Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

mayflower

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door mayflower »

parsifal schreef:
mayflower schreef:. De Bijbel noemt wel instrumenten voor de eredienst van voor het nieuwe testament......
Ik wel graag willen weten waar de Here God in het Nieuwe Testament voor de Nieuw Testamentische gemeente muziek instrumenten heeft aan gesteld ?
parsifal

Bericht door parsifal »

mayflower schreef:
parsifal schreef:
mayflower schreef:. De Bijbel noemt wel instrumenten voor de eredienst van voor het nieuwe testament......
Ik wel graag willen weten waar de Here God in het Nieuwe Testament voor de Nieuw Testamentische gemeente muziek instrumenten heeft aan gesteld ?
Als je de tekst die je door de puntjes hebt vervangen nu eens liet staan.

De situatie is
tot Christus - voorschriften voor gebruik van instrumenten
Nieuw testamentische gemeente - geen voorschriften voor of tegen instrumentgebruik of beschrijvingen van instrumenten.
De heiligen in de hemel - beschrijving van instrumentgebruik.

Mijn gevoel voor exegese zegt dat het afwijzen van instrumentgebruik een discontinuiteit veronderstelt die onderbouwd dient te worden en dat het toestaan van instrumenten een logische interpolatie is op grond van de situatie van voor en na de NT gemeente. Als je het er niet mee eens bent okee (Ik kom zelf ook graag in de Free churches in Schotland), maar het lijkt me dat je het er niet mee eens bent op verkeerde gronden en daarvoor is een discussie altijd nuttig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
mayflower

Bericht door mayflower »

parsifal schreef:
mayflower schreef:
parsifal schreef:
Als je de tekst die je door de puntjes hebt vervangen nu eens liet staan.

De situatie is
tot Christus - voorschriften voor gebruik van instrumenten
Nieuw testamentische gemeente - geen voorschriften voor of tegen instrumentgebruik of beschrijvingen van instrumenten.
De heiligen in de hemel - beschrijving van instrumentgebruik.

Mijn gevoel voor exegese zegt dat het afwijzen van instrumentgebruik een discontinuiteit veronderstelt die onderbouwd dient te worden en dat het toestaan van instrumenten een logische interpolatie is op grond van de situatie van voor en na de NT gemeente. Als je het er niet mee eens bent okee (Ik kom zelf ook graag in de Free churches in Schotland), maar het lijkt me dat je het er niet mee eens bent op verkeerde gronden en daarvoor is een discussie altijd nuttig.
Beste parsifal,

Mijn excus maar ik heb op dit moment niet heel veel tijd, maar kun jij engels lezen ?
Zo ja, dan zou ik graag wat links willen sturen, mocht je geinteresserd zijn ?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Jager schreef:Zonderling, het staat je natuurlijk vrij om gegevens aan te dragen die jouw standpunt ondersteunen. Maar zoals Herman al aangeeft - en waar je je ongetwijfeld ook rekenschap van hebt gegeven - wordt dit standpunt niet algemeen gedeeld onder de gereformeerden.

Bijvoorbeeld Thysius in het hoofstuk 'Over de Sabbath en de dag des Heren' van de Leidse Synopsis:
Synopsis, XXI, 61 schreef:
  • De overige feesten
61. Wat de overige feesten aangaat, die de latere Kerk niet bijgelovig voor de Heiligen, maar tot gedachtenis van Christus en de afzonderlijke werken van onze verlossing houdt, als daar zijn de jaarlijkse feesten: van de Geboorte des Heren, waarin het begin van de herstelling van onze zaligheid gelegen is; van de Opstanding of het Paasfeest, waarin de voltooiing en bekrachtiging daarvan; en ten slotte van het zenden van de Heilige Geest of van Pinksteren, waarin het fundament ligt van het rijk en de Christelijke Kerk - die achten wil niet van dezelfde waarde. Maar toch wanneer ze voor menselijk ingestelde gehouden worden, en de bedoeling van goddelijke verering afwezig is, en alle bijgelovigheid, de Christelijke vrijheid niet door de noodzakelijkheid ervan in het gedrang gebracht wordt, de Kerk door hun menigte niet belast wordt, maar zij voor de goede orde en het verheven gebruik der Kerk gehouden worden - dan menen wij dat ze nuttig gebruikt kunnen worden, gelijk ook het Purimfeest door Mordechai, Est. 9,19 en dat van de Vernieuwing door Macchabaeus, 1 Macc. 4,59 ingesteld en onderhouden is naar wij lezen, Joh. 10,22.
Jager, inderdaad heb ik mij hier rekenschap van gegeven. Ook is het citaat dat je aanhaalt mij wel bekend. Evenals de kanttekening bij Kolossenzen 2:16 (nr 66) waarin ook gezegd wordt dat de christelijke kerk nog feestdagen kent naar de vrijheid der christenen, enzovoort.

