Ervaringen met goede DVD's ?

jvdg

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door jvdg »

cofaidh schreef:Voor mij is het verschil tussen DVD en bioscoop heel groot - de film blijft hetzelfde, dat ben ik met jullie eens. Maar wat ik wel heel prettig vind is dat ik de DVD kan pauzeren om even iets anders te doen, hem in meerdere etappes bekijken op een tijdstip dat mij uitkomt en gewoon uit kan zetten als het mij niet bevalt.

Een hele goede en verantwoorde film is The Magic of Ordinary Days. Daar wordt je stil van, zo mooi en ingetogen.

De verfilmingen van de boeken van Janette Oke (Love Comes Softly, Love's Enduring Promise, Love's Long Journey etc) en die van Beverley Lewis (Saving Sarah Cain) zijn ook zeer de moeite waard. Die kun je gerust kijken met je kinderen en er dan ook nog een goed gesprek aan over houden.
Ik geef toch de voorkeur aan een "speels" gesprek met jongeren over de inhoud van de Bijbel.
Verhelderend voor ons als "betweters" en voor de gesprekspartners.

Een film lijkt meer impact te hebben, maar een gesprek "in liefde" heeft naar mijn stellige overtuiging meer impact.
henriët

Bericht door henriët »

cofaidh schreef:Voor mij is het verschil tussen DVD en bioscoop heel groot - de film blijft hetzelfde, dat ben ik met jullie eens. Maar wat ik wel heel prettig vind is dat ik de DVD kan pauzeren om even iets anders te doen, hem in meerdere etappes bekijken op een tijdstip dat mij uitkomt en gewoon uit kan zetten als het mij niet bevalt.

Een hele goede en verantwoorde film is The Magic of Ordinary Days. Daar wordt je stil van, zo mooi en ingetogen.

De verfilmingen van de boeken van Janette Oke (Love Comes Softly, Love's Enduring Promise, Love's Long Journey etc) en die van Beverley Lewis (Saving Sarah Cain) zijn ook zeer de moeite waard. Die kun je gerust kijken met je kinderen en er dan ook nog een goed gesprek aan over houden.
ik zou je willen aanraden het boek van ds Meeuwse over film/ media eens door te lezen..
lees en overdenk..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
cofaidh

Bericht door cofaidh »

henriët schreef:

ik zou je willen aanraden het boek van ds Meeuwse over film/ media eens door te lezen..
lees en overdenk..
Dat ken ik! Prachtig boek, maar- en neem het me alsjeblieft niet kwalijk- ik vind het wat halfslachtig; het is zeker de moeite van het lezen en overdenken waard - vooral de citaten van de oudvaders vind ik prachtig - maar ik blijf toch met een onvoldaan gevoel zitten. Ik heb er namelijk moeite mee dat romans buiten beeld blijven (voor zover ik het me kan herinneren) en als ik zie wat er in onze christelijke boekhandels staat en in de mediatheken van de reformatorische scholen dan vind ik dat verontrustend. De boeken kunnen er wel mee door maar de films worden afgekeurd. Maar dat is een discussie die in deze topic niet thuishoort.

De fims die ik noemde (van Oke en Lewis) zijn van een heel ander kaliber dan de films die hier verantwoord worden genoemd. Niet alleen wordt er niet gevloekt, slechte taal uitgeslagen, geen bloot en vrij scenes vertoond, het zijn films die gemaakt vanuit een positief christelijke instelling. Er komen geen onwaarschijnlijke dingen in voor, geen overdreven emoties, de mens staat niet centraal, het is doorademd van christelijke normen en waarden; zonder dat God's naam misbruikt wordt of dat er ge-evangeliseerd wordt.

Daarom herhaal ik nogmaals dat ze zeker de moeite waard van het bekijken waard zijn. En jvdg, bij dat goede gesprek na afloop is de Bijbel open gegaan. :)
henriët

Bericht door henriët »

cofaidh schreef:
henriët schreef:

lees en overdenk..
Dat ken ik! Prachtig boek, maar- en neem het me alsjeblieft niet kwalijk- ik vind het wat halfslachtig; het is zeker de moeite van het lezen en overdenken waard - vooral de citaten van de oudvaders vind ik prachtig - maar ik blijf toch met een onvoldaan gevoel zitten. Ik heb er namelijk moeite mee dat romans buiten beeld blijven (voor zover ik het me kan herinneren) en als ik zie wat er in onze christelijke boekhandels staat en in de mediatheken van de reformatorische scholen dan vind ik dat verontrustend. De boeken kunnen er wel mee door maar de films worden afgekeurd. Maar dat is een discussie die in deze topic niet thuishoort.

