henriët schreef:cofaidh schreef:Voor mij is het verschil tussen DVD en bioscoop heel groot - de film blijft hetzelfde, dat ben ik met jullie eens. Maar wat ik wel heel prettig vind is dat ik de DVD kan pauzeren om even iets anders te doen, hem in meerdere etappes bekijken op een tijdstip dat mij uitkomt en gewoon uit kan zetten als het mij niet bevalt.
Een hele goede en verantwoorde film is The Magic of Ordinary Days. Daar wordt je stil van, zo mooi en ingetogen.
De verfilmingen van de boeken van Janette Oke (Love Comes Softly, Love's Enduring Promise, Love's Long Journey etc) en die van Beverley Lewis (Saving Sarah Cain) zijn ook zeer de moeite waard. Die kun je gerust kijken met je kinderen en er dan ook nog een goed gesprek aan over houden.
ik zou je willen aanraden het boek van ds Meeuwse over film/ media eens door te lezen..
lees en overdenk..
Dat ken ik! Prachtig boek, maar- en neem het me alsjeblieft niet kwalijk- ik vind het wat halfslachtig; het is zeker de moeite van het lezen en overdenken waard - vooral de citaten van de oudvaders vind ik prachtig - maar ik blijf toch met een onvoldaan gevoel zitten. Ik heb er namelijk moeite mee dat romans buiten beeld blijven (voor zover ik het me kan herinneren) en als ik zie wat er in onze christelijke boekhandels staat en in de mediatheken van de reformatorische scholen dan vind ik dat verontrustend. De boeken kunnen er wel mee door maar de films worden afgekeurd. Maar dat is een discussie die in deze topic niet thuishoort.
De fims die ik noemde (van Oke en Lewis) zijn van een heel ander kaliber dan de films die hier verantwoord worden genoemd. Niet alleen wordt er niet gevloekt, slechte taal uitgeslagen, geen bloot en vrij scenes vertoond, het zijn films die gemaakt vanuit een positief christelijke instelling. Er komen geen onwaarschijnlijke dingen in voor, geen overdreven emoties, de mens staat niet centraal, het is doorademd van christelijke normen en waarden; zonder dat God's naam misbruikt wordt of dat er ge-evangeliseerd wordt.
Daarom herhaal ik nogmaals dat ze zeker de moeite waard van het bekijken waard zijn. En
jvdg, bij dat goede gesprek na afloop is de Bijbel open gegaan.