Tien aanklachten tegen de kerk.

albion

Re: Tien aanklachten tegen de kerk.

Bericht door albion »

freek schreef:
Daarom is het onbestaanbaar dat dominees deze mensen nog durven waarschuwen voor een gestolen Jezus. .
Maar hoe kom je erbij dat dominees deze mensen waarschuwen voor een gestolen Jezus? Daar geloof ik nu eens niets van.
Degenen die een ware gelovige is, zal zich niet aangesproken voelen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afwachtend

Bericht door Afwachtend »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Het punt is hier of mensen zich kunnen bedriegen, met een Jezus van vijf letters. Ik geloof niet dat mensen die op de Heere Jezus als Zaligmaker hun vertrouwen stellen, zich mogelijkerwijs kunnen bedriegen. Sterker nog, ik geloof daar NIETS van. Wie in de Heere gelooft, zal niet beschaamd worden. Wie God gezien heeft, is behouden. Daarom is het onbestaanbaar dat dominees deze mensen nog durven waarschuwen voor een gestolen Jezus. Dan krijg je alleen tobberige christenen, die totaal niet voldoen aan hun opdracht, namelijk een lichtend licht te zijn temidden van een krom en een verdraaid geslacht. En dat zie je volop gebeuren in veel kerken. De ware gelovigen die er zijn, worden in het donker gehouden en zijn niet in staat om hun naasten tot Christus te leiden. Dat lijkt me op z'n minst één terechte aanklacht tegen de kerk.
Freek, een heel merkwaardige redenering. Natuurlijk kunnen mensen die hun vertrouwen op de Heere Jezus zetten, zich niet bedriegen. Maar mensen die menen hun vertrouwen op de Heere Jezus te zetten en van zichzelf menen dat ze gelovigen zijn, kunnen zich wel bedriegen. Moet ik je dat nu nog uitleggen?
.....misschien hebben jullie allebei wel gelijk. Maar, zou een gelovige zichzelf bedriegen? Hoe dan?
(of begrijp ik dit verkeert)
Wie met legen handen staat kan ze vouwen!
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
freek schreef:
Daarom is het onbestaanbaar dat dominees deze mensen nog durven waarschuwen voor een gestolen Jezus. .
Maar hoe kom je erbij dat dominees deze mensen waarschuwen voor een gestolen Jezus? Daar geloof ik nu eens niets van.
Ik vrees dat juist de waar gelovigen, die de arglistigheid van het eigen hart hebben leren kennen, zullen vrezen dat zij met een gestolen Jezus aan de haal gaan. De mens die Jezus echter aanneemt als een verstandelijke keuze, zal zich niet aangesproken weten, omdat hij prima kan beredeneren waarom dat niet op hem van toepassing is.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afwachtend schreef: .....misschien hebben jullie allebei wel gelijk. Maar, zou een gelovige zichzelf bedriegen? Hoe dan?

Een waar gelovige niet, maar lees eens de gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden , of de Bruiloftsganger zonder bruiloftskleed.

Ook worden we in Gods Woord opgeroepen om onszelf te onderzoeken , of we het ware geloof kennen. De mens is en blijft een arglistig hart omdragen, wat erop gericht is om zichzelf te rechtvaardigen.
Afwachtend

Wilhelm schreef:
Afwachtend schreef: .....misschien hebben jullie allebei wel gelijk. Maar, zou een gelovige zichzelf bedriegen? Hoe dan?

Een waar gelovige niet, maar lees eens de gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden , of de Bruiloftsganger zonder bruiloftskleed.

Ook worden we in Gods Woord opgeroepen om onszelf te onderzoeken , of we het ware geloof kennen. De mens is en blijft een arglistig hart omdragen, wat erop gericht is om zichzelf te rechtvaardigen.
Ik zal het is lezen.
Ja, we worden in Gods Woord opgeroepen om ons zelf te onderzoeken, of het ware geloof kennen, dat is indedaad waar. Maar, Een gestolen Jezus, wat wordt daar mee bedoeld?
En de dominees, waarom waarschuwen die voor een gestolen Jezus?
Ze moeten Jezus verkondigen, niet een gestolen Jezus, lijkt mij.
Ariene

Bericht door Ariene »

Wilhelm schreef:

Afbeelding

Absolute aanrader in deze
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afwachtend schreef:[En de dominees, waarom waarschuwen die voor een gestolen Jezus?
Ze moeten Jezus verkondigen, niet een gestolen Jezus, lijkt mij.

