoonlijke kennen. Het 'wandelen met Hem'. En dan zullen we zeker de diensten trouw bezoeken die er zijn, al hangt Gods zegen daar echt niet van af. Wel dit: Heer, ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend. Dan zullen we de middelen zeker gebruiken en onderzoeken. Nogmaals: God is niet aan tijd of plaats gebonden maar wat zijn onze prioriteiten, wat is ons verlangen?
Daar ben ik het helemaal mee eens en herken ik me ook in. Daarom snap ik niet dat er zo'n ophef ontstaat als ik aangeef op 1 januari geen dienst te hebben gehad (en dat die dienst er in kerk ook niet was en dat erg is volgens sommigen)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Marnix, ik wist niet dat jullie geen dienst hadden , dat maakt idd de zaak anders .
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:
Marnix schreef: Er zullen vast meer mensen in bed hebben gelegen ja. Ook niet zo raar dat mensen 's ochtends slapen als ze 's nachts wakker zijn :)

Het is een jaarlijks terugkeren refreind van je Marnix.
Maar toch geloof ik dat als er honger is, je niet thuis blijft, maar opgaat onder de prediking als de deuren van Gods huis geopend zijn.
En waar ligt nu de ware behoefte : in het feesten snachts of het opgaan naar Zijn huis ?
Moet je altijd en op iedere ogenblik 'honger' hebben en naar de kerk willen? Vind ik een beetje overdreven. Ik vind al die diensten rond Oud- en Nieuwjaar ook echt niet zo nodig, zeker niet als ze nog eens zo langdraaaadig zijn ook.
Zou het uitmaken wanneer je lid was van een kerk waar je je thuis voelde?

Ik vind het nl. fijn om met elkaar als gemeente het jaar in de kerk af te sluiten en
op 1 januari met elkaar een zegen te vragen over het nieuwe jaar.

Ook het stukje meditatie over het afgelopen jaar (d.m.v. de preek) in de kerk doet me goed.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
jvdg

Bericht door jvdg »

Handelingen 2:46

46 En dagelijks eeendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij tezamen met verheuging en eenvoudigheid des harten,
47 En prezen God en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:Marnix, ik wist niet dat jullie geen dienst hadden , dat maakt idd de zaak anders .
of dat het echt anders maakt weet ik ook nog niet, ik vraag me dan wel eens af: Als de kerkraad midden in de nacht een dienst zou organiseren, hoeveel mensen die hard roepen dat je er 's ochtends moet zijn zouden er dan komen? Tja, dan liggen mensen te slapen maar het is maar waar je prioriteiten liggen. Het zou wel een keer een mooie test zijn.

Ariene, wij hebben 1 dienst, op oudjaarsavond, en dan sluiten we het kerkelijke jaar af en vragen we met elkaar een zegen over het nieuwe jaar. Die twee doen we in 1 dienst in plaats van 1 aparte dienst voor het afslutien van het oude jaar en 1 dienst voor het beginnen van het nieuwe jaar. En die dienst doet me altijd goed :)
Ariene

Bericht door Ariene »

jvdg schreef:Handelingen 2:46

46 En dagelijks eeendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij tezamen met verheuging en eenvoudigheid des harten,
47 En prezen God en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden.
Handelingen 10:24

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
albion

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
helma schreef:ik maak me zorgen over mensen die 'erbij horen' en toch vrij makkelijk een dienst kunnen over slaan
ik zie Gods kinderen in de Bijbel juist een verlangen hebben om op te gaan naar Gods huis

zeker op 1 januari denk ik dat het het verlangen is van Gods kind "indien Uw aangezicht niet met ons meegaat, doe ons van hier niet optrekken"
Gods huis is in de Bijbel de tempel. En ik geloof niet dat Gods kinderen altijd en op ieder moment naar een kerkdienst hoeven te verlangen. Alles op zijn tijd.
Anna was verwachtende en week niet uit de tempel...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Marnix schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens en herken ik me ook in. Daarom snap ik niet dat er zo'n ophef ontstaat als ik aangeef op 1 januari geen dienst te hebben gehad (en dat die dienst er in kerk ook niet was en dat erg is volgens sommigen)
Als jou gemeente geen dienst heeft dan blijf je thuis, dat lijkt me logisch. Je bent niet verplicht om dan een gemeente op te gaan zoeken waar wel kerk is, vind ik.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:Zou het uitmaken wanneer je lid was van een kerk waar je je thuis voelde?

Ik vind het nl. fijn om met elkaar als gemeente het jaar in de kerk af te sluiten en
op 1 januari met elkaar een zegen te vragen over het nieuwe jaar.

Ook het stukje meditatie over het afgelopen jaar (d.m.v. de preek) in de kerk doet me goed.
Inderdaad scheelt het over wat voor soort kerkdiensten je het hebt. ;) Maar afgezien daarvan vind ik een dienst op Oudejaarsavond én op Nieuwsjaarsmorgen wat veel van het goede, vooral als het nog eens lange diensten zijn ook.
In de tweede plaats is het wat mij betreft geen moeten. Ik heb er niks mee dat ik hongerig moet zijn, dat ik moet verlangen naar het bijwonen van zoveel mogelijk kerkdiensten, etc. etc. en dat ik anders geen goede christen zou zijn.
Wil iemand de eerste christengemeente erbij halen? Prima, maar ga dan ook al je bezittingen onderling verdelen, dan zit je helemaal in dezelfde lijn. Ook dit soort zaken moet weer niet tot een moeten verheven worden. Wie wat minder kerkdiensten ambieert, zou dan niet hongerig genoeg zijn. Sorry, maar in dat soort vroomheid kan ik echt niet mee.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat de gemeente vandaag de dag ook niet kán leven op de 'hoogte' van de eerste christengemeente. Dat was een uitzonderlijke situatie.
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Ik denk dat de gemeente vandaag de dag ook niet kán leven op de 'hoogte' van de eerste christengemeente. Dat was een uitzonderlijke situatie.
Wat is er nu veranderd?
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:Ik denk dat de gemeente vandaag de dag ook niet kán leven op de 'hoogte' van de eerste christengemeente. Dat was een uitzonderlijke situatie.

Dit is een veronderstelling die je niet hard kunt maken en ééntje met grote consequenties. Ik zou daarmee oppassen...
Plaats reactie