Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen
Re: Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen
In de CGK is het dacht ik gebruikelijk dat men een antal predikanten selecteert waar na een gemeentevergadering er 1 van overblijft. Daar moet dan minstens 80 procent voor zijn. Op zich denk ik wel goed, anders zou het kunnen dan een grote minderheid helemaal niet blij is met een predikant die beroepen word en dat kan weer voor verdeeldheid zorgen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Voor ouderlingen en diakenen worden bij ons tweetallen (dat wil zeggen: als er drie ouderlingen 'nodig' zijn, worden er zes broeders voorgesteld) gesteld. Dat gaat als volgt in zijn werk:
- Bij huisbezoeken is het een min of meer vast onderwerp: Kan een broeder in het ambt functioneren?
- Voordat de kerkenraad de kandidaten bekend maakt, wordt de gemeente gevraagd namen in te dienen, liefst met redenen omkleed
- De kerkenraad kiest uit de voorgestelde namen (en de namen die de kerkenraad zelf inbrengt) de kandidaten
- Na een week 'bedenktijd', als de kerkenraadsleden er nog eens over hebben kunnen nadenken, wordt de betreffende broeders meegedeeld dat ze op tal staan (dit is een specifiek 'delftse' regel). Zouden op dat moment nog bezwaren naar voren komen van de kant van die broeders, dan bestaat natuurlijk nog de mogelijkheid dat de kerkenraad nogmaals bij elkaar komt.
- De namen worden minstens twee zondagen afgekondigd
- De verkiezing wordt gehouden, tegenwoordig meestal in de zondagse eredienst. Belijdende leden (m/v) mogen stemmen.
- Na afloop van de dienst waarin de verkiezingen plaats hebben gevonden vergadert de kerkenraad. De verkozen broeders worden geroepen tot het ambt
- Weer een afkondigingsronde, nu formeel met de mogelijkheid, bezwaren in te dienen tegen hun bevestiging
- Bevestiging.
In de GKv is het over het algemeen zo dat de broeders die op tal (komen te) staan wel bekend zijn in de gemeente. Je hoeft als kandidaat dus geen roodgloeiende telefoon te verwachten. Wel is het af en toe moeilijk voor sommige kerken om voldoende broeders te vinden die kandidaat kunnen staan. Dat komt ook omdat de regel is dat een ambtstermijn vier jaar duurt, en er dan een periode is van (meestal) twee jaar dat men niet in het ambt mag/hoeft te dienen. Ik heb begrepen dat dat laatste in lang niet alle kerkgenootschappen gebruikelijk is. Maar ik ben er blij mee. Niet alleen voor mijzelf, maar ik denk dat het in alle opzichten beter is: voor de betrokken broeder, voor zijn gezin, voor de gemeente én voor andere broeders die op die manier ook in aanmerking komen, terwijl ze anders niet in beschouwing zouden worden genomen.
- Bij huisbezoeken is het een min of meer vast onderwerp: Kan een broeder in het ambt functioneren?
- Voordat de kerkenraad de kandidaten bekend maakt, wordt de gemeente gevraagd namen in te dienen, liefst met redenen omkleed
- De kerkenraad kiest uit de voorgestelde namen (en de namen die de kerkenraad zelf inbrengt) de kandidaten
- Na een week 'bedenktijd', als de kerkenraadsleden er nog eens over hebben kunnen nadenken, wordt de betreffende broeders meegedeeld dat ze op tal staan (dit is een specifiek 'delftse' regel). Zouden op dat moment nog bezwaren naar voren komen van de kant van die broeders, dan bestaat natuurlijk nog de mogelijkheid dat de kerkenraad nogmaals bij elkaar komt.
- De namen worden minstens twee zondagen afgekondigd
- De verkiezing wordt gehouden, tegenwoordig meestal in de zondagse eredienst. Belijdende leden (m/v) mogen stemmen.
- Na afloop van de dienst waarin de verkiezingen plaats hebben gevonden vergadert de kerkenraad. De verkozen broeders worden geroepen tot het ambt
- Weer een afkondigingsronde, nu formeel met de mogelijkheid, bezwaren in te dienen tegen hun bevestiging
- Bevestiging.
