Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen
Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen
Ik ben op zoek naar bijbelse richtlijnen voor ouderlingen en diakenen.
Welke voorwaarden mag je stellen voor deze ambten?
De vraag komt uit deze situatie:
Er zijn 4 vacatures
2 voor oudeling, 2 voor diaken.
Nu zijn er 4 nieuwe namen bijgekomen:
twee daarvan zijn overspannen/burn-out/depressief.
Mag je deze mannen dan beschikbaar stellen voor het ambt?
Drie mannen nemen geen deel aan het Avondmaal.
Twee staan op voor diaken, één voor ouderling.
Is dit bijbels?
Ik krijg vanavond een ouderling op bezoek om hierover te spreken, n.a.v. van een mail van mijn kant.
Nu ben ik op zoek naar bijbelse richtlijnen om te toetsen hoe de bijbel hierover spreekt.
Ik persoonlijk heb moeite met deze situatie, maar is dat terecht?
Er zijn 4 vacatures
Is dit bijbels?
Ik krijg vanavond een ouderling op bezoek om hierover te spreken, n.a.v. van een mail van mijn kant.
Nu ben ik op zoek naar bijbelse richtlijnen om te toetsen hoe de bijbel hierover spreekt.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Re: Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen
Een goed boek hierover is 'Ambt en avondmaalmijding' van Wallet.Ariene schreef:Ik ben op zoek naar bijbelse richtlijnen voor ouderlingen en diakenen.
Er zijn 4 vacatures
Is dit bijbels?
Burnout/depressief/overspannen wordt wel eens verward met ellendekennis.
Ik kan er in dit geval niet over oordelen, maar als de heren die kwalen vertonen is het niet handig ze te kandideren. Nog omhandiger zouden ze zijn als ze het -eenmaal gekozen- aannemen. Want 'mitsdien van God geroepen' moet pas beantwoord worden bij de bevestiging.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bedankt voor de tip!refo schreef:Een goed boek hierover is 'Ambt en avondmaalmijding' van Wallet.
Wat betrefd de depressie, beide is werkgerelateerd.
Staat in hun geval los van zondekennis. (Al zegt ik niet dat ze dat niet hebben)
Heb je het formulier voor bevestiging doorgelezen? Daar staat wel een hoop in, volgens mij met tekstverwijzingen.
1 Timotheus 3:
1 Dit is een betrouwbaar woord: indien iemand staat naar het opzienersambt, dan begeert hij een voortreffelijke taak. 2 Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3 niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, 4 een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt; 5 indien echter iemand zijn eigen huis niet weet te bestieren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorgen? 6 Hij mag niet een pas bekeerde zijn, opdat hij niet door opgeblazenheid in het oordeel des duivels valle. 7 Hij moet ook gunstig bekend zijn bij de buitenstaanden, opdat hij niet in opspraak kome en in een strik des duivels valle.
8 Evenzo moeten de diakenen waardig zijn, niet met twee tongen sprekende, niet verzot op veel wijn, niet op winstbejag uit, 9 maar het geheimenis des geloofs bewarend in een rein geweten. 10 Laten ook dezen eerst op de proef gesteld worden, om daarna, als zij onberispelijk blijken, hun dienst te vervullen. 11 Evenzo moeten (hun) vrouwen zijn: waardig, geen kwaadspreeksters, nuchter, betrouwbaar in alles. 12 Diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, hun kinderen en hun eigen huis goed bestieren. 13 Want zij, die hun dienst goed hebben vervuld, verwerven zich een ereplaats en veel vrijmoedigheid om te spreken door het geloof in Christus Jezus.
14 Dit schrijf ik u, hoewel ik vrij spoedig tot u hoop te komen. 15 Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid. 16 En buiten twijfel, groot is het geheimenis der godsvrucht:
Die Zich geopenbaard heeft in het vlees,
is gerechtvaardigd door de Geest,
is verschenen aan de engelen,
is verkondigd onder de heidenen,
geloofd in de wereld,
opgenomen in heerlijkheid.
