Mag je de Heere Jezus afbeelden?

Ariene

Mag je de Heere Jezus afbeelden?

Bericht door Ariene »

Mag de Heere Jezus worden afgebeeld?
16-11-2006 15:50| gewijzigd 16-11-2006 16:14

Ouders vinden het belangrijk dat er illustraties bij de tekst zijn. „Illustraties laten zien hoe er over mensen uit de Bijbel wordt gedacht”, merkt een inzender terecht op. Een moeder zou graag zien dat er een kinderbijbel in Dick Brunastijl werd geschreven.

De helft van de ouders geeft aan illustraties „heel belangrijk” te vinden, en nog eens 40 procent kiest voor „een beetje belangrijk. De overigen zijn neutraal of vinden ze nauwelijks belangrijk. Overigens geeft ook een ruime helft aan de keus van een kinderbijbel niet (mede) door de waardering voor illustraties te laten bepalen; 44 procent doet dat wel.

Een cruciaal punt is het afbeelden van de Heere Jezus: mag dit of niet? Opvallend is dat ruim de helft van de ouders vindt dat het wel mag, alleen als het eerbiedig gebeurt, of, met een tussenoplossing, alleen van de achterzijde.

Interessant is te zien dat deze opvatting per kerkgenootschap verschilt. Van de PKN-leden zegt 88 procent er geen moeite mee te hebben als het eerbiedig gebeurt. Bij de Gereformeerde Gemeenten ligt dit aandeel op 42 procent, bij de Hersteld Hervormde Kerk, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Oud Gereformeerde Gemeenten ligt het rond de 30 procent. Kijken we naar de leeftijden, dan is er op dit punt van een generatieverschil geen sprake.

Bron refdag
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Mag je de Heere Jezus afbeelden?

Bericht door Bert Mulder »

En dit is het antwoord van de gereformeerde belijdenis, en van de Schrift:
ZONDAG 35
Vr.96. Wat eist God in het tweede gebod?
Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden a, en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft b.
a Jes 40:18,19,25 De 4:15,16 Ro 1:23 Han 17:29 b 1Sa 15:23 De 12:30 Mt 15:9

Vr.97. Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden a. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen b.

a Jes 40:25 b Ex 34:17 Ex 23:24 Ex 34:13 Nu 33:52

Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.

a Jer 10:8 Hab 2:18,19 b Ro 10:14,15,17 2Pe 1:19 2Ti 3:16,17
We moeten niet menen wijzer te zijn dan God. Dat artikel wijst weer op hoe ver wij ondertussen verwijderd zijn van de reformatie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ariene

Bericht door Ariene »

ZONDAG 35
Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden a, en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft b.

Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden a. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen b.

Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.

Heb je poppen? knuffels? porcelijnen beeldjes of kristal?

Is dit écht de juiste visie?
Bert Mulder
Contacteer:

Ariene schreef:ZONDAG 35

Heb je poppen? knuffels? porcelijnen beeldjes of kristal?

Is dit écht de juiste visie?
Wat heeft het er mee te maken of men poppen, knuffels, beeldjes of kristal heeft? Zoals ik al zei, de schepping MAG afgebeeld worden, zolang die afbeeldingen niet godsdienstig gebruikt worden. Maar God KAN EN MAG NIET afgebeeld worden. En Christus, in het vlees, was toch God.

En als de visie van de Heidelberger verkeerd zou zijn, kun jij dat, aan de hand van de Bijbel, onderleggen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert, wat houd je je van de domme.

Ariene bedoelt: We beelden de Heere Jezus alleen af naar Zijn menselijke natuur. Dus als mens, niet als God. Ook Zijn menselijke natuur was geschapen.

Ik kan dit argument van Ariene goed begrijpen. De Heidelbergse Catechismus kun je hiertegen niet in stelling brengen. (Daarmee zeg ik niet dat geoorloofd is, maar ik zeg ook niet dat het ongeoorloofd is. Ik heb hier geen besliste mening over, maar neig naar hetgeen Ariene hier naar voren brengt.)
refo

Bericht door refo »

Toen ds Van Dieren nog geen ds was zei hij dat het mocht. De Heere Jezus mag naar Zijn menselijke natuur afgebeeld worden. Het gebod gaat over de Goddelijke natuur.
Kweet niet of hij dat nog vindt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:Bert, wat houd je je van de domme.

Ariene bedoelt: We beelden de Heere Jezus alleen af naar Zijn menselijke natuur. Dus als mens, niet als God. Ook Zijn menselijke natuur was geschapen.

Ik kan dit argument van Ariene goed begrijpen. De Heidelbergse Catechismus kun je hiertegen niet in stelling brengen. (Daarmee zeg ik niet dat geoorloofd is, maar ik zeg ook niet dat het ongeoorloofd is. Ik heb hier geen besliste mening over, maar neig naar hetgeen Ariene hier naar voren brengt.)
Geachte Zonderling, ik houd me niet van de domme. Misschien dat jij dat doet?

Weet je niet, dat de afbeelding van onze Zaligmaker van het roomse misbruik stamt? Wel ooit in een rooms land geweest tijdens het kerstseizoen? En dat die afbeelding echt door hen aangebeden wordt?

En weet je niet, dat een afbeelding van God, zij het naar Zijn menselijke natuur (niet dat enig levend mens weet hoe Hij er uitzag), toch een afbeelding van God is?

