Het beleven van kerstfeest

Plaats reactie
jvdg

Het beleven van kerstfeest

Bericht door jvdg »

Geachte forummers,

Inmiddels neigt de eerste kerstdag naar het einde, en gaat het over naar een tweede kerstdag.

In de meeste kerkgenootschappen zijn er twee diensten, en op de 2e kerstdag één dienst danwel het kinderkerstfeest.

Hoe hebben we deze eerste kerstdag gevierd?
Verblijdt over en in het heerlijke Evangelie met referentie naar de prediking die we mochten horen?

Samen gekomen in huiselijke kring (al dan niet met familie en vrienden) om dit schone feest gezamenlijk te beleven, al dan niet gelardeerd met eten, sfeer, cadeaux etc..
Of getreurd vanwege het verlangen naar de geboorte van Gods Zoon in ons hart, maar dat dat (weer) niet gebeurd is.

Als we om ons heen zien naar alle ellende in engere zin of wereldwijd, zou je zeggen dat dit Evangelie geen kracht meer heeft of doet.

Maar toch, gelukkig, Hij gaat door met Zijn zaligend werk.
Wat er ook gebeurd. Hoe vijandig we ook zijn.
Hij zal aan Zijn Eer komen, die Hem in Zijn leven hier op aarde is misgund door diegenen waarvoor Hij is gekomen.

Ééns zal Hij wederkomen in alle Eer en Heerlijkheid.
Soli Deo Gloria!

Gezegende voortzetting van het kerstfeest A.D. 2008 toegewenst!
-DIA-

Re: Het beleven van kerstfeest

Bericht door -DIA- »

Vanmorgen de 1e kerstpreek.
Gezongen werd:
Psalm 66 : 2, 3
Psalm 97 : 1, 6
Psalm 138 : 3
Psalm 72 : 6
De tekst waren de bekende woorden uit
Lukas 2 vers 4-5:
En Jozef ging ook op, van Galiléa uit de stad
Nazareth, naar Judéa tot de stad Davids, die
Bethlehem genaamd wordt (omdat hij uit het
huis en geslacht Davids was),
om beschreven te worden met Maria zijn
ondertrouwde vrouw, welke bevrucht was.
De domine had als thema:
GELEID NAAR BETHLEHEM
hij had de preek in 3 punten verdeeld:
1. De keizerlijke noodzaak
2. De koninklijke noodzaak
3. De Goddelijke noodzaak

's middags zijn mijn broer en ik bij onze moeder
geweest, en dan om half 4 begon de tweede dienst.

De psalmen die werden gezongen:
Psalm 30 vers 1 en 3
Psalm 103 vers 1 en 2
Lofz. v. Maria vers 1 en 3
Psalm 32 vers 6
De dominee preekte nu uit de Lofzang van Maria:
LUKAS 1 : 46-47
Waar we lezen:
En Maria zeide: Mijn ziel maakt groor den Heere,
En mijn geest verheugd zich in God mijn Zaligmaker.
Dominee had nu als thema:
MARIA'S KERSTLIED
We konden daarin beluisteren:
1. Een uitgaande daad des geloofs
2. Een inkerende daad des geloofs

Hij merkte zo op: in de Lofzang van Maria horen
we een aaneenschakeling van Oudtestamentische
teksten. Daaruit blijkt hoe Maria in de Schriften
doorkneed was. Dominee had er zelf nog nooit zo
bij stil gestaan hoe de hele Lofzang een aaneen-
schakeling van Oudtestamentische teksten was.
Gezangen in de kerk horen er niet. Tegenwoordig
beginnen ze voorzichtig eerst met VOOR de dienst
gezangen te zingen. Dat is het begin van een proces
dat doorgaat.
Hij noemde enkele kerstliederen, hoe onschriftuurlijk
die zijn. Er werd echt niet gezongen: Nu sijt wellecome...
en zo noemde hij nog meer.
Het was merkbaar dat de dominee bediend werd van
boven. Hij preekte makkelijk en was bewogen met de
schare. Waarschuwend: Voor degenen die nu met de
mond zingen, word het straks een eeuwige nacht, maar wie
hier leert zingen door de Heilge Geest zal straks eeuwig
zingen van Gods goedertierenheeên. Hij eindigde de preek
heel ernstig: het een tegenover het ander. Het leven
tegenover de dood. Voor Gods volk geld het:
En zij begonnen vrolijk te zijn...