Zelf ben ik met name door het lezen van Calvijn tot de stellige overtuiging gekomen dat de feestdagen niet zo onschuldig zijn als het lijkt. De werkjes van Koelman hebben mij sinds enkele jaren inzicht gegeven dat er een grote massa aan godgeleerden is die (soms alleen maar in hun Latijnse werken zoals Piscator) duidelijk hebben aangegeven dat de feestdagen géén middelmatige zaak zijn en nimmer hadden mogen worden ingesteld.

Misschien goed om ook even op het stukje van Thysius te reageren:
- De voorwaarden die Thysius noemt zijn helaas niet vervuld, want de feestdagen worden door de eenvoudigen wel degelijk gehouden als dagen die méér betekenis hebben dan andere dagen; velen stellen deze dagen zelfs hoger dan de dag des Heeren. Oók in Reformatorische kring gebeurt dat in zeker opzicht, inderdaad niet in theorie, maar wel in praktijk.
- De afwezigheid van bijgeloof is een ijdele wens. Want het is niet mogelijk om jaar in jaar uit een gewoonte te hanteren zonder dat dit een bepaalde indruk maakt op het geweten alsof sprake is van een nuttige/nodige instelling. Dan is het bijgeloof reeds geboren. Dat blijkt ook uit het feit dat het helemaal niet meer vrijstaat om de feestdagen na te laten. Zodra we dat zouden doen, komt er geweldig veel tegenop. En dat dan kennelijk voor een menselijke instelling. Waaruit wel blijkt dat we het als méér dan een menselijke instelling beschouwen en deze instelling dus met bijgeloof omgeven is.
- Verder stelde Mordechai geen godsdienstig, kerkelijk feest in, maar een burgerlijk, politiek feest. Het is dus geen correct voorbeeld. Daartegenover hebben we het voorbeeld van Jerobeam waarvan uitdrukkelijk aangetekend staat dat hij een feest instelde en dat feest uit zijn hart verdicht had.

Misschien goed om ook nog eens Voetius te citeren (zoals ik al eerder in dit topic gedaan heb):
Vraag: Wel, de feestdagen die de Joden gehad hebben, hebben wij die ook niet?
Antwoord: Neen.

Vraag: Waarom niet?
Antwoord: Omdat ze afgeschaft zijn.

Vraag: Waaruit bewijst gij dat?
Antwoord: Gal. 4:10, 11. “Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.” Kol. 2:14, 15, enz. Hebr. 9:10.

Vraag: Welke redenen heeft de apostel Paulus aldaar, waarom hij zegt dat de feestdagen afgeschaft en te niet gedaan zijn in het Nieuwe Testament?
Antwoord: Omdat ze schaduwen, figuren en voorbeelden waren.

Vraag: Van wie, en op wie zagen ze dan?
Antwoord: Op Christus.

Vraag: Maar wij hebben nog Pasen, Pinksteren en Kerstdag. Dus, zo hebben wij feestdagen, doen wij niet?
Antwoord: Neen.

Vraag: Wat zijn het dan?
Antwoord: Het zijn gemene [=gewone] dagen.

Vraag: Zijn die dagen van God ingesteld, of door goeddunken van mensen eerst onderhouden, en door gewoonte ingebracht en ingesteld?
Antwoord: Door goeddunken van de mensen.