Handelingen 14:
23 In elke gemeente stelden ze oudsten aan, en na gevast en gebeden te hebben bevalen ze hen aan bij de Heer, in wie ze hun vertrouwen hadden gesteld.
Handelingen 6:
2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. 6 Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden.
Wat burnout / depressie betreft, daar durf ik niets over te zeggen, de Bijbel doet dan ook niet. Dat de ambten niet zijn voor mensen die niet aan het avondmaal aangaan, staat als een paal boven water. De Bijbel geeft de volgende criteria:
- Ze moeten vol van de Geest zijn
- Goed bekend staan
- Onberispelijk zijn
Enz. Kortom, wat mensen die niet aan het avondmaal aangaan, doen op een lijst van mensen die geschikt worden geacht voor het ambt, is me een groot raadsel. Moet dan een blinde een blinde (of ziende) geleiden?
1 Timotheus 3:
1 Dit is een betrouwbaar woord: indien iemand staat naar het opzienersambt, dan begeert hij een voortreffelijke taak. 2 Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3 niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, 4 een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt; 5 indien echter iemand zijn eigen huis niet weet te bestieren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorgen? 6 Hij mag niet een pas bekeerde zijn, opdat hij niet door opgeblazenheid in het oordeel des duivels valle. 7 Hij moet ook gunstig bekend zijn bij de buitenstaanden, opdat hij niet in opspraak kome en in een strik des duivels valle.
8 Evenzo moeten de diakenen waardig zijn, niet met twee tongen sprekende, niet verzot op veel wijn, niet op winstbejag uit, 9 maar het geheimenis des geloofs bewarend in een rein geweten. 10 Laten ook dezen eerst op de proef gesteld worden, om daarna, als zij onberispelijk blijken, hun dienst te vervullen. 11 Evenzo moeten (hun) vrouwen zijn: waardig, geen kwaadspreeksters, nuchter, betrouwbaar in alles. 12 Diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, hun kinderen en hun eigen huis goed bestieren. 13 Want zij, die hun dienst goed hebben vervuld, verwerven zich een ereplaats en veel vrijmoedigheid om te spreken door het geloof in Christus Jezus.
14 Dit schrijf ik u, hoewel ik vrij spoedig tot u hoop te komen. 15 Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid. 16 En buiten twijfel, groot is het geheimenis der godsvrucht:
Die Zich geopenbaard heeft in het vlees,
is gerechtvaardigd door de Geest,
is verschenen aan de engelen,
is verkondigd onder de heidenen,
geloofd in de wereld,
opgenomen in heerlijkheid.
Handelingen 14:
23 In elke gemeente stelden ze oudsten aan, en na gevast en gebeden te hebben bevalen ze hen aan bij de Heer, in wie ze hun vertrouwen hadden gesteld.
Handelingen 6:
2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. 6 Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden.
Wat burnout / depressie betreft, daar durf ik niets over te zeggen, de Bijbel doet dan ook niet. Dat de ambten niet zijn voor mensen die niet aan het avondmaal aangaan, staat als een paal boven water. De Bijbel geeft de volgende criteria:
- Ze moeten vol van de Geest zijn
- Goed bekend staan
- Onberispelijk zijn
Enz. Kortom, wat mensen die niet aan het avondmaal aangaan, doen op een lijst van mensen die geschikt worden geacht voor het ambt, is me een groot raadsel. Moet dan een blinde een blinde (of ziende) geleiden?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, ik had inderdaad alles gelezen.
Heb zelf ook de verkiezing van Matthias aangehaald (vervanger van Judas, Hand.1)
Het is meer dat ik zoek naar een bredere onderbouwing.
Mijn zorg is inderdaad hoe een ouderling die geen deelneemt, mensen kan helpen in de moeite om aan te gaan.
