Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

MarthaMartha

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door MarthaMartha »

maar zonderling, ik zie best dat het geen bijbelse instelling is.....
maar dat doet er toch niks aan af dat het geen instelling is die kwaad kan, maar juist goede dingen met zich meebrengt?
(extra kerkdiensten enzo)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Ho, ho, de kerkorde moet geheel Bijbels gefundeerd zijn. En alle andere zaken in de religie ook.
Het Kerstfeit gedenken is toch Bijbels?
Zonderling schreef:Inderdaad zijn er veel zaken vrijgelaten. Afgezonderde dagen die God Zelf heeft ingesteld en vervolgens weer afgeschaft, echter niet. Ik verbaas mij echt over de onkunde op dit gebied.
Het zijn geen 'afgezonderde dagen'. Het zijn gewoon - christelijke - feestdagen, net als Koninginnedag en noem maar op. Het heeft absoluut niet de (gevoels)waarde van het Loofhuttenfeest of de Grote Verzoendag of welk OT-feest dan ook.
Ik verbaas me over jouw verbazing. Je neemt een behoorlijke uitzonderingspositie in in deze zaak en dan verbaas je je erover dat niemand je volgt. :fi
Zonderling

Bericht door Zonderling »

MarthaMartha schreef:maar zonderling, ik zie best dat het geen bijbelse instelling is.....
maar dat doet er toch niks aan af dat het geen instelling is die kwaad kan, maar juist goede dingen met zich meebrengt?
Dat zo'n instelling geen kwaad kan, daar ben ik het niet mee eens, MM.
Het is instelling met zeer veel schaduwkanten (om het zacht uit te drukken).
Dacht je werkelijk dat het Kerstfeest zoals het in de wereld ons heen bekend is, niet het gevolg is van de zonde om een afgezonderde dag in stellen waar God dit alleen toekomt?
Wanneer God niet alléén Koning is in de Kerk en kerkelijke inzettingen, dan is het geen wonder dat die kerk in groot verval komt.
Extreem? Toch niet, hoor. Dit was ook het gedachtegoed van puriteinen, Schotten en ook diverse oude schrijvers waar we zo graag onze scholen naar noemen (Lodenstein, Koelman, Voetius, ...).
Zonderling

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Ho, ho, de kerkorde moet geheel Bijbels gefundeerd zijn. En alle andere zaken in de religie ook.
Het Kerstfeit gedenken is toch Bijbels?
Het gedenken van Christus' komst en dus ook Zijn geboorte is Bijbels. Laten we dat iedere dag doen en in het bijzonder op de dag die Hij heeft ingesteld.
Zonderling schreef:Inderdaad zijn er veel zaken vrijgelaten. Afgezonderde dagen die God Zelf heeft ingesteld en vervolgens weer afgeschaft, echter niet. Ik verbaas mij echt over de onkunde op dit gebied.
Het zijn geen 'afgezonderde dagen'.
Nee? Ik dacht van wel.
Ik verbaas me over jouw verbazing. Je neemt een behoorlijke uitzonderingspositie in in deze zaak en dan verbaas je je erover dat niemand je volgt. :fi
O.k. ik begrijp je wel. Zoals gezegd, kan ik beter stoppen. :hum
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Ik zie weer een hoop overeenkomsten tussen onze kerkverbanden ;)

Wij hebben:

Kerst: Alleen 1e kerstdag, ochtenddienst. (24 december een gasten/vriendendienst)
Oudjaar - avonddienst
Nieuwjaar - geen dienst
Goede Vrijdag - avonddienst
Pasen - Zondag 2 diensten
Pinkeren - Zondag 2 diensten
Hemelvaart - avonddienst
Biddag - avonddienst
Dankdag - avonddienst
Hoewel onze geschillen van die aard zijn, dat na aanvankelijk medewerking tussen Rev. Hoeksema en Dr. Schilder, vooral wat betreft zienswijze over 'aanbod van genade' in verband met de leer over de 'algemene genade', het een heel ernstige scheuring veroorzaakt heeft over het leerstuk 'voorwaardelijk verbond'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Afgewezen, MM,

Ik wilde toch nog graag deze quote geven.
Je kunt er veel meer vinden, trouwens.
Kolossenzen 2 schreef:22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar 84de geboden en leringen der mensen; 23 Dewelke wel hebben een schijnrede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging des vleses.
84 Dat is, zijn ingesteld niet van God, maar naar het goedvinden van mensen, daar nochtans in zaken van den godsdienst en van de consciëntie het Woord Gods alleen moet gelden. Zie Deut. 12:32. Matth. 15:9.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Afgewezen, MM,