Vraag: Staat het dan in der kerken vrijheid, dezelfde achterwege te laten, of af te schaffen?
Antwoord: Ja.

Vraag: Waarom geschiedt het niet?
Antwoord: Omdat het overal zo niet kan geschieden.

Vraag: Hoezo?
Antwoord: Omdat het het stichtelijkst en veiligst zou zijn, dat het, ware het mogelijk, eenparig mocht geschieden.

Vraag: Als wij dezelve niet hielden als voorbeelden [nl. op Christus], maar alleen als solemnele [=plechtige] gedachtenissen, en betekeningen van het een of ander bijzonder werk of weldaad van Christus (…) zou het dan niet mogen bestaan?
Antwoord: Neen. Want zo deze uitzondering plaatshad, zo zou buiten alle twijfel de apostel Paulus van deze zaak gesproken hebben, want daar was de plaats en gelegenheid om daarvan te spreken, maar het tegengestelde zien wij in zijn schriften (…).
En Calvijn:
Uit de eerste uitgave van de Institutie, 1536:
“Wordt het hem, die het bevel krijgt om te luisteren naar de mond des Heeren, niet verboden om ook maar iets van zichzelf te verzinnen?”
“Inderdaad, wat mag men nog van een mens verwachten of verlangen, nu het Woord des levens Zelf op een vertrouwelijke manier met ons in het vlees verkeerd heeft? (…) Dit betekent dat er voor anderen na Hem niets te zeggen is overgebleven. (…) En daarom blijft er maar één ding over voor de apostelen en voor hun navolgers tot op heden, namelijk om die wet nauwkeurig in acht te nemen, waardoor Christus hun zending heeft begrensd, toen Hij de opdracht gaf om heen te gaan en alle volken te onderwijzen, niet dat wat zij zomaar bij zichzelf hadden klaargemaakt, maar alles wat HIJ hun bevolen had.”
(Institutie 1536, blz. 262 en 264.)
Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 16 dec 2008, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Idem nog een keer Justus Vermeer:
Ook vindt men onder ons nog de zogenaamde feestdagen, welke worden onderhouden op speciaal daartoe gekozen dagen ter herinnering aan de geboorte van de Zoon van God uit Maria, Zijn besnijdenis, leven, lijden, dood, begrafenis, opstanding en hemelvaart. Alsook ter herinnering aan de bijzondere uitstorting van de Geest van Christus op de Pinksterdag. Maar voor deze bijzondere tijden vinden wij geen grond in de Bijbel.
Wél is het hoogst noodzakelijk dat over al deze heerlijke stoffen aangaande Christus jaarlijks achtereen wordt gepredikt, want deze zijn zo zeer uitlokkend en dierbaar. Maar het onderscheid van tijden en alle bijgeloof ten aanzien daarvan heeft God weggenomen. Hij heeft één dag, de dierbare door God ingestelde sabbatdag gegeven [zo noemt Justus Vermeer de zondag onder het Nieuwe Testament], welke tot het doel van deze prediking zeer geschikt is. Voor het onderhouden van deze bijzondere dagen vinden wij net zo min grond in de Bijbel als de roomsen vinden voor hun zogenaamde heilige dagen.
seuter

Bericht door seuter »

Zonderling schreef:Idem nog een keer Justus Vermeer:
Ook vindt men onder ons nog de zogenaamde feestdagen, welke worden onderhouden op speciaal daartoe gekozen dagen ter herinnering aan de geboorte van de Zoon van God uit Maria, Zijn besnijdenis, leven, lijden, dood, begrafenis, opstanding en hemelvaart. Alsook ter herinnering aan de bijzondere uitstorting van de Geest van Christus op de Pinksterdag. Maar voor deze bijzondere tijden vinden wij geen grond in de Bijbel.
Wél is het hoogst noodzakelijk dat over al deze heerlijke stoffen aangaande Christus jaarlijks achtereen wordt gepredikt, want deze zijn zo zeer uitlokkend en dierbaar. Maar het onderscheid van tijden en alle bijgeloof ten aanzien daarvan heeft God weggenomen. Hij heeft één dag, de dierbare door God ingestelde sabbatdag gegeven [zo noemt Justus Vermeer de zondag onder het Nieuwe Testament], welke tot het doel van deze prediking zeer geschikt is. Voor het onderhouden van deze bijzondere dagen vinden wij net zo min grond in de Bijbel als de roomsen vinden voor hun zogenaamde heilige dagen.
Beste Zonderling,