Wat betrefd de burn-out.
Zorgt God zó voor Zijn kerk?
Zorgt Hij zo voor Zijn kinderen?
Deze mannen hebben allerlei nevenfuncties afgestoten omdat ze de druk niet aankonden.
Nog zijn er zorgen, maar ze worden wél op de lijst gezet voor diaken.
Is dat pastoraal gezien verantwoord?
Heb zelf ook de verkiezing van Matthias aangehaald (vervanger van Judas, Hand.1)
Mijn zorg is inderdaad hoe een ouderling die geen deelneemt, mensen kan helpen in de moeite om aan te gaan.
Wat betrefd de burn-out.
Deze mannen hebben allerlei nevenfuncties afgestoten omdat ze de druk niet aankonden.
Ik vraag het me af. Aan de andere kant, ik denk dat burnout en ouderling of diaken zijn wel samen kan gaan, maar als mensen het te druk hebben moeten ze ergens tijd vrijmaken en rust vinden. Wat depressie betreft, despressief zijn en leiding geven is sowieso geen goede combinatie lijkt mij. Wat het avondmaal betreft, daarin ben ik het sowieso helemaal met je eens. Maar het is breder, het gaat sowieso over mensen met vragen, zoekende mensen... Kan iemand die zelf niet naar Christus gaat, anderen dan naar Christus leiden? Dat lijkt me vreemd, hoe kan je als onbekeerde en weg wijzen die je zelf niet bewandelt? Daarnaast, zal zo iemand niet extra kritisch kijken naar mensen die wel aangaan, misschien zelfs achterdochtig of jaloers zijn omdat ze wel aangaan en hij niet, terwijl hij boven hen is geplaatst? Het is een ongezonde en ook onbijbelse situatie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- MarthaMartha
ik weet niet hoe je dat van die burnout precies bedoeld.
Ook Gods kinderen kunnen een burnout krijgen of depressief worden.
Wel een periode waarin het pastoraal zou zijn om ze te ontzien met werk en te ondersteunen met bezoek.
Voor de rest sluit ik me aan bij de posting van Marnix.
Breder hoeft m.i. niet.
Als er in de bijbel staat dat het mannen moeten zijn vol van de Heilige Geest,
dan moet je mannen op de lijst zetten die vol zijn van de Heilige Geest.
Zo simpel is het.
In Gods Woord liggen de dingen scherp.
Je bent vriend of vijand - niets daar tussenin.
Ik wil niets zeggen van het innerlijk van deze mensen, ik ken ze niet, maar door het wegblijven van het HA laten ze niet zien een vriend te zijn, maar hebben ze de gedaante van een vijand.
zou je iemand met het uniform van de vijand aanstellen in je eigen leger? nee toch!
Ook Gods kinderen kunnen een burnout krijgen of depressief worden.
Wel een periode waarin het pastoraal zou zijn om ze te ontzien met werk en te ondersteunen met bezoek.
Voor de rest sluit ik me aan bij de posting van Marnix.
Breder hoeft m.i. niet.
Als er in de bijbel staat dat het mannen moeten zijn vol van de Heilige Geest,
dan moet je mannen op de lijst zetten die vol zijn van de Heilige Geest.
Zo simpel is het.
In Gods Woord liggen de dingen scherp.
Je bent vriend of vijand - niets daar tussenin.
Ik wil niets zeggen van het innerlijk van deze mensen, ik ken ze niet, maar door het wegblijven van het HA laten ze niet zien een vriend te zijn, maar hebben ze de gedaante van een vijand.
zou je iemand met het uniform van de vijand aanstellen in je eigen leger? nee toch!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mijn grootste bezwaar zijn de teksten die ik eerder op het forum postte vandaag, uit 1 Korinthe 2 en Romeinen 8:
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
Zeker als het gaat over ouderlingen, zij worden geacht leiding te geven aan de gemeente. Nu zegt avondmaalsgang niet altijd alles (zowel aangaan als afblijven), maar structureel niet aangaan geeft toch een teken. En dan vind ik het echt zorgelijk. Erkennen deze mensen de bovenstaande gedeelten dan niet? Het is, zeker op geestelijk gebied, nodig door de Heilige Geest geleid te worden. Daar buiten moeten we instemmen met Jesaja:
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
Dodelijk! Laten we denken aan het ernstige woord van Christus over de geestelijk leiders van die tijd:
Zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.
Laten we ophouden met de schijn op te houden dat ook geestelijk dode mensen, blinden, goed leiding kunnen geven.
Ps > Dit geldt natuurlijk voor ieder mens in de kerk.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
Zeker als het gaat over ouderlingen, zij worden geacht leiding te geven aan de gemeente. Nu zegt avondmaalsgang niet altijd alles (zowel aangaan als afblijven), maar structureel niet aangaan geeft toch een teken. En dan vind ik het echt zorgelijk. Erkennen deze mensen de bovenstaande gedeelten dan niet? Het is, zeker op geestelijk gebied, nodig door de Heilige Geest geleid te worden. Daar buiten moeten we instemmen met Jesaja:
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
Dodelijk! Laten we denken aan het ernstige woord van Christus over de geestelijk leiders van die tijd:
Zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.
Laten we ophouden met de schijn op te houden dat ook geestelijk dode mensen, blinden, goed leiding kunnen geven.
Je mag toch aannemen dat als je vervuld bent met de Heilige Geest(kenmerk van een ouderling/diaken), je toch zeker mag zijn van je aandeel in Christus, en daardoor ook niet af kan blijven van de Tafel des Heeren om Zijn dood te gedenken? En als ze daar nog niet zeker van zijn persoonlijk hebben ze niets te zoeken in een kerkeraad. Dan moet je nergens anders mee bezig zijn dan om zeker te weten gekocht te zijn door de Heere Jezus.Jongere schreef:Mijn grootste bezwaar zijn de teksten die ik eerder op het forum postte vandaag, uit 1 Korinthe 2 en Romeinen 8:
Ik ben bang dat ik vanavond te horen krijg dat ze wel betrekking hebben op Christus, maar nog niet de vrijmoedigheid om aan te gaan...
Toch heb ik weer goede handvaten gekregen!
O.a. de bijdrage van Jongere zal ik vanavond zeker gaan gebruiken.
Zijn er overigens nog meer forummers waar de ouderlingen en diakenen niet allemaal aangaan?
Hoe gaan jullie daar mee om?
Toch heb ik weer goede handvaten gekregen!
O.a. de bijdrage van Jongere zal ik vanavond zeker gaan gebruiken.
Zijn er overigens nog meer forummers waar de ouderlingen en diakenen niet allemaal aangaan?
Hoe gaan jullie daar mee om?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Lees ook even Titus 1, over het ambt van ouderling.Ariene schreef:Ja, ik had inderdaad alles gelezen.
Wat betrefd de burn-out.
Alleen al het feit, dat deze mannen niet het gebod van Christus opvolgen, betreffende het Heilig Avondmaal, maakt hun ongeschikt voor enig ambt in Gods Kerk. Temeer, ze hoorden zelf een bezoek van de kerkeraad te krijgen, omdat ze blijkbaar in ongeloof leven.
Verder hebben ze blijkbaar psychologische (zonde?) of medische problemen, hetwelk hen duidelijk voor het ambt ongeschikt maakt, omdat ze niet de geestelijke en/of lichamelijke kracht hebben.
Let wel, dit zeg ik allemaal, zelf in het ambt van ouderling staande. Het is prachtig werk, maar het is zwaar werk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Of je zorg wel of niet terecht is, kan ik hier vandaan niet beoordelen.Ariene schreef:Ik persoonlijk heb moeite met deze situatie, maar is dat terecht?