Ik heb het wel in mijn eigen woorden wat weergegeven.
Een preek letterlijk onthouden kan ik niet zo goed, wel
de zaken die erin gezegd worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Van de week las ik Fil 2 : 7a "Maar heeft Zichzelven vernietigd"
Dit greep me aan, en of het exegetisch helemaal klopt weet ik niet, maar ik ervaarde het en vatte het zo op dat het zo onpeilbaar is wat hier staat en dat in het licht van Zijn menswording wat we met Kerst herdenken.
Komende uit de Hemelse heerlijkheid , Zichzelven vernietigd uit zondaarsliefde om in deze wereld, in een voederbak geboren te worden, te leiden en te sterven, maar ook om weer op te staan, om zelfvernietigers te herstellen in Zijn gunst en gemeenschap.

Het hele Kerstfeest kunnen we niet sober genoeg vieren in dit licht.

Verder vanavond nog de preek geluisterd van Stud v Rijswijk die hij vanochtend in Utrecht heeft gehouden. Wat mocht hij , zeker in het laatste punt Die geboren Koning weer, gelijk de koperen slang in de woestijn, opheffen en uitstallen in de prediking, Zijn bereidwilligheid , Zijn gepastheid , de drempels weghalend voor diegene die menen niet welkom bij Hem te zijn.
Als we het wonder van Zijn komst overdenken, en wat het Hem heeft gekost, hoe Hij Zichzelf heeft vernietigd, wat ligt er dan een schuld, persoonlijk en in onze gezindte, hoe ook wij tegenwoordig met deze Kerstdagen omgaan.
jvdg

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:Van de week las ik Fil 2 : 7a "Maar heeft Zichzelven vernietigd"
Dit greep me aan, en of het exegetisch helemaal klopt weet ik niet, maar ik ervaarde het en vatte het zo op dat het zo onpeilbaar is wat hier staat en dat in het licht van Zijn menswording wat we met Kerst herdenken.
Komende uit de Hemelse heerlijkheid , Zichzelven vernietigd uit zondaarsliefde om in deze wereld, in een voederbak geboren te worden, te leiden en te sterven, maar ook om weer op te staan, om zelfvernietigers te herstellen in Zijn gunst en gemeenschap.

Het hele Kerstfeest kunnen we niet sober genoeg vieren in dit licht.

Verder vanavond nog de preek geluisterd van Stud v Rijswijk die hij vanochtend in Utrecht heeft gehouden. Wat mocht hij , zeker in het laatste punt Die geboren Koning weer, gelijk de koperen slang in de woestijn, opheffen en uitstallen in de prediking, Zijn bereidwilligheid , Zijn gepastheid , de drempels weghalend voor diegene die menen niet welkom bij Hem te zijn.
Als we het wonder van Zijn komst overdenken, en wat het Hem heeft gekost, hoe Hij Zichzelf heeft vernietigd, wat ligt er dan een schuld, persoonlijk en in onze gezindte, hoe ook wij tegenwoordig met deze Kerstdagen omgaan.
Van harte mee eens, Wilhelm.

Soberheid, eerbied, ootmoed, verwondering, schuld en ga maar door.
Ik ga aan dit alles mank.
Het is goed dat de predikanten daarop wijzen, afwijzen, en wonder boven wonder daar mogen heenwijzen.
Als we zo kerstfeest mogen vieren!

Dan denk ik vast vooruit aan Simeon en Anna........
Te groot om te bevatten.

Lof zij den God van Israël!!!!!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kerstfeest: feest van de nederigheid.

