Tien aanklachten tegen de kerk.

Afgewezen

Re: Tien aanklachten tegen de kerk.

Bericht door Afgewezen »

Wel, kennelijk is het nodig dat ik toelichting geef.
De jeugd die ik ontmoet is vooral vervuld van wereldse zaken, wil geloof en wereld graag combineren, en er zijn er ook die vervreemd raken van hun bevindelijk-gereformeerde achtergrond.
Moet ik daarvan onder de indruk zijn?
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
En dat is juist de "kwaal" van de midden en oudere generaties!
Erg gevat, maar niet terzake.
Waarom niet terzake?

Ik wil het nu even los van jou behandelen.

juist dit is denk een onderdeel van het probleem.

De "nette" oudere mens kent de jongere niet meer. Keurt hen af op kleding en/of
het vrijere spreken over hun geloof en de bijbel.

Maar ze moeten leren verder te kijken naar die jongere en zich afvragen wat hen beweegt
zich in te zetten voor de kerk. Laat de ouderen eens met ze spreken over hun eigen geloofsbelevingen
wanneer ze een presentje namens de kerk komen brengen enz.
maar vaak zie je juist bij die groep een afwijzende starheid.

(Ik spreek nu voornamelijk over mijn eigen belevingen)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Wel, kennelijk is het nodig dat ik toelichting geef.
De jeugd die ik ontmoet is vooral vervuld van wereldse zaken, wil geloof en wereld graag combineren, en er zijn er ook die vervreemd raken van hun bevindelijk-gereformeerde achtergrond.
Laat ze dán onder de indruk van Gods werk in jou zijn!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:Wel, kennelijk is het nodig dat ik toelichting geef.
Laat ze dán onder de indruk van Gods werk in jou zijn!
Ja, maar daar ging het nu even niet over.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

om terug te keren naar het onderwerp, ik heb de video gezien... indrukwekkend.
blijft er alleen knieenwerk over.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
En dat is juist de "kwaal" van de midden en oudere generaties!
Erg gevat, maar niet terzake.
Waarom niet terzake?

Ik wil het nu even los van jou behandelen.

juist dit is denk een onderdeel van het probleem.

De "nette" oudere mens kent de jongere niet meer. Keurt hen af op kleding en/of
het vrijere spreken over hun geloof en de bijbel.

Maar ze moeten leren verder te kijken naar die jongere en zich afvragen wat hen beweegt
zich in te zetten voor de kerk. Laat de ouderen eens met ze spreken over hun eigen geloofsbelevingen
wanneer ze een presentje namens de kerk komen brengen enz.
maar vaak zie je juist bij die groep een afwijzende starheid.

(Ik spreek nu voornamelijk over mijn eigen belevingen)
Ik weet niet wie je bedoelt met 'de' nette oudere mens. En ik vind het nogal parmantig te vertellen wat 'ze' allemaal moeten.
Het is m.i. nog altijd Bijbelser dat jongere mensen luisteren naar oudere dan andersom. Tenzij er heel gegronde redenen zijn dat de oudere naar de jongere luistert...
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Ik weet niet wie je bedoelt met 'de' nette oudere mens. En ik vind het nogal parmantig te vertellen wat 'ze' allemaal moeten.
Het is m.i. nog altijd Bijbelser dat jongere mensen luisteren naar oudere dan andersom. Tenzij er heel gegronde redenen zijn dat de oudere naar de jongere luistert...
Ik bedoelde dit met het oog op het feit dat deze groep mensen bij ons alleen kijkt naar de uiterlijke dingen van de jeugd en daarop hun oordeel baseert.
dan lijkt het me goed wanneer ze eens wat meer interesse toonden in de jongere zélf.

En ik bedoel het niet "parmantig" maar ik word er wel verdrietig van wanneer je deze mensen belt om hulp te vragen voor een gezin in nood dat je dan te horen krijgt. "Nee hoor, wij moeten onszelf ook redden"
En wanneer je belt voor de oliebollen actie t.b.v. de kerk: "Ik koop ze altijd bij de Hema, daar zijn ze veel goedkoper"

Het spijt me, maar ik wordt daar weleens verdrietig van...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen , ik denk dat ik weet wat je bedoelt. ik begrijp ze ook niet altijd, maar ze groeien op een twee werelden die steeds meer uit elkaar gaan liggen. En dat geeft soms idd ook gedrag , waarvan ik denk, hoe is dat te combineren.
Maar toch ken ik in mijn omgeving heel wat jongeren, die zich meer verdiepen in Gods Woord en meer lezen in boeken van oudvaders dan veel van hun ouders.
En dat is toch op zn minst een merkwaardige, maar mi een postitieve ontwikkeling.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Sorry, Arienne vrijwilligers werk voor allerlei kerkelijke activiteiten, waar het vaak nog maar de vraag is of ze bijbels zijn , en het kopen van oliebollen vind ik niet echt kenmerken van geestelijk leven.

Want dat is een andere ontwikkeling die zorgelijk is, als kerk meent men meer en meer allerlei zaken en activiteiten te moeten organiseren om de jeugd te blijven betrekken, en dat geeft Washer ook aan , dat mag en moet zo niet zijn. Het moet blijven gaan om Het Woord en Zijn dienst.
Josephus

Bericht door Josephus »

Wilhelm schreef:[...] en het kopen van oliebollen vind ik niet echt kenmerken van geestelijk leven.
Ook niet als de opbrengst daarvan bestemd is voor onze minder bedeelde broeders en zusters?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ariene

Bericht door Ariene »

Wilhelm schreef:Sorry, Arienne vrijwilligers werk voor allerlei kerkelijke activiteiten, waar het vaak nog maar de vraag is of ze bijbels zijn , en het kopen van oliebollen vind ik niet echt kenmerken van geestelijk leven.