En kan jij, vrijblijvend, naar een afbeelding van Hem zien, zonder je ogen ervan af te wenden? Onbewust denk je toch, dat is een afbeelding van mijn Zaligmaker. Of niet dan, is dat niet zo?
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:En dit is het antwoord van de gereformeerde belijdenis, en van de Schrift:
ZONDAG 35

We moeten niet menen wijzer te zijn dan God. Dat artikel wijst weer op hoe ver wij ondertussen verwijderd zijn van de reformatie.
Bert, ik geloof niet dat Ariane de intensie heeft om wijzer als God te willen wezen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Toen ds Van Dieren nog geen ds was zei hij dat het mocht. De Heere Jezus mag naar Zijn menselijke natuur afgebeeld worden. Het gebod gaat over de Goddelijke natuur.
Kweet niet of hij dat nog vindt.
En wie is Ds. Van Dieren, dat hij de Bijbel en de belijdenis tegen mag spreken?

En kunnen Zijn menselijke en Goddelijke natuur zo gescheiden worden?
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:
Bert, ik geloof niet dat Ariane de intensie heeft om wijzer als God te willen wezen.
Geachte Gian, het gaat hier niet om intensie.

Het was ook niet de intensie van Israel om gouden kalveren te aanbidden. Zij meenden er God mee te dienen...
Gian

Bericht door Gian »

moet je tuin nog niet geharkt worden toevallig?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

de schepping MAG afgebeeld worden, zolang die afbeeldingen niet godsdienstig gebruikt worden. Maar God KAN EN MAG NIET afgebeeld worden. En Christus, in het vlees, was toch God.
zolang die afbeeldingen niet godsdienstig gebruikt worden
waar haal je dit vandaan?

Je mag de beelden niet vereren, dus aanbidden.
jij stelt het nu zo dat je geen beeltenis mag maken van een schepsel.
daar vallen dan m.i. alle gelijkenissen onder zoals poppen, maar ook beeldjes en knuffels, ja zelfs speculaasjes!

Het God zijn is niet te bevatten voor ons, daar moeten en mogen we dus ook geen afbeelding van maken.
Jezus was waarachtig mens. Hij had een Goddelijke natuur maar die was absoluut niet zichtbaar.
Hij had geen gedaante nog heerlijkheid waarom men Hem begeren zou. Met andere woorden.
Hij was heel gewoon mens, wellicht zelfs een tikje lelijk.
in die hoedanigheid kan ik er geen moeite mee hebben om hem af te beelden.
Net als Paulus, Johannes, Noach enz. enz. afgebeeld worden.

Er wordt dan weleens als argument gezegd, ja maar dan vorm je een bepaald beeld van Hem.
Nu dat beeld hebben we toch wel, met of zonder plaatjes.
Uiteindelijk vormen we allemaal een beeld van elkaar.
zo heb jij een bepaald beeld van mij en ik van jou ondanks dat we elkaar nog nooit gezien hebben.
Bert Mulder
Contacteer:

Ariene schreef:
de schepping MAG afgebeeld worden, zolang die afbeeldingen niet godsdienstig gebruikt worden. Maar God KAN EN MAG NIET afgebeeld worden. En Christus, in het vlees, was toch God.
zolang die afbeeldingen niet godsdienstig gebruikt worden
waar haal je dit vandaan?

Je mag de beelden niet vereren, dus aanbidden.
jij stelt het nu zo dat je geen beeltenis mag maken van een schepsel.
daar vallen dan m.i. alle gelijkenissen onder zoals poppen, maar ook beeldjes en knuffels, ja zelfs speculaasjes!

Het God zijn is niet te bevatten voor ons, daar moeten en mogen we dus ook geen afbeelding van maken.
Jezus was waarachtig mens. Hij had een Goddelijke natuur maar die was absoluut niet zichtbaar.
Hij had geen gedaante nog heerlijkheid waarom men Hem begeren zou. Met andere woorden.
Hij was heel gewoon mens, wellicht zelfs een tikje lelijk.
in die hoedanigheid kan ik er geen moeite mee hebben om hem af te beelden.
Net als Paulus, Johannes, Noach enz. enz. afgebeeld worden.

Er wordt dan weleens als argument gezegd, ja maar dan vorm je een bepaald beeld van Hem.
Nu dat beeld hebben we toch wel, met of zonder plaatjes.
Uiteindelijk vormen we allemaal een beeld van elkaar.
zo heb jij een bepaald beeld van mij en ik van jou ondanks dat we elkaar nog nooit gezien hebben.
Geachte Ariene, ik heb nergens gesteld dat we geen beeldenis van enig schepsel mogen maken. Die mogen we WEL maken, zolang we ze niet godsdienstig gebruiken.

Mogen we de menselijke en Goddelijke natuur van onze Zaligmaker scheiden?

Verder, heb je enige Bijbelse onderbouwing, om zo de Heidelberger op zij te schuiven?
Bert Mulder
Contacteer:

Ariene

Bericht door Ariene »

Geachte Ariene, ik heb nergens gesteld dat we geen beeldenis van enig schepsel mogen maken. Die mogen we WEL maken, zolang we ze niet godsdienstig gebruiken.

Mogen we de menselijke en Goddelijke natuur van onze Zaligmaker scheiden?

Verder, heb je enige Bijbelse onderbouwing, om zo de Heidelberger op zij te schuiven?
Ik wil eerst concrete antwoorden van jou:
* waar haal je vandaan dat we ze niet "godsdienstig" mogen gebruiken en wat houdt dat dan volgens jou in?
* Erken jij niet dat Jezus 100% mens was?
* Waarom schuif in de HC opzij?
ik geloof nl dat je God niet af moet beelden.
Plaats reactie