Beiden , want als het goed is willen we eerlijk behandeld worden, en zijn we ook niet bang om geconfronteerd te worden met een eerlijk onderzoek.
Als als nu in het onderzoek blijkt dat het juist geen gestolen Jezus is maar een geschonken Zaligmaker, dan verdiept dat juist weer het geloofsleven.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
albion schreef:
freek schreef:
Ik vrees dat juist de waar gelovigen, die de arglistigheid van het eigen hart hebben leren kennen, zullen vrezen dat zij met een gestolen Jezus aan de haal gaan. De mens die Jezus echter aanneemt als een verstandelijke keuze, zal zich niet aangesproken weten, omdat hij prima kan beredeneren waarom dat niet op hem van toepassing is.
Dus de uitwerking van zo'n prediking is dat wie Hem echt kennen gaan twijfelen en wie Hem niet echt kennen zekerheid krijgen? Dat zou ernstig zijn.

Overigens denk ik niet helemaal dat je gelijk hebt. Een ware gelovige kent de arglistigheid van zijn eigen hart maar als hij een waar gelovige is weet hij ook dat hij niet op zichzelf en zijn hart moet vertrouwen maar hij verwacht niks van zichzelf en alles van Christus. Helaas zijn er veel beginnende gelovigen die wel op Hem vertrouwen maar die aangepraat worden dat ze dit waarschijnlijk niet doen, juist omdat hen wordt gewezen op de arglistigheid van het hart in plaats van op Jezus die zondaars met een arglistig hart redt en bevrijdt en vernieuwt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Paulus roept de gelovigen op niet te twijfelen: Indien gij maar blijft in het geloof, gefondeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hope des Evangelies, dat gij gehoord hebt. Twijfel hoort niet bij gelovigen, maar is zelfs zonde. Dit is zijn gebod: dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.
Ware gelovigen kennen echter ook als enigen oprecht berouw over hun zonden, dat is iets wat een schijngelovige niet kent. En bij dit oprechte berouw kan vaak ook juist daarom twijfel meekomen. Omdat iemand die een ware gelovige is weet hoe zwaar elke zonde weegt. Desondanks wordt juist deze mensen in de brieven voorgehouden dat het beter is vast geworteld te staan in het geloof (juist na de zonde) dan te twijfelen. Want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op geworpen en nedergeworpen wordt.
Afwachtend

