Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost
http://www.refdag.nl/artikel/1382092/Ve ... roost.html
Qoute:
....Bij de raad van God gaat het om Gods genadige soevereine besluiten, bij de wegen van God gaat het om Gods respons in de tijd op gebeurtenissen die door Hem mogelijk wel zijn voorzien, maar vrucht zijn van de vrije beslissingen van de mens. Zo behoort volgens Ouweneel de verkiezing van de gelovigen tot de eeuwige raad van God, de verwerping van de ongelovigen tot de wegen van God in de geschiedenis....
http://www.refdag.nl/artikel/1382092/Ve ... roost.html
Qoute:
....Bij de raad van God gaat het om Gods genadige soevereine besluiten, bij de wegen van God gaat het om Gods respons in de tijd op gebeurtenissen die door Hem mogelijk wel zijn voorzien, maar vrucht zijn van de vrije beslissingen van de mens. Zo behoort volgens Ouweneel de verkiezing van de gelovigen tot de eeuwige raad van God, de verwerping van de ongelovigen tot de wegen van God in de geschiedenis....
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Inderdaad. Ouweneel zegt namelijk het volgende:freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
dr. W. Ouweneel schreef: schreef:"Bij de raad van God gaat het om Gods genadige soevereine besluiten, bij de wegen van God gaat het om Gods respons in de tijd op gebeurtenissen die door Hem mogelijk wel zijn voorzien, maar vrucht zijn van de vrije beslissingen van de mens. Zo behoort volgens Ouweneel de verkiezing van de gelovigen tot de eeuwige raad van God, de verwerping van de ongelovigen tot de wegen van God in de geschiedenis."
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Je hebt begrip voor ketterijen? Of moet ik je interesse anders duiden?freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Dus wij kunnen helemaal niets meer leren van iemand die buiten onze traditie staat?Herman schreef:Je hebt begrip voor ketterijen? Of moet ik je interesse anders duiden?freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Bedankt voor dit artikel Mayflower. Ik moet over een paar weken een inleiding houden voor onze jongvolwassenkring over de 'uitverkiezing' en ik was nog op zoek naar wat literatuur m.b.t. het Arminiaanse standpunt...... dus bedanktmayflower schreef:Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Ouweneel is een kei in het maken van onderscheidingen, ook als ze er helemaal niet zijn...mayflower schreef:Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost
http://www.refdag.nl/artikel/1382092/Ve ... roost.html
Qoute:
....Bij de raad van God gaat het om Gods genadige soevereine besluiten, bij de wegen van God gaat het om Gods respons in de tijd op gebeurtenissen die door Hem mogelijk wel zijn voorzien, maar vrucht zijn van de vrije beslissingen van de mens. Zo behoort volgens Ouweneel de verkiezing van de gelovigen tot de eeuwige raad van God, de verwerping van de ongelovigen tot de wegen van God in de geschiedenis....
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Nee. Ik ben vandaag eens ongecompliceerd. Arminius was een ketter, hij blijft dat en daar hebben we ons niet mee op te houden.Grace schreef: Dus wij kunnen helemaal niets meer leren van iemand die buiten onze traditie staat?
Positief geformuleerd: Hou je bezig met het Woord van God en de zuivere leer die daarbij hoort.
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemenHerman schreef:Je hebt begrip voor ketterijen? Of moet ik je interesse anders duiden?freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Om te zeggen het is Arminiaans dus fout kan je als net zo min kritisch betitelen.Herman schreef:Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Ik moet zeggen dat ik het eens ben met wat hij over de DL schrijft.
Bij ons is daar pas uit gepreekt en dan kom je er nog meer achter hoe remonstrants zelfs de zwaarste reffers zijn.
(bv over de zekerheid van het geloof)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
De DL worden doorgaans door mensen uit evangelische hoek redelijk verketterd. Als iemand als Ouweneel er dan een lans voor breekt, vind ik dat inderdaad 'niet onaardig'.Herman schreef:Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
De meningen over hoe de DL spreken over de verwerping zijn verdeeld. Er zijn er die in de DL een dubbele predestinatie lezen, er zijn er die slechts de verkiezing in de DL lezen, en het verloren gaan houden voor de verantwoordelijkheid van de mens.freek schreef: De DL worden doorgaans door mensen uit evangelische hoek redelijk verketterd. Als iemand als Ouweneel er dan een lans voor breekt, vind ik dat inderdaad 'niet onaardig'.
De DL alleen aanprijzen op het laatste punt, betekent dat er voorbij gegaan wordt aan de leer van de dubbele predestinatie, die volgens mij in redelijke mate aanwezig is geweest binnen de gereformeerde theologie.
Zonder dus positie te kiezen, lijkt het me het deels benoemen, al een struikelblok op zich.
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Ariene schreef:Om te zeggen het is Arminiaans dus fout kan je als net zo min kritisch betitelen.Herman schreef:Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Ik moet zeggen dat ik het eens ben met wat hij over de DL schrijft.
Bij ons is daar pas uit gepreekt en dan kom je er nog meer achter hoe remonstrants zelfs de zwaarste reffers zijn.
(bv over de zekerheid van het geloof)
Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost
Het is inderdaad arminiaans.Democritus schreef:Bedankt voor dit artikel Mayflower. Ik moet over een paar weken een inleiding houden voor onze jongvolwassenkring over de 'uitverkiezing' en ik was nog op zoek naar wat literatuur m.b.t. het Arminiaanse standpunt...... dus bedanktmayflower schreef:Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost
Of men geloofd in de volkomenheid van GOD's Soevereinteit en maakt GOD dus volkomen onafhankelijk, of men maakt God niet volkomen Soeverein en maakt god (met een kleine "g") afhankelijk van de vrije wils besluit van de mens die het laatste woord heeft en god beperkt in zijn vrijheid van handelen. Er is geen tussen weg of een andere weg, want GOD is GOD, en de mens is een nietig schepsel, en helaas wilt men toch nog steeds niet (ook binnen de zogenaamde reformatorische gezindte) buigen voor deze Heerlijke Waarheid waarin al het roemen van de mens afvalt en men zicht krijgt op wie GOD is.
Zoals John Owen ook beschrijft is dat de zogenaamde "vrije wil" een afgod is van de mens, en te denken dat GOD niet volkomen maar gedeeltelijk Soeverein en men God afhankelijk maakt is een bespotting naar GOD toe!!!