Want dat is een andere ontwikkeling die zorgelijk is, als kerk meent men meer en meer allerlei zaken en activiteiten te moeten organiseren om de jeugd te blijven betrekken, en dat geeft Washer ook aan , dat mag en moet zo niet zijn. Het moet blijven gaan om Het Woord en Zijn dienst.
Wilhelm, dan heb jij iets niet goed begrepen.
Met kerkelijke activiteiten bedoel ik de bijbelkring, de vrouwenvereniging en de mannenvereniging.
Ikzelf vind deze activiteiten waardevol omdat je leert de bijbel te bestuderen en met elkaar over Gods Woord leert spreken.
daarnaast leer je elkaar geestelijk kennen en versterkt het de onderlinge band.

Dan hebben wij een praktische diaconale hulpverlening.
Dit houd in dat mensen uit de gemeente met zorgen contact met ons op kunnen nemen. Wij zoeken dan gemeenteleden die hen tijdelijk kunnen helpen, d.m.v. hulp in huis, oppas op kinderen, vervoer naar zkh enz.

De oliebollenactie gaat uit van een commissie die door allerlei acties geld inzameld voor de onderhoud van ons kerkgebouw.
Zo organiseren ze ook zangavonden en een kerkmarkt.

Al deze dingen lijken mij niet onbijbels en zeker niet om jeugd te trekken of vast te houden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:Sorry, Arienne vrijwilligers werk voor allerlei kerkelijke activiteiten, waar het vaak nog maar de vraag is of ze bijbels zijn , en het kopen van oliebollen vind ik niet echt kenmerken van geestelijk leven.
Maar toch ken ik in mijn omgeving heel wat jongeren, die zich meer verdiepen in Gods Woord en meer lezen in boeken van oudvaders dan veel van hun ouders.
Het lezen van oudvaders dan wel?

Geestelijk leven kenmerkt zich juist door niet slechts te lezen en te luisteren, maar door te doen. Zalig wie deze woorden hoort... en het doet. En dat zie ik juist bij veel jongeren, ze gaan niet alleen naar de kerk, lezen zware historische kost enzo... ze zijn enthousiast en gaan aan het werk, voor allerlei organisaties, voor activiteiten in en buiten de kerk.

Natuurlijk kunnen we niet alle jongeren op een hoop gooien en zijn er ook een heleboel die niets doen of wel naar de kerk gaan en verder zijn regels aan hun laars lappen.... maar is zie er wel vuur en enthousiasme dat niet alleen in spreken maar ook hun doen en laten te zien is... en dat mis ik in de kerk wel eens.... dat men met het evangelie de wereld in gaat, niet van de wereld zijn maar wel met liefde in de wereld zijn en daar zoutend zout zijn en lichtend licht, in plaats van alleen maar in de kerk waar geen ongelovige komt.

Het je verdiepen in het Woord en het lezen van boeken daarover kan zeker geen kwaad maar daar mag het niet bij blijven. En dat zie ik zoveel... men weet precies hoe het zit, hoe het moet.... maar houdt dat in eigen kringen en binnen de kerkmuren. Het leidt niet tot vuur en enthousiasme en actie... en dat is wat veel jongeren denk ik missen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Arienne , misschien heb je gelijk, ik kon moeilijk interpreteren waar je op doelde, maar ik hoop ook dat mijn punt duidelijk is.

Marnix, ik begrijp niet waarom je ook in dit topic de boodschap van Washer verdedigd.
Jou postings lezend dan staat dat haaks op wat hij zegt in zijn preek.
Grote nadruk legt hij op de waarachtige bekering, en het zoeken in Zijn Woord om Hem te leren kennen.

Ik zou zeggen , beluister het eens , en kom daarna met je reactie.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Het activisme is een nieuwe wet geworden. Maar doordeweeks naar de kerk, in de eigen kerk of in een naburige gemeente, helaas, daar zie ik ze zelden. Daar zie ik dan meer de 40 t/m 70 generatie.
Ariene

Bericht door Ariene »

Erasmiaan schreef:Het activisme is een nieuwe wet geworden. Maar doordeweeks naar de kerk, in de eigen kerk of in een naburige gemeente, helaas, daar zie ik ze zelden. Daar zie ik dan meer de 40 t/m 70 generatie.
ik vind het jammer dat je activiteiten koppelt aan activisme.

Ik schreef al eerder dat ik met activiteiten de verenigingen bedoelde.
Die zijn er alleen maar tot opbouw en onderhouding van ons geestelijk leven.

daarnaast kan je het één niet van het ander los koppelen.
En de menigte van degenen, die geloofden, was een hart en een ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen.
33 En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen.
34 Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen.
35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had.

Hnd 9:36 En te Joppe was een zekere discipelin, met name Tabitha, hetwelk overgezet zijnde, is gezegd Dorkas. Deze was vol van goede werken en aalmoezen, die zij deed.

Dus niet alleen kerkgang, niet alleen actief deelnemen aan kerkelijke activiteiten.
Maar vanuit de Liefde Gods, je laten vullen onder Zijn woord en dit praktisch uitdelen aan de ander.
Plaats reactie