Filipensen 2:7 was idd een deel ter overdenking op 1e kerstdag bij ons. Het was erg indrukwekkend.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander

Bericht door Ander »

Hoewel ik het zelf niet opstelde en ik het niet op deze wijze zou opstellen trof de boodschap die ik via de mail kreeg mij wel. Daarom zet ik het met vrijmoedigheid hier neer.

Geliefden

Zoals jullie weten zijn we dicht bij Mijn verjaardag, elk jaar wordt die door jullie gevierd. Gedurende die tijd geven jullie elkaar veel cadeautjes, is er muziek ter ere van Mij en het eten is uitstekend !

Het is fijn te weten dat in ieder geval er mensen zijn die Mijn verjaardag niet vergeten zijn.Vroeger wist iedereen nog de reden van Mijn feest en waren ze dankbaar voor alles wat Ik voor ze deed. Maar in deze tijd weet bijna niemand dat meer. Families en vrienden komen bij elkaar en hebben een fijne tijd samen.

Ik kan me vorig jaar nog herinneren......

Het was een groot feest met mooie gedekte tafels, heerlijke gerechten, fruit, noten en chocolade, gebak en drankjes. Ook de versieringen maakten het extra feestelijk.

Maar weet je..... Ik was niet uitgenodigd.

Ik was wel de ere gast maar men was vergeten Mij ook een uitnodiging te sturen.

Het feest was ter ere van Mij, maar Ik was er niet bij. Terwijl Ik er zo graag bij geweest zou zijn.

Om je de waarheid te zeggen, het verbaasde Me niet, want al de vorige jaren vond Ik de deur gesloten. Omdat Ik niet was uitgenodigd, besloot Ik toch stilletje binnen te gaan en in een hoekje naar het feest te kijken. Iedereen was aan het drinken, men vertelde elkaar moppen en ze lachten overal om. Ze hadden het geweldig.

Tot overmaat van ramp, kwam er nog een dikke man in een rood pak binnen, hij had een lange witte baard. En hij riep steeds HO! HO! HO! en hij leek dronken.

Hij ging op een stoel zitten en alle kinderen kwamen aangerend alsof het feest voor hem was.

Om middernacht omhelsde iedereen elkaar, Ik stak Mijn armen wijd uit en wachtte tot iemand Mij zou omhelzen...maar niemand dacht eraan.

Toen gingen ze de pakjes uitpakken en Ik keek of er voor Mij een pakje bij was,... maar nee!

Hoe zou jij je voelen als je jarig was en iedereen kreeg een cadeautje behalve jij, de echte jarige?

Toen begreep Ik dat Ik niet welkom was en ging stilletjes weg.

Wat zou Ik het fijn vinden als je de komende kerst Mij mee zou laten vieren. Dat Ik mee mocht delen in het feit dat Ik 2000 jaar geleden geboren werd, om voor mensen zoals jij te sterven aan het kruis, zodat mensen die de dood verdienen mogen leven. Mijn enige wens voor kerst is:

Dat jij dit gelooft met je hele hart.

Ik zal je wat vertellen.......Ik ben zelf een feest aan het voorbereiden, een feest zoals geen mens kan bedenken. Ik ben al bezig met de uitnodigingen te schrijven en er is ook een uitnodiging voor jou bij.

Ik zal je naam schrijven met gouden letters in een groot gastenboek. Alleen diegene die in dat boek staan mogen binnen komen en meefeesten.

Diegene die Mijn uitnodiging niet verstaan, laat ik buiten staan.

Bereid je voor, want als alles klaar is, begint het feest!!

Jezus
freek

Bericht door freek »

Ik heb hem ook wel eens gehad. Hij blijft aangrijpend.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef: Om middernacht omhelsde iedereen elkaar, Ik stak Mijn armen wijd uit en wachtte tot iemand Mij zou omhelzen...maar niemand dacht eraan.
Vooral dit vind ik heel aangrijpend.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

een voortzetting van vorig jaar ;)
Weer intens beleefd: Immanuel, God met ons!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie