Genade door recht schreef:Dat is een onmogelijke vraag jvdg. Dat is toch niet vast te stellen? Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden van de medeforummers, want gezien de visie van enkelen moet dat toch wel een zeer relevante vraag zijn. In de mijne niet, want m.i. is genade geen erfgoed, hoewel God wel vaak in de lijn van de geslachten werkt.
Dat is wel juist gezien, GdR, dat genade geen erfgoed is.
Nochtans heeft God Zijn verbond opgericht met Abraham en zijn Zaad.
Lezen we in Galaten wie dat Zaad is, namelijk Christus:
Galaten 3:29
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Maar ook lezen we in Handelingen 2, dat de belofte toekomt aan ons, EN onze kinderen:
Handelingen 2:39
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.
Nu worden niet alle kinderen, hoofd voor hoofd, voor het zaad gerekend, maar alleen de kinderen der belofte, maw. de uitverkoren kinderen.
Romeinen 9:8
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.