Ik stel alleen de vraag waarom we het gewoon vinden dat alles wat we krijgen van onszelf is. Alsof dat vanzelfsprekend zou zijn. Beseffen we nog wel dat het een onverdiende gave van God is? En als we kijken naar het wereldleed, voelen wij ons dan nog verantwoordelijk om dit te bestrijden, naar de mate dat God ons daartoe de (financiële) middelen geeft? We geven dan slechts terug wat we ontvangen hebben...Tiberius schreef:Draaf je niet een beetje door, Memento?memento schreef:In de vroege kerk achtte men het (in sommige gemeenten) als zonde om iets voor jezelf te houden wat je niet direct nodig had. Dat is in de tijd van het NT al begonnen, als je leest dat verkocht werd wat niet nodig was, en dat ze alle dingen gemeen hadden...caprice schreef:Daar is niets ergs aan. Hij was tenslotte toch allereerst door de baas voor zijn personeel bedoeld. Dus het is helemaal geen schande om dit extraatje te houden.
Als je beseft dat er ELKE DAG rond de 1.500 kinderen overlijden alleen al in Afrika, door honger of dorst. Om nog maar te zwijgen over de rest van de bevolking (volwassenen, bejaarden), ja de rest van de wereld. En om alle slachtoffers van AIDS en andere ziekten maar niet mee te tellen. Of het leed dichter bij huis, de gezinnen die moeilijk rond kunnen komen, de dak-en-thuislozen, de verslaafden, etc...
En wij vinden het gewoon om ondanks al dit leed onder Gods schepselen, de dingen die we krijgen (uit Gods vaderlijke hand) zélf houden...?
Die twee rokken heeft, dele hem mede, die geen heeft; en die spijze heeft, doe desgelijks. (Luk 3:11). Of hebben die teksten geen zeggingskracht meer voor vandaag de dag?
--------
PS> Ik pleit echt niet voor een soort communisme, of radicaal alles weggeven. Wel protesteer ik tegen de houding dat het vanzelfsprekend is dat wat we krijgen voor ons is. Alsof we het niet van God ontvangen hebben, en alsof het daarom niet de grootste zegen is om hetgeen we over hebben weer terug aan Hem te geven...
PS2> Die 1500 kinderen per dag die alleen in Afrika al overlijden aan honger/dorst, zijn niet fictief. Elke dag de inhoud van een grote kerk met dode kinderen. Elke dag. Doet dat ons niets? Of staat dat te ver van ons bed?