Jongere schreef:Paulus roept de gelovigen op niet te twijfelen: Indien gij maar blijft in het geloof, gefondeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hope des Evangelies, dat gij gehoord hebt. Twijfel hoort niet bij gelovigen, maar is zelfs zonde. Dit is zijn gebod: dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.
Ware gelovigen kennen echter ook als enigen oprecht berouw over hun zonden, dat is iets wat een schijngelovige niet kent. En bij dit oprechte berouw kan vaak ook juist daarom twijfel meekomen. Omdat iemand die een ware gelovige is weet hoe zwaar elke zonde weegt. Desondanks wordt juist deze mensen in de brieven voorgehouden dat het beter is vast geworteld te staan in het geloof (juist na de zonde) dan te twijfelen. Want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op geworpen en nedergeworpen wordt.
Inderdaad. Ben het met jou eens!
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Het punt is hier of mensen zich kunnen bedriegen, met een Jezus van vijf letters. Ik geloof niet dat mensen die op de Heere Jezus als Zaligmaker hun vertrouwen stellen, zich mogelijkerwijs kunnen bedriegen. Sterker nog, ik geloof daar NIETS van. Wie in de Heere gelooft, zal niet beschaamd worden. Wie God gezien heeft, is behouden. Daarom is het onbestaanbaar dat dominees deze mensen nog durven waarschuwen voor een gestolen Jezus. Dan krijg je alleen tobberige christenen, die totaal niet voldoen aan hun opdracht, namelijk een lichtend licht te zijn temidden van een krom en een verdraaid geslacht. En dat zie je volop gebeuren in veel kerken. De ware gelovigen die er zijn, worden in het donker gehouden en zijn niet in staat om hun naasten tot Christus te leiden. Dat lijkt me op z'n minst één terechte aanklacht tegen de kerk.
Freek, een heel merkwaardige redenering. Natuurlijk kunnen mensen die hun vertrouwen op de Heere Jezus zetten, zich niet bedriegen. Maar mensen die menen hun vertrouwen op de Heere Jezus te zetten en van zichzelf menen dat ze gelovigen zijn, kunnen zich wel bedriegen. Moet ik je dat nu nog uitleggen?
Ik weet niet hoor, maar volgens mij ben ik het gewoon met je eens. Alleen ik kan niet zo goed begrijpen dat mensen menen dat ze hun vertrouwen op de Heere jezus stellen. Belijden dat je de Here Jezus kent heeft toch sowieso twee aspecten, namelijk woord en daad, of leer en leven? Je weet toch van je zelf of beide in orde zijn? Je kunt toch niet menen dat je in leer en leven een gelovige bent, terwijl het in werkelijkheid niet zo is? Dan ben je hypocriet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Alleen ik kan niet zo goed begrijpen dat mensen menen dat ze hun vertrouwen op de Heere jezus stellen. Belijden dat je de Here Jezus kent heeft toch sowieso twee aspecten, namelijk woord en daad, of leer en leven?
Hoeveel kerkmensen, vooral ter 'linkerzijde', zullen er niet zijn die 'vertrouwen' op de Heere Jezus (zonder ooit 'bekeerd' te zijn), en die heel netjes leven.
Waarom zouden die zich dus niet kunnen bedriegen?
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Alleen ik kan niet zo goed begrijpen dat mensen menen dat ze hun vertrouwen op de Heere jezus stellen. Belijden dat je de Here Jezus kent heeft toch sowieso twee aspecten, namelijk woord en daad, of leer en leven?
Hoeveel kerkmensen, vooral ter 'linkerzijde', zullen er niet zijn die 'vertrouwen' op de Heere Jezus (zonder ooit 'bekeerd' te zijn), en die heel netjes leven.
'Vrucht' is wel wat meer dan alleen 'netjes leven'. Laat ik Johannes er maar bij nemen

"En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden bewaren".
"Maar ieder die Zijn woord bewaard, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn".
"Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de vader niet in hem".
"Als u weet dat Hij rechtvaardig is, dan weten we dat ieder die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is".
"En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is".

En ik kan nog wel even door blijven gaan. De vruchten van het geloof hebben ook in grote mate een innerlijk aspect. Hoe kun je jezelf bedriegen als je de vruchten bij jezelf herkent? Je kunt je hooguit voor de gek houden omdat je weet dat de vruchten er niet zijn. Niet voor niets wordt in de belijdenis gesproken over hypocrieten.

Je kunt trouwens sneren naar de linkerzijde, maar vindt het goed dat ik dan mijn pijlen richt op de rechterzijde?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik zou je pijlen maar niet afschieten Freek! Deze " menselijke" pijlen zijn vaak geen vruchten van geloof
freek schreef:
Afgewezen schreef:
'Vrucht' is wel wat meer dan alleen 'netjes leven'. Laat ik Johannes er maar bij nemen

"En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden bewaren".
"Maar ieder die Zijn woord bewaard, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn".
"Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de vader niet in hem".
"Als u weet dat Hij rechtvaardig is, dan weten we dat ieder die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is".
"En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is".

En ik kan nog wel even door blijven gaan. De vruchten van het geloof hebben ook in grote mate een innerlijk aspect. Hoe kun je jezelf bedriegen als je de vruchten bij jezelf herkent? Je kunt je hooguit voor de gek houden omdat je weet dat de vruchten er niet zijn. Niet voor niets wordt in de belijdenis gesproken over hypocrieten.

Je kunt trouwens sneren naar de linkerzijde, maar vindt het goed dat ik dan mijn pijlen richt op de rechterzijde?
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Oude Paden schreef:Ik zou mijn pijlen maar niet afschieten Freek! Deze " menselijke" pijlen zijn vaak geen vruchten van geloof
Dienende in de liefde mogen we elkaar toch wel opscherpen? Gods Woord laten spreken? of...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Plaats reactie