Wij VERGETEN ALTIJD en leren NOOITvan de geschiedenis, ook niet van het OT. Om te voorkomen dat kerken bepaalde heilsfeiten naar eigen goeddunken wel - niet - veel - weinig behandelen, houden de Kerken op aarde vaste dagen aan.
Wij moeten keer op keer gedenktekens willen en kunnen oprichten. In dit leven blijft dit regelmaat telkens nodig.
Zonderling

seuter schreef:
Beste Zonderling,

Wij VERGETEN ALTIJD en leren NOOITvan de geschiedenis, ook niet van het OT. Om te voorkomen dat kerken bepaalde heilsfeiten naar eigen goeddunken wel - niet - veel - weinig behandelen, houden de Kerken op aarde vaste dagen aan.
Wij moeten keer op keer gedenktekens willen en kunnen oprichten. In dit leven blijft dit regelmaat telkens nodig.
Het OT leert mij juist dat het altijd de Heere Zelf was die vaste dagen instelde.

Mensen kunnen gedenktekens voor zichzelf hebben of ook in het kerkelijk leven tot op zekere hoogte (b.v. op de avond van bepaalde dagen zoals Hervormingsdag, maar niet om deze dag daartoe als geheel af te zonderen). Maar dat geldt zeker niet voor het instellen van dagen voor het gedenken van de heilsfeiten - die trouwens iedere week dienen te worden herdacht. Want waren daar speciale dagen voor nodig geweest, dan hadden Christus en de apostelen ons dat echt wel nagelaten, hoor.

Misschien dan ook nog een citaat van Samuël Rutherford:
Samuel Rutherford schreef:Aan zijn gemeente te Anwoth, 23 september 1637:
...dat geen dag (met uitzondering van de Sabbath dien Hij Zelve heeft ingesteld) heilig zou gehouden of geheiligd worden door prediking en openbare godsdienst ter gedachtenis aan de geboorte, de dood, de opstanding en de hemelvaart van Christus, aangezien dergelijke dagen, aldus gehouden, onwettig zijn, eigenwillige godsdienst en niet gegrond op Christus woord; en dat al wat in de godsdienst niet gegrond was op Christus testament en woord, onwettig was...
Net als Calvijn gaat het Rutherford hierom:
Calvijn schreef:En daarom blijft er maar één ding over voor de apostelen en voor hun navolgers tot op heden, namelijk om die wet nauwkeurig in acht te nemen, waardoor Christus hun zending heeft begrensd, toen Hij de opdracht gaf om heen te gaan en alle volken te onderwijzen, niet dat wat zij zomaar bij zichzelf hadden klaargemaakt, maar alles wat HIJ hun bevolen had.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 16 dec 2008, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

seuter schreef:
Beste Zonderling,

Beste Seuter,

Echt begrijpen doe ik deze posting niet.
Ik vermoed dat je pleit voor het houden van de feest- en vierdagen.
Maar of je dit mag en kan merken als gedenktekens....?
seuter

Bericht door seuter »

jvdg schreef:
seuter schreef:
Beste Zonderling,

Beste Seuter,

Echt begrijpen doe ik deze posting niet.
Ik vermoed dat je pleit voor het houden van de feest- en vierdagen.
Maar of je dit mag en kan merken als gedenktekens....?
Neen, jvdg

Van harte eens met vrijmaking van alle wetten / menselijke instellingen (Galatenbrief)
Al het geestelijk voedsel / alles wat tot ons eeuwige zaligheid wordt vervat in :
1 Petrus 5 : 10 ->

De God nu aller genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een weinig tijds zullen geleden hebben, Dezelve volmake, bevestige, versterke en fundere ulieden.

