Kwetsend?
- JolandaOudshoorn
Re: Kwetsend?
Je slaat de plank niet mis, nee. Zelf vond ik het ook behoorlijk kwetstend. Met iets wat voor jou belangrijk is, wordt de spot gedreven. Je kamergenoot zou het ook niet leuk vinden als met zijn/haar vader/moeder de spot werd gedreven.
Goed van je dat je er iets van hebt durven zeggen, ook al was het in je ogen maar "stamelen"
Goed van je dat je er iets van hebt durven zeggen, ook al was het in je ogen maar "stamelen"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Er wordt niet begrepen dat het "goud" nu juist in de kribbe lag.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- MarthaMartha
kerstfeest staat er zo alsof het gaat om het materiele wat je krijgt en hebt.
Niet om het feit dat Iemand zijn enige Zoon gaf.
Dat een Zoon zijn heerlijkheid aflegde en in een duistere wereld kwam.
Niet om het feit dat Iemand zijn enige Zoon gaf.
Dat een Zoon zijn heerlijkheid aflegde en in een duistere wereld kwam.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Overigens is het betreffende plaatje "scrubbed".
Ik heb het derhalve gelukkig niet kunnen zien.
Wie weet is dat het resultaat van o.a. protesten van Kislev e.a..
Tja, als je Bijbeltekst erop naslaat, dan wordt er door de drie wijzen toch echt goud, wierook en mirre gebracht (Matth. 2 vers 11). Ook zullen we moeten beamen dat een bevalling in een stal niet vergelijkbaar is met de hygiënische verantwoorde omstandigheden van tegenwoordig. En daarmee krijgt het punt van de geboorte die dimensie die het in deze tegenwoordige romantische kerstviering meestal niet heeft: de Heere Jezus is geboren in dat wat een afspiegeling is van deze zondige en afgodische wereld. Ik durf wel voorzichtig te stellen, gezien de omstandigheden, dat Jozef en Maria het niet echt breed hadden in die stal.
Merkwaardig genoeg leidt deze fokke bij mij dus tot een gedachtengang met positieve elementen, ook al - als je wat verder nadenkt - kun je je afvragen wat nu de pointe van deze cartoon is. Is het cynische spot naar de maatschappij (het goud van tegenwoordig)? Is het negatief bedoeld richting het christendom?
Maar het ligt gevoelig. En niet omdat een cartoon per definitie negatief is bedoeld, maar omdat er rondom heilige dingen grappen worden gemaakt, die door het karakter van humor in zijn algemeenheid strijdig zijn met de heiligheid van het besprokene.
Goed. Mijn reformatorische opvatting over humor is niet uitgekristalliseerd. Ik hou van een grap, maar dat is juist mijn zwakte: de grenzen van het toelaatbare vervagen. Mogelijk zijn er ander forumleden die hierover een inbreng hebben.
Merkwaardig genoeg leidt deze fokke bij mij dus tot een gedachtengang met positieve elementen, ook al - als je wat verder nadenkt - kun je je afvragen wat nu de pointe van deze cartoon is. Is het cynische spot naar de maatschappij (het goud van tegenwoordig)? Is het negatief bedoeld richting het christendom?
Maar het ligt gevoelig. En niet omdat een cartoon per definitie negatief is bedoeld, maar omdat er rondom heilige dingen grappen worden gemaakt, die door het karakter van humor in zijn algemeenheid strijdig zijn met de heiligheid van het besprokene.
Goed. Mijn reformatorische opvatting over humor is niet uitgekristalliseerd. Ik hou van een grap, maar dat is juist mijn zwakte: de grenzen van het toelaatbare vervagen. Mogelijk zijn er ander forumleden die hierover een inbreng hebben.
Ik herken me hier wel in; ik vind zoiets al snel humoristisch. Ook dit plaatje dus. Ik weet niet goed waar de grens in dezen ligt.Herman schreef:Tja, als je Bijbeltekst erop naslaat, dan wordt er door de drie wijzen toch echt goud, wierook en mirre gebracht (Matth. 2 vers 11). Ook zullen we moeten beamen dat een bevalling in een stal niet vergelijkbaar is met de hygiënische verantwoorde omstandigheden van tegenwoordig. En daarmee krijgt het punt van de geboorte die dimensie die het in deze tegenwoordige romantische kerstviering meestal niet heeft: de Heere Jezus is geboren in dat wat een afspiegeling is van deze zondige en afgodische wereld. Ik durf wel voorzichtig te stellen, gezien de omstandigheden, dat Jozef en Maria het niet echt breed hadden in die stal.
Fokke en Sukke staan niet echt bekend om hun positieve ideeën over het christendom... Met die achtergrond bekijk ik ook het plaatje.
Verder is het ongepast dat dit verschijnt in een nieuwsbrief bij een overheidsinstantie. Een collega van me heeft zich er ook aan geërgerd. Niet zozeer vanwege de inhoud maar dat hij op het werk hiermee niet geconfronteerd wil worden. Onlangs was het offerfeest, dan plaats je ook geen spotprent daarover in de nieuwsbrief. Had je trouwens grote heibel gehad.
Verder is het ongepast dat dit verschijnt in een nieuwsbrief bij een overheidsinstantie. Een collega van me heeft zich er ook aan geërgerd. Niet zozeer vanwege de inhoud maar dat hij op het werk hiermee niet geconfronteerd wil worden. Onlangs was het offerfeest, dan plaats je ook geen spotprent daarover in de nieuwsbrief. Had je trouwens grote heibel gehad.
- Bonny
- Contacteer:
het ligt aan je PC. Ik kan het nog wel bekijken. Inderdaad is het kwetsend, maart dat schijnt tegenwoordig te moeten.jvdg schreef:Overigens is het betreffende plaatje "scrubbed".
The Groom's still waiting at the altar