In de GKv is het over het algemeen zo dat de broeders die op tal (komen te) staan wel bekend zijn in de gemeente. Je hoeft als kandidaat dus geen roodgloeiende telefoon te verwachten. Wel is het af en toe moeilijk voor sommige kerken om voldoende broeders te vinden die kandidaat kunnen staan. Dat komt ook omdat de regel is dat een ambtstermijn vier jaar duurt, en er dan een periode is van (meestal) twee jaar dat men niet in het ambt mag/hoeft te dienen. Ik heb begrepen dat dat laatste in lang niet alle kerkgenootschappen gebruikelijk is. Maar ik ben er blij mee. Niet alleen voor mijzelf, maar ik denk dat het in alle opzichten beter is: voor de betrokken broeder, voor zijn gezin, voor de gemeente én voor andere broeders die op die manier ook in aanmerking komen, terwijl ze anders niet in beschouwing zouden worden genomen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Bij ons dien je voor 3 jaar, en moet je er in elk geval 1 jaar uit, terwijl het ideaal 2 jaar is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Waarom?Bert Mulder schreef:Bij ons dien je voor 3 jaar, en moet je er in elk geval 1 jaar uit, terwijl het ideaal 2 jaar is.
Onze predikant staat hier niet achter omdat dit niet in Gods Woord terug te vinden is.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- Bert Mulder
- Contacteer:
1. Om heerschappij in Gods kerk te weren.Ariene schreef:Waarom?Bert Mulder schreef:Bij ons dien je voor 3 jaar, en moet je er in elk geval 1 jaar uit, terwijl het ideaal 2 jaar is.
Onze predikant staat hier niet achter omdat dit niet in Gods Woord terug te vinden is.
2. De meest ambtsdragers hebben ook gezinnen, en het werk is zwaar. Zo krijgen ze nog eens af en toe een poosje rust.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- MarthaMartha
heel verstandig vind ik dat.Bert Mulder schreef:1. Om heerschappij in Gods kerk te weren.Ariene schreef:Waarom?Bert Mulder schreef:Bij ons dien je voor 3 jaar, en moet je er in elk geval 1 jaar uit, terwijl het ideaal 2 jaar is.
2. De meest ambtsdragers hebben ook gezinnen, en het werk is zwaar. Zo krijgen ze nog eens af en toe een poosje rust.
Bij ons is na 8 (dacht ik) de periode om.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hoe bedoel je die laatste zin preciesMarco schreef: - Na afloop van de dienst waarin de verkiezingen plaats hebben gevonden vergadert de kerkenraad. De verkozen broeders worden geroepen tot het ambt

12MarthaMartha schreef:heel verstandig vind ik dat.Bert Mulder schreef:1. Om heerschappij in Gods kerk te weren.Ariene schreef:Waarom?Bert Mulder schreef:Bij ons dien je voor 3 jaar, en moet je er in elk geval 1 jaar uit, terwijl het ideaal 2 jaar is.
Bij ons is na 8 (dacht ik) de periode om.....

Degenen die gekozen zijn worden door de kerkenraad geroepen tot het ambt. Formeel staat de roeping min of meer los van de verkiezing, en is men pas geroepen als de kerkenraad dat aangeeft. Dat is in de praktijk een formaliteit, maar het geeft aan dat je ambt een roeping is, niet iets dat je op grond van een aantal stemmen hebt gekregen.Gijs83 schreef:Hoe bedoel je die laatste zin preciesMarco schreef: - Na afloop van de dienst waarin de verkiezingen plaats hebben gevonden vergadert de kerkenraad. De verkozen broeders worden geroepen tot het ambtBetekent het nu dat degenen die gekozen het nu ook automatisch aanvaarden of hebben ze daar nog een bepaalde bedenktijd toe
Is dat vergelijkbaar met beroepen van een predikantMarco schreef:Degenen die gekozen zijn worden door de kerkenraad geroepen tot het ambt. Formeel staat de roeping min of meer los van de verkiezing, en is men pas geroepen als de kerkenraad dat aangeeft. Dat is in de praktijk een formaliteit, maar het geeft aan dat je ambt een roeping is, niet iets dat je op grond van een aantal stemmen hebt gekregen.Gijs83 schreef:Hoe bedoel je die laatste zin preciesMarco schreef: - Na afloop van de dienst waarin de verkiezingen plaats hebben gevonden vergadert de kerkenraad. De verkozen broeders worden geroepen tot het ambtBetekent het nu dat degenen die gekozen het nu ook automatisch aanvaarden of hebben ze daar nog een bepaalde bedenktijd toe

Zo kijken ze er bij ons ook tegenaan. We houden wel regelmatig verkieziengen, maar de gekozen mansleden hebben in de meeste gevallen geen vrijmoedigheid om het aan te nemen. Het gevolg is dan dat de kerkeraad tot in lengte van jaren in hun ambt blijven.Ariene schreef:Waarom?Bert Mulder schreef:Bij ons dien je voor 3 jaar, en moet je er in elk geval 1 jaar uit, terwijl het ideaal 2 jaar is.