Het houden van de christelijke feestdagen als instelling is dus niet noodzakelijk vanaf het NT. (het voorhangsel scheurde van boven naar beneden / Hoeksteen van Jood en Heiden), (seuter).

Allen van nu van harte met mij eens ?

Wel moet alle stoffen behandeld worden (hoe vaak dan -> DIKWIJLS !)
jvdg

Bericht door jvdg »

seuter schreef:
jvdg schreef:Neen, jvdg

Van harte eens met vrijmaking van alle wetten / menselijke instellingen (Galatenbrief)
Al het geestelijk voedsel / alles wat tot ons eeuwige zaligheid wordt vervat in :

De God nu aller genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een weinig tijds zullen geleden hebben, Dezelve volmake, bevestige, versterke en fundere ulieden.

Het houden van de christelijke feestdagen als instelling is dus niet noodzakelijk vanaf het NT. (het voorhangsel scheurde van boven naar beneden / Hoeksteen van Jood en Heiden), (seuter).

Ik moet hier nog over nadenken, maar daar is het nu te laat voor.
Mss. kom ik hier morgen, DV, op terug.
parsifal

Bericht door parsifal »

mayflower schreef:
Beste parsifal,

Mijn excus maar ik heb op dit moment niet heel veel tijd, maar kun jij engels lezen ?
Ik lees Engels probleemloos. Zet de link maar hier. Ik heb op internet ook een een ander gevonden. De meeste argumenten die daar genoemd worden zijn echter net zo hard van toepassing op het hebben van aparte gebouwen voor de eredienst, het afschaffen van het bidden met opgeheven handen en het afschaffen van de heilige kus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

seuter schreef:
Neen, jvdg

Ik ben het met je eens. Feestdagen zijn niet noodzakelijk, maar daarmee niet verkeerd als ze tot eer van God zijn en om te zorgen dat in het kerkelijk jaar alles behandeld wordt. En ik vind het zelf ook fijn om bij die gebeurtenissen stil te staan. Als ik dodenherdenking en bevrijdingsdag vier zet het je stil bij wat er gebeurd is in de oorlog en dat we daarvan bevrijd zijn. Als ik kerst vier zet het me weer stil bij dat grote wonder, van de geboorte van onze redder, God die mens werd. Ik ga dan ook met veel plezier naar de kerk op 1e kerstdag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Robert schreef:Wat voor kerk/waar zit jij, Marnix?
Ik ben lid van de gkv in Arnhem. Wij hebben met oudjaarsavond dienst, dan wordt teruggeblikt op het oude jaar en dan wordt ook gevraagd om een zegen over het nieuwe jaar, en de zondag na de jaarwisseling komt dat ook terug.

Groetjes,

Marnix
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower

Bericht door mayflower »

parsifal schreef:
mayflower schreef:
Beste parsifal,

Ik lees Engels probleemloos. Zet de link maar hier. Ik heb op internet ook een een ander gevonden. De meeste argumenten die daar genoemd worden zijn echter net zo hard van toepassing op het hebben van aparte gebouwen voor de eredienst, het afschaffen van het bidden met opgeheven handen en het afschaffen van de heilige kus.
Articels":

http://reformedonline.com/view/reformedonline/music.htm

http://www.naphtali.com/dabney's_review ... ardeau.htm

http://www.fpcr.org/girardeau/girardeau ... 0music.htm

http://www.fpcr.org/blue_banner_articles/Psalm150.htm

http://www.fpcr.org/blue_banner_article ... pdated.htm

Audio sermons:

http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 1130520561

http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 2005184628

http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 1270518023

http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.asp?SID=49011531

http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 4160105550
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Doch waarbij zal Ik dit geslacht vergelijken? Het is gelijk aan de kinderkens, die op de markten zitten, en hun gezellen toeroepen.

17 En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.
De Heere Jezus gebruikt het voorbeeld van een fluit. Zover ik weet, kan je dit uitleggen als een voorbeeld van de prediking van de Heere Jezus zelf. In dat geval kunnen we als eerste conclusie trekken dat de prediking in de eredienst geen tegenstelling hoeft te vormen met het gebruik van een instrument.
Plaats reactie