Ik wilde toch nog graag deze quote geven.
Je kunt er veel meer vinden, trouwens.
Kolossenzen 2 schreef:22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar 84de geboden en leringen der mensen; 23 Dewelke wel hebben een schijnrede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging des vleses.
84 Dat is, zijn ingesteld niet van God, maar naar het goedvinden van mensen, daar nochtans in zaken van den godsdienst en van de consciëntie het Woord Gods alleen moet gelden. Zie Deut. 12:32. Matth. 15:9.
Deze teksten hebben geen enkel verband met onze christelijke feestdagen. Die feestdagen hebben niet de bedoeling om God iets toe te brengen, het is gewoon iets dat wij vrijwillig doen, zonder het idee te hebben daar Gode speciaal mee te behagen.
Ik vrees, Zonderling, dat je het spoor nu een beetje bijster bent. En dat lijkt me voor je gezin ook heel moeilijk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zonderling schreef:
MarthaMartha schreef:maar zonderling, ik zie best dat het geen bijbelse instelling is.....
Dat zo'n instelling geen kwaad kan, daar ben ik het niet mee eens, MM.
Het is instelling met zeer veel schaduwkanten (om het zacht uit te drukken).
Dacht je werkelijk dat het Kerstfeest zoals het in de wereld ons heen bekend is, niet het gevolg is van de zonde om een afgezonderde dag in stellen waar God dit alleen toekomt?
Wanneer God niet alléén Koning is in de Kerk en kerkelijke inzettingen, dan is het geen wonder dat die kerk in groot verval komt.
Extreem? Toch niet, hoor. Dit was ook het gedachtegoed van puriteinen, Schotten en ook diverse oude schrijvers waar we zo graag onze scholen naar noemen (Lodenstein, Koelman, Voetius, ...).
Dat sommige mensen het met je eens waren wil niet zeggen dat dit denken niet extreem is. Dat je in een kerkelijk jaar kerst viert en daar diensten voor belegt, en dat dit tot eer van God is, is blijkbaar geen denkbare optie voor je? Overigens vind ik je niet zo consequent, je geeft eerst aan dat je het prima zou vinden als er 's avonds een kerstdienst zou zijn en vervolgens stel je dat het kerstfeest een instelling is met zeer veel schaduwkanten (welke dan?!) en dat we een dag afzonderen waar God dit niet doet. Als dat zo zou zijn kan je ook geen voorstander zijn van 1 dienst 's avonds, dat zou aan bovenstaande namelijk niks veranderen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Toch heeft zonderling een punt. Met z'n allen leven we toe naar de kerstdagen en met z'n allen pikken we een graantje mee van het commerciële feest. Uiteindelijk doen we ook met z'n allen mee aan de bijzondere status die door de kerk aan het kerstfeest gegeven is. Een beetje gemeente heeft drie extra diensten in de aanbieding en we worden allen geacht hierbij aanwezig te zijn. Wat ik daarvan vind, heb ik al eerder te kennen gegeven en doet er eigenlijk niet toe. Feit is wel dat de zondagse eredienst hiermee in de verdrukking komt. Wie je ook hoort, vrijwel iedereen heeft het na een aantal diensten wel gehad. En dat is echt niet omdat we van nature er zo vijandig van zijn, zoals dan vaak zo keurig wordt opgemerkt, maar is een logisch gevolg van de manier waarop we onze kerkdiensten vormgeven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Toch heeft zonderling een punt. Met z'n allen leven we toe naar de kerstdagen en met z'n allen pikken we een graantje mee van het commerciële feest. Uiteindelijk doen we ook met z'n allen mee aan de bijzondere status die door de kerk aan het kerstfeest gegeven is. Een beetje gemeente heeft drie extra diensten in de aanbieding en we worden allen geacht hierbij aanwezig te zijn. Wat ik daarvan vind, heb ik al eerder te kennen gegeven en doet er eigenlijk niet toe. Feit is wel dat de zondagse eredienst hiermee in de verdrukking komt. Wie je ook hoort, vrijwel iedereen heeft het na een aantal diensten wel gehad. En dat is echt niet omdat we van nature er zo vijandig van zijn, zoals dan vaak zo keurig wordt opgemerkt, maar is een logisch gevolg van de manier waarop we onze kerkdiensten vormgeven.
Tuurlijk, maar Zonderling maakt er een principiële kwestie van en dat gaat me iets te ver.
En sowieso ben ik een groot voorstander van reductie van het aantal (en de lengte van) kerkdiensten. ;)
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Toch heeft zonderling een punt. Met z'n allen leven we toe naar de kerstdagen en met z'n allen pikken we een graantje mee van het commerciële feest. Uiteindelijk doen we ook met z'n allen mee aan de bijzondere status die door de kerk aan het kerstfeest gegeven is. Een beetje gemeente heeft drie extra diensten in de aanbieding en we worden allen geacht hierbij aanwezig te zijn. Wat ik daarvan vind, heb ik al eerder te kennen gegeven en doet er eigenlijk niet toe. Feit is wel dat de zondagse eredienst hiermee in de verdrukking komt. Wie je ook hoort, vrijwel iedereen heeft het na een aantal diensten wel gehad. En dat is echt niet omdat we van nature er zo vijandig van zijn, zoals dan vaak zo keurig wordt opgemerkt, maar is een logisch gevolg van de manier waarop we onze kerkdiensten vormgeven.
Tuurlijk, maar Zonderling maakt er een principiële kwestie van en dat gaat me iets te ver.
En sowieso ben ik een groot voorstander van reductie van het aantal (en de lengte van) kerkdiensten. ;)
Ja dat weet ik :)
Verder vind ik dat je er een principiële kwestie van mag maken als Kerst een status krijgt die het niet verdient. En daar lijkt het wel een beetje op, vandaar dat ik op zichzelf wel met zonderling mee kan komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Verder vind ik dat je er een principiële kwestie van mag maken als Kerst een status krijgt die het niet verdient. En daar lijkt het wel een beetje op, vandaar dat ik op zichzelf wel met zonderling mee kan komen.
Natuurlijk mag het... Maar ik word er zo verdrietig van als alles zo ondermijnd wordt en van alles het plezier wordt weggehaald.
Sinterklaas. Gezelllig toch? Nee, mag niet, want...
Forummen. Fijn toch en leerzaam? Nee, mag niet, want...
Kerstfeest vieren, dát is toch wel goed? Nee, mag niet, want...
Enz. enz.
Dan denk ik: houdt het nu nooit eens op? Moeten we steeds maar met allerlei verbodsbordjes rond gaan sjouwen en kijken of iets 'eigenlijk wel mag'?