Wel moet je er rekening mee houden, dat de kerkenraad dat veel beter kan beoordelen dan jij. Zij kennen de gemeente. Op huisbezoek horen ze wel hoe een mens er geestelijk gesproken voor staat. Dan kan het zijn, dat ze opmerken, dat iemand op valse gronden aan het Avondmaal deelneemt. En dan is het niet handig om juist zo iemand te kandideren voor een ambt. Want iemand kan wel mooi praten en indruk maken op zijn omgeving, maar als het geloof gemist wordt, krijg je er hooguit een wolf bij.
Bovendien moet iemand wel bepaalde capaciteiten hebben om te dienen in een ambt.
Anderzijds is het ook onbijbels om avondmaalmijders te kandideren. Dat is bovendien een heel verkeerd signaal.
Ik ben bang dat zo'n kerkenraad dan in een lastige situatie zit.
Overigens vind ik het wel een sterk staaltje van verregaande brutaliteit en hoogmoed om de kerkenraad ter verantwoording te roepen over de kandidering.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Toch niet, geachte Tiberius.Tiberius schreef:
Overigens vind ik het wel een sterk staaltje van verregaande brutaliteit en hoogmoed om de kerkenraad ter verantwoording te roepen over de kandidering.
Als het goed is, wordt er zelfs melding gemaakt, ter zelfde tijd als de kandidaatstelling, of er wettige bezwaren zijn waarom zo'n persoon niet niet geschikt is voor dit heilige ambt.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=2266
Aldus de GierDe keuze van de D.K. O.
Het opmerkelijke in de D.K.O. is nu, dat deze laatste manier van verkiezing, de democratische manier, niet werd opgenomen. Wel echter de aristocratische en de aristocratisch-democratische wijze van verkiezing. De democratische manier van à Lasco ging de kerken blijkbaar te ver. Een geheel vrije stemming van de leden der gemeente, geheel onafhankelijk van de kerkeraad, vond men blijkbaar te independentisch. Ook was men van mening, dat het volk te onkundig en te onverschillig was, en men moest waken tegen mannen die zichzelf opwierpen, wat voor de opbouw der gemeente gevaarlijk was. De gereformeerden waren ongetwijfeld in de eerste jaren der Reformatie beducht voor volkskeuze, al wilden zij wel het recht handhaven van de gemeente om haar bezwaren in te brengen tegen de door de kerkeraad voorgestelde personen. Later is op de aristocratische manier van verkiezing die in de D.K.O. is opgenomen, wel de kritiek uitgebracht, dat deze wijze van verkiezing het recht der gemeente niet voldoende heeft doen uitkomen. Men wilde ook de democratische manier min of meer toegepast zien bij de verkiezing van de ouderlingen. De aristocratische manier werd door sommige kerkformaties van gereformeerde origine buiten de kerkorde gehouden. In de kerken van de Afscheiding werd sedert 1834 algemeen de methode gevolgd, dat aan de gemeente het recht gegeven werd uit een door de kerkeraad gesteld dubbel getal te kiezen, waarna dan de gekozenen, zo er geen bezwaren tegen hen ingebracht werden, door de kerkeraad in het ambt werden gesteld.
In ons land hebben de Gereformeerde Kerken, later ook gevolgd door de Christelijke Gereformeerde Kerken, het recht van de medewerking van de gemeente uitgebreid door te bepalen dat de stemgerechtigde leden in de gelegenheid gesteld werden tevoren briefjes bij de kerkeraad in te leveren met namen van personen die zij meenden dat voor het ambt het meest geschikt waren. De kerkeraad werd dan echter niet gebonden aan de genoemde namen, maar beoordeelde de genoemde personen en voegde al of niet andere namen aan toe.