De fims die ik noemde (van Oke en Lewis) zijn van een heel ander kaliber dan de films die hier verantwoord worden genoemd. Niet alleen wordt er niet gevloekt, slechte taal uitgeslagen, geen bloot en vrij scenes vertoond, het zijn films die gemaakt vanuit een positief christelijke instelling. Er komen geen onwaarschijnlijke dingen in voor, geen overdreven emoties, de mens staat niet centraal, het is doorademd van christelijke normen en waarden; zonder dat God's naam misbruikt wordt of dat er ge-evangeliseerd wordt.

Daarom herhaal ik nogmaals dat ze zeker de moeite waard van het bekijken waard zijn. En jvdg, bij dat goede gesprek na afloop is de Bijbel open gegaan. :)
Ah ok, ik merk dus dat je er wel degelijk over nagedacht hebt (ben je misschien al veel verder dan ik)
Ik wil wel opmerken dat beeldend materiaal iets heel anders doet dan gelezen woorden... daarbij, het is beter om zelf te 'fantaseren' over het gelezene.. dat prikkelt allerlei hersenen.. om op die manier mede ook de creativiteit van kinderen/ jongeren te bevorderen../ ontwikkelijken.
Wat boeken betreft, meen dat je daar wel gelijk in hebt, je schrikt er soms van wat de jeugd leest...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik ga liever naar een filmhuis dan naar de bioscoop.
jvdg

Bericht door jvdg »

Lassie schreef:Ik ga liever naar een filmhuis dan naar de bioscoop.
Wat is het verschil?
jvdg

Bericht door jvdg »

cofaidh schreef:....En jvdg, bij dat goede gesprek na afloop is de Bijbel open gegaan. :)
En was het gelezene in de Bijbel in overeenstemming met de inhoud van de film?
Dan hoor je mij niet klagen.
cofaidh

Bericht door cofaidh »

Jazeker! Maar zelfs al zou dat niet het geval zijn geweest dan nog kun je een goed gesprek hebben naar aanleiding van de film met de Bijbel open.
Lassie

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:
Lassie schreef:Ik ga liever naar een filmhuis dan naar de bioscoop.
Wat is het verschil?
In de bioscoop krijg je allemaal voor filmpjes en reclame's

In het filmhuis heb je dat helemaal niet en weet je dat alleen de film wordt afgedraaid en dat vindt ik toch wel plezierig (niet dat ik de deur bij het filmhuis plat loop hoor, absoluut niet).
Marnix

Bericht door Marnix »

Daarnaast draaien ze in een bioscoop veel meer Hollywood-pulp, films zonder veel inhoud, puur om het spektakel. Filmhuis-films hebben veel meer inhoud, een goede boodschap, meer dialoog en draaien niet om het spektakel maar om de inhoud.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
parsifal

Bericht door parsifal »

Marnix schreef:Daarnaast draaien ze in een bioscoop veel meer Hollywood-pulp, films zonder veel inhoud, puur om het spektakel. Filmhuis-films hebben veel meer inhoud, een goede boodschap, meer dialoog en draaien niet om het spektakel maar om de inhoud.
Dit is wel een beetje overdreven. Gisteren was ik weer bij l'abri een film kijken en bediscussieren (daar worden elke twee weken maatschappelijk of levensbeschouwelijk relevante films getoond en besproken). We keken naar "Into the wild" duidelijk wel Hollywood, maar duidelijk wel een film met inhoud en zeker een brug om de cultuur te analyseren. De film is zeker niet algemeen aan te raden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik heb de film gezien. Ik ben benieuwd waarom je hem niet aan te raden vindt.

In ieder geval is het geen film vol spectaculaire actie. Dat bedoelde ik, het draait niet om het spektakel maar om het verhaal. Wat de inhoud betreft, die is er niet zo erg, het is inderdaad meer een verhaal over iemand die opeens zwaar maatschappijkritisch wordt, het kan helpen bij reflectie op de cultuur waarin we leven, hoewel hij natuurlijk wat dat betreft helemaal doorslaat. Ik vond zelf het stuk met die deense toeristen overigens minder geslaagd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
parsifal

Bericht door parsifal »

Als vermaak is de film gewoon wat hard en de Denen hadden er inderdaad niet ingehoeven, net als de (heel vluchtige) beelden van het nudistenkamp. Ook kon de Nederlandse ondertiteling beter wegblijven vanwege het derde gebod.

Hoewel ik de film goed vond om gezien te hebben, zeker omdat het een waar verhaal betreft van iemand die op zoek is naar oprechtheid en daardoor eigenlijk zich van de mensen afkeert, is het zeker geen film om maar eens ter ontspanning te kijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. En erg leerzaam is het ook weer niet, daar ben ik het mee eens. De beelden van het nudistenkamp vond ik niet storend, dat was zo snel en van afstand dat er niks van te zien was. Verder mee eens.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:Klopt. En erg leerzaam is het ook weer niet, daar ben ik het mee eens. De beelden van het nudistenkamp vond ik niet storend, dat was zo snel en van afstand dat er niks van te zien was. Verder mee eens.
Zoiets kan voor sommige mensen al heel snel te prikkelend zijn.
Plaats reactie