(Maar goed, misschien ben ik erg gevoelig voor dit soort onderwerpen...)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Verder vind ik dat je er een principiële kwestie van mag maken als Kerst een status krijgt die het niet verdient. En daar lijkt het wel een beetje op, vandaar dat ik op zichzelf wel met zonderling mee kan komen.
Natuurlijk mag het... Maar ik word er zo verdrietig van als alles zo ondermijnd wordt en van alles het plezier wordt weggehaald.
Enz. enz.
Dan denk ik: houdt het nu nooit eens op? Moeten we steeds maar met allerlei verbodsbordjes rond gaan sjouwen en kijken of iets 'eigenlijk wel mag'?

(Maar goed, misschien ben ik erg gevoelig voor dit soort onderwerpen...)
Klagen mag gelukkig nog wel. ;)
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Enz. enz.
O bedoel je dat. Ja, dat lijkt me een terecht vraag. Zelf denk ik dat juist de gezelligheid rondom kerst de meerwaarde van het feest is. Want de heilsfeiten herdenken, ja ik geloof inderdaad dat je daar iedere dag iets van mee 'moet' dragen. Een aantal dagen waarop je extra aandacht voor elkaar, je gezin, familie of vrienden hebt is alleen financieel gezien niet elke dag mogelijk.
Maar misschien vinden we in onze gezindte uitdrukkelijk spreken over 'plezier' of 'genieten' wel verdacht? Ook al doen we er allemaal aan mee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volgens mij begrijpen jullie Zonderlings punt niet goed. Zo maak je er een beetje een karikatuur van, alsof zijn hoofdargument zou zijn, dat genieten niet mag.

Wat hij m.i. probeert te zeggen is, dat het hele tegenwoordige commerciële kerstcircus het gevolg is van zelfverzonnen feestdagen. Dat was het in de dagen van Koelman al, en nu is het alleen nog maar gekker geworden.
Extra aandacht voor elkaar en gezelligheid met familie is geen enkel probleem, maar dat slaat los van de argumenten om de feestdagen af te schaffen. Overigens heeft die extra aandacht en gezelligheid ook een schaduwzijde voor hen die geen (nabije) vrienden of familie hebben.
Plaats reactie