Je mag alleen BTW verrekenen van een factuur. Die mag ook 'nota', 'bon', 'declaratie' heten. Maar een aanbod, offerte of opdrachtbevestiging is nadrukkelijk geen factuur. Mogelijk sturen ze de mensen die betalen later een factuur. Er staat ook geen factuurnummer op, ook een eis om BTW te mogen verrekenen.Zita schreef:het is gewoon een echte factuur, alleen schaf je iets anders aan dan je denkt. Je krijgt reclame door vermelding in dat register van klanten. Of je daar wat aan hebt is natuurlijk de vraag, maar die vraag hoeft de belastingdienst niet te beantwoorden. Er is sprake van een koop, een prestatie en een tegenprestatie, een contract, een overeenkomst, een activiteit in het economisch verkeer, wat willen ze nog meer?Herman schreef:Aha, je bent hier even zwart-wit als overal elders.refo schreef:
Nee, er staat nadrukkelijk op dat het géén factuur is. BTW mag je alleen verrekenen van facturen die bovendien aan de factuureisen van de belastingdienst moeten voldoen.
Ik zie toch duidelijk een btw-nummer, een kvk-nummer en een btw-bedrag staan. Dus kan je de btw claimen. Ik weet niet wat ik mis, maar de uitspraak dat dit geen factuur zou zijn, lijkt me geen probleem voor de belastingdienst te zijn.
Het zijn beslist slimme jongens. Ze weten in ieder geval heel wat meer over BTW dan Herman.

Dit zegt de ficus ervan:
Btw op een factuur
Als u in Nederland goederen of diensten koopt zal de leverancier btw berekenen. Om deze btw terug te kunnen vragen of in aftrek te kunnen brengen, moet u beschikken over een correcte factuur. Op elke factuur moeten de volgende gegevens staan:
de naam en het adres van de leverancier
het btw-identificatienummer van de leverancier. Het btw-identificatienummer is het nummer waaronder een ondernemer bij de Belastingdienst staat geregistreerd. Een Nederlands btw-identificatienummer heeft altijd 14 posities en begint met de voor Nederland geldende landcode NL, bijvoorbeeld NL001234567B01
de naam en het adres van de afnemer
het factuurnummer: facturen moeten doorlopend zijn genummerd, eventueel in meerdere reeksen
de factuurdatum
datum van de levering of de dienst
de hoeveelheid en soort geleverde goederen
de omvang en de soort geleverde diensten
per tarief of per vrijstelling:
de eenheidsprijs exclusief btw
eventuele kortingen als die niet in de eenheidsprijs zijn opgenomen
het toegepaste btw-tarief
de vergoeding
bij vooruitbetaling: de datum van betaling als die afwijkt van de factuurdatum
het btw-bedrag
(Ga mij even de les lezen over BTW, zeg!)