De Gereformeerde Gemeenten besloten op de Generale Synode van 1925 te Rotterdam, dat het stellen van een dubbel getal door de kerkeraad, waaruit de vergadering van de mansleden verkiest, als de gewone wijze van verkiezing van ambtsdragers geldt. Alleen in zeer bijzondere gevallen, wanneer het in feite niet goed mogelijk is de mansledenvergadering samen te roepen - te denken valt aan een tijd van oorlog of nationale ramp - kan de kerkeraad de richtlijn volgen van het eerste gedeelte van art. 22. In dat geval worden de (ouderlingen gekozen door de gehele kerkeraad om vervolgens aan de gemeente ter approbatie te worden bekendgemaakt. Het kan ook voorkomen dat een bepaalde persoon bijzonder geschikt is om als ambtsdrager met een bijzondere opdracht te dienen, b.v. om te evangeliseren onder de schippers in een grote havenstad of om zieken en bejaarden te bezoeken in een bejaardentehuis. De kerkeraad verkiest dan een dergelijke ambtsdrager en stelt hem ter approbatie aan de gemeente voor.
Verder het formulier:
Geliefde Christenen, gijlieden weet hoe wij nu tot onderscheiden reizen u voorgedragen hebben de namen van onze tegenwoordige medebroeders die tot den dienst van het ouderlingschap en van het diakenschap dezer gemeente verkoren zijn, om te vernemen of iemand wat had waarom zij in hun ambt niet zouden behoren bevestigd te worden. Het is nu alzo, dat voor ons niemand is verschenen die iets wettigs tegen hen voorgebracht heeft; waarom wij thans in den Naam des Heeren tot de bevestiging zullen voortvaren.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 10 dec 2008, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
[quote='Tib"]Overigens vind ik het wel een sterk staaltje van verregaande brutaliteit en hoogmoed om de kerkenraad ter verantwoording te roepen over de kandidering.[/quote]
Ik denk dat je deze opmerking baseert op te weinig goede info.
Op de voorbereidingszondag voor het H.A. werden de namen af gelezen van de op te stellen kandidaten.
Behalve de genoemde moeite zit er nog een zorg persoon tussen.
Al met al hielden deze namen mij persoonlijk zo bezig dat het een goede voorbereiding in de weg stond.
nu ken ik mezelf redelijk en wist dat wanneer ik mijn hart kon luchten en de zorgen kon delen, ik het ook beter over kan geven.
Dit heb ik dus gedaan en mijn gedachten hierover verwoord in een mail naar onze wijkouderlingen.
Met de bedoeling enkel mijn zorgen te delen.
maar op mijn mail kwam het aanbod om langs te komen en erover te spreken.
Dat aanbod heb ik van harte aanvaard.
Mijns inziens is hier niets mis mee.
Ik denk dat je deze opmerking baseert op te weinig goede info.
Op de voorbereidingszondag voor het H.A. werden de namen af gelezen van de op te stellen kandidaten.
Behalve de genoemde moeite zit er nog een zorg persoon tussen.
Al met al hielden deze namen mij persoonlijk zo bezig dat het een goede voorbereiding in de weg stond.
nu ken ik mezelf redelijk en wist dat wanneer ik mijn hart kon luchten en de zorgen kon delen, ik het ook beter over kan geven.
Dit heb ik dus gedaan en mijn gedachten hierover verwoord in een mail naar onze wijkouderlingen.
Met de bedoeling enkel mijn zorgen te delen.
maar op mijn mail kwam het aanbod om langs te komen en erover te spreken.
Dat aanbod heb ik van harte aanvaard.
Mijns inziens is hier niets mis mee.
- MarthaMartha
en volgens mij is dit de veelgeprezen koninklijke weg..............Bert Mulder schreef:Toch niet, geachte Tiberius.Tiberius schreef:
Als het goed is, wordt er zelfs melding gemaakt, ter zelfde tijd als de kandidaatstelling, of er wettige bezwaren zijn waarom zo'n persoon niet niet geschikt is voor dit heilige ambt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!