Ik heb weleens aan een manslid gevraagd, waarom hij toen het diakenschap niet had aangenomen. Hij zei dat hij het niet durfde, want zei hij:'Ik ga ook niet voor in mijn huisgezin, dat doet mijn vrouw. Ik kan het niet'.
Bij een ander manslid was dat precies hetzelfde. Hij zei:'Als ik gekozen wordt, dan neem ik het niet aan, ik heb zo'n hekel aan lezen. Ik heb van heel mijn leven nog nooit een boek uitgelezen. Mijn vrouw leest altijd aan tafel'.
Uiteindelijk vind ik dat de man moet voorgaan in zijn huisgezin.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Hear, hear!!Letstalk schreef:Zo kijken ze er bij ons ook tegenaan. We houden wel regelmatig verkieziengen, maar de gekozen mansleden hebben in de meeste gevallen geen vrijmoedigheid om het aan te nemen. Het gevolg is dan dat de kerkeraad tot in lengte van jaren in hun ambt blijven.Ariene schreef:Waarom?Bert Mulder schreef:Bij ons dien je voor 3 jaar, en moet je er in elk geval 1 jaar uit, terwijl het ideaal 2 jaar is.
Ik heb weleens aan een manslid gevraagd, waarom hij toen het diakenschap niet had aangenomen. Hij zei dat hij het niet durfde, want zei hij:'Ik ga ook niet voor in mijn huisgezin, dat doet mijn vrouw. Ik kan het niet'.
Bij een ander manslid was dat precies hetzelfde. Hij zei:'Als ik gekozen wordt, dan neem ik het niet aan, ik heb zo'n hekel aan lezen. Ik heb van heel mijn leven nog nooit een boek uitgelezen. Mijn vrouw leest altijd aan tafel'.
Uiteindelijk vind ik dat de man moet voorgaan in zijn huisgezin.
Ik heb weleens gehoord dat een ds. uit onze gemeente vond dat de ouderlingen en
diakenen voor het leven 'geroepen' is. Ik weet niet of dat overgenomen is door de
andere ds.
diakenen voor het leven 'geroepen' is. Ik weet niet of dat overgenomen is door de
andere ds.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
De verkiezing van ambtsdragers is Gods werk. Ik zeg niet dat er geen mensenwerk bij kan zijn. Maar de Heere bestuurd alle dingen, ook de verkiezing en als je verkozen wordt tot het ambt vind ik dat je daarmee ten eerste op de knieen moet om Zijn wil te vragen. En als je geen vrijmoedigheid mag krijgen om de verkiezing aan te nemen vind ik het niet gepast om met zwakke argumenten aan te dragen als: ik kan niet lezen, of ik kan niet voorgaan. Als het Gods raad is dat je ambtsdrager 'moet' worden, wordt je daar ook in geholpen. Daarbij komt dat de Heere liever mensen in het ambt zet die het vanzichzelf niet kunnen maar in afhankelijkheid van de Hem hun werk doen. Dan komen ze nooit boven zichzelf en hun naaste uit want ze moeten er tenslotte voor heel de gemeente zijn, ook voor hen waar ze onenigheid mee hadden.
Ik denk daarom ook dat het beter is dat broeders die kanditaat gesteld worden, niet van te voren worden ingelicht. Zo voorkomt men dat persoonlijke bezwaren de verkiezing in de weg zullen staan en als men dan gekozen wordt gaan ze toch zichzelf beraden en ermee in het gebed of ze inderdaad het ambt aan moeten nemen.
Ik denk daarom ook dat het beter is dat broeders die kanditaat gesteld worden, niet van te voren worden ingelicht. Zo voorkomt men dat persoonlijke bezwaren de verkiezing in de weg zullen staan en als men dan gekozen wordt gaan ze toch zichzelf beraden en ermee in het gebed of ze inderdaad het ambt aan moeten nemen.
Voor zover ik weet is dit niet het beleid in onze gemeenten. Ik vind overigens: áls een ambtsdrager voor het leven geroepen is (door de gemeente en mitsdien door God, zie formulier), dan blijkt dat vanzelf bij de periodieke verkiezingen! Daar twijfel ik geen ogenblik aan.albion schreef:Ik heb weleens gehoord dat een ds. uit onze gemeente vond dat de ouderlingen en
andere ds.