-DIA- schreef:
Hij merkte zo op: in de Lofzang van Maria horen
we een aaneenschakeling van Oudtestamentische
teksten. Daaruit blijkt hoe Maria in de Schriften
doorkneed was. Dominee had er zelf nog nooit zo
bij stil gestaan hoe de hele Lofzang een aaneen-
schakeling van Oudtestamentische teksten was.
Gezangen in de kerk horen er niet.
De logica van laatstgenoemde opmerking in relatie tot het daarvoor genoemde, ontgaat me.
Ten eerste zingen jullie zelf ook gezangen. Ten tweede zingen jullie diverse gezangen niét die wél in de Bijbel staan. En ten derde zingen jullie in je psalmberijming ook allerlei dingen die er door de berijmers bij zijn bedacht en die niet in de Bijbel staan.
Trouwens, als de dominee er nog nooit bij stil had gestaan dat ook dit canticum doordrenkt is met oudtestamentische citaten en verwijzingen, dan bevreemdt mij dat ten zeerste. Leren ze dat aan de Boezemsingel niet meer?
-DIA- schreef:
Tegenwoordig beginnen ze voorzichtig eerst met VOOR
de dienst gezangen te zingen. Dat is het begin van een
proces dat doorgaat.
Zei de dominee dat ook, of is dat je eigen toepassing?
Hoe het ook zij, wat is het nut van een dergelijke opmerking?